Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Opstaldnings koncepter??
Forfatter: 
Dato:  07-12-2018 12:37
Hej HN
Jeg håber i vil hjælpe med at besvare et par spørgsmål, jeg kunne godt tænke mig at hører hvad der gør et opstaldningssted attraktivt for dig? Er det fuldpas? Og hvad inkludere fuldpas for dig, ind udluk, foder, wrap, udmugning osv eller er der andet? Eller er det selvpas, og hvad inkludere dette for dig? Hvad skal et opstaldningssted indeholde skridtbånd, ridehal, tur muligheder, at ejer af stedet er til rådighed hvis din hest skal have dyrlæge eller smed og du ikke selv kan deltage??
Kom gerne med ALLE jeres meninger :)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Opstaldning
Forfatter: 
Dato:  07-12-2018 14:52

Jeg har hestene hjemme og andres opstaldet, så mit svar basserer jeg på hvad jeg oplver folk vlger/fravælger os på.

 

- Rigtig mange SKAL have ridehus

- Stort set alle vil have hesten fodret og lukket ud, da det er svært at få ind i hverdagen

- Mange vil gerne selv muge og have valget mellem halm og alternativ strøelse

- De fleste sætter stor pris på at strå er med eller kan købes på stedet

- Krybbefoder vil mange gerne selv købe eller alternativt skal der være en del forskelligt at vælge mellem og meget gerne noget stivelsesfattigt

 

For mit eget vedkommende er mine krav ret specifikke

- hesten skal lukkes ud og ind

- der skal være strøelse og stå tilgængeligt eller plads til at man kan købe mere end en balle af gangen

- foldene skal være store og helst med lidt græs året rundt

- og så skal det være muligt at ride ud uden at skulle alt for meget på vej

 


Mvh

Mette

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Opstaldningskoncepter
Forfatter: 
Dato:  08-12-2018 01:10

Udover det @mylady nævner, så er det også ret vigtigt for mig, at afstanden er overkommelig, prisen (er på su ;) ) og med bus til døren. Og det var ud fra pris, afstand og offentligt transport at jeg valgte opstaldningssted, som kunne passe nogenlunde med mine krav om ridehus, foldtid, selvpas(pga prisen).

Er så gået på kompromis med:

- at hesten ikke står på halm (jeg elsker halm, fordi det er hyggeligt og at der altid er lidt at nippe i, hvis wrappen en enkelt dag ikke rækkede)

- at det er lidt besværligt med wrap, da der ikke er plads til vores egen, så vi skal dele

- ridehuset er ikke det største, men fuldt ud brugbart :)

- at de kun går to og to på foldene

 

Men jeg er glad for mit opstaldningssted fordi det passer til mine krav om afstand, pris og bus til døren, hvilket var vigtigst for mig. Og ved at jeg også gik efter delvis selvpas, så kan jeg selv bestemme foder, wrap osv. Der bliver lukket ud og fodret om morgenen i hverdagene og resten af vagterne deles vi om.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  08-12-2018 20:50

Det vigtigste for opstaldning for mig er, at min sensitive hest trives der. At der er hestevenligt og RO og plads til at ride og sadle op - det er derfor, jeg har min hest, men også OK, der ikke er helt dødt.

 

Jeg flyttede for 1 1/2 år siden min hest, hvor jeg især prioriterede og ENDELIGT fandt til sidst :

- Foldtid

- Store lyse bokse med vindue og træpillebund
- Stor ridehal m. tilskuerrækker og fiberbund (jeg kan godt lide, at jeg kan have folk med ude ved hesten, uden de skal stå midt i hallen / i hjørnet, især mine forældre er ikke så sikre på min unghest, og de skal jo også kunne komme med en gang imellem :) ).

- Toilet - fordi ja, det er rart at have
- ORDEN og RYDELIGHED, ordentlige forhold - dvs. ikke halve løsninger, de kan hænge fast i, dårligt hegn el. lign. Min hest er typen, der hænger i ALT, finder alle smuthuller m.v. så han kommer hurtigt til skade, hvis tingene ikke er i orden.
- Store folde med græs, (vi har endda store træstammer på foldene til at hygge og gnave i). Wrap på folden er tilladt. Man bestemmer selv foldtid.
- Fri wrap/hø uden mer-betaling
- Hestekyndige ejere m. fantastisk evne til at holde stedet up to date og faste regler
- Ikke for mange opstaldere - vi er vel ca. 15 heste på stedet i alt.

- Egen underviser med

- Voksne fornuftige mennesker - vi har faktisk slet ikke ponyryttere og elevheste/ryttere er der intet af.

- Forståelse for MIN hest = MIN beslutning


Derudover fik vi stor udendørs ridebane med god bund, ridestier 3 km på området. Enormt velholdt sted, hvor ALT bliver passet og plejet til mindste detalje. Stort set ingen mudder på foldene.

 

At stedet så er selvpas, det tog jeg med! Det gjorde mig ikke så meget ift. forholdene og faciliteterne, så kunne jeg overleve det meste, hvis det overholdt mine krav. Jeg muger selv, vi ligger selv wrap ud på foldene og fylder vand derude, jeg betaler mig fra udluk, og så skiftes vi om at tage ind med hans foldmakker. Det fungerer kanon. Og jeg er blevet rigtig glad for selv at sørge for ham, for så bliver det jo også lige præcis, som man gerne vil have det

 

Det er rart, folk selvfølgelig hjælper hinanden - men alle holder sig til deres egen hest og blander sig ikke, medmindre man spørger hinanden til råds. Dvs. INGEN piller ved min hest, flytter rundt på den eller træffer beslutninger på mine vegne. Og DET er vigtigt for mig. Ingen skal kloge sig på min hest, for jeg har et godt team af fagfolk, der kender både hesten og jeg. Kunne blive stiktosset det sted, jeg stod tidligere, når min hest pludseligt stod på en hel anden fold end aftalt Eller var sat sammen med ny makker, uden jeg havde fået tilbud om at være der

 

Prisen på ca. 3.500 kr. pr. mdr. for selvpas inkl. vores træpilleforbrug og udluk, den betaler jeg gerne - og køber foder derudover, fordi han ikke tåler det, der tilbydes på stedet. Det er HVER en krone værd :) Den ro og rideglæde, man får, når der altid er arbejdsro og en stort set tom hal er jeg meget glad for efter en lang dag på arbejde el. lign. At stedet er velholdt, det gør bare, jeg ikke selv skal rende rundt og lave ting eller være bange for, min hest går i dårligt hegn/æder isoleringen/hvad ved jeg. Og det er GULD værd for mig. Prisen var for mig sekundær - bare min hest havde det godt, og forholdene var ordnede, flotte, lyse og lækre... Jeg betaler gerne for, forholdene er i orden.

 

Det her syn har i hvert fald gjort, at min hest ALDRIG kommer på små frimærke-folde 4 timer om dagen igen

Billede


*****

VH

Anna

- Med pintovallak Alberto A Kila:
www.instagram.com/annacharlotten/

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 interessant spørgsmål
Forfatter: 
Dato:  09-12-2018 17:47

for mig handler det om at båe hestens og rytterens behov kan opfyldes.

jeg har stået flere steder som alle har afspejlet mine behov- som stævnerytter var det ridehal, skovstier, spring , fuldpas(da mine børn var små) selvpas ( da jeg var fattig studerende) og nu vil jeg gerne avle, så der er det vigtigt at mine hopper står med andre avlshopper.

Så alt efter hvad man vil og hvor man er i livet, er der mange mulige fortrukne scenarier..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider