Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Veterinærmedicin på KU
Forfatter: 
Dato:  11-04-2018 18:13

Hej hesteglade folk!

 

Jeg er i gang med mit sidste år på STX og er naturligvis midt i "åh nej, hvad skal jeg dog nu?!"-krise.

 

Som enhver anden hestepige har det været min drøm at blive dyrlæge, dog med speciale i familiedyr. Problemet er blot, at mit snit nok ligger lige på grænsen til, at jeg "kan regne med" en plads i kvote 1 (jeg VED godt, at det ændrer sig hvert år, men cirka...), og jeg hører fra dem, jeg kender, at det er hamrende svært at komme ind i kvote 2, hvis man tænker speciale i familiedyr eller heste og ikke har erhvervserfaring/anden relevant uddannelse ...

Udover det skal jeg læse matematik fra B-A, fysik fra C-B og kemi fra 0-B, da jeg har haft musikalsk studieretning i gymnasiet: så rigtig meget arbejde for overhovedet at blive optaget! Og dér kommer den der "er det nu virkelig det, jeg vil?"-tankegang ind i billedet.

 

 

SÅ!

Jer, der går eller har studeret veterinærmedicin: hvordan er studiet? Er der overensstemmelse ml. teori og praksis, eller er det "teori for teoriens skyld"? Hvor meget tid bruges på forelæsninger, hvor meget tid bruger I derhjemme på forberedelse, hvor meget praktiske færdigheder? Hvordan kom I ind, hvilket år, og har I hest/arbejde/andet ved siden af studiet?

Jeg er også lidt påvirket af boligsituationen: en SU er ikke nok til at betale for både husleje og mad i København, selv ikke, når man kommer længere væk ... hvordan får I det hele til at løbe rundt, tidsmæssigt og økonomisk?

 

 

Pyha, det blev langt, men hjælp en fortvivlet 3.g'er, der drukner i alle mulighederne (og samtidig begrænsningerne)!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Studerende i Kbh
Forfatter: 
Dato:  12-04-2018 09:30
Jeg er læge, kan ikke svare på dine dyrlæge uddannelse spørgsmål.
Men hvad vil du med din uddannelse?

Jeg ville bruge hoved, hænder, og have synlige resultater af mit arbejde +tjene nok til at kunne betale dyre hobbies (dyr) for egne penge, ja, egentlig er jeg nok ret selvstændig orienteret. Jeg vil være økonomisk selvstændig.
Jeg har alt det, jeg forventer er det gode ved dyrlæge - jeg arbejder bare ikke med husdyr men homo sapiens... Og dyr må vente til fritiden.

Meget af det samme kan man få ved mange ingeniør retninger, arkæolog, landmand mv.

Anyway.
Det er svært at finde kollegie i Kbh.
Køb en god cykel. Søg i 10-15 km radius fra stidiestedet.
Andre bor i et fremlejet værelse, deler lejlighed med kæresten mv.
Find studiejob. Tag et par vagter hver uge - fx undervisning - aftenvagt - sove - undervisning - aftenvagt - sove.
Arbejd fuldtid i sommerferien. Husk at melde et par måneder SU fra. Så har du også, hvis du ikke holder normeret studietid. (For det er sgu svært med 15 timer lektioner, 20-40 timer læsning, 15 timers arbejde)

Lav en læseplan, så du holder overblikket over hvad der skal læses.
Lav et budget.

Go fornøjelse.
Husk at bruge kollegiets bar!

1
1
Svar på denne tråd
 
 cccccc
Forfatter: 
Dato:  12-04-2018 16:18

Hey!

 

Blev uddannet dyrlæge her i januar, og det er verdens fedeste uddannelse, men man skal virkelig ville det. Studiet sætter dig under pres, og især de første 3 år er tunge teoretisk. Det er et fuldtidsstudie, og der er mange timer med mødepligt, især på kandidaten. Når det er sagt, så kommer læsebyrden meget an på hvem du er som person og hvordan du lærer bedst. :) Jeg har ikke læst pensum helt på noget tidspunkt, men er alligevel kommet igennem studiet uden at dumpe (ingen skam i at dumpe) :).

Jeg er selv kvote 2'er, og var ærlig til min samtale og sagde at jeg overvejende var familiedyr eller biomedicin interesseret, men at jeg var åben for hvad studiet kunne byde på. De ser igennem dig hvis du lyver, og de er trætte af det.... ;)

Ifht bo-situationen er det en god ide at skrive sig tidligt op, og fx morbærhaven i albertslund er et godt sted at starte med at bo - ret billigt og i cykelafstand (13 km) :D. Det er desuden muligt at have et studiejob ved siden af, men det kommer selvfølgelig an på hvor meget du kan holde til ved siden af. :)

Det er en fed uddannelse og med et fedt socialt sammenhold og fede fester og fredagsbar :D!

Held og lykke!!


- Kathrine..

To appreciate the beauty of a snowflake, it is necessary to stand out in the cold..

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  13-04-2018 10:29

Tusind tak for svar begge to!

 

Jeg er fra København og har altid boet i byen og cykler selv overalt, det er mest det med at finde noget, der er tilpas billigt til, at man kan blive ved med at bo der, mens man læser ... jeg har to år til at spare op, men det er alligevel mange penge med en 5000 kr husleje i 5-6 år. Men jaja, det kan man jo altid finde ud af, når det kommer til det - skrive sig op til kollegier osv...

 

Ift. studiet så har jeg selv brug for, at der kommer "hands-on" og meget praktisk, for det er helt klart sådan, jeg lærer bedst. Min største frygt er, om jeg kan gennemføre bacheloren - har nemlig også hørt, at den er pokkers hård, da der er så meget teori og udenadslære, og jeg ville simpelthen være bange for, at jeg ikke har tid nok til at læse op! Jeg har aldrig fået særlig meget ud af at sidde derhjemme og læse i en lærebog, jeg lærer mest af at løse praktiske opgaver samt få det forklaret af nogen og så selv forklare videre ... hvis det giver mening.

 

Amazing-Horse: hvordan kom du ind på kvote 2? Havde du erhverserfaring, der gjorde dig særligt attraktiv, eller hvordan havde du ligesom "forberedt" dig? Jeg skal søge ind ad kvote 2, hvis mit snit ikke bliver højt nok ti, at jeg kan søge kvote 1 UDEN at drage fordel af hurtigstartbonus - kommer nok "kun" op på en 9,8-10 stykker u. bonus, har lige nogle 1.g karakterer, der trækker ned....

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg er
Forfatter: 
Dato:  15-04-2018 23:32

jeg er snart færdig med anden år på bachelor og er også kvote 2'er :)

 

jeg syntes egentlig det har været hårdt lige fra optagelses prøven og frem til nu :) andet år har intet praksis (var der dog en del af på første år i anotomi). Jeg har eksamensperioder hvor jeg læser fra 8 morgen til 2 om natten, og hvor vi på skift bryder sammen over på Bilbo ;) men det er det fedeste studie. Det kan msm ikke komme uden om.

 

Men man skal ville det hel hjertet og dedikere sig. Folk på min årgang som jeg kender arbejder lidt/slet ikke. Nogle har SU lån andre ikke. Jeg har selv pensioneret hesten i fuldpas og droppet styrketræning (samt arbejder ikke).

 

Jeg læser ikke bøgerne, det gør intet godt for mig. Men kommer "uforberedt" til forløsningen hvor jeg er max aktiv, og så tager jeg hjem efter skole og læser 2-3 timer (kigget mine noter igennem, slår nogle ord op). Og så sidder jeg 100% dedikeret i eksamens perioderne :) som i nogle gange 4 uger i strej på biblioteket morgen til aften. Har så også klaret mig igennem med nogenlunde topkarakter i alt, det behøver man selvfølgelig ikke :-)

 

det ikke for ag skræmme men virkelig et ærligt billed af mit liv på bacheloren. Og ja jeg har ringet mange gange grædende til min mor og været i tvivl om hvorfor det var jeg ville være dyrlæge ;) men det vil man jo fordi det er det fedeste!!


Sagde Maya med lillefis Vito

 

 

 

Følg os på Facebook!

www.facebook.com/VtiosWorld

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 snart gammel i gårde, men...
Forfatter: 
Dato:  16-04-2018 10:51

Jeg blev færdig i Januar '16, men prøver alligevel at komme med lidt af min erfaring.

 

Ja - studiet er læsetungt, særligt læsetungt de første 3 år, hvor der ikke er så meget praktisk arbejde. Det bliver ikke mindre læsetungt på kandidaten - der læsser man bare ligeså meget praktisk arbejde oveni læseriet ;) Særligt det første år med MKR (medicin/kirurgi/reproduktion) på kandidaten er benhårdt! Rotationsfagene der kommer efter MKR varierer lidt mere i belastningsgrad, og speciale samt diffentiering er jo hvad man gør det til...

Man kan godt leve for SU mens man læser, men det kræver en ok ydmyg(eller heldig) bolig, og et fleksibelt studiejob. På bacheloren er der ikke så meget obligatorisk undervisning (men alligevel en del), hvorimod på kandiaten er der 80 % mødepligt typisk på ugebasis, og det kan være lidt svært at få alle ender til at mødes.

Dyrlægestudiet er de bedste, sjoveste og hårdeste år af dit liv.
Man får venner for livet, og det er faktisk dem man savner allermest, når man her 2 år senere står I sit drømmejob :)

Hvis jeg var dig, ville jeg tilmelde "Studerende for en Dag" på veterinærmedicin :)
https://fokusku.dk/product/588

 

Vh


Anne


Anne


uden min elskede, smukke
Tahko Tyk



"They Jump The Moon, We Dance Towards Heaven"

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-04-2018 17:14

Jeg blev færdig som dyrlæge juni 2017 og må tilslutte mig meget af det de andre skriver :)

 

Fantastisk studie, men det er benhårdt.

Arbejdsbyrden varierer jo dag til dag, men planlæg med 8-17 mandag til fredag til forelæsninger og øvelser, og så hjem og læse (varierer fra fag til fag!).

De første tre år er meget teori, blandet med lidt praktisk (anatomi, dissektioner, lab, osv).

Jeg startede med at have job i IKEA i første blok, det måtte jeg pænt sige op igen. Jeg kunne personligt ikke få det til at hænge sammen tidsmæssigt, men det er hvem man er.

Jeg kom som 12-tals pige fra gymnasiet, og var vant til at læse alt og tage noter til alt. Det betød at jeg havde 0 tid til overs. Universitetet var en benhård lektie i at lære at studere.

Der er ikke tid til at læse hele pensum, og det tog mig lang tid at lære, hvilket kostede tid og et par dårlige karakterer der bankede selvtilliden lidt i bund på bacheloren, indtil jeg lærte at prioritere min tid og effektivisere hvordan man læser/studerer.

 

Kandidaten er på en anden måde. Her er det meget mere blandet op med praktisk undervisning, hvilket giver et pusterum fra de lange dage med forelæsninger (ofte har man 50/50 i løbet af en dag).

MKR er så lige undtagelsen der trækker tænder ud, men ellers er kandidaten egentlig super, fordi det praktiske får det teoretiske til at give MEGET mere mening. Pludselig er det ikke bare udenadslære, men du kan sætte det op på noget og anvende det i praksis.

 

Jeg ved at nogle er lykkes med studiejob, men for mig fungerede det simpelthen ikke. Jeg SKAL have tid til at koble af og lave noget andet end at sidde til forelæsning, og så komme hjem og glo i en bog til langt ud på aftenen.

Der er også nogle der har haft hest; det har været mit indtryk at de ofte har fuldpas og part, så de ikke skal derud hver dag (det kan blive rigtig svært). Dog kan ridning også netop fungere som et pusterum.

 

Eksamensperioderne er hårde, fordi vi ikke har læseferie. Dvs. du læser til eksamen mens du har undervisning ved siden af, og der er ofte store mængder udenadslære.

Jeg vil allerede fra start anbefale dig flash cards. Hold op jeg ville ønske jeg havde brugt dem noget før, faktisk allerede på 1. år til anatomi..

Jeg var SÅ vant til at få 12 af at læse alting én gang og tage noter i undervisningen, slut. Men den strategi fungerede ikke for mig på dette studie. Der skal terpes igen og igen, og her viste flash cards sig at være en kæmpe hjælp.

Personligt brugte jeg siden BrainScape, her kan man også tilføje billeder og kan hentes som app på telefonen.

 

Det er et studie man skal ville. Det er hårdt men virkelig fedt! Jeg ser tilbage på min studietid med glæde. Der er masser af fede aktiviteter udenom studiet, muligheder for at rejse ud osv. Det er bare at gribe de muligheder, for de findes ikke når man er færdig! :-)

 

Hvor hårdt et studie det er er selvfølgelig individuelt. Jeg kæmpede i starten trods jeg er super boglig, fordi jeg skulle lære at studere fra bunden. Det er ikke som gymnasiet.

 

Omkring bolig, så skynd dig at skrive dig op til boliger allerede nu. Ventelisterne er uhørt lange.

Det er gratis at skrive sig op på Kollegiernes Kontor, der fik jeg selv et værelse da jeg startede.

På de billige kollegier er det muligt at leve af en SU, men mange inkl. jeg selv tog lidt SU-lån hist og her i slutningen af uddannelsen, simpelthen fordi man når et punkt hvor man ikke orker at leve af rugbrød og gå i den samme hullede jakke :-)

Så der er mulighed for at tage lidt SU lån og forsøde tilværelsen, hvis man står og mangler en ny vinterfrakke eller cykel.

 

København er en fantastisk by, og jeg savner den ofte (jeg har job i Jylland nu).

 

Beklager det blev lidt rodet. Pointen er at det er et hårdt men fantastisk studie. Du skal ville det, men så er det også det hele værd.

 

Noget andet folk glemmer at overveje: det er ikke et 8-16 kontorjob du kommer ud i, og det kan være psykisk hårdt. Den information havde jeg selv ikke tænkt på, da jeg søgte ind i sin tid, og bare havde et lyserødt billede af, at skulle ud og redde dyrene. Nu har jeg været færdig i snart et år, og det har føltes lidt som at tage kørekort.

Det er først når du kommer ud fra studiet, at du rigtigt lærer det! Det er op af bakke, man er nervøs og frustreret, man føler man intet kan og er ved at skide grønne grise, hver gang man kører ud til en ny patient ;)

Der er vagter, og det er både i hverdage og weekender, og biksen skal også passes i ferier og helligdage! Og derfor er det vigtigt at ville det. Én ting er at klare studiet, en anden ting er at forberede sig psykisk på, at du kommer ud på vaklende ben og står med ansvaret selv. Der er ikke noget turnus som lægerne har.

Hvis du er på klinik kan du måske trække på kolleger engang imellem, men er du fx udkørende har du kun den støtte, du kan få via telefonen, og helst ikke kl 3 om natten..

Man bliver frustreret og må kravle før man kan gå. Der er aflivninger, sure ejere og ting der ikke lykkes.

 

Hvad er så hele pointen? Pointen er når man begynder faktisk at få rutinen og KUNNE noget. Når man kører ud til et hornhindesår og ikke er i panik, men i stedet tænker "det har jeg prøvet før og jeg ved hvad jeg skal!". Når man får en ro og en rutine der gør, at du kan have mere overskud til ejeren også, når du VED du gjorde et skide godt stykke arbejde, når dyret kommer sig og ejeren er glad.

Når man ved man har gjort en forskel for et sygt dyr og en sød ejer og kan køre derfra, så er det det fedeste job i hele verden


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider