Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 isotretinoin efter kuren
Forfatter: 
Dato:  13-09-2017 19:14

Hej alle derude. Jeg håber der er nogen som kan svare på mit spørgsmål eller give nogle gode råd,
hvs I måske selv har været på medicinen :)

Jeg kom på pillerne pga min akne sidste november og stoppede med behandlingen i maj måned. Kun et par mdr. efter begyndte der at komme bumser frem igen. Selvfølgelig slet ikke så slemt som før, og jeg tænkte bare at det nok kun ville vare nogle uger og gå i sig selv igen. Nu er det 4 mdr siden og de sataner popper stadig op. Er der andre der har erfaringer med dette? Hvordan var jeres hud efter behandlingen? Skal jeg minimum vente et halvt år og se om det går i sig selv. Eller skal jeg kontakte hudlægen og ønske om en ny kur?

Min hud er slet ikke så slem som før kuren, men alligevel kan jeg begynde at mærke hvordan det trykker på selvtilliden. Var meget psykisk påvirket sidste år pga min hud, og ønsker virkelig ikke at falde ned i det hul igen.

 

Trine

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  14-09-2017 08:03

Akne-veteran her!

 

Jeg har ikke selv være på isotretinoin, men min søster har. Hun oplevede også, at det brød ud igen, og har jeg hørt fra andre også har gjort sig gældende for dem. Nogle tog en kur mere med blandet resultat.

 

Jeg tror ikke selv jeg ville turde satse på, at de forsvinder med tiden, fordi jeg som dig bliver ekstremt påvirket af det... har du prøvet fx p-piller, eller er du ikke så glad for det?

 

Min søster sværger til Diane Mite, men det kan være risikabelt, hvis der er tendens til blodpropper i din familie. Jeg selv er på Loette 28 (hvilket jeg var ultraskeptisk ved, pga. hormonkombinationen - men det virker udmærket!)

 

Jeg oplever desuden også, at min kost har stor betydning for min akne. Spiser jeg fx mere sukker end normalt over en periode, så er jeg næsten sikker på at få et lille udbrud. Kaffe (med koffein) er især en synder for mig!

 

Snak med lægen. Det er ikke sikkert din akne er slem nok til, at de vil sætte dig i gang med endnu en omgang isotretinoin, men hellere vil prøve alternativer.

Antibiotika gjorde nada for mig, andet end at ødelægge min mave.

De p-piller jeg tager har et meeeeget lavt indhold af hormoner, men tilsyneladende nok til at slå 95% af min akne ned. Jeg har stadig en lille-lillebitte smule, men det er vist mest mig, der ser det ;)


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 heeeeeey
Forfatter: 
Dato:  14-09-2017 20:18

Jeg var netop på de der p-piller Diane Mite. Jeg tog dem da jeg var 19 år, fordi jeg var træt af min urene hud. Jeg stoppede så med dem her for 2,5 år siden (er 27 i dag), fordi jeg lagde min livsstil helt om og ville være så "naturlig sund" så muligt :). Og så 3 mdr efter brød helvedet løs. Selv da jeg var teenager så min hud ikke lige så slem ud som efter p-pillerne. Så det er klart dem der har fucked mine hormoner op, og efter min oplevelse vil jeg aldrig anbefale at tage p-piller. Ved godt det nok ikke vil ramme alle, men alligevel.

 

Jeg gik med aknen i halvanden år før jeg desperat gik til hudlægen.

I den tid prøvede jeg alt muligt for at prøve at kurere det, både med kost, cremer, motion og udrensningskure. Intet hjalp. Det eneste der hjalp lidt var at boycotte animalske produkter og drikke meget vand.

 

Måske jeg bare skulle ringe og bestille en tid igen (der er jo alligevel halvanden måneds ventetid) og se hvad hudlægen siger.

 

Har hørt der også er en retinol creme som lægen skal ordinere. Har du erfaringer med den?

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  15-09-2017 08:50

Øv, det lyder som en træls omgang :( Jeg kan godt kende historien, men jeg kan faktisk ikke huske hvorfor jeg ikke fik akne igen, efter jeg stoppede på p-piller... Jeg tror egentlig også jeg var på Diane Mite, og tog til lægen for at få nogle nye (selvom det var mig meeeeeget imod, da jeg heller ikke var glad for de mange hormoner). Hun foreslog på de her Loette, og efter 3 måneder er der næsten akne!

Jeg vil også lige indskyde, at jeg slog ud på en helt anden måde som 25-årig, end jeg gjorde i som teenager. Dengang var det kinderne, men siden tyverne har det været kæbe og hals.

 

Min søster har brugt en retinolcreme... Isotrex? Hun anbefalede mig den, men jeg fik aldrig prøvet den.

 

Men ja, tag en tur til lægen og undersøg dine muligheder :)


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 mmmmmm
Forfatter: 
Dato:  15-09-2017 21:39

Ja det er meget fustrerende :(

tak for de gode svar, jeg skal nok finde en løsning på det en dag.

Jeg har aldrig hørt om de der Loette. Det er lidt underligt at de kan virke på aknen hvis der ikke er mange hormoner i dem.

For min akne efter p-pillerne var også værst ved kæben, hagen og halsen. Hvilket jo kommer af hormornel ubalance.

1
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  16-09-2017 10:56

Jeg var igennem to kure med isotretinoin. Den første holdt aknen væk mens jeg tog den og nogle måneder efter, men så begyndte der at dukke lidt op igen. Tog kontakt til min hudlæge, som anbefalede mig en omgang mere. Efterfølgende er aknen ikke kommet tilbage.

Jeg har lidt talgknopper, men de kan holdes ret meget nede hvis jeg passer på min hud og skifter hovedpudebetræk ofte (især det med at skifte hovedpudebetræk har altså gjort en forskel - hvis du ikke allerede er obs på det, så vil jeg virkelig anbefale dig at prøve det).

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2017 12:13

Jeg havde heller aldrig hørt om Loette, og var som sagt meeeegakseptisk, fordi jeg også antog jeg havde hormonel akne, og den kombination af hormoner der er i dem, ikke anbefales af ret mange, og det i nogle tilfælde var et mareridt - men de har altså hjulpet, så måske er mit ikke hormonelt alligevel? ?:-(

 

I hvert fald ved jeg bare at møget virker, og jeg slår to fluger med ét smæk ved at tage dem. ;)


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 mmmmmm
Forfatter: 
Dato:  16-09-2017 22:24

Hestenettet bruger: Hvor lang tid gik der fra den første kur til du var på nr 2 ?

 

De første 3 måneder efter jeg stoppede med kuren kom aknen lidt tilbage i perioder og så klarede den op i et par uger. Men her i den seneste måned bliver der bare ved med at poppe bumser frem.

Og ja talgknopper har jeg også fået en del af. Specielt her for 2 uger siden fik jeg mange knopper ved hagepartiet, og de forsvinder ikke rigtigt. Jeg har aldrig lidt af talgknopper, så det kan næsten kun være fra pillerne af de kommer fra.

 

Og tro mig jeg kender det med pudebetrækket :) Skifter det hver 2. eller 3. dag. Også håndklæderne.

0
0
Svar på denne tråd
 
 mmmmmm
Forfatter: 
Dato:  16-09-2017 22:30

Bissen: Så skal du også bare blive ved med at tage dem hvis de hjælper. :) Så behøver man heller ikke bruge andet prævention.

 

Jeg ville nok bare føle lidt jeg så havde tabt kampen hvis jeg skulle tilbage på p-pillen. For jeg gik jo af den for en grund :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  16-09-2017 23:14

Helt forståeligt - det var bare, hvis du havde det bedre med en mindre dosis. Men jeg kan sagtens forstå dig!

 

(Koldbrygget) hibiscus-te kunne måske være noget? Det indeholder flere antioxidanter end grøn te, og blander man det med (sukkerfri, hvis du er til sådan noget) saft, så smager det helt fint (Y)
Jeg syntes selv jeg så en ændring.

Grøn te er også ret fortræffeligt, men jeg har personligt svært ved at finde lysten til at drikke det.

 

Super meget held og lykke med at finde noget, der dur for dig!


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 mmmmmm
Forfatter: 
Dato:  18-09-2017 16:56

Jeg er også glad for at du nævner de ting der hjalp dig :)

Jeg har været omkring grøn the. drak det næsten hver dag sidste år, men nææ det hjalp heller ikke hos mig.

 

Men tak for hjælpen/snakken. Synes det er rart at snakke med andre der ved hvad man går igennem når man døjer med akne. Alle i min omgangskreds har aldrig haft det problem nemlig, så man går meget alene med det.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Behandling af uren hud
Forfatter: 
Dato:  17-10-2017 11:35

Kære Trine, forstår dig så godt, har selv været igennem det. Det er forfærdeligt. Og der er altså ikke noget af ens tøj, der passer til uren hud. Jeg fik Isotretinoinkuren to gange da jeg var i starten af tyverne, husker desværre ikke præcist, hvor længe der gik imellem, men det var vist ikke specielt længe. Efter anden kur blev min hud væsentligt pænere. Og den var virkelig slem før. Jeg havde ikke rigtig nogen bivirkninger, i hvert fald ikke noget, jeg lagde mærke til selv. Men det er jo skrappe sager, så selvfølgelig er det ikke noget, man skal kaste sig ud i, hvis det ikke er absolut nødvendigt - men når du nu har været igennem kuren én gang og ved, hvad det indebærer, ville jeg nok gentage den, hvis jeg var dig, hvis du stadig har problemer. Det er vældig sandsynligt, du 'bare' skal have en omgang mere. Samtidig vil jeg anbefale dig at indføre et BHA syreprodukt i din hudplejerutine, hvis du ikke allerede bruger et. Frugtsyre er nok den ene (håndkøbs)ting, der virkelig kan gøre en forskel for uren hud, hvis du bruger det regelmæssigt. Det renser porerne i dybden og giver en pæn og jævn overflade. Læs evt. her: www.paulaschoice.com/expert-advice/ skincare-advice/paulas-choice- product-tips/how-paulas-choice-bha- exfoliants-work.html og her: pudderdaaserne.dk/vores-egne- produkter/t-zone-peeling/ og her: pudderdaaserne.dk/2014/09/13/ hvilken-syre-skal-jeg-vaelge-aha- bha-eller-en-af-de-andre/

Jeg ville måske prøve en 14 dage med et BHA produkt og se, om det gjorde en forskel, før jeg gik tilbage til hudlægen. (Tror ikke, man bør bruge syre samtidig med med en Iso-kur, det bliver nok lidt for hårdt for huden).

 

Mvh. CC

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  17-10-2017 14:08

Mht til BHA (jeg er selv glad for Pudderdåsernes produkt) så kan der gå op til 6 uger før man ser effekt (det gælder for øvrigt alt behandling mod acne. Tålmodighed er nøglen til resultater


Mvh Rikke

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegb
Forfatter: 
Dato:  17-10-2017 16:11

Jeg lider ikke selv af akne, men af roceasea. Blev sat på pencilinkur, da Inter andet virkede. Var ved et tilfælde forbi en kosmetolog, der anbefalede mig Is Clinical. Jeg er nu ude af pencilen og kan styre det kun med serum, ansigtscreme, ansigtssæbe og en ugentlig scrub og maske. Jeg ved de har en serie til alle, måske det vil kunne hjælpe dig? Det er MEGA dyrt - blot til advarsel, mener jeg giver over 800kr for en 50ml creme. Dog vil jeg hellere benytte det, fremfor medicin dagligt.

 

Det kræver dog du finder en kosmetolog der hr dig inde til en behandling, så denne kan se hvilke produkter du har brug for. Hende jeg var hos, sagde jeg måske skulle supplere op med en behandling hos hende hver 5-6 uge, men det har - heldigvis for dankortet - ikke været nødvendigt.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider