Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Når man overvejer at sælge
Forfatter: 
Dato:  28-02-2020 23:30

Hej ænder

 

Jeg har bare brug for at komme ud med det her - de fleste i mit netværk er enten slet ikke hestemennesker, eller hardcore for-livet-hestemennesker. Jeg troede jeg tilhørte sidstnævnte gruppe, men nu er jeg ikke så sikker mere...

 

Sagen er den at jeg er syg, som i noget uforklarligt autoimmunt. Jeg har været ramt af feber i perioder af op til et år i løbet af de sidste 7 år, og i midten af november fik jeg det endeligt bedre - jeg havde det sådan rigtigt godt, for første gang siden 2015, og det holdt en måned, og jeg blev syg igen. Rigtigt syg.

 

Jeg har haft min dejlige, skønne Victoria siden 2011, hun er min drømmehest, jeg elsker hende SÅ meget. Men det sidste års tid har jeg ikke kunnet overskue at være hesteejer.

Og selv om det gør ondt at indrømme, så selv da jeg var raskere end jeg har været i lang tid i november/december, så opvejede glæderne ikke alt det, som det koster mig at have hest.

Jeg bor i Nordsjælland (tæt på Øresund) og er pga mit helbred afhængig af fuldpas, så det at have hest er ikke en billig fornøjelse, og energimæssigt kræver det nu dobbelt så meget som jeg har, bare at være den hesteejer jeg gerne vil være.

 

Da jeg først mærkede at jeg ikke magtede mere, så fandt jeg en part, som kunnet støtte økonomisk og med træningen - men parten gik i 3. G og først var der lidt mukkeri over prisen, så over at skulle ride 3 gange om ugen og så sagde hun fra, og oven i det hele blev vores opstaldningssted solgt. Det skulle være islænder-sted, så vi måtte finde noget andet.

 

Vi fandt noget andet - billigere fordi der hverken er bane eller ridehus, men foldene er gode og menneskerne fantastiske og vi flyttede. Økonomien kunne ikke være med til både ridefaciliteter og gode folde, så at det er hesten der er der 24/7 vandt.

 

Victoria har det godt derude, men jeg er syg og hun bliver næsten ikke trænet. Hun elsker sit arbejde - jeg kender ikke en hest som hende, som kan blive så selvtilfreds af en korrekt versade. Hun er den bedste partner - hun er giver mig grå hår i hovedet og jeg elsker hende for det. Hun er alt det, som jeg aldrig vidste jeg ville have eller havde brug for.

Hun reddet mig så mange gange fra at falde ned i et sort hul. Uden hende tror jeg ikke, at jeg ville kunne gå i dag. Jeg var aldrig blevet bachelor. Hun var min drøm så længe, men nu føles det ikke længere som en drøm...

 

Jeg er bare så træt hele tiden.

 

Jeg har besluttet at sende hende i ridning i mindst en måned for at finde ud af, hvordan det er ikke at have hende, men jeg tror det resultere i at jeg vælger at sælge hende...

 

Hvordan tilgiver man sig selv for at sælge sin bedste ven?

 

Hvordan accepterer man, at man ikke længere er den bedste for sin hest?

 

Har du gjort det? Hvordan gjorde du?

 

Johanna

1
1
Svar på denne tråd
 
 Hårdt valg??
Forfatter: 
Dato:  29-02-2020 07:54
Hej.
Det er jo et hårdt valg.
Også, fordi...

Det er ens selvbillede man skubber til??

Du må jo vægte fordele og ulemper imod hinanden.

Tag et stykke papir. A4 eller deromkring.
Fold det vandret, på midtlinien.
Fold det lodret, på midtlinien.

Øverst til venstre, tager du FORDELE ved den ting, du har mest lyst til. Få det hele med.
Øverst til højre ulemper, ved det du har lyst til.
Nederst til venstre ulemper, ved det du ikke har lyst til.
Nederst til højre fordele, ved det du ikke har lyst til.

Denne øvelse er god, for det afslører dine argumenter for og imod og vægtningen imellem dem.
Hvis der er mest på venstre side af papiret - går, det du vil.
Er der mest på højre side, så er det jo synligt og så bør du være afklaret. Eller, have det lettere ved at være afklaret.
2
1
Svar på denne tråd
 
 Umiddelbart
Forfatter: 
Dato:  29-02-2020 14:00

lyder du som en hesteejer efter mit hjerte. Du tager nemlig ansvar! Det er så nemt at stå på sidelinien og kritiser andre for deres holdning/valg. Det er du ved at arbejde dig igennem og det er godt for dig og for din hest.

Hvordan du vælger at hjælpe jer begge, er det du skal finde ud af nu. Der er jo mange muligheder: salg, udleje eller udlån. Tænk hvis du nu kunne finde en sød ny rytter, som vil lade dig følge med på sidelinien i det omfang dine kræfter lader dig gøre det.

 

Held og lykke med beslutningen og med helbredet


Suldudu

3
0
Svar på denne tråd
 
 sådan gør jeg
Forfatter: 
Dato:  07-03-2020 23:03

jeg er selv syg (dårlige nyrer/dialyse, astma, leddegigt, slidgigt, diskopolaps mm)men har stadig mine heste - og mine 12 katte

 

jeg har valgt at beholde dem, fordi det giver mig noget at stå op til hver dag. De er afhænging af mig

så det gør at jeg har overskud til at stå op hver dag.

 

så jeg vil ikke undvære dem.

jeg tror at hvis jeg ikke havde hverken hestene eller kattene , at jeg ville være mere syg. For så var der ingen grund til at stå op.

 

hvis jeg var dig ville jeg nok prøve at finde en part som kan aflaste dig. sådan at du stadig har muligheden for at tage en tur på hyppen de dage hvor du har mere overskud

 

mine heste går hjemme, og går som foldbumser. Ryggen tåler ikke ridning men mine heste har nok i at være på fold hele dagen - og snakker med naboerne (som kommer med godbidder)



0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg har ikke
Forfatter: 
Dato:  11-03-2020 10:37

Jeg har ikke svaret, men du tænker på din hest og det er i min verden det aller vigtigste.

 

Hvad der er den rigtige løsning for dig, er jo svært at sige. Der er selvfølgelig også den økomoniske side af sagen - Det er jo ikke gratis at holde hest.

 

Hvis du vælger at sælge, så kan du måske finde en "hyggepart", hvor det ikke kræver det store af dig, måske lidt med striglen og en lille gåtur eller en kort skridttur. (nu ved jeg jo ikke hvad du kan holde til)

Så du stadig har kontakt til heste, hvis det er det du har lyst til.


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 det har jeg ikke gjort...
Forfatter: 
Dato:  20-03-2020 18:37

Hej Johanna,

en ansvarlig hesteejer.

 

Vi elsker jo alle vores heste og vil dem det bedste... nogle gange er det altså ikke at beholde dem.

 

Du står med et rigtig træls valg, som ingen kan tage for dig.

 

Jeg syntes du har tænkt kloge tanker, men det gør ikke valget nemmere.

Part, udlån mv det giver stadig tvivl og usikkerhed.

Ved evt salg mister du indflydelsen på din hest, som de mennesker, der solgte dig den skønne hest, gjorde. De fandt en god ejer til hesten og det kan du også gøre, hvis det er den beslutning du træffer.

 

 

Jeg har flere gange, i mit efterhånden lange hesteliv, set heste/ponyer, hvor jeg har tænkt at de skulle havde solgt. Det havde været bedre både for dyret og mennesket.

 

Det er jo ikke en løsning, men jeg ønsker dig held og lykke, med den beslutning du måtte træffe.

 


Hilsner fra Joan

0
0
Svar på denne tråd
 
 sssssssssssss
Forfatter: 
Dato:  24-03-2020 11:31

Jeg har ikke imput angående din hest.

 

men har "intresse" i at høre om dit sygdoms forløb, med feber.

har en datter der også lider af feber og fået "dommen" feber uden påviselig åresag.

skriv gerne hvis du har noget erfaring, vi forsøger/kæmper med at finde en mulighed for at afhjælpe hendes mange sygedage.

Hun er 20 år.


:O)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider