Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Rideudstyrets historie og udvikling.
Forfatter: 
Dato:  13-06-2018 10:08

 

Syntes ikke lige at dette hører under rideudstyr men måske tager jeg fejl.

 

Hører ofte at "man skal lærer så længe man lever" og det var da også det der skete da jeg var i en butik en dag, hvor de havde en sadel hængende som ledte tankerne hen på mongolske hestes sadler, fra forrige århundrede....

 

Måske er de ikke så tossede endda når de rider i sadler som ligner noget der hører fortiden til. Inden for distance ridning er det nu åbenbart moderne at ride i en sadel der ligner, syntes jeg.

 

Billede

 

Billede

 

Den ligner ikke ligner en sadel der er super behagelig for hverken hest eller rytter og da slet ikke over 160 km men efter prisen at dømme, så er den meget exklusiv...

 

Er der mon nogen som har prøvet at ride i sådan en? Ér den hot eller not?

 


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 Sadler...
Forfatter: 
Dato:  13-06-2018 14:07

Den har godtnok fået et ordentlig skud med farverne!

 

Men den type sadler bruges meget til langtursridning og distance ridning - og dem jeg har prøvet, har jeg siddet helt fantastisk godt i, selv efter 7 timer på 5. dagen i sadlen - jeg vil helt sikkert foretrække disse til langtursridning, fremfor de "almindelige" engelske sadler, som jeg ikke synes er bygget til at være komfortable til mange timer i sadlen - og dertil har jeg endnu ikke mødt en type ridehest, som de ikke passer til...

Liversage (min favorit): http://www.trailrider.co.za/

McClellan (opringelig en westernsadel, men "omkonstrueret" og meget populær i Sydafrika og landende omkring): trailsaddles.co.za/shop3/25-stock- endurance

Podium sadler (ikke supergode til min kropsbygning, men er favorit blandt mange): http://www.sellepodium.com/

 

De Mongolske sadler bruges skam stadig i Mongoliet, dog vil man ofte se at de bruges mest til fint besøg, show og lign

Billede

 

- og ofte bruger Mongolerne i dag disse russiske kavelari sadler, når de skal ride langt (også ganske komfortable, minder i princippet meget om de argentinske/brasilianske Gaucho sadler, som dog bruger lammeskind over istedet for en "pude")

Billede

 

Finder det så spændende med alverdens sadler...

 

Mange hilsner
Melina


Rid & Rejs

www.ridogrejs.dk
Oplev verden på hesteryg

Facebook: www.facebook.com/ridogrejs

YouTube: www.youtube.com/user/RidogRejs

1
0
Svar på denne tråd
 
 Reactor Panel Sadel
Forfatter: 
Dato:  13-06-2018 14:54

Faktisk findes de "mongolsadler" også i en slags dressurmodel

 

Jeg har sådan en Reactor Panel Sadel, som er designet lidt på samme måde som de mongolske sadler.

 

Billede

 

Jeg er meget glad for min , som var eneste løsning til en hest med meget vanskeligt sadelleje.

 

/Nat


Om du tror at du kan - eller om du tror at du ikke kan. Så har du ganske givet ret. Henry Ford

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 setzi sadler
Forfatter: 
Dato:  20-06-2018 21:39

er the @!#$!! man sider vildt godt i dem- men ja de ligner et toiletbrædt.

de ligger godt, er meget lette og suveræne at ride langt i- og langt fra billige.

 

hvis man vil se det vildeste mongolske hesteudstyr så vil jeg anbefale at man besøger moesgaad museum i denne sommer- der har de en udstilling om mongoliets nomader- den er pakket med fedt hesteudstyr

2
0
Svar på denne tråd
 
 MONGOLIETS NOMADER
Forfatter: 
Dato:  23-06-2018 12:18

Åh, var ikke klar over Moesgaard's særudstilling - og kan se at der også er genstande bragt hjem af Henning Haslund-Christensen.

Har lige set dokumentarfilmen Fædre & Sønner i biografen, som er med Henning Haslund-Christensen's søn og barnebarn i hovedrollen, en vidunderlig film, der dog ikke har meget med hest at gøre - kan dog kun anbefale at se den (kommer i TV på et tidspunkt, men der bliver klippet 30 min. ud til tv-versionen); en historie om far og søn, en spionhistorie, en rejsehistorie til Mongoliet - der er så mange lag i filmen, som er præsenteret på skønneste vis: www.youtube.com/watch?v=J3WCRn54MUA

 

Lille verden - og tak for dit tip Leonidas, jeg skal simpelthen på Moesgaard nu

 

Mange hilsner
Melina


Rid & Rejs

www.ridogrejs.dk
Oplev verden på hesteryg

Facebook: www.facebook.com/ridogrejs

YouTube: www.youtube.com/user/RidogRejs

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider