Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 strøelse til hest. HJÆLP!
Forfatter: 
Dato:  30-09-2022 17:26

Hej folkens.

 

i disse tider er ALT bare dyrt. Halmen er får hård at muge og har 3 hestebokse der skal strøelse i. Halm er og bliver kun HÅRDT og muge! Hvad bruger i som ikke koser spidsen af en rumraket.

 

TAK på forhånd. <3

 

Kh Laura. <3

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halm...!
Forfatter: 
Dato:  30-09-2022 21:36
Tjae.

Jeg bruger halm i dybstrøelse.


Hvorfor -
Fordi jeg ikke har en mødding, ej heller et egnet sted at stille en container. Det ville koste ca 100.000 kr at få støbt en mødding. Derfor.

Fordi jeg ikke accepterer præmissen om, at det SKAL være så voldsomt tidskrævende at holde hest.
Jeg får leveret en bigballe halm i hvert løsdrift skur.
Fjerner snorene og lader dyrene more sig med at splitte bigballerne af.
Det tager måske en måned, før jeg igen skal sende en SMS til min fætter om ny levering.
Jeg bruger noget i retning af 20 min pr halvår på at passe bunden i mine læsdrifter.
Lige nu er der 5 heste, 3 køer, 5 kalve hos mig, de går sammen.
Udmugning med maskine koster 500 kr pr time.

Hvis jeg var nødt til at have boksheste ville jeg nok bruge halm eller easy strø.
Easy strø er halm i korte snitter, let dampet. Behandlingen skulle gøre, at det suger voldsomt meget ift egen vægt og ikke kan støve. Og, så er det relativt billigt i nuværende marked.
Alternativet kunne være halm.
Om halm er noget tungt møg med kæmpe spild , eller let at arbejde i, kommer også noget an på teknik.
Prøv fx dether:
Skub tørt halm til side.
I det halvtørre lag: tag din greb, vend et tot halm bunden - i - vejret. Det gennemblødte smider du på trillebør, resten til siden. Gentag til du har sorteret alt vådt-vådt fra.
Fordel det let brugte halm i boksen. Strø mere ud efter behov.
Gentag med et par dages mellemrum.
Mug i bund efter behov.
- Halm suger ikke fra sider, kun fra enderne af stråene. De let brugte strå er trampet på, og hvor stråene er knækket suger de også fra. Derfor - det skal sørme ikke smides ud.

Halm er noget tungt @!#$ at muge i, hvis du starter ovenfra og læsser alt på trillebør som er let brugt og derfor kører bunden ud hver dag.
Med ovenstående teknik bør du kun køre en ærlig trillebør ud pr dag = mindre arbejde.

Tørv er forbudt her.
For at kunne grave tørv op ad en mose, så skal man først dræne mosen.
Dvs en ting er, at man høster et materiale, som det har taget 100-1000 år at bygge op. Men, hele mosen er en biotop, som slås ihjel, hvis tørvemos tørre ud.
Dvs det organiske materiale, som er blevet bundet i mosen i de tusindvis af år mosen har eksisteret, vil blive nedbrudt og CO2 frigivet til atmosfæren.
Så, for at høste et par ton tørv, frigøres nemt et par tusind tons CO2, fordi mosen er død og rådner.

Det var måske ikke det svar du ønskede, men jeg ville i boks bruge easy strø eller almindelig halm.
1
0
Svar på denne tråd
 
 Enig med Dr. Who
Forfatter: 
Dato:  03-10-2022 10:35

Tørv er bare ikke særlig miljøvenligt.

 

Halm behøver ikke at være hårdt og tungt - jeg bruger ca. samme metode som Dr. Who beskriver, og det er altså ikke hårdt. Vi har 5 heste stående på halm/dybstrøelse, og der køres to trillebørfulde ud hver dag (sådan en havetrillebørs-størrelse, hvis vi bruger den helt store trillebør, så kan vi rumme det i én børfuld). Så muges der helt i bund med maskineri ca. ved juletid og igen til foråret.

 

Du kan evt. overveje snittet halm. Det kan være svært at styre, når det skal transporteres ind i boksene, og kræver en trillebør med høje sider (synes jeg), men det er virkelig nemt at muge i, og det suger rigtig godt.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Snittet halm
Forfatter: 
Dato:  03-10-2022 20:53
Snittet halm.
Altså, almindelig halm, bare snitter kort - og da halm suger fra enderne med markant øget sugeevne?

Lyder godt, men hvor får man det fra??
0
0
Svar på denne tråd
 
 Snittet halm
Forfatter: 
Dato:  04-10-2022 09:36

Aner det ikke :)

Da jeg selv havde heste, som stod på halm, købte jeg halm fra de landmænd, der tilbød snittet halm. Den lokale maskinstation havde/har snitter, så det var nemt nok.

Hvis den lokale ikke har, så kan det være, at man skal sende en efterlysning ud i sit netværk, eller købe sit halm hos én af de forhandlere, der tilbyder det.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hm....
Forfatter: 
Dato:  04-10-2022 16:18
Det må jeg kigge nærmere på.

Og snakke med min faste leverandør.
;)
0
0
Svar på denne tråd
 
 snittet halm
Forfatter: 
Dato:  06-10-2022 10:15

Halm bliver snittet af mejetærskeren. De fleste gør det for at kunne pløje det ned, men det er fantastisk at strø med.

Så du skal snakke med din levenrandør, om han ikke kan starte snitteren næste gang han høster.


Suldudu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Snitter....
Forfatter: 
Dato:  07-10-2022 14:26

Jeg mindes engang at have læst herinde om en, der havde noget gammelt maskineri af en art i laden til at snitte halmen. Kunne dog forestille mig at det sviner/støver en del.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Hø og hakkelse
Forfatter: 
Dato:  07-10-2022 22:35

Kender du udtrykket "Det er noget hø og hakkelse"?

Det apperat/tingesten, der står i laden er formodentlig til at lave hakkelse med. Hakkelse er nemlig halm man hakkede istykker til foder.

Det bliver noget af et Sisyfos job og lave strøelse med en hånddrevet halmhakker.


Suldudu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Motor....
Forfatter: 
Dato:  08-10-2022 16:29

Tror nu den nævnte maskine var motoriseret.


0
0
Svar på denne tråd
 
 Halmsnitter
Forfatter: 
Dato:  10-10-2022 10:15

Man kan godt få en halmsnitter til staldbrug - men det er ALT for dyrt til et hobby-hestehold. Her kan det langt bedre betale sig at indkøbe snittet halm.

 

Hvis nogen ønsker at finde priser på nettet, så tror jeg at de kaldes strømaskiner :)

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider