Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Ny hest - bruge gammel sadel?
Forfatter: 
Dato:  10-01-2022 19:03

Billede

 

Hm. Jeg er stille og roligt, intet hastværk begyndt at se efter ridehest nr 2. Ejers sadel er en bomløs. Sikkert barefoot, men.. Ikke noget jeg er til. Vil I se på billedet. Kan jeg min bruge denne sadel ved næste prøvning? Eller, er den for lang? Jeg synes godt nok de ribben er svære at mærke præcist gennem vinterpels...

Ejer står med hesten - uanset, det er næppe en permanent sadel, tanken var bare, er det godt nok til en prøveridning eller to?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ved ikke ...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2022 21:17

... om den er for lang, men den ligger i det hele taget ikke særligt godt på hesten. Den ligger for langt fremme og er for lav bagtil.

Når alt det er sagt, så burde der ikke ske det store ved at ride i den et par gange. Hvis ejer er indforstået, så synes jeg bare at du skal gøre det.


Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

0
0
Svar på denne tråd
 
 Med forbehold...
Forfatter: 
Dato:  10-01-2022 21:39

for alle de gængse disclaimere - som f. eks. vinkel på billedet og manglende kendskab til, at netop afbillede hest har sat ribben usædvanligt langt tilbage - vil jeg sige at pågældende sadel er no go...


Nu ser den så også ud til at ha' en ret lang anlægsflade, så der er formentlig langt bedre alternativer at finde - men ellers ville jeg i samme omgang ha' i baghovedet, om hestens sadelleje reelt er langt nok til mine krav til sædelængde?

0
0
Svar på denne tråd
 
 Netop, sædelængde
Forfatter: 
Dato:  10-01-2022 23:04
Jeg er ikke bekymret for, om sadlen skal have et andet kopfjern. Og dermed ændres om sadlen er i bagvægt eller ej.
Kopfjern har jeg i 4 forskellige størrelser.

Men...
Wintec Pro dressursadel er ifølge wintec egen hjemmeside 43 cm lang i 17".
Og denher er 17 eller 17,5".
Så, det er jo en relativ kort sadel allerede.

Men, hvis sædets længde er for kort til en 17" sadel krævende rumpe - så er historien jo ikke længere end det?
Og, det er jo netop det, som er kernen?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er jo anlægsflade..
Forfatter: 
Dato:  11-01-2022 17:20

og ikke sædelængde, der er den primære udfordring på de kort-ryggede heste - og de mål jeg kan finde på på Wintec's hjemmeside angiver udelukkende sædelængde.

Og Wintec-sadler er vist netop ikke kendt for at have kort anlægsflade, hvilket jeg som skrevet også synes dit billede bekræfter?

 

Så historien kan faktisk godt ende med at blive længere, hvis man finder den rigtige sadel...

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak Dorte
Forfatter: 
Dato:  11-01-2022 22:40
Hej Dorte.
Tak for din kommentar. Det vil jeg da tænke nærmere på.

Bombombom.
Og hvordan finder man så ud af, hvilke sadler der er korte?

Findes der en genial hjemmeside, hvor man kan sammenligne sadler
0
0
Svar på denne tråd
 
 Anlægsflade
Forfatter: 
Dato:  12-01-2022 15:47

Jeg har lige solgt en Bates Isabell Werth 16½", hvori der står at anlægsfladen er 43 cm. Jeg har målt og målt og målt, i bedste tilfælde får jeg den til 45 cm, men oftest til 47 cm.Jeg målte sædestørrelsen og den var 41,5 cm, så det svarer fint til en 16½".

 

Det eneste sted jeg har kunnet finde anlægsflader er på brugte sadler altså hvis man er heldig.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor defineres bagkant af sadelleje?
Forfatter: 
Dato:  13-01-2022 17:24
Hm.

Bagkant af sadelleje defineres som 12 thorakale ribben.

Betyder det, at jeg skal udpalpere bagkant af ribben øverst, op imod ryggen, eller flugter bagkant af 12 brysthvirvel ikke bedre med bagkant af ribben cirka midtvejs, altså hvis man tager et billede af en hest i silhouet er det så midt mellem ryg og mave ydre kant?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke helt med..
Forfatter: 
Dato:  14-01-2022 09:52

på hvad 12. thorakale ribben er - jeg ville jo antage at alle ribben er "thorakale" (som i: hæfter på thorakalhvirvler) og så taler vi det 18. ribben?

Men anyway, det er den hvirvel bagerste ribbens tilhæfter på, der er tale om og den kan findes ved (citat fra denne artikel): hhv. at følge kurvaturen af det 18. ribben og at tælle 6 torntappe frem fra lumbosacralleddet

 

At gå ud fra bagerste ribben "midt mellem ryg og mave" duer ikke, da ribbenene jo ikke peger lodret ned, men buer bagud...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvilke fix punkter for lumbosakral
Forfatter: 
Dato:  14-01-2022 23:49
Hvilke anatomiske fix punkter kan jeg finde, for at finde lumbosakral leddet?

Fixpunkter =noget jeg kan se eller palpere gennem vinterpels.
0
0
Svar på denne tråd
 
 Der er et tip...
Forfatter: 
Dato:  15-01-2022 14:56

i den linkede artikel - godt nok ikke til at finde lumbosacralleddet (det er ikke altid let at lokalisere, heller ikke på de er langpelsede... ) men til i stedet at lokalisere L6, så skal der bare kun tælles 5 torntappe frem.

 

Ellers er bedste bud at nøjes med at følge bagerste ribben.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider