Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Beslagsmede slår et slag for stramning af
Forfatter: 
Dato:  23-01-2017 16:33
Indsat fra nyheden Beslagsmede slår et slag for stramning af hesteloven:

Beslagsmede opfordrer til en stramning af Hesteloven. Det er budskabet der blev promoveret på dagens demonstration på Christiansborg Slotsplads. De registrerede beslagsmede ønsker at påvirke udfaldet af de politiske drøftelser på beslagområdet, der bl.a har givet anledning til udskydelse af lovens 2. behandling i Folketinget

 

Demonstration på Christiansborg

Uddannelse bør være et krav, når man skoer heste og beskærer hove. Det var budskabet på de registrerede beslagsmedes demonstration på Christiansborg Slotsplads, her til formiddag. Knapt et halvt hundrede beslagssmede var mødt op med deres smedier og hamre, for at slå et slag for en yderligere stramning af hesteloven, og tiltrak sig medieopmærksomhed såvel som opmærksomhed fra politikere og forbipasserende.

 

Beslagsmedene ønskede med dagens demonstrationen at påvirke udfaldet af de politiske drøftelser, der har givet anledning til endnu en udskydelse af 2. behandlingen af hesteloven i Folketinget.

 

Ved demonstrationen kunne man få indblik i den godkendte fire-årige uddannelse, registrerede beslagsmede i Danmark tager for dels at udføre en professionel og forsvarlig beskæring af hove samt sko heste

 

Cowboylignende tilstande

Foreningen af registrerede beslagsmede demonstrerede i dag mandag (23. jan.) på Christiansborg Slotsplads mod 'cowboytilstande' inden for beslagsmedefaget og opfordrer til, at en uddannelse bliver et krav, hvis man beskærer hove eller skoer heste i Danmark.

 

"De uregulerede tilstande i faget burde høre fortiden til, men især nye hesteejere er desværre ikke klar over den risiko, de udsætter deres heste for, når de bruger ikke-uddannede beslagsmede. Det er på tide at sikre ordnede forhold i faget gennem krav om en passende uddannelse, når man udfører beskæring af hove og skoer heste", udtaler chefkonsulent i Håndværksrådet, Dorte Kulle

 

Foretræde med skrækeksempler

11. januar havde Håndværksrådet foretræde for Miljø-og Fødevareudvalget sammen med de registrerede beslagsmede. Håndværksrådet og beslagsmedene argumenterede for et lovkrav om, at beslagsmede skal være uddannede og forelagde billedmateriale, der viste eksempler på ødelagte hove og andre skader som følge af uprofessionelt arbejde med hovene.

 

"I fx England, Tyskland og Sverige har man regulering på området, og det er der rigtig meget fornuft i - ikke mindst set ud fra hestenes perspektiv, for det er dem, der lider under utilsigtet dyrplageri. Vi mener, det er helt uacceptabelt, at alle og enhver stadig må beskære hove og montere hestesko her i Danmark uden skyggen af en uddannelse. Det er bydende nødvendigt med uddannelse og faste rammer for faget". Det siger Jakob Algot, Algot Beslagsmedie fra gruppen af registrerede beslagsmede hos branche- og arbejdsgiverforeningen Arbejdsgiverne.

 

Se mere om udskydelsen af hestelovens 2. behandling her

 

Se håndværksrådets artikel, hvor de informerer om demonstrationen og baggrunden for den: her

 

Billede

 

Omkring 50 beslagsmede med værktøj, lærlinge materialer og naturligvis heste var repræsenteret ved demonstrationen, der tiltrak sig medieopmærksomhed såvel som opmærksomhed fra politikere og forbipasserende

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Lov om uddannelse
Forfatter: 
Dato:  23-01-2017 19:48

Jeg spekulerer lidt på, om det lovforslag også gælder for hesteejere, der beskærer egne heste? Det kender jeg da et par stykker der gør, og de har endnu aldrig gjort skade på deres heste.

 

Til gengæld har jeg hørt om flere uddannede beslagsmede, som har lavet fejl og sømstukket heste med alvorlig halthed til følge.

 

Jeg er dog enig i, at uddannelse er en god ting og jeg vil aldrig selv bruge en beslagsmed, der ikke er uddannet (i hvert fald ikke til skoning). Så jeg hilser da initiativet velkommen :-)

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

3
0
Svar på denne tråd
 
 Uddannelse????
Forfatter: 
Dato:  25-01-2017 09:02

Jeg ved snart ikke hvad det er beslagsmedene kalder for uddannelse.

Det makværk der bliver udført af mange af de smede der er

( uddannet ) som de kalder det,er jo ikke noget at skrive hjem om.

Jeg snakker om dem der kun har 10 til 15 års erfaring.

De fleste er jo bare ryttere som ikke gad vente på en smed og som syntes at de betalte for meget,og derfor (uddannede) sig til smed,kun med det formål at tjene så meget som muligt.

Ja der er mange penge i det,og det frem driver griskheden i smeden.

 

Jeg vil til enhver tid respekterer en smed som ikke skoer mere end 5 heste maximum pr. dag,samt et par beskæringer,ikke flere.

Det giver smeden tid til at beskære korrekt,tilforme skoene så de passer,og her vil jeg sige at en rigtig smed har udover sin smedebus et værksted hjemme hvor han retter skoene til i sin esse før at han køre ud og slår dem under.

 

Smeden har vel et sæt sko af hver af hans kunders heste,så han mere eller mindre kan gøre det,det vil spare lidt tid i stalden,og samtidig er det lettere at lave noget specielt ved skoen hvis hesten behøver det.

 

Men men problemet er jo at de fleste såkaldte uddannede ikke er andet end det man kalder for papkasse smede,dvs de bare hiver et par sko op af papkassen,dasker lidt på dem på ambolten slår dem under og videre til næste.

Kunderne bliver snydt så det driver af dem,med en masse faglige udtryk som de ikke kan forstå,men smeden må være dygtig han deltager i en masse konkurrencer godav mand økseskaft.

 

En rigtig smed er ham som møde op i stalden,ser på hesten og er der et problem med hoven løser han det her og nu,ikke som i konkurrencer hvor de får opgaverne på tryk 3 mdr før,så har de tid til at øve sig. Så kan enhver sgu da vinde.

 

Til slut vil jeg lige sige at jeg for et par år siden så på you tube en ung dansk smed,han var vist den yngste reg dengang,han var fra vestkysten så vil jeg ikke nærmere ind på hvor han huserer.

Det job han laver på den video er under al kritik,hvis den stadig er på,så læg mærke til hvor meget han har hugget af tåen for at tilpasse hoven efter skoen og ikke omvendt som det burde være,en klamphugger uden lige,han skulle ikke have lov til at have med heste at gøre før han har fået en form for efter uddannelse.

 

Så med dette indlæg har jeg gjort opmærksom på hvad jeg mener om de helt nye reg smede,de aner ikke hvad de laver,de mangler en del erfaring dvs efter at de er udlærte burde der istedet være en lov som forbyder dem at starte for sig selv før de har kørt med en erfaren smed i 3 til 4 år,så vil man kunne se et fremskridt i faget.Og det skule selvfølgelig være under dagligt opsyn,ellers lære han jo ikke noget af det.

 

Det vil man ikke med de studenter der siger at de beslagsmede idag.

Det de demonstrere imod er at der kommer flere klamphuggere ind i (deres fag ) så de ikke kanlave de samme penge som der hiver ud af sagesløse kunde idag.

 


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

2
1
Svar på denne tråd
 
 Hold da op!
Forfatter: 
Dato:  25-01-2017 09:21

Det var da godt nok det mest negative indlæg jeg nogensinde har læst ....

 

Er helt målløs over hvordan man kan sidde over på den anden side af kloden og kritisere alle danske beslagsmede unden en kam ....

 

Det lyder som om, at du har fået "det forkerte ben ud af sengen" her til morgen ....


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

0
2
Svar på denne tråd
 
 kritik...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2017 09:33

Ja det er svært at få kritik med et så vigtigt emne,men hvis Fru Andersen ikke kan tåle mosten skulle hun hellere holde sig til sine pudelhunde.

Det her er et vigtigt emne,og det er noget som der bør gøres noget ved,også selvom jeg sidder på den anden side af kloden,du ved jo ikke noget om at jeg måske er i DK lige nu.Ved du???

Problemet er jo at smedene får en mangel fuld uddannelse i forhold til før i tiden.

Aksepter det eller lad være. Men åbne øjnene


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

1
1
Svar på denne tråd
 
 Bullshit
Forfatter: 
Dato:  25-01-2017 09:38

I DK tager uddannelsen fire år! I USA for eisempel tager det omtrent syv uger at blive ceritificeret beslagsmed ....

 


Mange hilsner fra

 

Lise Andersen

 

 

Design for Pets

Hundetilbehør & Katteartikler

med fokus på lækkert design og høj kvalitet

0
2
Svar på denne tråd
 
 dfghjkjhg
Forfatter: 
Dato:  25-01-2017 09:51

Det har da altid taget 3.5 til 4 år iDanmark,så hvad rager USA os.

Det der er problemt er at selvom det er en uddannelse som tager optil 4 år,ser det jo ikke ud til at det virker efter hensigten.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

3
1
Svar på denne tråd
 
 Slå et slag
Forfatter: 
Dato:  25-01-2017 11:24

 

Jeg er sådan set langt hen af vejen enig med Den Gamle Smed. Jeg har ved gud oplevet mange smede lave det værste klamp, fordi de var kørt før de kom. Mange smede arbejder efter samlebåndsprincippet = jo hurtigere desto bedre + flere heste og flere penge; skide værd med hvordan resultatet ender. Der skal ikke mange klik til herinde, før de første 10 skrækhistorier kan læses!

 

Bliver det bedre af at sikre hestene ved forbud mod at bruge ufaglærte smede, som det er gjort i andre lande? Måske! Men jeg tror det vigtigste er at kigge på uddannelsen, så man er sikker på at de der bliver registreret faktisk KAN det de skal. :-) Man har blandt andet relanceret en del andre håndværksfag, eksempelvis VVS- og elektrikkeruddannelsen. Det gjorde man for at sikre, at kvaliteten forblev god og lever op til de standarder der er nu.

 

Og så synes jeg derudover, at det er fint at man som branche står sammen. Dertil ville det jo så være passende, hvis man som fagmand tog afstand fra de klamphuggere, der har været sager imod. Men det er den samme problematik her, som det er mellem dyrlæger - de holder hånden over hinanden!

 

 

\\ Pernille

7
0
Svar på denne tråd
 
 min smed
Forfatter: 
Dato:  25-01-2017 11:27

min uddannede smed gør sku et fantastisk job efter min mening.

Han har rettet et føl, der vippede (inden han gik igang bad ham mig kontakte dyrlægen og lige få en bekræftelse på det kun er smedearbejde), han putter ikke sko på min hest hvis det ikke er nødvenigt.. har faktisk haft en barfodshest i 4 år.. som rides helt almindelig.. både på bane og tur..

Han er ærlig og forklarer gerne hvorfor han gør som han gør.

 

I sommers flyttede jeg hestene ned i engen og dagen efter stod to med revner. Smeden kom og kun den der blev redet fik forsko på.. nøj han brugte lang tid på at tilpasse den der l.... sko (han var lige ved at blive træt af skoen) fordi det skulle være den sko.. netop pga revnen, så den ikke fik pres og andre ting..

 

Min smed er fantatisk dygtig og ved hvad han gør.. og han er sin vægt værd i guld..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

3
0
Svar på denne tråd
 
 video....
Forfatter: 
Dato:  25-01-2017 11:52

Den video på you tube jeg omtalte kan slås op med

( yngste beslagsmed danmark ) så står han øverst.

Der er en vis lighed med ham der er billede af i det første indlæg her,men det kan det da ikke være,det var jo kun de (dygtge smede )

der var derind,var det ikke???

 

Lene det er rart at høre at der er nogle der har samvittighed og gør hvad de kan når der er problemer.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Slå et slag
Forfatter: 
Dato:  25-01-2017 12:06

 

 

Det var ikke meget tå der var tilbage på de hove, det må jeg give dig. Jeg synes så ikke det ligner han er på billedet i artiklen.

(Det er iøvrigt denne video Den Gamle Smed taler om)

 

Jeg vil da lige sige, at det ikke kun er dårlige smede jeg har mødt. Men med så meget andet, så er det oftest de dårlige oplevelser, der sætter sig ekstra fast i hukommelsen.

 

 

 

\\ Pernille

1
0
Svar på denne tråd
 
 fgtgrfed
Forfatter: 
Dato:  25-01-2017 12:25

Nej Pernille det er heller ikke for kun at rakke ned på dem der prøver at udføre et godt arbejde,men for at henlede opmærksomheden,på de mange som bare høre kasse apperatet ringe hver gang de løfter et ben.

Jeg er glad for at du også kan se hvad det er jeg hentyder til på den video,for den slags højner ikke beslagsmede standarden i DK.

Og hvis at mester foreningen kan sige god for den slags arbejde viser det hvilken standard de mener er god,fred være med dem de ved vel ikke bedre.

Men det korte ad det lange er at standarden er gået ned i takt med at de alle tager en masse kurser og deltager i konkurrencer her og der og alle vegne,det er jo ikke det der er meningen med det vel.

Et godt gammeldags beslagsmede arbejde ved brug af god viden `lig med en god uddannelse og ikke en uddannelse hvor lærlingen starter med at komme alene ud efter nogle få måneder og så skal klare sig selv,med minimal vejledning

Jeg har tidligere sagt det,men hvorfor ikke have foskellige takster for arbejdet en for hvis at det er lærling der har skoet,en for når en svend skoer,og en for mester.

Det har alle de andre håndværks fag da,så hvorfor ikke et fag hvor det trods alt drejer sig om levende dyr,og ikke et vandrør der skal svejses.

Spørg jeres smed om ikke at det skulle være billigere hvis ikke han selv udføre jobbet.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Slå et slag
Forfatter: 
Dato:  25-01-2017 12:44

 

Jeg har meget svært ved at forstå meningen af, at kappe tåen af på den måde. Jeg kunne se hvis det var et specialbeslag men der har jeg aldrig oplevet at tåen er blevet gravet væk, men mere "filet" ned/flad. Jeg kunne da godt tænke mig at høre overvejelsen bag den type beskæring ...

 

Jeg er utrolig glad for den smed jeg har nu, han gør et ordentlig stykke arbejde, hvor han tager sig tiden til at kigge på hesten og ikke bare skærer i blinde.
Sidst han var der, sagde han jeg skulle overveje at få en kiropraktor ud, for hesten sled skævt på henholdsvist venstre bagben og højre forben - det var ikke særlig tydeligt men alligevel nok til han bemærkede det. Hesten er lige blevet rettet, for hun var ganske rigtig skæv! Jeg var så selv godt klar over, at det nok var ved at være tid - men jeg synes det siger noget om smedens opmærksomhed og faglige kvalitet at han ser det og nævner det.

 

Min smed har derudover en aversion mod samlebåndsprincippet og har taget diskussionen med andre kollegaere. Hvis prisen bliver "for lav", tempoet for højt og kunderne for mange, så er det ikke til gavn for nogen andet end muldvarpeskindet. Hesten er ikke tjent med det, det er ejeren heller ikke og smedens krop slet ikke.


Så jeg holder fast i det jeg skrev tidligere, måske det er tid til en relancering af smedefaget, som man også har gjort på andre håndværksuddannelser.

 

\\ Pernille

2
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  25-01-2017 14:58

Hej

 

Kunne aldrig drømme om at bruge en uautoriseret smed.

Uddannelse og viden er altid godt.

 

 

MVH Hanne.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 uddannelse
Forfatter: 
Dato:  26-01-2017 01:04

Du har fuldstændigt ret Hanne så mon ikke at det

ville være en god ide FØR smedene demonstrerer imod dem som

de påstår udøver DERES fag,at smedene SELV kigger indad og finder de fejl som er ÅRSAG til at der er ufaglærte der skoer heste.

 

Fejlen ligger jo i,at der IKKE er den store forskel på dem som har taget uddannelsen og dem som er selvlærte,mange gange udføre de et bedre arbejde end en reg smed.

Nu siger jeg ikke at alle reg er uduelige,men det jeg mener er at hvis smede uddannelsen er så god som de siger,HVORFOR er der så et behov for selvlærte????

 

Smedene har selv skabt et behov som de nu prøver at forbyde,jamen sig mig lige er der uddannede smede NOK til at dække behovet???

 

De selvlærte er for de flestes vedkomne mere omhyggelige end mange af dem som har et svendebrev i ryggen,og som derfor tror at de kan gøre hvad de vil, ( jeg har min forsikring ) det er hvad de siger.

Jeg personligt har aldrig haft brug for at lade min forsikring betale for noget som helst. De fejl som jeg har lavet i min karrier som beslagsmed har jeg selv rettet uden ekstra udgifter for kunden.

 

De selvlærte ved at de er kigget over skulderne og derfor skal gøres deres arbejde så perfekt som muligt,men man må ikke glemme at de selvlærte også kan have en forsikring,der er ingen lov imod det,og jeg håber da at de har sørget for at den side af hvad de laver er iorden.

 

Hvad er bedst for hesten at få den skoet af en med et svendebrev og MÅSKE får lavet et hurtigt arbejde som ikke passer hesten,eller få en selvlært som MÅSKE ved bedre end den reg med alle papirer iorden.

 

Der er fuskere på begge sider og det vil der altid være,og der er MANGE reg som er virkelige gode,og som udføre et samvittighedsfuld job,det samme gælder for de selvlærte,men det er fuskerne i BEGGE lejre vi skal komme efter,ikke dem som ved hvad de laver.

 

Så moralen i det her er,hvorfor ikke hjælpe dem som ikke har et svende brev til at få chancen til at bevise de kan,ved at lade dem gå op til en prøve.

 

Så kommer problemet med dem der så vil sige jamen hvorfor skulle jeg stå 4 år i lære og så kan en selvlært gå lige ind og aflægge en prøve så er han på lige fod med mig,hvorfor??

 

Jeg kan godt se det uretfærdige i det,men så skal vi kikke tilbage og se på HVORFOR problemet er opstået.

 

Efter min mening kan grunden være at smedene ikke kom som lovet,var for dyre gjore et sjusket arbejde osv.

Så var der de heste ejere som sagde til sig selv,jeg vil selv gøre det,så jeg tager en uddannelse,det er der nogle der så gør.

De ender som reg smede.

 

Så er der dem som siger det samme men ikke tager en uddannelse,og evt lære det ved at køre sammen med en udlært smed,og derved få en indsigt i faget så han selv prøver sig frem,og flere af hans venner siger kan du ikke lige kikke på min hest osv.

Så er der ikke langt fra at starte for sig selv,og da det endnu er en forholdsvis frit?? samfund vi lever i kan det lade sig gøre.

En fornuftig selvlært vil finde alt hvad der kan skaffes af bøger og videor om det at beskære og sko en hest,for på den måde at dygtig gøre sig.

De burde kunne få en faglig anerkendelse,efter en aflagt prøve.

Måske også ved at lade dem køre i en periode med en GOD reg smed,gerne uden betaling,så måtte han jo lave han han har brug for i fritiden.

 

Problemet er ikke let,men at demonstrer foran et sted hvor der sidder en flok idioter som prøver at forvalte et land,med at trække diverse love og regler ned over hovedet på en hårdt prøvet befolkning,med verdens højeste skattetryk er spild af tid,men jeg håber at de have en god tur,der er jo menge steder de kan slukke efter i København.

Så fik jeg det ud også.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

7
0
Svar på denne tråd
 
 Smede!!!
Forfatter: 
Dato:  26-01-2017 13:20

Jeg har også kendt til smede (samlebåndssmede), som kun tænkte i kroner og øre. Disse kunne jeg ikke drømme om at bruge til min hest.

Når dette er sagt, er det KUN en uddannet smed, som rører min hest' hove.

Er utrolig glad for min smed, som med det samme, (kan være hvis hesten har slidt skoen anderledes end sædvanligt) med det samme råder mig til at få hende tjekket igennem.

Sidste gang gav det pote da jeg fik en dyrlæge/kiropraktor til at gå hende efter, og ydermere fandt noget. Næste gang var skoen slidt på helt normal vis.


Et godt hestemenneske hører når hans hest taler til ham,


- et stort hestemenneske kan høre hesten hviske,


men dårlige hestemennesker kan end ikke høre når hesten skriger!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Faglærte smede
Forfatter: 
Dato:  30-01-2017 14:10

Hej,

 

Jeg mener helt klart, at personer, der lægger jern på en hests hove og slår søm i hovene, skal have en grundig uddannelse, der bl.a. kigger på ny forskning om hoves funktion m.m. Jeg har desværre fået at vide, at undervisningsmaterialet på smedeuddannelsen ikke er fornyet siden 1976. Jeg ved ikke, om det er rigtigt, men hvis det er, tyder det på, at man ovenfra ser stort på ny forskning med f.eks. højhastighedsoptagelser, belastningstests med indopererede chips og anden spændende ny viden om hove.

 

Jeg har mødt dygtige, omhyggelige smede. Jeg har mødt ikke særligt dygtige, men stadig flinke og omhyggelige smede. Jeg har mødt dygtige, sjuskede og alt for hurtige smede. Disse kategorier fordelt på faglærte og ikke faglærte. Faglærte, der har lavet juks, og ufaglærte, der er lært op af f.eks. en smedefar og har lavet pæne ting. En uddannelse er ikke altid lig med kvalitet, så man burde måske tænke på en form for regelmæssigt "syn" (lige som med biler), hvor en smeds arbejde checkes af eksperter, før smeden kan fortsætte som registreret beslagsmed. Dette kunne evt. også medføre et krav om at holde sig opdateret.

 

Hvad angår beskæring af hove, har jeg været i dialog med Hestens Værn, som hidtil har stået stejlt på, at ingen, der ikke har smedeuddannelsen, bør have lov til at beskære hove. Jeg ser flere problemer i dette. Det er jo en kendsgerning, at det kan være svært at finde en smed, og hvis det lykkes, at få smeden til at komme. Der findes mange, der fusker selv derhjemme, og i mange tilfælde går det vel godt nok. Og så findes der barfodstrimmere, som i mange tilfælde (jeg siger ikke alle) er meget dygtige og dedikerede mennesker, der uddanner sig, følger med i forskning og kigger på hesten som en helhed. Jeg synes ikke, at der bør lovgives uden om denne faggruppe. I stedet bør man tage trimmerne med på råd, så der kan laves et system, der er åbent for alle, og som ikke bliver for omfattende og besværligt. Hestens Værn er åbne for dette men forholder sig passivt (jeg har prøvet at skabe kontakt mellem en kapacitet på området og Hestens Værn, men desværre er det ikke muligt at komme i kontakt med nævnte kapacitet).

 

Jeg ser bare et problem i, at færre mennesker har lov til at beskære/sko, for det får muligvis en del hesteejere til at få hovene ordnet sjældnere (i mange tilfælde ikke frivilligt), og det kan da umuligt være til hestens bedste.

 

Fornyelse og fleksibilitet kunne være gode nøgleord. Fra alle sider.

 

MVH

Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

NU FÆRDIGUDDANNET EQUINE TOUCH PRACTITIONER!

5
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  31-01-2017 11:25

Langt hen af vejen, er jeg meget enig med flere herunder bestemt også den gamle smed og Pernille.

Jeg har redet og haft med heste at gøre igennem mere end 40 år, og har været igennem mere end en smed i årenes løb.

Men det værste tilfælde, jeg nogensinde er stødt på i min lange karriere med rideheste og smede er dog en "såkaldt faglært og registreret" smed. Mage til ubehøvlet og inkompetent fyr, skal man heldigvis lede længe efter. Brovtende og talende ned til kunder oveni truende, fordi man tillod sig at påtale en tydeligt og synlig fejl i hans skoning.

Og da han så blev rigtig hidsig, så indrømmede han rent faktisk fadæsen - og ikke nok med det. Det var en fejl, som han udførte med vilje på rigtig mange heste!

Det har til dato gjort mig opmærksom og meget obs. på, hvad der nu foregår på mine hesteben.

Jeg skal så sige, at jeg blev så vred, at jeg fremsendte en klage og betalte det, som det kostede - mere end arbejdet, der var blevet udført.

Desværre havde jeg samtidig så haft så megen samvittighed overfor hesten, at jeg havde fået en anden smed til at rette op på makværket - ellers var den nemlig blevet mere end bare dårligt gående.

Her i mit tilfælde, var der bevidst lagt for små sko på hesten, noget der medførte, at hovsenebenet blev klemt, og med først stikkende gang hos hesten til følge. Senere hvis ikke det var blevet opdaget og rettet, så ville den være blevet halt - og vi taler kronisk halt.

Det der udløste, at denne smed bevidst lagde for små sko på, var at en del heste taber deres sko, når det er vådt og smattet udenfor.

Men tænk på, hvor mange hest, der rent faktisk har og måske stadig går lidende rundt p.g.a. for små sko.

Men summa sumarum på min klagesag var, at den faldt til jorden fordi jeg havde fået rettet op på fejlen øjeblikkeligt af hensyn til hesten, i stedet for at afvente at lade dem tage stilling til min klage.

Hesten har det godt i dag. Men det tog faktisk mere end 6 mdr. at få rettet op igen hos en alternativ dygtig smed.

 

Jeg må indrømme, at jeg ser langt mere på smedens arbejde og håndelag end på det stykke uddannelsespapir efter den oplevelse specielt.

Og afslutningsvis men ikke mindst - så tror jeg næppe, at det vil gavne hestene, at lave lovgivning, der forbyder ikke registrerede smed at arbejde med hestehove. Dels vil det momopolisere og det medfører stort set altid større eller mindre prisstigninger i et fag. Og dels vil mange muligvis af den årsag enten udsætte smedebesøget en måned eller to mere end ellers, og dels vil man hos andre igen opleve ulydighed i forhold til at overholde denne del af lovgivningen.

Der findes heldigvis mange dygtige smede i Danmark, og men ikke alle disse er registrerede smede. Men en registreredt smed kan altså også være elendig til at udføre sit job. Og hvad nytter det, at vedkommende er forsikret, hvis man står med en ødelagt hest til følge deraf. Jeg vil altså hellere beholde min hest end at få udbetalt en eller anden erstatning efter et længere retsligt tovtrækkeri.

 

Mvh

 


Tina

 

 

Står din kommende avlshingst eller ridehest hos os?

 

Lionell DVH 571 - grand old man og still going strong

 

Gode palomino, varmblodsheste, føl og plage sælges

3
0
Svar på denne tråd
 
 dfghjkkjb
Forfatter: 
Dato:  31-01-2017 13:18

Det du var ude for Tina,var en som var så bange for at hesten skulle træde en forsko af,og derfor fejlagtigt tror at hvis at han lægger en mindre sko på så er der ikke stor chance for at baghoven tæder op i den.

Det er en klassisk fejl som mange laver reg, eller ej.

Men fakta er hvis at hovene er beskåret korrekt,dvs at dragten ikke er beskåret ned,samt at bagskoen måske HVIS at hesten har tendens til smedning,har det som man kalder en lige tå,det er ikke nødvendigt hvis hesten bevæger sig normalt.

Desuden er det meget vigtigt at forhoven også er beskåret som den skal,og til med har en lidt højere dragt,man kalder det en svag brudt tåakse fortil,så vil hestens tåakse (benstilling) være korrekt i midten af en beslagperiode,det er også vigtigt at skoen er en smule rejst i tåen,altså ikke hoven ,kun skoen,det vil afhjælpe på overrulningen,så forhoven hurtigere kommer væk,så risikoen er mindre for at baghoven,som også bør have sin dragt i behold, træder op i den,og for at alt det skal virke efter hensigten skal forskoen være så lang at der på en normal hov ,kan trækkes en lige linie ned fra dragten som skal ende hvor skoens dragtstykke ender,så har hesten en god ballance og vil derfor bevæge sig frit,uden at kunne mærke at den har sko på.

Jeg håber at den forklaring er til at forstå.

Men i alle fag er det at nogle ved hvad de laver og andre har ikke en kinasmand forståelse for noget af det,papirer eller ej,det er ikke papiret der laver en dygtig smed,det er ligesom med læger,nogen ved hvad de har med at gøre,mans andre ikke flytter sig mere end en halv meter væk fra reseptblokken.


People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Beskæring
Forfatter: 
Dato:  04-02-2017 10:54

Hellere at der bliver gjort noget fremfor at lade stå til.

Hvis mine heste havde en løs sko skulle den ofte bare have et par søm. Eller tages af, rettes og smides på igen.

Nu går alle mine krikker uden sko og jeg beskære dem selv og har en smed ude 1 gang om året til at gennemgå dem alle. Der er intet at komme efter.

Det er da langt bedre at gøre noget f.eks raspe hovene hver 6-8 uge uge end bare lade stå til. For så kommer problemerne.

Skævbenene heste og ungdyr der vokser kan jeg se vigtigheden i korrekt beskæring/skoning ved fagmand.

Men ellers kan og gør alle dem jeg kender der selv ordner hove et godt stykke arbejde.

Indenfor væddeløbsverdenen er det nærmest nødvendig at man selv kan banke en tabt sko på. Sko og redskaber kan vel købes på alle væddeløbsbaner.

 

Jeg klipper også selv negle på mine hunde. Og der har jeg godt nok set mange der ikke får det gjort. Hundene får også en helt forkert benstilling og smerter. Så det er langt bedre at gøre noget end undskyldningen vi trækker den lige et par uger længere og så blev man brændt af nogle gange før man endelig fik en smed ud.

Selvfølgelig er det langt fra alle der kan eller vil raspe hove men det skal godt nok være frivilligt! Især med de priser smedene tager


Det er ikke den stærkeste der overlever.

Det er den, der er bedst til at tilpasse sig.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider