Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Råd om lammeskindssadel
Forfatter: 
Dato:  05-07-2019 00:08
Aslan er blevet erotisk buttet af græsset.
I kombination med at jeg har været væk i sammenhængende fridage pga husmandssted - købet.

Jeg er lidt bange for, at han næsten ikke kan passe sin (western) sadel.
Jeg leger med tanken om at købe en lammefætter til at ride ham i, indtil han ikke er så rund.

Hvad har i af råd ift modeller, mærker osv.
Kan man købe dem brugt - eller er det en fælde?
Jeg rider ikke ret meget letridning til at starte med - og er opmærksom på, at stigbøjlerne ikke skal bære vægt.
Andre ting, man skal være skarp på?


....
Jeg har kun begrænset mulighed for at begrænse folden.
Og mundkurv er ikke helt egnet til fold makkeren.
Krybbefoder er skåret fra.
Motion skal der til...
Andre råd???
1
1
Svar på denne tråd
 
 Godt nok...
Forfatter: 
Dato:  05-07-2019 11:26

ikke det primære emne, men som indehaver af tidligere forfangne heste, må jeg sige, at min mindste bekymring ville være sadlen - forfangenhed sucks derimod, så mit fokus ville ligge på at få nedsat græsindtaget, og slanket hesten.

 

I know, lettere sagt end gjort, men overvej alle alternativer - jordfold, mundkurv, mere tid i boks, stort set alt er at foretrække som præventive, midlertidige foranstaltninger, fremfor permanente hvis hesten først er blevet forfangen...

 

/Dorte

1
1
Svar på denne tråd
 
 Enige.
Forfatter: 
Dato:  05-07-2019 13:44
Vi er sådan set fuldstændig enige.

Sadlen er bare et middel til at motionere ham.

Foldmakkeren er en strid røvbanan når han kræver nus i myggestik. Mundkurv vil give risiko for ufred, når Aslan ikke kan adlyde kommando "klø mig!!"
Jeg prøver at få fat på foldmakkers ejer for at høre om hun kan acceptere begrænset fold størrelse - og om staldejer er med på det, ellers må Aslan skifte fold.
Jeg har fjernet krybbefoder.

Der skal motion til.
Og longering og rolig ridning uden sadel er måske lidt kedeligt set med heste øjne.

Men ja - der er flere problemer her.
Lammefætter er kun et redskab.
0
1
Svar på denne tråd
 
 Er der mulighed for...
Forfatter: 
Dato:  05-07-2019 14:29

... at hestene kan gå på jordfold noget af tiden og græs med mundkurv resten af tiden?

Det er hvad Baloo gør ved indgræsning - han går med en flok unge DV heste som kan tåle meget mere græs end han kan - så han indgræsses med mundkurv og så jordfold (med pigerne) om dagen. Han kan sagtens stå og klø og nusse med mundkurven på (green guard) - men jeg ville aldrig byde ham at gå med mundkurv 24/7.

Hvis du kan komme op uden brug af stigbøjlerne og ikke rider letridning, er lammefætteren en glimrende mulighed.


£isbeth & Baloo


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Ingen jordfold
Forfatter: 
Dato:  05-07-2019 18:49
Der er så velsignet meget græs.
Men ingen jordfolde.

Hvad pokker.
Jeg og hest har begge godt af lidt motion?
0
1
Svar på denne tråd
 
 For meget græs...
Forfatter: 
Dato:  06-07-2019 09:25

Det er sådan set nemt nok.
Køb en hest mere, 2 kreaturer / ungdyr og måske en flok geder. Så skal du nok få bugt med græsset og til vinteren fylder du fryseren

 


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

1
0
Svar på denne tråd
 
 Stadig opstaldet.
Forfatter: 
Dato:  06-07-2019 11:34

Aslan står stadig opstaldet.

 

Men det er præcis det, som er min plan, når han senere skal stå hjemme.

0
1
Svar på denne tråd
 
 Lammefætter
Forfatter: 
Dato:  07-07-2019 20:59

Min erfaring med lammeskindssadler, er at jeg endnu ikke har prøvet en jeg kunne lide at sidde i. Jeg har kun redet i sadelformet. Støtten og ringene på den gør at jeg bliver sat i en underlig stilling.

 

Jeg har derimod været meget glad for min ride-on-pad. Den sidder jeg meget bedre på. Jeg synes dog den er for springsadelformet, det er som om der er for meget pad foran mine ben når jeg sidder godt. Men det er primært noget der bare ser tosset ud. Næste gang vil jeg dog se efter noget i et andet mærke, for at optimere endnu mere. Der findes en del forskellige modeller på http://www.taur.se men jeg har ingen erfaring emd at handle der.


 

- Pernille

Der er intet geni, uden en smule galskab

 

0
1
Svar på denne tråd
 
 lammefætter
Forfatter: 
Dato:  08-07-2019 21:51

tja vi har en Christ lammeskinds sadel - den bliver dog mest brugt om vinteren :) - og vi sætter aldrig bøjler i den - synes det er falsk sikkerhed ift balance.

 

Men en ride-on pad kan være lige så god. eller simpelthen et underlag og en elastikgjord :) :)

 

Og ja noget må gøres så du ikke ender med en forfangen hyp!


Nisha og Strejfer

TREC-rytter og pony-mor med lyseblå T-shirt og hvid parryk

Himmelhesten Sorteper

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ride on pad versus lammeskindssadel?
Forfatter: 
Dato:  08-07-2019 23:08
Hvad er fordele og ulemper ved ride on pad versus lammeskindssadel?

Jeg har faktisk aldrig prøvet nogen af dem..
0
0
Svar på denne tråd
 
 Bomløs
Forfatter: 
Dato:  13-07-2019 14:35

Har du overvejet en bomløs af lidt højere kvalitet?

 

Jeg har fjordheste - og de har det med at ændre sig i løbet af året. De har hhv. en Sensation Harmony, Sensation G4 og en Contact Primary.

 

De deler sadlerne, selv om de er vidt forskellige. Den ene er en lille slank model - den anden stor og muskuløs.

 

De tilbyder alle de samme fordele som en bomsadel, dvs. at du kan bruge bøjlerne, let sæde og letridning.

 

Ulempen er prisen - den er højere end lammefætteren - men komforten er så også langt bedre. Jeg føler nærmest, at mit bækken går af led, hvis jeg skal ride i en lammefætter eller en rideon pad med lam.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider