Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Familie, økonomi...og heste: dilemma
Forfatter: 
Dato:  06-02-2020 20:48

Kære sidste sted på internettet hvor man på en aller anden måde kan være anonym.

Hestenetett har svar på alt, det ved vi, men kan i svare på dette?

Hvad er egentlig fair at bruge på hest?

Sagen er den at jeg jo bruger en del penge på hestene..vi har så fælles økonomi som man kan have det med fælles realkreditlån og børn, jeg tjener en bittesmule mere end min mand. Vi er ikke super vellønnede, sådan helt alm. offentlige ansatte.

Hver måned går 75% af min løn ind på vores fælleskonto, som dækker alt fælles: lån, mad, licens, forsikringer, opsparing den slags.

Da jeg ved at heste er en dyr fornøjelse kører jeg altid en sperat opsparing, så der altid står penge til store pludselige dyrlægeregninger, gerne omkring en 12-15000 kr. Jeg bruger ofte den konto til at sætte penge ind på, som er " ekstra indtægt", som honorar for fordrag, illustrationer ( jeg tegner bla. bogforsider). Det er ikke kæmpe beløb.

 

MEN..jeg har haft en stor udgift på hestene ( dyrlæge) og nu har man mand altså opdaget min " syltetøjskrukke".

Og han er kort og godt sur. Han mener ikke at det er rimeligt at jeg kan bruge så mange penge på mig selv og ikke familien- vi kunne have fået en ferie sydpå for de penge.

Som han siger: hvis jeg har råd til at lægge tusindvis af kroner til side, så har jeg jo snydt familien for de penge.

Det burde være ferier, oplevelser og ny bil jeg sparede op til- ikke til at betale hesteregninger.

 

Så hvad gør jeg? skal jeg tilbyde at betale mere ind på fælleskontoen? udfordringen bliver så at så har jeg næsten ingen penge tilovers til gaver/tøj/frisør ( som jeg i forvejen ikke bruger penge på..)

 

hvad er en god løsning?

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fælleskonto
Forfatter: 
Dato:  06-02-2020 21:32

Hej

 

ja, det er dælme et godt spørgsmål som der nok er 100 svar på.

 

jeg synes det er fint nok at du har en opsparing til dine hesteudgifter, for hvor skulle pengene ellers være kommet fra da du stod med en stor regning 🤔

 

Herhjemme har vi de sidste 10 år gjort sådan at vi har regnet ud for mange penge vi skal/ vil bruge på hus, biler, hund, faste udgifter, børn, mad, ferier og opsparing og så sætter vi 50% ind på fælleskonto hver. Vi tjener ca det samme +/-
Resten må vi så gøre med som vi har lyst. Nu har jeg ikke hest mere, men da jeg havde så betalte jeg den helt selv.
Nu kører vi det heller ikke mere diktatorisk end vi sagtens kan betale noget af vores private penge til fællesting og viseversa

 

Men måske I trænger til at sætte jer ned og lige få kigget økonomien igennem og finde ud af om det kan gøres anderledes 😊😊

 

hilsen Anne

 


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvorfor er han sur?
Forfatter: 
Dato:  07-02-2020 08:56
Hvad handler hans surhed over??

Du har en syltetøjskrukke. Men, det er skabt ud af egne midler.

Havde det været bedre, hvis du havde købt Caffè latte på vej hjem fra arbejde, eller på anden måde brugt pengene, og pga øget forbrug ikke havde en opsparing??
Havde det været bedre, hvis du ingen opsparing havde nu, og man løbende brugte pengene på ferie? - nogen mennesker har det anstrengt med opsparing og føler det er underligt at udsætte sine behov.
Er han ked af, at han er stresset og føler behov for at tage en uge ud af kalenderen - og i virkeligheden ked af, at han ikke selv kunne spare op til det, men du har en latterlig hvad nu konto, der er urørlig for ham - mens han har et akut behov???

Hvad handler det om?
Har han taget ekstra arbejde i den tro, at I var flade, haft økonomiske bekymringer eller andet - og føler sig fjollet nu hvor han opdager at du sidder med rede penge??
Hvad handler det om???

...
Hjemme hos os, der har jeg min lønkonto. Alle mine indtægter går ind på den konto. Alle mine personlige udgifter betales derfra.
Min mand har en lønkonto. Alle indtægter går ind der, personlige udgifter betales derfra.
Så er der en fælleskonto. Alt til fællesskabet. Dvs husleje, terminer, afdrag på lån, forsikring, vægtafgift, husholdning og ting til fælles går derfra. - transport går herfra. Fordi fællesskabet har godt af, at vi kan komme omkring.
Vi betaler begge omkring 80% af vores indtægt til fælleskassen i starten af måneden.
Hvad vi gør med resten rager principielt ikke den anden.
Om jeg køber sko eller hestefoder for mit personlige rådighedsbeløb, min mand kunne nok ikke være mere ligeglad - bare konen trives i hverdagen.
Og så har vi en fælles opsparing - det er til videre istandsættelse af hus, mv.

Min mand og jeg har en lidt usædvanlig aftale.
Han skal bruge færre penge på sin brætspilssamling, end jeg bruger på hest - og kan spillene ikke være på den aftalte plads, så skal han sælge ud af dem.

Hvis I har aftalt at i overføre x beløb eller x % af indtægt, så kan jeg ikke fatte hvad det rager ham, hvad du bruger resten til.
Naturligvis under forudsætning af, at I har råd til nødvendige udgifter.
- og når det kommer til fornøjelse, hvad er vigtigst, hest eller ferie?
Jeg vil mene, at en hverdag med mennesker, der trives er vigtigst frem for et par uger med afbræk fra en hverdag man kan kaste op over.
Har I alle noget, der giver lidt glæde i hverdagen??
-så er den vist fin.
5
1
Svar på denne tråd
 
 Har lidt...
Forfatter: 
Dato:  07-02-2020 10:37

svært ved at gennemskue logikken bag "surheden" - og så får jeg altså ticks i mellemvær grad af sætningen: "Han siger: hvis jeg har råd til at lægge tusindvis af kroner til side, så har jeg jo snydt familien for de penge."

 

Først og fremmest, antager jeg at han er vidende om, at du har heste, og at omkostninger - løbende såvel som uforudsete - er en (stor!) del af det game...

 

Dernæst, må det da klart være at foretrække, at du på forhånd har sørget for en buffer til det uforudsete, fremfor at du havde været nødt til at bruge måske netop en fælles ferieopsparing på dyrlægeregningen.

 

Så for mig lyder det som om, at det grundlæggende issue er, at han føler hesteholdet trækker for mange penge ud af kassen, syltetøjskrukke eller ej...

 

Hvad er en god løsning - tjaaa... at I bliver enige om, at når man har valgt at have dyr, indgår de i "familiebudgettet", forstået på den måde at f. eks. dyrlægeregninger er nødvendige udgifter, der naturligvis skal være penge til, også selv om det bliver på bekostning af noget andet.

Det er den model vi bruger - vi har så helt generelt altid haft fælles økonomi & konti.

 

Er det ikke en option, må I forsøge at nå til enighed om en fordelingsnøgle for hvad hver især bidrager med til fælles kassen, hhv. kan disponere over - det fjerner ikke det underliggende issue, men kan muligvis lægge låg på diskussionerne om emnet.

Ellers står valget vel i yderste konsekvens mellem en tøsefornærmet mand - eller ingen heste...

 

/Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Føler sig narret?
Forfatter: 
Dato:  07-02-2020 15:34

Jeg bider mærke i at du skriver at din mand nu har opdaget at du har den her opsparing, hvis ikke han har vidst det hele tiden, så kan jeg egentligt godt forstå at han føler sig "snydt".

 

Jeg kender nogen hvor konen også havde sin egen opsparing, det var en fremtidssikring, så da hun blev træt af manden og ville skilles, så havde hun en en pæn slat penge til sig selv. Mens han havde smidt hele sin arv i renovering af deres fælles hus.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Fair nok, Charlotte...
Forfatter: 
Dato:  07-02-2020 18:29

men 12-15K kan vel næppe udgøre en personlig fremtidssikring - højst en nogenlunde rimelig buffer til en akut dyrlægeregning....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja....
Forfatter: 
Dato:  08-02-2020 07:49

Jeg bed også mærke i, "han har nu opdaget". Altså er der noget, som har været skjult for ham, og der er en stor sandsynlighed for, at det er det, han reagerer på.

 

Jeg tænker lidt, om familien som det set ud nu, ikke har råd til at tage på ferie?

 

Jeg tror, jeg ville sige: Skat, dyrlægeregninger kan være rigtig store. Men vi kan jo lave den aftale, at hvis beløbet bliver højere end eks. 15.000 kroner, så går resten til hygge for os alle sammen. Får jeg brug for at bruge af syltetøjsglaset, så er det først, når der igen er mere end 15.000 kroner, der kan blive brugt penge på familieting.

 


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Fremtidssikring
Forfatter: 
Dato:  08-02-2020 08:11

Nej, 12-15000 er ikke nok til en fremtidssikring, men uanset beløbet så virker det som noget hun har holdt skjult for sin mand, og føles ikke rigtigt for mig.

 

Jeg ville synes Britt's forslag lyder fornuftigt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  08-02-2020 19:04

...det er jo individuelt, hvordan man indretter sig. Vi har bevidst valgt at have en fælles del og en individuel del. Vi har hus, barn og hund sammen.

 

Han har derudover sin bil og sine hobbyer. Jeg har 3 heste, som vi har gående hjemme. Hestene er mit ansvar og min udgift. De har altid været et vilkår - om end jeg kun havde én hest, da jeg mødte ham.

 

Heste ER en dyr hobby, og jeg tænker, at de kan være et issue, hvis økonomien er meget stram. Man vælger noget fra, når man vælger at have heste. Man vælger også en masse til.

 

Jeg tror måske i virkeligheden I skal finde essensen i problemet. Mon ikke, at der er mere i det end de syltetøjskrukken med dyrlægereserven?


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
1
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  08-02-2020 19:43

Har din mand også en hobby, som kun er hans??
Har din mand samme "frihed" fra børn og pligter, som du??

Har din mand også et syltetøjsglas, som alene er for ham??

Hvis Nej til de tre spørgsmål, så forstår jeg ham altså godt.


VH Pernille

 

Only in math problems can you buy 60 cantaloupes

and nobody asks what the hell is wrong with you.

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja jeg
Forfatter: 
Dato:  08-02-2020 20:02

Jeg forstår ham så ikke. Med mindre I sidder og hakker i det og ikke har salt til et æg.

Min mand ville da anerkende det fuldt ud, at jeg havde sat penge til side til fx dyrlæge. Vi har så heller ikke dele-økonomi udover det hus vi lige har købt.

Vi sætter ingen begrænsninger på hinandens udfoldelser. Han bruger penge på krims-krams, som jeg finder stærkt unødvendigt og jeg bruger en formue på bøger og livsvigtige sager - som han sikkert finder ganske overflødige.

 

Essensen er at man skal finde glæde i, at den anden er glad.

 

Hvad er alternativet til, at du ikke har din nødopsparing? Rammer den store dyrlægeregning, slår den så bunden ud af økonomien og han kommer til at mærke mangler på andre områder (end ferie)? Ville han ikke blive stinkende sur over at skulle aflyse en ferie, fordi din hest var syg?

 

Nej, ærlig talt. Jeg forstår ham ikke.

Bunder hans utilfredshed mon ikke i noget andet?

 


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

0
1
Svar på denne tråd
 
 Syltetøjskrukke
Forfatter: 
Dato:  09-02-2020 10:37

Kære Leonidas

 

Jeg synes din mand er urimelig i dette tilfælde. Hvis I betaler en aftalt procentdel af jeres faste indkomst til jeres fælles økonomi og den resterende del er jeres egne til at bruge, så kan du da ikke lastes for at kunne spare op. Pengene er stadig af dine 'egne'. Mht din sporadiske ekstra indkomst, så står det vel egentlig også din mand frit for at have sig en ekstra indtægt.

Jeg synes i bund og grund det er småligt af din mand at blive sur - ud fra det jeg læser og tolker i dit indlæg.

Det er jo forskelligt hvad man priorterer og hvordan man gør det.

Helt ærlig, konstallationen at man for de penge kunne komme på en ekstra uges ferie sydpå. Hmm ja, men måske er det bedre at have ro i de 51 andre uger om året ved at have økonomi til sin hobby som glæder en hver dag.

 

-En løsning kunne være at 25-75% af din ekstra indtægt gik til det fælles og de blev øremærket familieopsparing.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 det er svært
Forfatter: 
Dato:  27-02-2020 09:59

Den er lidt svær at fixe, her på bagkant.

 

Da jeg jo af gode grunde ikke kender jeres økonomi, er dette blot et forslag til hvordan i evt kan gøre.

Der skal laves et budget med alle faste udgifter (ikke heste)

"børnebudget" tøj - sko - frisør - lommepenge osv.

Der laves et ferie / oplevelses budget/ opsparing

Evt fast beløb til opsparing - uforudseteudgifter (vaskemaskine - støvsuger - køleskab osv.)

Så har i det beløb, der skal indbetales hver måned.

 

Om i så skal indbetale i forhold til jeres indtægt, eller efter beløb, det må i selv finde ud af.

I skal måske også aftale hvor meget af din ekstra indtægt, der skal ind i fælles kassen.

Eller måske skal din "syltekrukke" bare være synlig? Og have et Max. beløb i opsparing?

 

Når i så hver især har indbetalt jeres part, så er resten jeres lommepenge. Og hvis du vil bruge dine på heste og han vil bruge sine på frimærker, så kan den anden ikke blande sig i det.

 

Men måske er det slet ikke der skoen trykker, måske er det den tid hestene tager fra familien?

Måske kan du "nøjes" med en hest?


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 klogehestesøstre
Forfatter: 
Dato:  27-02-2020 12:50

mange tak kloge hestesøstre.

 

Det er jo så sindsygt svært at være hestepige i en familie hvor resten bare synes en hobby er dyr og kedelig. Og heste ER en sygt dyr og tidskrævende hobby, hvor jeg faktisk tit kan mærke at min mand gerne ville have mig mere hjemme.

 

og her kommer udfordringen så..jeg er super dårlig til at være hjemme/indendørs. Det er helt skørt, så hurtigt jeg keder mig og stresser. 10 dages badeferie er et regulært maraidt for mig.

Min mand elsker f.esk at stå på ski- men jeg hader det, da jeg er helt utroligt højdeskræk og kort og godt dør i en lift.

 

Min mand derimod elsker at være hjemme og hygge sig. Det er også derfor at jeg tjener en smule mere, da jeg arbejder mere ( en del dog om aftenen foran computeren med mine ekstra projekter.)

Jeg tror sagen er den, at han ikke sparer op til det HAN vil? vi har efter at der er indbetalt til fælleskontoren og fællesopsparingen ( vi har bilopsparing, ferieopsparing og børneopsparrringer UDOVER den alm fælleskonto som dækker hus, mad, forsikringer, ungernes klaver ect) det samme beløb tilbage "til os selv". Jeg sætter 15.000 ind på den konto hver måned, hans sætter 12.

sagen er den, at jeg så lever meget spartansk og bruger pengene på heste frem for tøj, byture, andet.

Hvad han bruger sine penge på, aner jeg ikke?

 

Så det jeg har snakket med ham om, er at finder finder ud af ting som HAN godt kunne tænke sig- en skiferie med vennerne? en tur til folkemødet på Bornholm? festival?

og så skærer jeg ned på hesteholdet..Lige nu fylder den ældste 26 år, så jeg tænker at der må naturen da snart gøre en ende på den sag? jeg ifoler heller ikke og så har vi talt om at købe en gård og flytte på landet.

Det er nemlig sådan at mine børn meget gerne vil være i stalden og elsker udelivet så meget som jeg gør.

2
1
Svar på denne tråd
 
 Symptombehandling
Forfatter: 
Dato:  28-02-2020 08:02
Hej.

På den ene side, så er jeg glad for at læse mellem linierne, at I har fundet en mindelig løsning.

På den anden side - hvis I har samme beløb til jer selv, og kernen er - at han er frustreret over, at han ikke føler at han har noget til sig selv - og hans penge fordufter.
Så er det symptombehandling af værste skuffe, hvis "løsningen" er, at du laver en opsparing til fælles ting + stadig skal dække egne behov ud af samme pose penge + hans stadig ikke føler han får noget ud af sine penge, fordi de bliver brugt på usynlige ting.
Så skærer du ned på det, som virker rigtig godt til at få dig til at trives - men han håndtere ikke sit eget problem med at hans penge forsvinder.

Jeg kender kun en løsning på usynlige pengeædere.
Og det er ikke at bruge kontanter. Nope, never. For DET er nemlig usynligt bagefter, hvad de penge gik til. (Usynlige pengeæderes unger hedder ikke killinger, men kvitteringsædere)
Og så en gang om måneden printe konto oversigten ud. Og plotte beløb ind på et Excel ark.
Så opdager man, hvor pengene strømmer hen.

Måske har han udgifter, der reelt hører til i fællesskabet?
Hvem reparerer fx biler? Køber olie, reservedele? (Så skal han lære at bruge fælleskontoen til det.)
Måske køber han sig bare et rundstykke til at spise i bilen, på vej til arbejde? Det kan hurtigt æde 800 kr pr måned.
Osv.


...
Det er virkelig fint med fælles mål og projekter.
Men, hvis han grundlæggende ikke selv aner hvor hans penge går hen, så skal han altså finde ud af det.
Du er sikkert glad og tilfreds, når der er ro på hjemmebanen.
Men jeres lille kompromis vil ikke give HAM ro, hvis det ikke håndtere det, som er hans sande problem...

Jeg går ud fra, at du er grådig og vil have en glad mand.
Hvis du vil af med ukrudt, så husk roden. Det hjælper ikke en skid, at du beskære dig selv og dit udendørs liv, hvis problemet er noget andet.
1
1
Svar på denne tråd
 
 Er det fair?
Forfatter: 
Dato:  01-03-2020 17:16

Hvor meget går i ud at spise på restaurant eksempelvis? Hvis I sparer nogle penge der, så vil I have flere penge mellem hænderne. Jeg synes dog, at du ikke skal bruge alle pengene på hest, hvis I har fælles økonomi. Husk at lade din mand få en bid af kagen også - det er altså kun fair!

1
2
Svar på denne tråd
 
 Som jeg forstår det
Forfatter: 
Dato:  01-03-2020 22:42

Så deles I om de faste udgifter, men du tjener selv noget ekstra, som du sætter tilside. Det kunne din mand vel også gøre?

 

Min mor fik i sin tid også honorar (B-indkomst), som regel blev de penge brugt til gaver/ferie, men det var min mors penge, og hvad de blev brugt til- blev min far altså ikke blandet ind i.

 

Nu har jeg selv fællesøkonomi med min samlever, dvs lån og faste udgifter, men det er tit mig der betaler mad, og kattenes medicin/dyrlæge. Jeg har også lidt flere penge, og jeg ville da ønske, at jeg kunne spare op!

 

Men jeg ved da ikke, hvor meget min samlever har tilbage på sin konto (han køber da tit dyrt dims/elektronik), men han ved da heller ikke- hvad jeg har. Jeg har lige købt en ny sofa, som ikke var dyr, men den gamle var så slidt og nedsiddet, at jeg ikke kunne sidde i den uden, at få ondt.

 

Nu er det måske nemmere uden børn, det er det nok! Men at du sparer op af dine egne penge, og bruger dem, det synes jeg ikke, at manden skal være misundelig på. Eller vil han være med til at betale en kæmpe dyrlægeregning?!


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Syltetøjskrukken....
Forfatter: 
Dato:  04-03-2020 15:12

Det kan sagtens være at jeg tager helt fejl, men som jeg læser det er din mand blevet sur/ked af at du havde holdt syltetøjskrukken hemmelig ? Måske havde han syntes det var ok hvis nu du havde været åben omkring det?

Og det er helt fint at have ret til sine "egne" penge - der er mange måder at have fælles økonomi på.

Jeg kan kun fortælle hvordan det er hos os - lever sammen på 27ende år med manden i mit liv, 2 store/voksne børn, 1 hest. Manden og det ældste barn dyrker fodbold - mindste barnet og jeg har hest. 100% fælles økonomi, vi snakker sammen om hvad der er vigtigt for os at bruge penge på - og finder altid en løsning i fordragelighed. need to have og nice to have. om det er fodboldrejsen eller det vigtige hesteudstyr...

 

Jo, det er en dyr post at have hest, og derfor er det også vigtigt at få snakket om det, hvordan det giver livskvalitet og beriger vores hverdag at konen kommer glad hjem fra stalden.

Happy wife - happy life som min mand siger.

 

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider