Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Køb af pony med seneskade - råd søges
Forfatter: 
Dato:  01-01-2019 14:58

Hjææælp - gode råd søges! Er det den rigtige pony vi køber? Er det for stort et sats efter denne skade? Og bør prisen justeres pga skade? Hvad tænker I risikoen er, for at skaden kommer igen?

Vi er i gang med at købe en skøn og dygtig 2' pony på 11 år, til min 11 årige datter.

Under handelsundersøgelsen opdages en seneskade på forben, det er varmt og hævet. Han kom straks i behandling og vi måtte naturligvis sætte køb i bero. Han har nu været uden ridning i 11 uger, hvor efter han skal genoptræners i 12 uger. Og vi venter stadig!!

Min datter ønsker med ponyen at deltage i mange stævner og træne en del - samt ønsker at springe (måske mest for sjov). Mon det er godt for ham?

Prisen på ponyen er 40.000kr incl alt udstyr.

 

Hvad er dit råd og erfaring?

På forhånd tak for de svar der kommer😊

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Forhistorie
Forfatter: 
Dato:  01-01-2019 15:17

Mangler lidt fakta for at kunne komme med en mening:-)

 

Hvad har ponyen lavet inden? Har den været i fuld ridning/ stævner eller taget direkte ind fra marken og " tøffet lidt rundt"

Er det en spring eller dressurpony?

 

Hvor slem er skaden? Hvad er prognosen og hvad siger dyrlægen ? Er det en nyopståede skade eller har den haft det længe?

 

På hvilket niveau skal din datter ride? Lc eller pri?

 

40.000kr inkl. Udstyr synes jeg ikke er mange penge for en pony, men det kommer helt an på hvad den kan, skaden om den er et problem og generelt hvilken pony det er.

 

Vi har en pony som kommer i stalden. Den er af vanvittig god kvalitet og den købte de billig pga. En seneskade. Den tror jeg bestemt kommer til at fungerer uden problemer under den nye rytter, da hun ikke presser den :-) Og senere skal de nok nå langt.

Men med levende dyr kan det jo gå begge veje. Du kan også købe en "ren" pony og give mange penge og så bliver sen sparket eller falder død om i morgen:-)

 


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

 

Facebook - Lauenborg fysioterapi

www.lauenborgfys.dk

www.staldlauenborg.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  01-01-2019 17:02

Jeg ville ringe til sælger og få tilladelse til at min dyrlæge kontakter behandlende dyrlæge.

 

Personligt er jeg ikke så bange for at købe en hest eller pony med småskavanker - bare min dyrlæge er fuldt orienteret og synes det er ok.

At købe en skadet hest/pony inden den er fuldt genoptrænnet, er et spil i lotteriet. Så for mig er det vigtigste spørgsmål du kan stille dig selv: Har du råd til at tabe pengene eller ialtfald de fleste, hvis du ikke vinder?


Suldudu

1
1
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville ikke...
Forfatter: 
Dato:  03-01-2019 15:30

Personligt ville jeg ikke købe en pony med ny/nuværende skade. - man kan simpelthen få så mange fine ponyer uden skader, så der er ingen grund til at købe sig til en skade.(de plejer nok at komme af sig selv)

 

Når det så er sagt kan ponyen komme sig 100%, men jeg syntes at især seneskader kan tage rigtigt lang tid og har tendens til at komme igen. - men søg råd ved din egen dyrlæge og bed sælger om "aktindsigt" så din dyrlæge kan få tilsendt journal, billeder mv.

 

Hvis i beslutter jer for alligevel at købe den kan i roligt bede om et afslag. (Du kan jo højst få et nej)

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider