Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 ppid og medicin
Forfatter: 
Dato:  17-02-2020 20:18

Hej med jer.

Jeg søger lige lidt erfaring.

 

Min vallak fik konstateret PPID for 9 måneder siden og har sikkert haft det i længere tid. Det blev opdaget ved øget urinering og meget depressiv tilstand og at han sov hele tiden. Han havde tilmed lidt krøller i pelsen. Blodprøve viste PPID, et tal på 125. Han kom på Pracend. Han vejer 350 kg og dosis skulle være en halv pille dagligt, men det tog en evighed at kører ham ind, for hver gang han kom op på 0,5 pille, så tabte han fuldkommen appetitten.

 

Efter 9 måneder er det i samarbejde med dyrlæge blevet aftalt af dosis må forblive på en kvart pille, selvom det er meget lidt. Men så snart han kommer højere op, så stopper han med at æde.

 

Er der nogen af jer der har en pony der kan nøjes med en kvart ?

 

Jeg kan se hans humør er bedre og han er slet ikke træt mere på samme måde, han drikker og tisser slet ikke som før, men helt normalt nu. MEN hans pels er mere krøllet og hans har tabt flere muskler her over vinteren. Burde medicinen ikke hjælpe på det ?

 

 

Hvilke tilskud er godt at give til en med PPID ?

0
1
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  17-02-2020 21:29

Det er vel kun blodprøver der kan fortælle, om en kvart tablet reelt set er nok.

 

Nu har jeg ikke selv (7-9-13) en hest med PPID, men jeg er medlem af en gruppe, hvor medlemmer enten har PPID- eller EMS-heste; den hedder ECIR og drives bl.a. af én af de førende dyrlæger på området, Eleanor Kellon. Den er absolut værd at tjekke!

 

Pøj med ham!


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
1
Svar på denne tråd
 
 PPID - hest
Forfatter: 
Dato:  18-02-2020 09:33

Hej

 

jeg har også haft PPID hest, det sidste 1½ års tid jeg havde ham gik han kun på ½ pille (600 kg hest)

Selvom hans tal var blevet fine på medicin, så var han stadig ekstremt langhåret - mindede mere om en shetlænder end en varmblod om vinteren - om sommeren var pelsen fin og kort.

 

Der er desuden et par grupper på facebook omkring PPID/EMS der sidder en del med erfaring omkring fodring/management

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

1
0
Svar på denne tråd
 
 PPID erfaring
Forfatter: 
Dato:  23-02-2020 21:22

Hejsa.

 

Det lyder fornuftigt at få fulgt op med en ny blodprøve - men min er faring er at det er vigtigt at lytte til hesten -og hvis 75% af dens symptomer er forsvundet ved en 1/4 så lyder det til at være det rigtige valg.

Min erfaring er at ikke alle symptomer i pels nødvendigvis forsvinder.

Så dosis skal være så hesten trives - det er den erfaring jeg har gjort mig.

Motion dagligt er vigtigt for en hest med PPID - og en stabil kost og ingen/minimalt græs.

Vores måtte have dækken på i efterår og vinter da hendes pels trods medicinering stadig var påvirket. Men da det var det eneste issue så var det til at leve med.


Nisha og Strejfer

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider