Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Et emne for HN? Kalorieforbrænding..
Forfatter: 
Dato:  14-05-2018 09:45

 

Nu da jeg er blevet udstyret med et pulsur, er en helt ny og interessant verden åbnet sig for mig.

 

Det startede ellers ikke så godt for en af de første dage jeg havde det på, så fik jeg beskeden lavt batteriniveau og jeg anede ikke om det var mig eller uret der blev hentydet til.. Det har ikke vist sig siden, så det var nok uret..

 

.. men med et pulsur som ikke bare måler min puls, men også overvåger min søvn sladre om sengetid, tissepauser mm. så holder det også styr på, hvor mange skridt jeg går om dagen og hvor mange kalorier jeg forbrænder osv. osv. osv.

 

 

Nu blev jeg så lidt nysgerrig på, hvor mange kalorier en quinde i gennemsnit forbrænder pr. dag? Nogen bud? (google har ikke været til megen hjælp og fb har jeg slet ikke overvejet. )

 


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 mand eller kvinde
Forfatter: 
Dato:  14-05-2018 13:18

Så vidt jeg er orienteret, så er det lige meget om du er mand eller kvinde, så kommer din forbrænding generelt an på, hvor meget fedtfri masse du har, altså hvor meget af den vægt, der ikke er fedt. Fedtvæv har nemlig en meget forbrænding, men kønsforskellen i forbrænding er vist mest at kvinder generelt har 7-10 % mere kropsfedt end mænd.

Derudover kommer forbrændingen an på alder og aktivitetsniveau, hvor den største og mest usynlige faktor er det som kaldes NEAT (non-excercise-activity- thermogenisis), altså alt den aktivitet du laver uden at tænke over det, som hvor animeret du snakker, om du rejser dig tit fra kontor-stolen, om du går rundt når du snakker i telefon ;) Det er det dit pulsur især kan hjælpe dig med at opfange, altså om du har et højt eller et lavt niveau af NEAT. For det meste har folk, som tror de har et lavt stofskifte, bare et meget lavt NEAT.

Hvis du vil se på gennemsnitsforbrændinger, så kan du bruge en TDEE-beregner (Total-daily-energy-expendature), hvor der er en jeg plejer at bruge her: https://tdeecalculator.net/

Den er rimeligt god og da jeg brugte den sammen med en kalorietæller-app, kunne jeg se på mit vægttab, at jeg i gennemsnit forbrændte omkring 100 kalorier mere om dagen end den linkede beregner, siger at jeg gør :)

Mig som eksempel, jeg er en kvinde på 26, 174 cm høj, vejer omkring 70 kg og min fedtprocent er omkring 27, og moderat aktiv. Så beregneren siger at jeg bør forbrænde lige under 2300 kalorier om dagen, men jeg fobrænder nok et sted mellem 2350 og 2400 om dagen.

 

Dit køn har faktisk mest at sige om din forbrænding, hvis du er en kvinde i den fødedygtige alder (altså at du har regelmæssig menstruation), for alt efter hvor du er i din cyklus, så er din forbrænding forskellig. I den første halvdel af cyklus (fra første menstruationsdag til ægløsning) er din forbrænding lidt lavere en gennemsnitligt (1-200), og i anden halvdel af cyklus er din forbrænding lidt højere end gennemsnitligt. De fleste kvinder oplever bare at have ekstra lyst til sukker i anden halvdel af cyklus, så den øgede forbrænding spises hurtigt ind igen ;)

 

Jeg ved ikke om du kan bruge mit svar til noget, men jeg hyggede mig ved at skrive det :P


Sagde Johanna

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  14-05-2018 22:22

Normals anbefales den gennemsnitlige kvinde at indtage 2000 kalorier - men det afhænger, som Johanna påpeger, kæmpemeget af din størrelse, fedt-/muskelforhold, aktivitetsniveau, alder osv.

 

Når jeg træner og er aktiv som jeg plejer, ligger jeg nok over 2000 kalorier - men jeg har simpelthen hverken tålmodighed eller disciplin til at måle og veje og regne på det, så jeg ved det faktisk ikke ;D


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mhhhhh
Forfatter: 
Dato:  15-05-2018 07:33

 

Takker for jers svar.

 

Johanna/ Jeg kan sagtens følge dig i det du skriver.

 

Har da også fundet utallige sider, hvor jeg kan indtaste div. personlige oplysninger.

 

 

Bissen/ Enig, syntes også at opgive på forhånd er det nemmeste, når man skal regne sint kalorie indtag ud. Især fordi jeg bager alt brød selv og generelt spiser utroligt sundt og direkte kedeligt. Desuden så føler jeg sjældent sult så mekanismen må jo være dækket ind.

 

 

Men jeg ved sådan ca hvor mange kalorier jeg indtager pr. dag (sidst jeg regnede det ud var det på 1300-1500 pr. dag) og uret siger jeg forbrænder knap 3000 +/- kcal pr. dag. (For April var gennemsnittet 2804 kcal/dag) Så jeg er mere ude i hvad der er et normalt gennemsnit, lad os bare snævre det ind til, '-normalt for en hestepige omk. de 50 år'... :)

 

Normalen = et ca. gennemsnit.

 

 

 

Nu er jeg blevet udstyret med uret pga. sygdom og ikke et helse-freak-flip.

Skal til læge næste uge, så der får jeg måske en idé om sammenhængen, men det er super brugbart at læse jeres svar. . :)

 


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 
 løbeur...
Forfatter: 
Dato:  15-05-2018 23:10

Jeg købte et løbeur for at motivere mig selv til at komme mere ud at løbe, bruger det mest til at registrere mine løb, men det måler også skridt og forbrænding.

 

Indtastet er køn kvinde, alder 44 år, højde 172 cm, vægt 63 kg

 

På en dag hvor jeg har uret på hele døgnet er det højeste jeg har forbrændt i denne måned 2500 kcal svarende til en dag med ca 14000 skridt incl. staldarbejde. uden løb.(har ikke løbet i denne måned)

 

På en løbetur af 1 times varighed forbrænder jeg ca 700 kcal

0
0
Svar på denne tråd
 
 Status
Forfatter: 
Dato:  26-05-2018 10:28

 

Desværre er jeg ikke blevet klogere på forbrænding. Har læst nogle interessante udenlandske artikler, hvor det virker til at forskning er længere end i lille DK.

 

Min læge mente bare generelt, at et pulsur er "fuldstændigt værdiløst"!

 

Anyway, så har jeg måtte opgive mit pulsur selvom det var et interessant projekt, men urremmen ødelagde simpelthen mit håndled som nu ligner et stort blodrødt sår hele vejen rundt, det gjorde mærkelig nok ikke ondt, men hold da op ... hvor det har kløet... Endnu ved jeg ikke om jeg slipper for et stort grimt ar..

 

I butikken, hvor jeg købte det, sagde de det var en allergisk reaktion, men det vigtigste var vel også at de gav mig alle penge retur.

 

Selvom jeg havde betalt kontant, så insisterede de på at sætte pengene på mit kort for de havde slet ikke så mange kontanter i kassen...

Så for at få dem hævet igen, gik jeg da bare ind til naboen og købte mig en "rigtig" pastamaskine.

 

 

(får en ny læge i næste uge og så håber jeg at få en ny plan som hun også kan bakke op om. )

 


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider