Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Foderplan - ny version af overtænkning
Forfatter: 
Dato:  07-10-2018 20:16
At lave en gennemtænkt foderplan er der et nyt niveau af "overtænkning fra Helvede".
Suk.

Gulddrengen måtte jeg flytte.
Ejer af stedet havde en ide om, at vi på et selvpasser sted SKULLE bruge en bestemt person, hvis man ville betale sig fra noget af pasningsarbejdet. Nej, jeg ville da ej! Det ville ikke dække mine behov, til gengæld skulle jeg betale ca 3 gange så meget, for at få hjælp, når jeg synes 10 gange bedre om den person, jeg allerede havde en aftale med...

Det nye sted er foder inkluderet.
Jeg vil gerne gøre det godt.
Men, hvis man vil regne lidt efter selv...
Der er åbenbart 40 FE pr 100 kg vintergræs - men hvordan pokker finder jeg ud af, hvor meget en hest spiser på en fold?

Det er ved opslag på sundhest`s foder eksel ark 40 FE pr 100 kg hø.
Og 10 FE pr 100 kg vintergræs.
Underligt nok indeholder Den Store Foderbog ikke tabeller med FE og næringsstoffer på de mest gængse fodermidler?
Hvis Aslan kun spiste ad libitum hø, ville han nok æde 12-15 kg pr dag, hvis det var lækkert... Jeg aner ikke, hvor meget græs han spiser, men lad os gå ud fra, at det er lige mange foder enheder?
Så, ca 8 FE fra grovfoder?
Han er en traverblanding, så i let til moderat arbejde skal han have 6,5 til 7,5 FE.
Så, jeg har allerede løst kalorie indtaget?
Bortset fra, han på ingen måde er fed, faktisk har han tabt sig en smule på tørt Sommergræs og en smule müsli for hyggens skyld hen over sommeren - jeg tror at han bruger en del af døgnet på at holde øje med passerende barnevogne, hundeluftere, dådyr og andet sjovt.
(Ormekur bliver tjekket nu, de kommer på nattefold. Tandtjek i september.)

Jeg går ud fra, at jeg kan tillade mig at hælde 2 FE i krybben. På stedet er der hesteplus, valset byg, og lucerne til at fixe calcium fosfor balancen

Der er et tilskudsfoder ved navn Heste plus. Firmaet anbefaler selv 0.8 kg pr dag, så er vitamin, mineral osv også dækket ind.
I så fald har hesten fået 0.7 FE og der er 1.3 tilbage... Lucerne er ca 0.86 FE pr kg, byg er 0.95 FE pr kg. Dvs jeg har 2.5 kg krybbefoder = blandet lucerne og valset byg, at lege med, til at justere med, til at dække kalorie indtag. Uh, og fixe calcium / fosfor balancen.
Så vidt jeg ved, bør calcium : fosfor være ca 1,5.
Jeg aner ikke hvad calcium i byg er, udover 'for lavt", og det lyder også til at calcium kan være til den lave side i hø.

Lyder det fornuftigt, hvis jeg blander 1 del lucerne (efter vægt) med 5 dele byg (vægt)

Så bliver Aslans foder vinteren over:
0.8 kg hesteplus.
Det græs, han kan æde på folden.
Det hø, han får fra foldens slowfeeder og ad libitum i boksen.
Nu vil han stå på halm.
Jeg supplerer med lucerne / valset byg i størrelsesforholdet efter vægt : 1;5.
Dvs fx 400 gram lucerne til 2 kg byg. (Måske får han ikke så meget krybbefoder)
Der fodres 3 gange i døgnet

Har jeg regnet nogenlunde rigtigt?

Lad os alle imitere en god parodi på Arnold Schwarzenegger: Arghh! Aaarghhh! ArrggghhhH!
0
1
Svar på denne tråd
 
 foderplan...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2018 14:42

Hej

 

nu er jeg ikke foderekspert ift calcium/phosfor fordeling.

 

Men jeg ville aldrig fodre med byg, der alt for meget stivelse i, som ikke er godt for hestemaver

 

jeg ville holde mig til ad libitum hø/wrap og så supplere med vitamin og lucerne for tyggetid.

 

www.pc-horse.com/index.php/da/ guides-45/4435-starch-45

 

hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

1
1
Svar på denne tråd
 
 Keep it simple...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2018 17:41

Her hedder den mineraler og græs. Om vinteren mineraler, græs og wrap. Så kikker jeg på, hvordan hestene trives og deres generelle foderstand.

 

Jeg har fjordheste, så her går det meste af livet ud på at sørge for tilstrækkeligt med stråfoder og holdet fedtet af sidebenene.


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Bortset fra..
Forfatter: 
Dato:  08-10-2018 18:03

at vi her giver roepiller sammen med vitamin/mineral tilskud, følger vi samme opskrift som Magnus & Mette ovenfor - og byg ville jeg heller aldig overveje som hestefoder.

 

Hvis han allerede får hø ad libitum, og Hesteplus er dækkende mht. vitamin - og i øvrigt den tilgængelige option på stedet - ville jeg vælge at nøjes med den ud over stråfoderet, evt. suppleret med lucernen.

 

Mht. FE i hø og græs, så vil det altid være ca. værdier, med mindre der foreligger analyse - men på FE regnskabet er det i min optik huldvurderingen, der er den vigtigste "beregner"...

 

/Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Byg og stivelse
Forfatter: 
Dato:  08-10-2018 18:13

Man kan ikke sige at der er for meget stivelse i byg, det skal regnes ud fra hele foderplanen.

 

Jeg var på et foder kursus hvor underviseren fortalte at foderet må indeholde 2% stivelse i forhold til hestens vægt dvs at en hest på 500 kg må få 1 kg stivelse/dag. Byg indeholder ca 50% stivelse dvs den må få 2 kg byg/dag.

 

Der er ikke ret mange FE i vintergræs, det er mest for hyggens skyld. Så det skal ikke regnes med i foderplanen.

 

Hvis man fodrer med godt hø/wrap så behøves man ikke fodre med lucerne hverken for calcium eller for protein. Vi gør det så alligevel, men kun for tyggetid, så de får en yderst begrænset mængde.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Fodring er svært
Forfatter: 
Dato:  09-10-2018 08:47

Jeg troede egentlig ikke, at man fodrede med byg mere - sådan i ren form :) - jeg har selv brugt det, men det er nok 25 år siden. Det er vist "gået af mode" ;)

 

Hvis hesten kan tåle det (nogle heste får tykke ben af det), så er det ligeså godt som så meget andet, og hvis hesten bliver brugt, så skal man altså ikke være så bange for at give den noget stivelse.

 

Stivelsen er først farlig, hvis den ikke bliver brugt - eller hvis man fodrer med rigtig meget kraftfoder og meget lidt stråfoder (ja, det er der nogen der gør, for så ser hestene mere sporty ud om vommen).

 

Jeg har også Fjordheste, og hvis jeg blot fodrede med strå og vitaminer/mineraler, så fik jeg ikke ret meget arbejde ud af dem. Nu ved jeg også godt, at vore heste arbejder på mere intensivt niveau end de fleste Fjordheste - men alligevel.

Blot for at fortælle, at man altså ikke nødvendigvis er "mærkelig" fordi man fodrer med kraftfoder

 

I dit tilfælde ville jeg slet ikke regne vintergræsset med i foderplanen. Der er ikke meget krudt i det, og når det bliver koldt nok, holder det helt op med at gro, så det er gamle stængler, der står.

Hvis du ikke har analyse på høet, så må du regne med middel værdi - i hvert fald indtil andet er bevist :)

Og han får et godt vitamin-/mineraltilskud, så kan du lade øjet bestemme mængden af krybbefoder. Hvis hesten ikke har fået byg før, så ville jeg starte forsigtigt ud, og ikke bare kaste 2 kg efter den.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
1
Svar på denne tråd
 
 Tak for svar
Forfatter: 
Dato:  09-10-2018 22:00
Hm..

Basis I hestefoder er i min verden hø, evt Wrap. Gerne ad libitum - og græs når muligt.
Før fik han derudover hoeveler basic mix, og en håndfuld lucerne.
Samlet trappet op til ca 0,8-1,0 kg to gange døgnet.

Det jeg tænker er, at trappe ned i müsli, op i hesteplus. Fortsætte lucerne. Give rent valset byg oveni. Titrere efter huld.
Han får al det hø han kan æde. Ergo dækkes en stor del af kalorie behovet der.
Krybbefoder vil måske udgøre 20% af foderenheder. 30% hvis det går meget højt. Og deraf er valset byg kun en lille del.
Alle de kilder jeg har fundet anfører at tarmproblemer skyldes at folk giver over 1/3 af FE i form i form af byg.
Jeg kommer nærmere til at give en tredjedel af en tredjedel af samlede FE i valset byg. Valset byg bør ikke kunne være et problem?

Müslien vil jeg beholde lidt. Simpelthen fordi det dufter godt - og det gør det smart til belønning ved trailer træning.
Jeg kunne godt tænke mig, hvis der var lavpraktiske råd til blandingsforhold til byg/valset lucerne?

Han vil få 3 måltider.
Dermed under 1 kg pr måltid.
0
0
Svar på denne tråd
 
 2 kg...
Forfatter: 
Dato:  10-10-2018 20:29

byg pr. dag er så i min optik relativt meget krybbefoder - hvis du altså fastholder mængden fra første indlæg - også set i forhold til, at det omtalte fuldfoder åbenbart er dækkende ved en tildeling på 0,8 kg..?

 

Mht. FE regnskabet udgør krybbefoderet, så vidt jeg kan konkludere ud fra ovenstående, 2 kg byg, 0,5 kg lucerne og 0,8 kg hesteplus/müsli - samlet ca. 3 FE.

Hvis det kun skal udgøre 20 % af daglig tildeling, ender du på 15 FE - det lyder umiddelbart højt?

 

/Dorte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tastefejl eller tanketorsk?
Forfatter: 
Dato:  10-10-2018 21:12
Jeg tror at jeg tænkte op til 2 FE som krybbefoder.
Hvis der er brug for mere, er noget galt?

0.8 kg hesteplus = 0,8 FE pr kg. Dvs 0.56 FE.
Dvs op til 1.6 FE tilbage. 0.8 FE pr kg, så hvis der er brug for mere end 2.0 kg blanding af byg/ lucerne eller müsli for at holde huld, er noget suspect.

Er logikken gal?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Eller også...
Forfatter: 
Dato:  11-10-2018 08:47

misforstår jeg dig bare..

 

Det var den her, jeg reagerede på: Krybbefoder vil måske udgøre 20% af foderenheder.

 

Når dit kraftfoder (byg, lucerne, hestplus) udgør ca. 3 FE, skal den samlede FE tildeling helt op på 15, hvis kraftfoderet "kun" skal udgøre 20 %..?

 

/Dorte

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lucerne
Forfatter: 
Dato:  11-10-2018 09:01

Lucernen skal jo ikke tælles med som kraftfoder, selvom det gives i krybben, det er grovfoder.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Point taken..
Forfatter: 
Dato:  11-10-2018 13:27

lucernen skal ud af ligningen - så er vi tættere på 2,5 FE i kraftfoder, og med 20% optionen en samlet ration på 12,5 FE...

 

/Dorte

0
0
Svar på denne tråd
 
 12,5 FE
Forfatter: 
Dato:  11-10-2018 14:07

12,5 FE er da stadig rimeligt meget til en alm ridehest, er det ikke??

 

jeg ville starte med alt det hø/wrap den kan spise og de 0.8 kg hesteplus, evt supplere med lucerne eller olie. og så se hvor meget den evt behøver yderligere.

 

hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hvis jeg ikke...
Forfatter: 
Dato:  11-10-2018 19:05

husker helt forkert (fra mine dage som ridemærkeunderviser, tilbage engang i det forrige årtusinde.. ), beregnes som udgangspunkt 0.8 FE på. 100 kg. hest til vedligehold.
En hest på 600 kg. har så et vedligeholdsbehov på 4,8 FE - så med mindre der er tale om en hest i meget hårdt arbejde, vil jeg stadig mene, at 12,5 FE er et højt foderbehov.

 

Men som jeg også skrev længere oppe, så har jeg muligvis misforstået TS mht. bygmængde og/eller % af samlet udfodring - og så er jeg sikkert også farvet af at ha' meget nøjsomme heste, uanset at der er tale om en blandet skare...

 

/Dorte

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider