Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Juleaften med små børn
Forfatter: 
Dato:  16-12-2017 14:03

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvordan andre med små børn, holder juelaften :)

 

Vi er blevet inviteret ud til min søster, hendes mand og søn på 16 år. Sidste gang vi var der, blev det hele ret sent og børnene var ved at falde ned af stolene under maden og var fuldstændig færdige før vi overhovedet kom igang med at pakke gaver ud. Det gider vi ikke rigtig igen, men vi vil jo også gerne holde jul med familien. Jeg har nævnt dilemaet for min søster, men hun (de) er ikke rigtig modtagelige.

 

 

Hvad gør I andre?
På forhånd tak :)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  16-12-2017 14:36

Vi starter bare tidligt. Jeg har adskillige nevøer, og jeg tror, vi allerede begynder at spise ved 17-tiden, og så er der total fart på, når der pakkes gaver op (mest fordi ungerne er utålmodige :P ).

 

På den måde bliver det ikke @!#$-sent, inden børnene kommer i seng.


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-12-2017 14:43

Præcis. Det ville vi også gøre hvis ikke min søster og co. stilte sig på bagbenene... de mener at vi bare skal accepterer at det ikke bliver som det plejer, problemet er jp bare at det er børnene det går ud over.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-12-2017 14:43

Vi har 4 børn med en aldersspredning på 4,5 år.

Vi gik i kirke med den ældste, mens de yngste sov til middag. Så dansede vi om juletræ og pakkede gaver op til saftevand, kaffe og småkager. Børnene legede med deres gaver, mens vi voksne lavede julemad. Der blev spist i ro og fred. Børnene gik fra og legede med deres gaver, mens vi voksne kunne sidde og snakke inden risalamande og mandelgave. Så blev børnene puttet og der var ro til de voksne og ingen umulige børn juleaften eller dagen efter.


Man skal ikke sige noget om folk, man ikke kan sige til dem...

 

Mor til 4 vidunderlige børn

 

Frederik født 280908

Kristian født 030811

Anna født 030811

Sofie født 050313

2
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-12-2017 14:44

Vi har 4 børn med en aldersspredning på 4,5 år.

Vi gik i kirke med den ældste, mens de yngste sov til middag. Så dansede vi om juletræ og pakkede gaver op til saftevand, kaffe og småkager. Børnene legede med deres gaver, mens vi voksne lavede julemad. Der blev spist i ro og fred. Børnene gik fra og legede med deres gaver, mens vi voksne kunne sidde og snakke inden risalamande og mandelgave. Så blev børnene puttet og der var ro til de voksne og ingen umulige børn juleaften eller dagen efter.


Man skal ikke sige noget om folk, man ikke kan sige til dem...

 

Mor til 4 vidunderlige børn

 

Frederik født 280908

Kristian født 030811

Anna født 030811

Sofie født 050313

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  16-12-2017 18:28
Marcipangris, hvad kl. spiste I?
0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  16-12-2017 20:14

Ved 18-tiden.

Den store forskel var at vi ikke stod med en masse små børn, som var for trætte til at kunne kapere at pakke gaver op, og som vi ville blive nødt til at putte næsten inden, de fik leget med gaverne, fordi de var så trætte, at det hverken var sjovt eller hyggeligt.


Man skal ikke sige noget om folk, man ikke kan sige til dem...

 

Mor til 4 vidunderlige børn

 

Frederik født 280908

Kristian født 030811

Anna født 030811

Sofie født 050313

0
0
Svar på denne tråd
 
 Smiler...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2017 00:38

Her hos os, ligger der en pakke til de mindste børn om morgen d. 24. Og så går dagen med madlavning, og hygge, gå tur i skoven med hunden, æbleskiver og gløg over middag, så kirke for dem der vil, de øvrige ser juleshow i TV og dækker bordet. Så spiser vi, Ca ved 17 30 tiden. Så får de mindste børn en i pakke mellem anden og risalamande, så vi voksne kan nyde Anden og slå mave. Så er der mandle gave leg. Ingen snyd, kun en mandel. Men gaven er så stor, med lidt af hvert i, den der vinder, får så æren og glæden ved, at dele ud til alle om bordet, af de forskellige små sjove ting i mandelgaven, vinderen bestemmer hvem der går hvad, der er noget for en hver, små og store.

Så er der juletræs dans, alle vælger en sang, den ældste vælge først.

Så er der kaffe, the, jule godter og sodavand til gaver, en gave af gangen, og hvet barn, har en voksne til at hjælpe med at pakke op i ro og mag, samt holde styr på gaverne, og hjælper ungerne, med at få sagt tak og nyde gaven, før næste gave udleveres. Vi forsøger at sikre at hver og en, børn som vokse, ikke venter for længe uden gave.

Denne model har vi brugt til vores, nu voksne børn, og igen til vores børnebørn. Og børnene klare det fint.

Jeg tænker at børnene sagtens kan klare, jule traditioner, hvis de voksne er tålmodighed og vedholdende i at øve det, fra børnene er helt små. I min familie er der ikke nogen børn, der helt smelter ned i gave race, nogen blir selvfølgelig mere pressede end andre, men med hjælp af de voks og større børn, går det aligevel.


En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-12-2017 08:02

Jeres juleaftner lyder rigtig hyggelige. Ville ønske vi kunne holde sådan en juleaften med min søster. Det kommer nok bare ikke til at ske, så et eller andet sted ved jeg nok godt hvad vi skal, og ikke skal.

 

Hvis vi spiser kl 19 så har jeg virkelig presset på og nærmest lavet al maden selv... derudover så insisterer de på at vaske ALT op inden vi kan gå videre og det tager gerne en 3 kvarter hvor tiden jo så bare går fra alt det sjove...

0
0
Svar på denne tråd
 
 Juleaften
Forfatter: 
Dato:  17-12-2017 08:31

Vi skal holde jul med min søster og hendes familie - begge vores familier har små børn. Vi pynter juletræ om formiddagen og børnene får en gave, de kan lege med. Så spiser vi æbleskiver kl. 14 og begynder at lave julemad. Vi spiser kl. 17, danser om træet, pakker gaver op (de mindste børn bliver puttet undervejs) og slutter af med at spise dessert.

 

Sådan har vi gjort de sidste mange år - også da det udelukkende var min søster, der havde barn. Det kan da ikke være rigtigt, at I ikke kan indrette aftenen, så den bliver hyggelig for alle? Hvad går der af de voksne ved at spise kl. 17? Aftenen bliver jo ikke hyggelig for børnene, hvis de er overtrætte - og slet ikke hyggelig for børnenes forældre! Hvis vores værter meldte ud, at aftenen blev på deres præmisser, så blev vi hjemme og fejrede vores egen hyggelige jul.


3
0
Svar på denne tråd
 
 god jul
Forfatter: 
Dato:  17-12-2017 08:58

Da mine børn var små blev julen holdt hjemme, så kunne de puttes i seng når de ikke kunne mere og skulle ikke pakkes i en kold bil sent på aftenen. De fik sovet en god middagslur og da de blev ældre bedt om bare at ligge og slappe lidt af midt på dagen.

 

Hos os har det været tradition at børn måtte åbne et par gaver i løbet af dagen, gaver som de kunne hygge sig med i løbet af dagen når feks de voksne stod i køkkenet.

 

Jeg tænker at børn har mest glæde af at få gaverne tidligt på dagen, hvor børnene er friske og har energien til at lege med det de får.

 

I år er der børn fra 9-19 ( 8 børn ) år til jul, vi mødes kl 15.00. sætter flæskestegen på grillen hvor den står 3½ time, imens går vi alle tur med hundene og får frisk luft,bagefter kaffe og julehygge og børnene får stadig en tidlig gave. Vi har fordelt madopgaverne så 3 familier tager en del med hver. spisning starter 1830-1900. Børnene åbner gaver først lige den del finder jeg lidt kaotisk for i min mands familie får ungerne lov til på nulkommafem at flå papiret af gaverne uden at se hvad de andre får ( men jeg er gæst i dette tilfælde så jeg acceptere deres tradition )

 

Når jeg er gæst vil jeg for så vidt muligt indrette mig efter hjemmet jeg er inviteret ind i, så ville jeg give mine børn et par gaver om morgenen med noget de kan få glæde af i løbet af dagen så de ikke går og higer efter flere gaver lige med det samme - jeg ville sige til dem der skal give mine børn gaver at hvis de ønsker at se dem pakke op juleaften skal de give gaverne inden et bestemt tidspunkt ellers må gaven gives med jer hjem og børnene kan åbne første juledag hjemme og ringe og sige tak for gaven. Så kan giveren tage stilling til hvilken model de vælger.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Julejul
Forfatter: 
Dato:  01-01-2018 07:32

vi holder en helt almindelig jul - ungerne leger og hygger hele dagen, mens jeg laver mad. Vi spiser som regel kl 17.30, først hovedret og så risalamande (den yngste får risengrød i stedet, for det synes hun altså hører sig til). Så danser vi om juletræet og pakker gaver op 1 af gangen. Vi holder jul selv eller sammen med svigerforældrene og er færdige sådan ved 20tiden. Så leger ungerne mens vi hygger, og vi putter dem i seng efterhånden som de ikke kan mere - de er længe oppe denne aften, men det er jo også en del af det spændende for dem.

Vi har en dejlig jul, og selvom nogen af børnene har svært ved at vente, så tager de bestemt ikke skade af det og de har bare altid været vandt til, at det var sådan

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vi spiser sent
Forfatter: 
Dato:  04-01-2018 19:13

Men vi har heller ikke små børn.

 

I år havde vi lige sat os til bords klokken 20.00, da min mands fætter ringede, og så min søn...

 

Note to self: Husk nu at sætte svinet ind i meget bedre tid, klokken 1600 ER for sent.

 

Men risengrød og kartoffelværket var kogt/skrællet dagen før. Så i god tid er relativt! ;-)


Mvh

Tine

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tja...
Forfatter: 
Dato:  09-01-2018 09:48

 

Nu har jeg ikke selv børn, men min søster har to skønne drenge. Vi holder jul sammen hvert andet år.

 

Da børnene var mindre, var der dans om juletræet, gaver og hygge om eftermiddagen. Efter gaveoppakning var der mad...Børnene kom i seng i fornuftig tid, og flere gang har min mor og jeg gået en tur ved 21-tiden, hvor vi har kunne se, at mange først var i gang med at danse om juletræet :-) Faktisk tror jeg, vi begyndte med det, da min far blev syg. Han skulle i dialyse om natten, og han ville gerne i seng senest klokken 23 - da han ellers skulle være i sengen det meste af den efterfølgende formiddag...

 

Nu er jeg typen, som gang på gang får overtalt familien til at gå i kirke...Jeg synes, det er sådan en hyggelig måde at begynde julen på ;-) Drengene er blevet lidt større nu, så i år var vi i kirke, spiste and mv., dansede om juletræet, pakkede gaver op...Og så sluttede vi med risalamande. Og det var bare sådan en god måde, at vi talte om, at det nok ikke er sidste gang, vi følger den opskrift :-)


Kh. Britt

 

med

den smukke welsh cob, Valhallas Abigail - kaldet Abby

og

hendes vidunderlige datter, Donwell Allegra (wpbr)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Vi spiser bare tidligere.
Forfatter: 
Dato:  10-01-2018 12:51

Efter der er kommet små børn til i familien, er vi færdige med at spise kl 18. Og ca. færdige med gaver kl 20. Jeg prøvede at advokere for at børnene måtte åbne en gave eller 2 før maden, men det bød sig ikke hos andre i familien.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider