Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Natur Nationalparker NNP
Forfatter: 
Dato:  03-11-2021 20:00

Er jeg den eneste som er bekymret for de her nye Natur Nationalparker (NNP) som der er planer om at oprette?

 

Jeg tænker ikke på dyrevelfærden i det, det er berørt så mange andre gange, og vi er nok nogenlunde enige herinde ;-)

 

Men den adgangsbegrænsning som der automatisk vil komme, qua at der udsættes så store "vilde" dyr. Jeg tænker at de færreste har lyst til hverken at ride ind i en stor flok af dem, men også mountainbike-ryttere, spejdere og alle andre som bruger skovene.

 

Er der nogen der har været ude og deltage i debatten, når der har været arrangeret noget? Jeg ved, at i vores lokale skov Rold Skov, der var det placeret i eftermiddags kl. 14. Og selvom at tidspunktet sikkert var valgt, så færrest mulige dukkede op, så var der vist alligevel omkring 300 mennesker mødt op.

 

Nogle gange føles det dog som at slå i en dyne, når det er staten man er oppe imod. Der er f.eks. også et borgerforslag om at få præciseret adgangen til skovene, så man ikke bare kan hegne hele skove ind og slippe dyr løs www.borgerforslag.dk/se-og-stoet- forslag/?Id=FT-08943 Det har godt nok kun knap 2000 støtter i øjeblikket, så der er lidt lang vej op til de 50.000 der skal til.

 

Men hjælper det med den slags og læserbreve? Jeg synes jo ikke at det har gjort den store forskel omkring Mols Lab nede på Djursland?

1
0
Svar på denne tråd
 
 Adgang
Forfatter: 
Dato:  03-11-2021 21:44
Korrekt, en ting er dyrevelfærd, og en hævdvunden tradition for, at dyr i ens varetægt har man ansvaret for...

En anden detalje er adgangen til parkerne.
Selv søde små tamkøer kan være mægtig farlige, hvis de fx mener, at de skal passe på en kalv.
Jeg har fx en nuttet lille spættet Galloway ko.
Cirka samme højde som et spisebord, og samme bredde. Ser umanerlig nuttet ud.
Min største frygt ved at have dyr hjemme er, at når hun har små kalve, så går en klap ned, hvis hun ser noget der (set med koøjne) kan være en potentiel fare for kalven.
Mig kender hun, da kalven var spæd kunne jeg godt være tæt på hende, bare det var +5 meter til kalven.
En lille mops 15 meter fra kalven løb hun ned (mopsen har, øhm, simpelthen proportioner, der gør det let at trille) , så, hunden rullede væk uden at komme til skade...
Hvad, hvis en fremmed person går ind på mine folde? Det sker, jeg har fundet rester af flütes på foldene. Eller, hvad hvis naboen har en gæst med en glad hvalp, der lige smutter under hegnet??

Og, så ekstrapolær disse uskyldige erfaringer til områder med større, hurtigere, mere latent aggressive dyr - men plus offentlig adgang, stier og låger ind til foldene med teksten "husk - hunden skal være i snor" - en invitation til en ulykke...?

Jeg synes ikke helt at det lyder gennemtænkt?
Men okay, jeg lærte først at passe kvæg som 4 årig, og er senere blevet hospitalslæge, jeg har nok for kort erfaring med at passe kvæg og for lidt erfaring med akutmedicin til at forholde mig til potentialet for Utilsigtede Hændelser?
Suk.
1
0
Svar på denne tråd
 
 CO2-udledning
Forfatter: 
Dato:  05-11-2021 15:41

Noget helt andet er udledning af CO2, træer optager CO2 så længe de er unge og i vækst. Når de bliver ældre optager de meget mindre CO2 og hvis de vælter og forgår så udleder de CO2 i stedet. Samtidig er kvæg gjort til en af de store syndere mht CO2-udledning. Hvad jeg ikke kan forstå er hvorfor kvæg der bare græsser og ikke producerer noget er bedre end kvæg der producerer mælk/kød? Mht træerne så er det optimale at de får lov til at vokse til og derefter bliver lavet til brædder/møbler/osv på den måde binder man CO2.

 

Jeg er vokset op med køer og ja, de kan ikke lide hunde (det kan vores heste iøvrigt heller ikke!!!!) de lider lidt af proportionsforvrængninger, så de kan ikke se forskel på en skødehund og en ulv, begge er rovdyr. Men det har været et fåtal der reagerer på mennesker, medmindre de er for tamme så de mangler respekt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

Besøg os på Stutteri Lund

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg synes...
Forfatter: 
Dato:  10-11-2021 09:48

.. at hele konceptet omkring parkerne er bekymrende - set fra flere forskellige vinkler.

Dyrevelfærden er en ting - det er diskuteret til døde, og jeg tænker at det eneste der er at gøre er at dokumentere NÅR man kommer til at se lidende dyr, og så bringe det frem i valgkampen næste gang der er valg - de politikere der har stemt for, skal simpelthen have alle indlæg på deres facebookopslag tæppebombet af de dyr de er ansvarlige for skal lide.

En anden ting er offentlighedens adgang til områderne. Der VIL være mennesker der kommer til skade hvis vi har store græssere gående i områder hvor der f.eks. luftes hunde. Og for os ryttere vil det jo også betyde mindre adgang (jeg skal ikke ride igennem et område med fritgående heste - har set eksempler fra england med heste der er blevet meget aggresive overfor ryttere)
Igen må vi bare gemme artiklerne om folk der er kommet til skade og bruge dem når politikerne igen lefler for stemmer.

Jeg tænker at MortenD og andre NNP fanatikere er det tabt at prøve at få i tale - De har besluttet sig og vil ikke forvirres med argumenter eller fakta.

Jeg kan sagtens se at de store græssere gør noget for naturen som ikke lige kan genskabes af os - men der er ingen grund til at de skal lide for det. I mit lokalområde har vi områder der er indhegnet og hvor der om sommeren går kødkvæg. Noget af det har tidligere været græsfolde brugt til heste og får - noget af det er tidlige skov og moseområde der er blevet ryddet lidt i, og så kan køerne holde det nede.
De kommer ud fra maj til oktober. Om vinteren bliver de så taget hjem til landmanden (tænker at de der ikke slagtes stadig går ude, nok med adgang til skur). Det har givet en fantastisk biodiversitet i området - her vokser en del sjældne planter og er et rigt og varieret insektliv.
Foldene er dog lagt sådan at der stadig kan rides i skovene - der er bare områder vi ikke kan komme i fra maj til oktober. Man må gerne gå derude, og også gerne lufte hund. Det sidste har selvfølgelig givet nogle problemer (der var vist en dame der endte med at stå i vand til livet en timestid for nogle år siden, pga en vred ko) - men det er kun for perioder at adgangen er begrænset - og vi kan se virkningen af det.
Om sommeren har området græs nok til at køerne lever fint af det - og samtidig går de jo spiser små skud så træerne ikke breder sig (og der bliver produceret masser af klatter til insekterne). Om vinteren vil der ikke være noget at leve af - og insekterne er i hi - så der er ingen rationel grund til at de skal gå derude og sulte.

 


£isbeth (Blue Bird)


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider