Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Inflation - vil hestepriserne falde?
Forfatter: 
Dato:  29-03-2022 19:13

Dagligvarer, energi, og en masse andet bliver hastigt dyrere i Danmark, sammen med opstaldning og fodring af heste. Der er kæmpe inflation, og fremtiden ser usikker ud.

 

Dertil kommer mangel på arbejdskraft, som også rammer staldene.

 

Hvad tror I - vil vi se en masse "almindelige" hesteejere, der synes det bliver for dyrt at holde hest, og dermed flere heste til salg og faldende priser?

 

Eller vil vi tværtimod se, at hestepriserne følger med op, fordi hestene bliver dyrere at avle og have i ridning?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Todelt
Forfatter: 
Dato:  29-03-2022 22:08
Jeg tror, at lavværdi hestene vil falde i pris, og højværdi heste sagtens kan stige.

Folk, som har hest på et lavt budget fordi det er det, som er muligt for dem, har et problem, hvis omkostningerne stiger udover hvad deres budget tillader.
Så er der kun et sted at spare - skær ned på hestehold, evt opgiv det helt.
Hvis der derfor kommer flere billige heste til salg og færre købere, falder prisen.

Hvis folk vil have fine heste, og kan betale hvad det koster - og dem som sælger har et budget for produktionsomkostninger, der ikke må give underskud - så må priserne jo stige.
(Skulle der være færre som avler gode heste, falder udbuddet nok i stedet for at priserne falder.)
1
0
Svar på denne tråd
 
 Samme tanker
Forfatter: 
Dato:  30-03-2022 11:34

Enig, jeg gør mig nogenlunde de samme tanker, og overvejer om det måske var klogt at se tiden lidt an mht. hestekøb i de mere almindelige prisklasser (da jeg ikke akut mangler hest, men mere tænkte i noget supplerende føl/plag til fremtiden).

 

En anden ting er, at hestene i de dyrere kategorier måske også kan blive presset, hvis virksomheder og aktie-ejere taber stort på den nuværende krise. Dertil kommer usikkerhed omkring russiske kunder/penge - jeg ved ikke, hvor meget de køber hest i Vesteuropa.

 

Priserne, der kan opnås på heste-auktionerne over sommer og efterår, kan måske give et fingerpeg.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Udbud og efterspørgsel
Forfatter: 
Dato:  30-03-2022 12:14

Priser på heste afgøres som alt andet af udbud og efterspørgsel.

Som det er nu er udbuddet af heste historisk lavt, siden krisen i 2008-2009 er der blevet avlet under 50% af de føl som der blev avlet før. Efterspøgslen har i den periode gået fra at være ekstrem lav til at være næsten normal, jeg tror faktisk ikke den er nået i nærheden af hvad den var før krisen, det er bare det lave udbud der presser priserne.

 

Der er ingen tvivl om at efterspørgslen falder drastisk igen, og det tager da nok toppen af priserne, men ændrer jo ikke på at udbuddet er lavt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Inflation.
Forfatter: 
Dato:  22-04-2022 10:01

Enligt et godt spørgsmål. Men hvis de generale prisstigninger fortsætter kunne jeg godt forstille mig at priserne vil falde igen, fordi nogle måske ikke vil have råd til at holde deres heste. Her tænker jeg især de stigende priser på korn og wrap. Men vi må jo se hvad der sker og hvor voldsomt det bliver. Men desværre tror jeg ikke at det bliver kønt denne gang.


Bolig søges til leje i Nordsjælland. Gribskov kommune. Evt. Helsingør.

Hundpasning tilbydes. Nordsjælland.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er inflationen
Forfatter: 
Dato:  14-07-2023 13:43

Nu er inflationen jo stadig høj. Men jeg tror at det er værre at hø-priserne er kommet så højt op.

 

Det vil måske kunne gøre "driften" af hesten så dyr, at nogle måske kan blive tvunget til at sælge fordi, at de ikke har råd til at fodre på deres dyr.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 kommer an på
Forfatter: 
Dato:  21-07-2023 08:53

jeg synes jeg hører især ponyhingsteføl hos de små ponyracer er markedet ikke godt pt. køber til dem er ofte folk der lige skal have en pony til deres lille barn og bor på en landejendom.

Med de høje foderpriser især på stråfoder og det ser ikke for heldigt ud pt.. samt de kommende vurderinger og folk står i det uvisse, så er det de ikke redne ponyer, der er lettest først at spare på.

 

men tråden er jo et år gammel og ja priserne på hestene er både faldet og steget.. de gode koster stadig, og der er stadig nogle der tror deres er guld, men jeg ser også gode heste til salg til priser der er fornuftige... Så skal man ud og købe hest nu, så kræver det man tjekker markede grundigt..

 

f.eks på ridehesten var der sidste efterår ca. 1300 heste til salg i lang tid, her i foråret har det været under 1000 men nu stiger det igen..

Der blev sidste år ikke holdt igen med ifolingerne så der er født en del føl i år, der nu skal sælges fordi markedet var godt forrige år.. og jeg ser flere føl i år til lavere priser end sidste år..

men det ser ud til at bedækningerne i år er faldet, jeg ved godt der er ca. en måned tilbage endnu.. men især hos de store racer ser det ud til der holdes igen...


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Små ponyføl
Forfatter: 
Dato:  26-07-2023 08:42

Jeg tror faktisk altid at små ponyhingsteføl altid har været et problem, vores datter fik et Welsh Mountain føl i dåbsgave af min mands familie og dengang, 30 år siden, kunne man købe dem til slagteprisen dvs 800-ish kroner for et føl med rødt pas. Mange lavede slet ikke pas på dem, for så kunne de sælge em endnu billigere. For ikke så mange år siden så jeg en af de bedste sjællandske avlere have et til salg for 1500-2000 kroner.

 

Mht antal bedækkede hopper, så fornemmer jeg ikke at antallet er i nærheden af det fra før finanskrisen, men det skal det nok heller ikke være? Jeg tænker også at der bliver født færre hvalpe?


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Strøelse
Forfatter: 
Dato:  29-07-2023 17:41

Så lykkedes det at få reklamen, der var i vejen for at skrive væk .

Prisen på strøelse er også stadig ret høj. Før kunne man få en balle Vida spåner for 59kr i Jem&Fix, nu koster den 99. Danish Agro/Alt til (for) Dyr vil have 129, 119 pr stk hvis man køber 3. For et par år siden, tror jeg de solgte 3 for 200. De har også en variant til 169kr . Desværre hoster den ene af mine, hvis jeg bruger halm, og de sidste par år har hun heller ikke kunnet tåle, at den anden står på halm. Jeg forsøgte i vinters med billigere solsikkepiller, men dem var de meget ivrige efter at spise, selv gemt under gamle snuskede træpiller/spåner.


0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider