Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Nyhed! Føl spist af ulv, måske?
Forfatter: 
Dato:  08-10-2017 12:04

 

Det er ikke altid last news her på hn, men jeg syntes det er værd at dele sagen om det føl der blev spist i den forgangende uge af, muligvis en ulv.

 

www.tvmidtvest.dk/artikel/ponyfoel- fundet-spist

 

Ulven høere ikke hjemme i den danske natur og angreb på heste var ventet.

 


 

 

~ Anette

 

 

 

www.vind-alarm-danmark.eu

0
4
Svar på denne tråd
 
 ro på...
Forfatter: 
Dato:  08-10-2017 13:43

Endnu vides det jo altså ikke, at føllet er slået ihjel af en ulv. Faktisk udtaler "ekpert" (går ud fra det er en vildtkonsulent) der har været ude at se på det døde føl, at der ikke er tegn på ulv (altså ikke bidmærker de steder man typisk vil finde ved ulveangreb), men at der til gengæld er spor efter ræv og ravn.

 

Jeg er egentlig hverken for eller imod uv i Danmark. Nu er den her, og det må man jo så forholde sig til. Jeg tænker, at når nu vi skal have den her, så skal der altså kigges lidt på, hvad der kan gøres i området med ulv i form af indhegning og evt. erstatning (begge dele findes men er lidt til at grine af). Dertil evt. regulering af ulve, ikke kun problematiske individer men også af flokkes størrelse, de steder hvor der er tale om flokke. Det gør man andre steder, for på den måde at sikre, at der ikke kommer for mange ulve i et område.

 

Men indtil videre har de altså ikke skabt ragnarok i DK. DNA-tests fra angreb man umiddelbart har tilskrevet ulve ved første blik, har jo vist at det lige så ofte, hvis ikke oftere, er hunde og andre dyr. Så endnu skaber de altså ikke voldsomme problemer, og jeg vil da også liiiige se tiden an med dette føl, og se om der overhovedet er tale om ulv.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

7
0
Svar på denne tråd
 
 Spændt på om det bliver meldt
Forfatter: 
Dato:  10-10-2017 11:48

ud hvilket dyr der er tale om.


- Søger en sød pony vallak til et fantastisk uproblematisk liv på landet med 2 andre heste og fri adgang til græs og stald.
** Jack D. tilbyder naturlig bedækning. **

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  11-10-2017 00:17

 

Artikelen har været taget op på facebook, eller indlægget blev delt med billedet. Men konklusionen blev - og også i en udtagelse fra en vildt konsulent ( eller hvad de nu hedder, husker det ikke ) at det var meget usandsynligt at en ulv havde spist dyret, grundet måden den var spist på og andre ting.

At føllet istedet højest sandsynligt var død selv i løbet af natten og blevet spist af ræve og fugle istedet.

 

Det hele var meget, meget underligt lagt ud fra ham der til en start havde smidt det på facebook - flere ting gav ikke mening, sådan hvis man er lidt kildekritisk og gik ind og læste kommentarene til.

 

Så en ulv? Næppe.

 


Nu med eget ponydyr

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 Ulve....
Forfatter: 
Dato:  11-10-2017 21:14

Jeg var ved at få et pjoks da der for en måneds tid siden på facebook blev lagt op, at der havde været ulveangreb på en islænderhingst i "min baghave".

 

Hingsten blev vist frem med sår og skræmmer, og folk var klar til at skyde alt der lignede en ulv.

 

Heldigvis blandede en gruppe sig, som undersøger mulige ulveangreb. De sikrede DNA-spor, og kontaktede ulvekyndige i Tyskland, som vurdere sager med ulveangreb i Tyskland.

Tysker kunne indenfor få timer sige, at den måde hesten var såret på ikke lignede et ulveangreb. Efterfølgende viste DNA at det var hunde, som havde bidt hingsten.

 

Så ja en ulv kan måske.....men der er større sandsynlighed for noget andet.

 

mvh Charlotte

6
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  20-10-2017 23:41

De er sultne de ulve i Midtjylland. Man mener der er et par plus et kuld halvvoksne på 3-5 stykker.

Pt har de åbenbart ædt 40 lam i denne sæson, plus 12 voksne (Læst på FB) Og forceret et ulvehegn med bytte und alles. Og ædt alt fra dyrene... Underdrivelser fremmer åbenbart forståelsen.....


VH Pernille

 

Pernilles tanker og humor

 

Livet er for kort til at undgå Pernille

3
0
Svar på denne tråd
 
 Lady....
Forfatter: 
Dato:  21-10-2017 13:41

Nu er der formentligt flere ulve end dem du nævner. At man kun vil anerkende eksistensen af dem, man har DNA fra er ikke = at der kun findes dem. Ikke at jeg mener vi skal se ulve over alt og ret paniske omkring - der blev trods alt også taget lam, høns mm. før ulven kom til DK... dengang gik man så ud fra, det nok var en ræv (eller hund), der havde været på spil og overvejede ikke totaludrydelse af ræven i DK.

 

Men det med ulven i DK er sgi noget rod. Først forsøgte man er holde det tophemmeligt. SÅ erkendte man, at jo der var ulv, man man kunne ikke blive enige om, at anerkende alt DNA fra ulve, men kun dem, hvor DNA var testet et specifikt sted i landet. Og ja, sådan et rod har det jo været lige siden - så når der faktisk findes en række spor efter ulv (inkl. at de er set af folk, som rent faktisk er fuldt ud i stand til at se forskel på hund/ræv/ulv), så vælger jeg altså at tro på, at DNA ikke er eneste måde at påvise, at der er ulve i et område... og at der derfor formentligt er nogen flere ulve i DK, end hvad man offocielt har sat tal på.

Hvis det var korrekt, at de neste ulve i landet var det officielt anerkendte ulvepar + hvalpene i samme område, så ville det jo ikke helt harmonere med, at der gennem flere år er snuppet får, som beviseligt var dræbt af ulv, et helt andet sted i landet. Ja, ulve vandrer omkring, men de kan dog trods alt ikke være flere steder oå en og samme tid



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

0
1
Svar på denne tråd
 
 Ulven kommer.....
Forfatter: 
Dato:  23-10-2017 14:43

Udfra hvad jeg kan læse i det oprindelige opslag er der ikke taget DNA, så om det er en ulv eller andet er ikke bevist.

Det er sjovt nok, bare ikke lige så spændende at bringe den information, som det er at skrive ULVEN KOMMER!

 

Anyway, en anden artikkel i samme sag

 

www.tv2nord.dk/artikel/ekspert- afviser-ulve-angreb

 


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

se mere på

www.staldlauenborg.dk

www.lauenborgfys.dk

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 DNA er taget
Forfatter: 
Dato:  23-10-2017 14:46

Retter lige mig selv - der skrives, at DNA er taget og der ventes svar.

 


Tilbyder opstaldning og fysioterapi til ryttere

se mere på

www.staldlauenborg.dk

www.lauenborgfys.dk

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 så vidt jeg husker
Forfatter: 
Dato:  24-10-2017 11:17

så vidt jeg husker, så viste DNA at der var tale om hundeangreb og ikke ulv..

 

Jeg er egentlig ret forbavset over hvor mange hunde der rent faktisk står for angreb på dyr, nu vi jo ikke har vilde hunde i DK og hunde jo skal færdes i snor..

ved at folk kan finde på at dumpe kaniner og ander dyr i naturen, når de ikke gider tage deres ansvar.. så jeg tænker på om der rent faktisk finde hunde i naturen, der ikke bør være der.. eller kan folk ikke holde styr på deres hunde..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

2
0
Svar på denne tråd
 
 Vilde hunde
Forfatter: 
Dato:  24-10-2017 18:11

Og det er så kun i Jylland, at hunde dumpes i skovområder eller hvordan?

Nej, jeg tror ikke på en teori om dumpede hunde, der lever vildt i den danske natur... Der skulle ikke ret mange af sådan nogen til, før nogen ville se dem, hvis ikke på skovture e.l. så på rov i byernes skraldespande osv.

Til gengæld har vi masser af hundeejere, som ikke har forstået, at det er rovdyr, de har. Så selvom Fido er super sød og æææælsker børn, så har Fido formentligt stadig noget jagtinstinkt, så de der 10 min, hvor han lige var uden snor og uden opsyn kan altså have været nok til at tygge lidt i et får eller en hare.

Det er rigtigt svært for mange hundejere at forene billedet af den søde, rare familiehund, der leger med ungerne i haven og er gode venner med familiens kat med billedet af en hund, der kan finde på at jage og slå ihjel, så man vælger(?) bare at tro, at den slags gør Fido ikke.



Mvh Michelle


www.altomhund.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 hunde..
Forfatter: 
Dato:  25-10-2017 08:34

Michelle du har nok ret.. jeg kan da tydeligt se nogle gange når man kommer ridende og når hunde får øje på en så stormer de direkte mod mig.. heldigvis har disse hunde kunne kaldes til sig fordi ejer var opmærksom...

 

men har en gang oplevet at have en hund i benet af en hest fordi ejer slap hunden løs i det øjeblik vi drejede om et hjørne..

 

men hvad med Sjælland.. mistes der overhovedet får der eller hvis folk mister dem, accepterer de det bare eller er det fordi der ikke er noget at skrive om eller eller eller?


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 
 antal?
Forfatter: 
Dato:  27-11-2017 20:07

Er der nogen som ved hvor mange ulve vi har i vestjylland?


Kivan

-----------------------

Slå benene op på puffen

0
0
Svar på denne tråd
 
 Kivan...
Forfatter: 
Dato:  28-11-2017 19:09

Det afhænger meget af hvor/hvem du spørger. Angiveligt er der jo kun et par med hvalpe i hele jylland... de må så komme vidt omkring, for de er jo både set, har efterladt afføring og sat poteaftryk temmeligt langt fra, hvor dette ene par normalt holder til...

 

Der har været temmeligt meget "slagsmål" mellem forskellige ulvegrupper og det har også medført stridigheder om, hvem der må DNA-teste og hvornår man anerkender et ulvefund. Derfor er der formentligt en hel del flere ulve, end det man p.t. officielt siger der er.


 

Mvh Michelle

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Ulve snak
Forfatter: 
Dato:  05-12-2017 08:19

Det er rigtigt Michelle, der har været meget skriveri omkring dette, også hvor mange som der er, men jeg tænker at det må være samlet et sted, alt data omkring opserverede uvle i DK.


Kivan

-----------------------

Slå benene op

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider