Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 at droppe sit studie
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 19:16

Hej med jer.

jeg står i den situation at jeg pt. læser jura på SDU jeg har bestået 1 år, endda med gode karakterer - men jeg er ikke længere sikker på om det er det jeg vil.

Jeg har altid haft en drøm om at blive enten læge eller dyrlæge, jeg har et snit, hvorved jeg godt kan komme ind - jeg forfulgte dog ikke denne drøm, da jeg ikke havde de rette fag, og var/er ikke sikker på, om jeg kan bestå mat A.

jeg står nu i den situation, at jeg overvejer at droppe mit jura studie, og supplerer fag, og til sommer søge ind på veterinærmedicin eller medicin. jeg syntes dog det er enormt angst provokerende, at skulle kaste sig ud i det, uden at vide om man kan bestå. jeg vil så nødigt stå og ikke have noget, når året er omme. og have spildt et år, uden videre. Mine omgivelser påvirker mig til at blive på jura, men jeg er så itvivl og kan ikke sove i øjeblikket. jeg kan nøjes og blive på jura, det er jo ikke sådanne at jeg hader det, det er bare ikke drømmen længere.

 

jeg vil gerne høre fra nogle, der har droppet et studie, taget en chance, og forfulgt deres oprindelige drøm, eller læser/har læst enten medicin eller veterinærmedicin.

0
0
Svar på denne tråd
 
 gør det
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 21:01

Livet er for kort til at gøre ting man ikke brænder for.
Du er stadig ung og det ville måske være "fornuftigt" at gennemføre din BA? En BA i jura er ihvertfald altid "god at ha".

-Vær dog obs. på at det er muligt, at man snart vil risikere at miste sin SU hvis man vil tage en ny videregående uddannelse.

Alle kan bestå Mat A. det kræver work work work og evt. en tutor, men med rette hjælp kan alle.
Jeg kender ikke meget til veterinær, men medicin er HARD WORK, med eksamner hvert modul og meget lav dumpe tolerance (mener det er 2 strikes and your out) min bror læser det og jeg syntes ikke han laver andet end at læse til eksamen konstant.

Selv har jeg altid gået efter mine drømme, og var jeg 20-21 ville jeg nok også gøre det i dette tifælde.
Hvis du har snittet nu til at komme ind, skal du blot bestå samlet Mat A (suppplerings fag har ikke indflydelse på dit snit, så du kan jo egentlig slippe igennem med et samlet 02..)



For where your treasure is, your heart will be also.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 22:01

Jeg kan næsten kommentere på alt hvad du spørger om:

 

  • Jeg gik på videregående med en ung kvinde, som havde taget en BA i Jura, men så fandt ud af, at det ikke var hende. Det betød så, at hun, når hun kom ind på den uddannelse vi gik sammen på, ikke kunne få SU til halvdelen af studietiden. Og det er endda på en mellemlang videregående! Tiden uden SU er endnu længere på en lang videregående som veterinærmedicin eller medicin! Derfor er mit råd - lad være med at gå længere, hvis du ikke kan sove om natten over det.
  • Jeg stod selv i det samme dilemma som dig, på min forrige uddannelse. Jeg ville også læse veterinærmedicin! Jeg manglede dog 3(!) fag at supplere, herunder Mat A. Det skal lige siges, at i gym var mat B mit hade-hade-hade-hade fag! Jeg forstod nada, og det hang mig LANGT ud af halsen. Jeg valgte at gøre det, at jeg snakkede med min studievejleder om at få et års orlov, så jeg kunne forsøge mig med fagene og så søge en kvote 2 på vet.med. i stedet - og i tilfældet, at jeg ikke kom ind, eller fortrød mit valg - så var jeg stadig sikret min studieplads på den gamle uddannelse. Tag endelig fat i din studievejleder - de er til for at hjælpe og vejlede DIG.
  • Da det var 4 år siden, jeg havde haft mat B, og som jeg netop ikke forstod en brik af, rev jeg en måned ud af min kalender og terpede ALT igennem fra C til og med B-niveau på http://www.webmatematik.dk. Så var jeg rustet til A-niveau, og endte faktisk med at blive rigtig glad for det og bestod med bedre karakterer end B og C niveau!

Husk, at de hele tiden hæver pensionsalderen, og 50+ år(!) er MEGET lang tid at bruge på et job, hvis det ikke engang er drømmEN, når man er igang med bacheloren.


Med venlig hilsen Cecilie :-)

2
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 22:59

Jeg tror din mave prøver at fortælle dig, at du bør forfølge dine drømme.

 

Nogle gange kan man godt komme i tvivl, selvom man er på det rigtige studie. Det gjorde jeg selv efter første år på veterinærmedicin. Jeg havde dumpet min første eksamen, jeg følte alle klarede sig bedre end mig, jeg var bange for jeg slet ikke var dygtig nok til at gå der osv.

Den slags ting kan gøre, at selv den rigtige uddannelse føles forkert, fordi man tvivler så meget på sig selv.

Det at starte på veterinærmedicin var et kæmpe chock for mig. Jeg var 12-tals pige i gymnasiet og har altid kørt med klatten rent fagligt, men SMÆK, nu er det lige pludselig en anden sværhedsgrad, nogle andre krav og en helt anden måde at studere på.

Plus, det der med at flytte til en anden landsdel og ikke kende et øje ;)

 

Men nu skriver du, at du faktisk klarer dig godt fagligt. Jeg nævner blot eksemplet, fordi man nogle gange kan miste modet, ikke fordi uddannelsen er forkert, men fordi man havde en hård start og tvivler på sine egne evner.

 

Nå.

Jeg kan ikke sige noget om medicin, men veterinærmedicin er altså hårdt. Der er strenge krav til eksamen, man kan lige så godt se i øjnene, at man ikke kan regne med de samme karakterer, som man fik i gymnasiet ;)

Man føler tit man kun lige hænger i med fingerneglene, men hvis man er lidt åben omkring det, så føler alle andre faktisk det samme.

Det ER et hårdt studie, der er eksaminer 4 gange om året, du kommer til at føle at du aldrig er færdig med at læse, at du aldrig har forberedt dig nok, og at du læser til eksamen hele tiden.

Det koster blod, sved og tårer.

 

Hvad får man så ud at, at slæbe sig igennem den slags?

Ikke andet, end at det er det bedste studie i verden!

Jeg fortryder ikke så meget som ét sekund.

 

Men du skal gøre det klart, hvad det indebærer. Du kommer til at skære i døde dyr, røre ved blod og andre spændende ting, have armen oppe i en ko, have lange nattevagter...

Dyrlæge er ikke glamourøst, som fra en gammel Morten Koch film, hvor man bare leger med hundehvalpe hele dagen. Det er beskidt arbejde, og det er det HELE værd, fordi du i sidste ende får lov at bruge din viden og dine praktiske færdigheder, til at hjælpe dyr.

Men de første mange år er ren teori og ingen levende dyr. Man får først lov til alt det spændende, når man har lært en masse ;)

 

Jeg vil anbefale dig at være "studerende for en dag" på veterinærmedicin. Så følger du nogle studerende, og ser hvordan studiet er.

 

Skulle du vælge at joine os, så har du en af Europas bedste veterinæruddannelser. Vi har gode hospitaler og faciliteter.

 

Dyrlæge er andet end at redde de syge dyr. Man skal gide lære om sygdomme, parasitter, farmakologi, man skal synes det er spændende at glo i et mikroskop og finde ud af, hvad cellerne kan lære dig om netop dette dyr.

 

Det er også en fordel at synes, at videnskab er sjovt :)

Der er masser af biologi, kemi, ja også matematik, dog er det ikke noget du ikke kan klare! Jeg var heller aldrig en ørn til matematik, og jeg klarede mig gennem den smule matematik vi har.

 

Mat A kan du godt klare. Betal dig til en sindssygt god underviser, der er mange studerende, der underviser privat i den slags. Jeg tog selv mat A som supplering, og karakteren tæller ikke med i dit snit!

 

Jeg tænker du skal fortsætte på dit studie lige nu, ingen grund til at melde ud endnu. Men i din fritid skal du søge information om medicin/ veterinærmedicin, se om du kan blive studerende for en dag osv.

 

Ja, det ER skræmmende at lave den slags. Hele min familie var imod, at jeg skulle flytte til København og læse dyrlæge. De syntes meget hellere jeg skulle læse noget mere prestige fyldt, som fx læge, og hvorfor gad jeg dog bruge mine kræfter på dyr, de kunne jo ikke sige tak ;)

Men jeg fulgte min mavefornemmelse, og jeg er SÅ glad for det i dag.

 

Hvis din mave bliver ved med at plage dig, og det ikke skyldes andre ting på jura som fx noget dårligt socialt eller karaktermæssigt, så tror jeg du skal lytte til den.


Mvh. Sophie (:

 

"And those who were seen dancing

were thought to be insane

by those who could not hear the music".

- Friedrich Nietzsche

2
0
Svar på denne tråd
 
 987654322
Forfatter: 
Dato:  16-08-2016 06:59

Husk at undersøge job mulighederne bagefter ;)

Det er svært at få job som ny uddannet dyrlæge. Der bliver uddannet flere end der er behov for, så du skal gøre op med dig selv om du vil flytte efter job, bruge din uddannelse til noget andet.

 

Held og lykke med det hele

 

mvh Kit


"I used to have an open mind, but my brain kept falling out"

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider