Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Hestens præmisser = respekt for hesten
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 16:11

Nu har jeg gemmen en del ord hørt udtryk som "jeg rider på hestens præmisser " Jeg har hverken tænkt nå det må være noget helt vild svært for jeg har nemlig aldrig kunne få afvide hvad det er . det virekede mere som om det var lidt "mystistik"

 

igen i dag mødte jeg det ord og nu tænkte jeg det må googles og jeg må erkende jeg smilte lidt , for kan nu se at det handler om man ikke må råbe, skrige, bruge pisk, spore osv i nærheden af hesten...

 

 

 

Men men men Jeg har redet i 40 år IKKE en enste gang har jeg brugt pisk eller spore for mig er disse ting no go...

 

Jeg har ALDRIG slået min hest eller andre heste ALDRIG,,,, aldrig sparket mine ben ind i siden hvis hesten ikke ville gå... ALDRIG råbet eller skreget i nærheden af heste..

 

Jeg har altid brugte tonsvis af tålmodighed og vist respekt for hesten , det har altid faldet mig så natyrligt ind aldrig har det været i mine tanker at skulle være hys eller bruge vold mod en hest...

 

I bund og grund har jeg så altid været sammen med min hest på hestens præmisser .. jeg har bare altid kaldt det alm respekt fuld omgang med hest :-))

 

 

ligesom HMS jo også bare er alm samvær med heste .. jeg syntes det er lidt fjollet at kalde det for så "fine" ord :-)

4
9
Svar på denne tråd
 
 Aldrig oplevet det modsatte?
Forfatter: 
Dato:  15-08-2016 20:08

Jamen, har du så aldrig oplevet, at der er steder, hvor det ikke er en selvfølge at behandle hesten med respekt? I min barndom oplevede jeg da en underviser, som stod og råbte til eleverne: " Sid ikke der og tjat til den! Så slå da til, så det kan mærkes!" Der var sporer bestemt ikke no-go, heller ikke for elever, som ikke havde fået ro på schenklerne endnu...

Det var mit indtryk fra en udsendelse i fjernsynet for nogle år siden og nogle personlige observationer sidenhen, at den kultur ikke var uddød. For nogle virker det, som om hesten er et (dyrt) sportrekvisit, som man kan presse, ligesom man indenfor andre sportsgrene presser sin egen krop. Det her levende rekvisit kan bare ikke få lov at sige nej.

Så er det virkelig en selvfølge at behandle hesten med respekt?

Hvis jeg skulle lede efter en underviser, ville jeg da hellere prøve en, som erklærede, at han eller hun arbejdede på hestens præmisser, end én som lovede hurtige resultater og kunne fortælle om tidligere elever, som havde præsteret stort konkurrencemæssigt.

 

Ellers vil jeg give dig ret i, at ordet "horsemanship" bliver brugt på en underlig måde, men nu er den specielle betydning nok desværre indarbejdet i sproget.

4
1
Svar på denne tråd
 
 alt for tit
Forfatter: 
Dato:  16-08-2016 09:09

Jo jeg har desværre alt for tit oplevet at folk ikke har respekt for deres hest eller andet dyr for den sags skyld . men ser det jo ogå i spring hvor de banker bommen ind på ben for at den skal springe højre .og man ser børn der har lært fliggit at bruge pisken osv osv...

 

men som sagt jeg troede virkelig at hestens præmisser og horsemanship var noget helt vildt... det ved jeg godt at det er det nok for dem der førhen har troet man bare skulle bruge vold og skig mod hesten....

 

men tænk jeg har brugt disse metoder længe før de åbenbart fik et navn...

 

og jeg syntes bare man skal sige jeg bruger tålmodighed ikke vold eller pisk og spore.. i stedet for på hestens præmisser ..men det er bare hvad jeg syntes ...

1
2
Svar på denne tråd
 
 wwwwwwwwwww
Forfatter: 
Dato:  16-08-2016 09:54

Jeg har også 40 års erfaring på ryggen af en hest.

Jeg bruger spore, pisk, indspændninger, gennemtvinger min vilje. og kan blive rigtig sur.

 

Men jeg betragter ikke mig som dårlig rytter eller hesteejer. men jeg rider med respekt for hesten, men forventer også respekt fra min hest. dvs hvis jeg beder om noget, og hesten ikke adlyder, forlanger jeg kraftigt på at få min "vilje" ( ikke ment med totur )men adlyder hesten er det min pligt at gøre resten af arbejdet så behaligt for hesten som muligt.

 

feks hvis der er en vandpyt på banen, og hesten nægter at gå i gennem, vil den da på ingen måde få lov til at bestemme, jeg vil starte med overtagelse, og søde hentydninger, indtil hesten stålfast holder på sin beslutning om ikke at gå igennen. derefter tiltager ordreren, og det fastholds indtil jeg har opnået min vilje, og i det hesten overgiver sig til rytteren (mig) så frafalder alt tvang og hård tale. og beløndes med klap og venlige ord.

så plejer næste forsøg at gå med at jeg bare rømmer mig lidt så plejer det farlige at kunne betrædes stille og roligt, uden tvang.

 

sådan en hendelse er da ikke dyremishandling, eller dårlig HMS.

Jeg har en gang ejet en stor hest, der fandt ud af den var stærker end mig, og det blev en temmelig farligt situation, rytteren skal til en hver tid være stærker end sin hest.

 

ang pisk og spore. jeg vil gerne se at reglen om tvungen spore ved dressur blev fjernet, og der blev givet ekstra point til di rytter der vælger almindelig bed i de høje klasser. En pisk er til at hjælpe rytter og hesten, så rytteren ikke skal bruge unødige kræfter på at lede hesten ind i den ønskede øvelse, den er ikke til at slå med.

 

Men jeg ser desværre mange hyggerytter der er "onde" ved deres heste, idet de ride lange ture for løs tøjle og med bomløs saddel. ikke at der er noget galt med bomløs eller løs tøjle, eller turrytter, men meget ofte har hesten ikke lært at bære sig selv og derved for svag til at bære sin rytter. så de bliver hurtigt svage i ryggen, og det går ofter ud over benene også. Men kan man ride sin hest samlet i bæring ( ikke til bidet ) med løs tøjle, så syntes jeg det er en dygtig rytter.


:O)

8
3
Svar på denne tråd
 
 hestens præmisser
Forfatter: 
Dato:  16-08-2016 10:23

hvad er egentlig hestens præmisser?

 

Selvfølgelig skal man da ikke råbe, skrige og yde vold mod sin hest- men en pisk, et par sporer eller et bid er altså ikke i sig selv et overgreb.

Heste er store stærke, potentielt farlige dyr som har brug for klare signaler som ikke kan misforståes eller diskuteres. Hvor ofte har jeg ikke set en hest blive direkte farlig, fordi en ejer i misforstået godhed ikke har udstukket nogle faste rammer.

 

At ride og håndtere en hest på hestens præmisser, betyder at du forstår hvad hestens fysik og psyke går ud på. Det er da et fint princip at du ikke vil " sparke din hest i siden", men står man overfor en hest som ikke reagerer fremad når den bliver bedt om det, tror jeg at hesten fortrækker en præcis, kraftig og tydeligt signal en gang for alle, end end rytter som konstant sidder og småtjatter og til sidst for gjort hesten helt og aldeles signaldøv.

 

Når først signalerne er blevet forstået og reageret korrekt på, uden skyggen af tvivl, så kan man forfine dem i det uendelige. dermed er det ikke sagt at man skal starte med at være voldsom- men man skal starte med at være tydelig!

 

En hest er et flok, flugt og steppedyr- skal du ride og passe den på dens præmisser, skal du give den samvær, tryghed, tillid og foldtid med artsfæller. Den har krav på at kunne forstå de opgaver du stiller den, være i form til dem og kunne vænnes til at håndtere for den ukendte og farlige situationer.

Man kan sagtens træne en 6 års hest klar til M klasser og samtidig gøre det på hestens præmisser- igen hvis hesten har fysikken og psyken til det. Nogle hesten vil på grund af deres bygning og sind være meget længere om det- nogle vil aldrig kunne hononere rytternes krav. Der må man som ejer kunne erkende, at denne hest aldrig kommer til at kunne springe højere/trave bedre ect- det vil ingen pisk eller sporer kunne gøre noget ved.

 

Kyra Kyrklund skriver så smukt, at alle heste har noget de er gode til- det talent stemmer dog ikke altid overens med hvad rytteren ønsker. Derfor mener jeg, at skal man have hest på hestens præmisser, er det først og fremmest vigtigt at vide hvad de præmisser er.

har du en islænder, er det andre præmisser end hvis du rider fuldblod, rider du distance er din træning noget anderledes end dem som rider dressur.

 

De mest ulykkelige situationer opstår, når skellet mellem rytterens ønsker og drømme og hestens sind og talent, er for stort. Ønsker du at have en rolig skovturshest i din løsdrift som du ridder weekendture på, er en 3 års varmblod med turbogang og nul pels nok ikke et smart valg- du vil aldrig kunne ride den på dens præmisser. Og en hest med rette haser, fladt kryds, snæver ganacehfrihed og stejl skulder, vil få meget, meget svært ved at stråle på dressurbanen.

 

Så skal man have hest på hestens præmisser, skal man først stillige sig selv nogle hårde spørgsmål: hvad vil jeg?, hvor god en rytter/træner er jeg egentlig? hvilke forhold kan jeg tilbyde en hest? Så tror jeg der bliver en del færre frustrationer i fremtiden.

 

14
0
Svar på denne tråd
 
 Præmisser
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 07:47

Jeg har svært ved at gennemskue hvad tråden handler om? Er det betydningen af ordene "hestens præmisser" eller er det fordi ordene bruges det er et problem?

 

Jeg læser faktisk indlægget som det sidste, alstå at Ts synes det er "for fine ord" at bruge om noget hun har gjort altid. Ts du er velkommen til at rette mig.

 

I så fald er der jo stor forskel på hvordan vi kommunikerer, herhjemme er der intet smart, fancy, fisefornemt eller på anden måde snobbet ved at bruge nogen ord overhovedet. Tværtimod opdrages mine unger til at kunne kommunikere på flere planer og jo flere ord jeg kan koble på dem, jo bedre er deres chancer for at forstå verden.

 

Hos os ville ingen løfte et bryn over sætninger som jeg træner efter hestens præmisser, ej heller være i tvivl om betydningen. Jeg synes det er meget smart at kunne bruge et (to) ord, som giver den samme mening som "jeg træner min hest uden råben, uden sporer, uden pisk, uden indspændinger, og med respekt for hesten, men også så den har respekt for mig"

 

Jeg ser virkelig ikke et problem i noget af det, heller ikke HMS som, når man ser på hvad der foregår i nogle klubber/stalde osv., tydeligvis ikke praktiseres alle steder. Så er der kommet et navn på at man behandler dyrene ordentligt og tager hensyn, tjaaa det gør jo ikke handlingen mindre rigtig :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

5
2
Svar på denne tråd
 
 ffffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 09:20

At ride på hestens præmisser betyder for mig at man forstår sin hest. Man ved hvordan hestens biokemi og fysik nogenlunde fungerer og man tager hensynet til hesten.

 

Man har en større føling med hesten når man sidder på den og kan fornemme hvordan noget fx er galt, men dette kommer af man kender sin hest og også ved hvor meget der kan presses på. Dette kommer sig altså af at man har lært sin hest at kende og det er for mig at have hest på hestens præmisser.

 

Hvis vi går helt i HMS agtig mode så er det med hestens præmisser nok noget andet. Jeg rider S dressur, jeg presser mine heste (men ikke udover deres formåen), jeg sætter begrænsninger og træner kun til grænsen af hvad jeg ved hesten kan yde og give mig.

 

Jeg tænker mange HMS ryttere ville se på mig som en rytter der presser hesten til at lave alle mulige dressurøvelser og som også synes jeg er lidt ond fordi jeg rider med kandar og to bid ;)

 

Jeg synes ikke at man har hest på dens præmisser ved at man lader hesten bestemme alt selv. Hesten har brug for at vi også sætter grænserne og de har godt af at vide hvad vi forventer af dem.

 

Min tidligere hest havde et meget besværlig temperament og kunne læse personer som en åben bog. Jeg havde en ude på et tidspunkt at passe ham som var total HMS freak og ville gerne prøve at håndtere ham. Jamen værsgo. Det gik helt galt. Han tog ærlig talt r'ven på hende, sparkede, bed efter hende osv. Vaner som han ellers var kommet af med, men som kom igen fordi han fandt ud af den her person ikke var stærk nok i sin håndtering.

 

Det tog lige et par dage med irrettesættelser at få ham rolig og afslappet i sit sind igen hvor han faldt ned og lyttede igen. Man kunne KUN håndtere ham hvis man var en person som sætte grænser for ham med det samme og selv var meget selvbevidst. Han er et godt eksempel på hvad jeg ved i dag.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook - HER

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

6
2
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 09:25

Jeg synes i bund og grund at "hestens præmisser" er et idiotisk udtryk, omend jeg godt forstår, hvad folk mener med det. En præmis er en "regel", som nogen har opstillet og som man må indordne sig under. Det har aldrig været hestens præmis, at vi skulle sætte os op og bestemme gangart og retning. Det er VORES præmis.

Hvis vi derimod skulle indordne os på hestens præmisser, så var den nok ikke andet end en meget dyr plæneklipper.

 

Det sagt, så skal vi selvfølgelig ride pænt og ordentligt og være gode ved vores heste, når nu vi bruger dem til vores fornøjelse. Uanset om man har valgt at dyrke konkurrenceridning, skovturshygge, HMS eller noget helt fjerde. Men at hævde at vi gør det på hestens præmisser når vi gør noget som helst andet end hvad der er dens natur, det er altså lidt noget sludder...

14
0
Svar på denne tråd
 
 Enig Sandra
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 13:19

Jeg er helt enig i dit indlæg, Sandra

Men jøsses, din hest har mange bid i munden, hvis den går med Kandar OG to bid! He he ( undskyld, men kunne ikke lade være, efter jeg havde forestillet med hesten med alle de bid i munden, hvilket så lettere komisk ud inde i mit hoved he he)

 

Men jeg har hest på samme måde og den trives ( selvom den også går med Kandar )


Salg af kvalitets pandebånd med 10 mm. krystalsten.

Elegant med meget blig blig

Se mere på

 

www.staldlauenborg.dk

 

5
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 17:48

sportsbolle

 

hvis min hest ikke vil gå igemmen en vandpyt eller andet så får han da heller ikki lov til at slippe . men jeg bryger hverken vrede , magt eller div middeler for at gemmen tvinge hvad jeg vil. jeg viser mam med tålmodighed at det at gå ud i en vanpyt ikke er farligt.. næste gang han ser en vandpyt går han lige igemmen...

 

jeg ser intet galt i kun at være tur rytter , eller ride med løse tøjler heste elsker at kunne strække hals . og man kan lige så godt gøre det så behagligt som muligt for hesten... derimod bryder jeg mig ikke om at heste skal gå jed bølet nakke og div trin det er unaturligt for dm . måske derfor at dressur heste tit får spat ? men sådan er vi jo så forskellige.

0
9
Svar på denne tråd
 
 1234567890
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 17:59

magniel

 

du har sådan set ret i hvordan du har forstået mit emne ... som sagt har jeg så tit hørt det ord på hestens præmisser . når jeg så har spurgt folk prøv at forklr mig hvad det helt præcist er så har jeg aldrig kunne få svar.. det har været sådan noget ala mystisk noget. da jeg så tager mig sammen og læser mig til hvad det er.. ja så må jeg sige det forbavser mig at det er som jeg altid har gjort.. forstår ikke at man kalder det sådan et ord . lige som hms jo bare er omgang med heste... når man ser annoncer for parter står der tit du skal kunne hms jamen det kan man vel når man har med heste at gøre... jeg syntes der er begyndt at blive brugt for fine ord istedet for bare at kalde det for hvad det er...

1
3
Svar på denne tråd
 
 123123
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 18:05

heste- nettet bruger (2)

 

jeg er helt ening kunne ikke have sagt det bedre selv..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestens præmisser....
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 21:53

...er noget sludder, når det drejer sig om ridning, som en anden klogt nok skriver.

 

Jeg betragter en hest som en elev, hvor jeg er læreren. Den udfører, under min vejledning, et stykke arbejde, som jeg honorerer med foder, husly, pasning, pleje og om nødvendigt dyrlæge. Modsat i skolen eller i et job, forlanger jeg dog kun ca. 1 times arbejde om dagen og mener derfor ikke der er urimeligt at forlange noget i denne time, ligesom jeg selvfølgelig forlanger at hesten opfører sig ordentligt under alle andre forhold. Alternativt kunne jeg overlade hesten helt til dens egne præmisser, åbne stalddøren for den og sige farvel, hvilket nok på sigt ville medføre at den mere eller mindre uddøde eller blev udryddet af vrede bønder eller af staten for at forebygge sammenstød med vores moderne og tætbefolkede samfund som ikke levner plads til vildtlevende heste.

 

Som med elever/lærlinge får man mest og bedst arbejde ud af at ansætte de rigtige, der har en god indstilling og magter arbejdet (både fysisk og psykisk), oplære dem grundigt og behandle dem ordentligt og lytte til dem, men også ved at give klare ordrer, forlange respekt og være konsekvent når det er nødvendigt, så ingen er i tvivl om, hvem der bestemmer. Desværre sætter mange hestefolk lighedstegn mellem konsekvens og dårlig behandling, hvilket på ingen måde behøver at være tilfældet. Derimod er det sikkert at rigtig mange problemer med heste skyldes netop manglende konsekvens og for meget strygen-med-hårene, som ofte bunder i ejers/rytters angst, hvilket gør hesten usikker og opfordrer den til at udfordre ejeren/rytteren, når lejlighed byder sig, især de heste der ikke har det bedste temperament.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

7
0
Svar på denne tråd
 
 Det...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 22:20

...må være dejligt at være perfekt, aldrig miste besindelsen, aldrig lave fejl og altid tackle en hver situation til perfektion.

 

Trods mere end 25 års erfaring er jeg aldrig nået dertil, så mon jeg nogensinde gør det?


Mette (Fjolle)


Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

11
1
Svar på denne tråd
 
 Det gør du...
Forfatter: 
Dato:  17-08-2016 22:28

...næppe, men trøst dig med ingen andre gør det heller. I øvrigt bedømmes man ikke så meget på sine fejl, som på viljen til at råde bod på dem eller i det mindste forsøge.


Ægte dovenskab er at gøre tingene rigtigt første gang

4
1
Svar på denne tråd
 
 Misforstået godhed
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 08:08

Jeg må indrømme at jeg synes at rigtgt mange dyrker misforstået godhed som en ridesportsgren.

 

Spat skyldes ikke ridning, spat skyldes en medfødt forkert vinkel på hasen. Jeg læste om en undersøgelse hvor de havde taget 10 topheste, 10 almindelige ridehest og 10 spatheste og målt hasevinkel på, resultatet entydigt. Så udvidedes forsøget til 250 af hver og resultatet blev det samme. Mht unaturlige øvelser, så findes der ikke dressurøvelser, som man ikke kan se heste lave i naturen.

 

HMS har intet med Horsemanship at gøre, Horsemanship er ganske rigtigt den almindelige daglige omgang med hesten. Dvs at man kan læse hesten, se om den er syg før den viser tydelige tegn på det, fodrer de anbefalede minimum 6 gange om dagen, at man kan håndtere sin hest/alle heste uden at hæve stemmen dvs man udstråler naturlig magt. HMS er den yderste form for afmagt som ejere der intet ved om Horsemanship tyer til for at forsøge at redde deres forhold til hesten.

 

Jeg har også haft naboer som red ture for lange tøjler, og som ikke pressede deres hest til at gå gennem en vandpyt hvis ikke den ville, 4 timer senere kunne de vende om, de var ikke kommet længere. Det er absolut det modsatte af Horsemanship. Nej, man skal ikke tvinge hesten, men den skal stole 100% på rytteren og derfor gøre det uden at blinke fordi den bliver bedt om det.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

11
1
Svar på denne tråd
 
 selvfølgelig skal heste sættes på plads
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 08:53

selfølgelig skal heste opdrages og sættes på plads . men dette bhøver ikke gøres med vold råb eller bank . man slår ikke en hest eller anden dyr bare for at vise man er størkkest ... for det er mennsket i bund og grund ikke...

 

når heste skal opdrages bruger man dens eget sprog /tegn så den forstår hvem der er lederen. tror den den er ledren får man et problem...

 

Der er jo nogle der mener at man ikke må give børn en endefuld , som ikke er vold ! når de er uartige , det mener jeg er ok hvis barnet bare ikke vil fatte hvad man siger. barnet kan man forklare hvorfor den får en i enden og det tager de ikke skade af. dyr derimod kan man ikke forklare hvorfor man slår. nu ved jeg godt nogle nok sviner mig til men det er min mening.

0
11
Svar på denne tråd
 
 43217654
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 08:58

Ked af at sige det heste ude i naturen går ikke med hovedet bøjet ind til kroppen i halve og hele timer. de går heller ikke plaf . står stille og sætter i galpo konstant osv . benen bliver slidte af dressur . af samme grund ser man tit dressur heste billigt til salg fordi deres ben og andet ikke kan klare mere. dressur er unaturligt for hesten. spat bliver også udviklet af dressur.

1
10
Svar på denne tråd
 
 Uvidenhed
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 09:18

Hesten går jo ikke med hovedet bøjet ind bare fordi den går dressur, den går dressur for at kompensere for at der sidder en dødvægt på dens forpart. Dressur er et spørgsmål om at ride så vægten bliver flyttet fra forbenene, som bliver slidt, til bagparten som er den stærkeste.

 

Spat bliver IKKE fremprovokeret af dressur til gengæld bliver haltheder på forbenene fremprovokeret af at hesten går på forparten, dvs forkert ridning = manglende dressur. I det forsøg jeg nævner, viste der sig klart den højeste frekvens af spat blandt hyggeheste, som så også var bygget forkert.

 

Mine dressurføl går både piaffe og passage på folden. De bevæger sig meget også i galop, de laver hyppige tempo- og retningsskift, både changementer og pirouetter.

 

Jeg ser sjældent rigtige dressurheste billigt til salg pga skader. Til gengæld ser jeg ofte hyggeryttere ride rundt på deres halte heste, fordi de slet ikke har opdaget at den er halt!!!!

 


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

13
2
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 10:17

I det sekundt du sætter dig på ryggen af en hest, tilfører du den en beslastning som kan ende med at nedbryde hesten.

Dressur er midlet mod den nedbrydning, da den rigtige træning vil styke hestens muskulatur til at bære rytter- længere er den ikke.

 

Ønsker du at din hest skal kunne bevæge sig frit og let med + ekstra 70 kg på ryggen, så skal den altså trænes op til det.

 

hestens ben bliver ikke slidte af dressur- en hests ben er lavet til pludselig accelration, hårde vendinger og opbremsninger og konstant beægelse. Det som nebryder en hests ben, er de mange timer på boks, kombineret med uregelmæssig træning i for blød bund.

 

Min gamle hest på 23 har som distancehest både travet og sågar galloperet på asfalt/fast bund! og den har også været reddet i ridehal, til biddet til med og i både passage, piaf og med chancementer. Det eneste dens ben fejler nu, er alder...

 

Det er ikke synd at bede en hest om at gå passage- hvis den er trænet op til det! ej heller er det synd at ride 65 km i trav og gallop- hvis den er trænet op til det!

 

Hvad der er synd, er at forlange noget man ikke har forbedt hesten på! Og det er lidt der hvor kæden for mit vedkommende hopper af, når jeg ser såkaldte HMS-ryttere tulle rundt med lange dasketøjler i en lammeskindspad. Hvordan denne rideform kan hjælpe en hest til at styrke sin bagpart, bære sig selv i en 10 m volte, ect. er mig en gåde.

Din træning af hesten skal være den kompensation for den nedbrydning en rytter på ryggen er. Hvis du ikke stiller krav til hestens muskulatur, bygger du den aldrig op. Så er der ikke længere tale om hensyntagning, men det stik modsatte.

 

OG SÅ I ØVRIGT! nej man må ikke slå- ikke børn , ikke sin kæreste, ikke sin hund. Endefuld er et overgreb- forestil dig, at jeg smed dig over knæet og gav dig smæk? bare fordi et barn er lille og man nemt kan gøre det, giver dig ikke retten til at begå vold mod et andet menneske, alder eller ej!

14
2
Svar på denne tråd
 
 charlotte
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 14:38

Du har naturligvis ret til at have din mening omend at du ikke har ret i altd du skriver... Ja jeg havde også en gang en traver TÆNK TRAVER !! der ude i skoven når hun ville løbe og ikke fik lov kunne ALT det en grand pix hest kan så kunne man starte dressur i skoven ja så havde jeg vundte ... men selv om det lader til du mener at dressur er den enste måde at ride .. så undre det mig at mange dressur heste må sælges med skader af den ene eller anden art...

 

tja nogle ser måske ikke deres hest halte , men det er der nu heller ikke alle dressur rytter der lige opdager eller bemærker hesteb er syg... det er jo ikke mere end et par dage siden en ol rytter starttede på sin hest men måtte stoppe midt i det hele ... en tur rytter ville ikke havde redet på sin syge hest....

 

 

men nu handler dette emne ikke om hvilken rytter der er bedst det handler om sætningen på hestens præmisser , som i virekligheden ikke er så indviklet som nogel rigtig gerne vil have det til at lyde som.

1
13
Svar på denne tråd
 
 123456123
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 14:45

Selvfølgelig er det ikke bare synd men ren dyrplageri at galper på astald eller frosen jord hesten får jo enmom stød op gemmen sine ben...

 

går du ud og løb 10 km uden sko og fortæl mig bagefter hvordan dine ben har det...

 

selvfølgelig er det synd at lade en hest trave eller galopere 65 km uanset om den er i form eller ej en hest skal altså også skridte indimellem.. alt andet er da totalt sindsygt.

 

nu har jeg redet skov ture i 40 år ikke en hest har taget skade af dette så jeg er ked af at må skuffe dressurrytterene , men måske dækker de over deres egen samvittighed for at hesten altid skal gå rundt i en ring med hoveedt nede .. det er utroligt kedeligt for hesten...

1
11
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 19:02

hol da op- det viser da bare hvor lidt man egentlig ved om hestens fysik- at sammeligne hestes løb på fast bund med menneskers uden sko? det er jo helt godnat..

 

det som er farligt for hesteben er meget sjældent den faste bund ( hvis din hest er skoet korrekt og trænet korret), det er den bløde bund- og blød bund+ høj fart er = seneskade så det brager.

 

de klasser jeg har startet, har jeg gennemfør med mellem 12 og 18 km i timen- der er tvunget pause efter hver 35-40 km og man skridter også ind i mellem. men ikke vildt meget.

Til gengæld har jeg redet med en pulsmåler, som kunne fortælle mig, at min hest kunne gå fra en puls på omkring 100 slag i minuttet til under 45 på ganske få minutter. Det hedder at være i form.

 

Du kan ikke vide hvad en hest finder hhv spændende og kedeligt- de fleste heste er vanedyr, som bedst kan lide at der sker det samme hver dag- det kan være meget udfordrene for en hest at blive bedt om at bruge hjernen.

Hvis du ikke har lavet andet end at være skovtursrytter i 40 år, synes jeg måske det er temmeligt fordømmende af dig, at udtale dig om en brug af hesten du hverken har erfaring med eller indgående kendskab til.

jeg møder masser af mennesker som kun rider i skoven og hygger sig med det- og deres heste er passet og trænet til det de bliver brugt til, dvs de er blevet gjort meget trafiksikre, vandt til at færdes i vanskeligt terræn, god til at gå over broer og rolig når den møder hunde, løbere ect. De er i form og udstyrret passer. ganske som dem jeg kender, som rider dressur...

14
2
Svar på denne tråd
 
 Hvad?....
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 19:46

Jeg syntes det er nogle underlige, generaliserende pladder argumenter der kommer frem her?
"En tur rytter ville ikke ha redet på sin syge hest" ...Hvad??
Er det den type ridning man dyrker, der afgør om man er et godt hestemenneske? Hold nu lige op.

 

Det er ren fakta at rideheste har en helt utrolig lav gennemsnitsalder, slidskader er nok den mest almindelige grund til aflivninger.

Dressur handler om at ride en hest til perfektion, hvor den arbejder korrekt igennem kroppen for fjerlette hjælpere.
Men dressur er også utrolig svært og jeg tror at rigtigt mange forsøger at opnå en illusion af korrekt ridning, frem for rent faktisk at forstå hvad det betyder, når hesten arbejder korrekt.
-Her vil jeg tilføje at det absolut ikke er udelukkende på en dressurbane at man kan træne en hest til at blive stærk og arbejde korrekt, jeg rider slet ikke dressur på mine heste (i traditionel forstand ihvertfald)


"Ridning på hestens præmisser" tolker jeg som at hesten ikke bliver presset udover hvad den kan klare.
Jeg elsker mine heste og har et tæt bånd med dem, men jeg har dem ikke for deres skyld, jeg har dem for min skyld og jeg forventer at de præstere, ellers har jeg ikke råd til at ha dem.
De bliver presset -tiltider til det yderste, men presser jeg dem for meget fejler jeg som træner, det er selvfølgelig mit job at undgå at det sker :)
Derudover er det vigtigt for mig at de bliver trænet og behandlet med respekt og forståelse, altid.



For where your treasure is, your heart will be also.

 

7
1
Svar på denne tråd
 
 wowwow
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 21:19

loonidas hvis der er noget jeg bare ikke kan klew aå we swr "bedre viden" type der snakker ned til folk ... nu ved enhver hvad det vil sige at være i form .. men en ting er hvad hjeret kan klre dvs sige pulse osv det er ikke sikkert benen kan klare at du ligger og jorde rundt 65 km på asfalt bare fordi du syntes det er hyldende morsomt... så for at bruge din nedlagende hed så virker det ikke til du har så meget for stand på heste ... bare pUlsen holder så er alt fint :-(

 

Du kan åbenbart ikke læse heste når heste svinger med halen , har ørene tilbage ud spilet næsebor , skær tænder så er hesten i kobflikt med sig selv.. de fleste dressur heste går sådan og så skal du sku ikke sige at de nyder det og syntes det er morsomt !!!

1
15
Svar på denne tråd
 
 at dømme..
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 21:36

Jeg tror man skal stræbe efter perfektion, men lade være med at forlange det.

Der er rigtigt mange der sidder og dømmer når de f.eks. ser dressur, man får næsten følelsen af at de forventer at det skal være perfekt og er det ikke, så er der tale om.. dyremishandling?

Altså, tag en Dressur hest til OL, den svinger med halen, slår fra, lægger ørene tilbage, ect. ..Der er tale om et dyr der skal præstere på absolut topniveau i en kæmpe arena, alene på banen med høj musik og tusinde tilskuere, er det vi ser perfekt? Nej, men mig bekendt har der heller endnu aldrig været tildelt 100% i en dressur konkurrence, rekorden ligger hos Charlotte Dujardin og Valegro og netop der ser man da en equipage der viser en helt særlig harmoni og ro, og de har stadig ikke opnået en 100% score.

-Og det er helt sikkert dét alle rytterne i konkurerrencen stræber efter.

Mine heste kan da sagtens slå fra under ridning, det er sådan hest og rytter kommunikere, jeg giver hesten en ordre og så arbejde vi henmod at den rent faktisk adlyder, at hesten slår fra er ikke = det jeg vil ha den til af gøre er ubehageligt, der kan være en million grunde til heste slår fra, som oftest fordi de er forvirrede eller det er noget nyt.
Kan man træne en hest, til rent faktisk at præstere noget som helst, uden at den nogensinde, på noget tidspunkt viser konfliktadfærd? Nej det tror jeg ikke, det ville betyde at du og hesten var enige om absolut alt og ikke havde behov for at kommunikere (eller også at man bare ikke sætter nogen som helst krav til hesten.) Jeg tror ikke på det er muligt, men jeg tror heller ikke det er usundt at opleve konflikter -tværtimod.

 

Og annette malou må jeg anbefale dig at droppe det der med at pålægge andre overdrevne handlinger for at hive din pointe igennem? "jorde rundt på 65 km astfalt" fri mig, der er der ingen der gør og ingen der har påstået at gøre..

 



For where your treasure is, your heart will be also.

 

10
2
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  18-08-2016 21:59

Jeg kan huske, jeg læste... var det mon Hasse Hoffmans bog? Hvor han skriver, at dressur går ud på, at man skal styrke sin hest frem for at nedbryde den. Nedbryder man hesten, er det ikke dressur. Dét, synes jeg, er meget sigende og vigtigt at huske på.

 

Jeg har følt det på egen hest. Han kunne ikke engang gallopere, før jeg fik ham i træning. Han lærte at bevæge sig, bruge sin krop og fik den hjælp og styrke, han skulle have. Han blev en meget gladere hest, der ikke kompenserede i hele kroppen. Det var en fornøjelse at mærke og se, hvordan han elskede det og fik mere selvtillid og fandt mere ro i sin krop.

 

På hestens præmisser er da bare, at man ikke presser sin hest udover dens formåen. Dressur er jo i bund og grund unaturligt, men når man med det kan styrke hesten, må det alligevel have sine fordele. En gammel mand, der aldrig har lavet "work out", har jo ikke nødvendigvis en bedre fungerende krop end en, der har lavet korrekt, (og ikke overdreven), træning gennem hele sit liv :) Især ikke, hvis manden har en skade, han kan træne musklerne op til at beskytte og kompensere for... tværtimod. Giver det mening, eller er det et mærkeligt eksempel?

 

Mine heste bliver behandlet med respekt og efter deres temperament. Nogle skal der snakkes højere til end andre. Jeg snakker til dem på deres eget sprog, så her er spark lig med spark. Sparker du mig, jamen så får du et klap på rumpen. Og dét er det eneste tidspunkt, jeg synes, det er ok at give sin hest et klap med hånden. Ellers irettesættes her med stemme og kropssprog. Det fungerer super på min unghest.

 

Ellers må man styrke sin hest og bygge den op både psykisk og fysisk til at klare de opgaver, man har tænkt sig at stille den. Dét synes jeg er, at man gør det på hestens præmisser.


*****

VH

ANNA OG CASINO ROYALE

 

8
1
Svar på denne tråd
 
 for det første
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 09:10

nilson - horses for det første er der INGEN der nævner at noget er dyrmishandling det er kun dig der tolker hvad andres meninger er , måske du læser alt som fanden læser biblen , det ved kun du selv ...

 

dernæst kan du lige som jeg af indlysende gruunder der er ganske naturlige ikke vide hvordan og hvor meget folk udsætter deres heste for så lad venligs vær med at fortæl mig hvad andre gør da du ganske simpel ikke ved dette !!!!!!!!!!

 

jeg svare på en der skriver hun ikke ser noget forkert i alt lade en hest trave og galopere 65 km i træk eller på asfald jeg er lodret uenig uanset hvor god form hesten end måtte have !!!!

 

 

kan du ikke tåle min mening og svare så vil jeg anbefale dig lige så stille at forlade mit emne , du har selv valgt at blande dig og det er du velkommen til men kan du ikke tåle andres meninger så må du give dig i kast med noget du kan tåle .

1
13
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 13:18

TS: Tag dog lige en chill pill, altså.

 

Du har lavet et indlæg herinde førhen og det var den samme ubehagelige og angribende tone du brugte der også.

 

Hvad med at åbne lidt op og LYTTE lidt til hvad andre mennesker også siger? Det kunne jo være du rent faktisk kunne lære noget ;)

 

Især med tanke på, at du jo selv opretter trådene. Ergo må det være fordi du vil debattere nogle emner. Når man gør dette må man også acceptere folks holdninger og værdier, samt måske også inderst inde overveje om nogle af dem har nogle gode pointer.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

15
1
Svar på denne tråd
 
 sandra
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 13:42

sandra læse dine egne sidste sætninger...man må repeketer andres holdninger og værdiger ... jeg kan se dette lige som den anden jeg skrev til er niget af et problem for dig, da du indirekte mener jeg ikke må have min egen meninger eller ytre dem.... som jeg skrev til den egen som du tydeligvis med overlæg vælger at over se står der med fare for at gentage mig selv. du har naturligvis ret til at have din egen mening men kan du ikke tåle andres vil jeg anbefale dig lige så stille at forlade dette emne og finde noget andet hvor du kan tåle andres meninger og holdninger .. altså dem der ikke tør sige dig imod og giver dig ret i alt.... Sandra jeg vil anbefale dig også at gøre det samme da du ikke kan tåle andres holdninger... det er ikke mig men dig der har dette problem... et godt råd hvis man ikke kan tåle andres meninger og tror man er den der ved bedst, så befinder man sig vireklig et forkert sted... sandra hvor vidt du bliver eller forsætter dine sure op stød er op til dig selv.. i dette emne for du dog intet ud af det. jeg har ikke bedt dig komme det er dit eget ffrievalg!

0
14
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 14:39

Hov lige en sidebemærkning:

 

Sporer er en hjælp til, at du kan give mere præcise instruktioner. Altså i stedet for at prikke med hælen, prikker du kun med en lille "dut". På den måde fordeler trykket sig ikke over så stort et stykke, og det bliver mere præcist, men ikke nødvendigvis hårdere/voldsommere.

 

Pisken bruger jeg til bagben. Til at hjælpe min hest, når den får svært ved, hvordan det nu lige er med at holde sammen på sig selv. Taptap på rumpen, ikke noget med at slå, men derimod så den kan mærke at nååårh ja, det var dét med de bagben :) Det er min forlængede arm

 

Så kan ikke se, hvordan de to ting ikke kan være en del af det at ride på hestens præmisser :) Tror hestens præmisser afhænger af, at man kan bruge de hjælpemidler, man har på en god måde :)

 

 

Så TS jeg synes, man skal passe på med at udelukke, at de ting kan bruges på en god måde :) Det er så nemt at sige, at pisk og sporer er skrækkelige, men det er de faktisk ikke, hvis de bruges rigtigt :)


*****

VH

ANNA OG CASINO ROYALE

 

9
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 15:04

Jeg holder stadigvæk på at en hest kan rides uden pisk og spore ..

 

Jeg har altid glprt det , og jeg er en af dem der meget meget lidt bruger mine hæle til at ligge ind til hesten .. jeg rider mere med stemmen...

 

jeg ser desværre tit at dressur rytter IKE kan holde deres ben i ro dvs at konastant bliver hesten for hvert skridt prikket i siden det må ikke være rart ..

 

Jeg har en gang oplevet en dressur rytter ride uden kendar uden pisk og spore og den hest gik bare til ug med pil op. Det sntes jeg tilgengæld er utroligt flot og smukt.. for her var en der kunne få sin hest til alt muligt uden div hjælpe middeler.. det kalder jeg dressur.. og med fare for at fornærme dressur rytterne så vil jeg kalde det andet skole ridning / bane ridning, som også kan gøre uden pisk og spore ..:-)

 

0
10
Svar på denne tråd
 
 Troll?
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 15:34

Anette du er simpelthen for underholdende! Som i den anden tråd Sandra nævner er du den eneste, der udviser den adfærd, som du beskylder alle andre for at udvise (barnlighed, uvilje mod at lytte til/læse hvad andre skriver, angreb, ubehagelig tone osv osv osv).

Jeg håber du er en såkaldt troll, for det er (endnu mere) sørgeligt, hvis du virkelig mener/tror på, hvad du skriver.

 


17
1
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 15:56

DitteH: lige præcis ine tanker. Altså bare sådan noget som jeg slår aldrig min hest pga respekt, men at slå børn er ok. Hvor er respekten for børnene henne?


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

9
1
Svar på denne tråd
 
 utrroligt
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 16:35

utroligt der altid findes små sammespiste ride" piger på sådan steder som dette der altid

 

1, skal ødelægge emner og ike kan læse... dette emne handler om hvad der er hestens præmisser hvad det betyder... men som sædvanlige er der nogle der ikke kan tåle ansres meninger ...

 

den eneste måde de kan finde ud af at føre en dialog er at svine andre til når de bliver modsagt.

 

2 der altid skal blande sig i alle emner uden at have noget fornufigt at bidrage med...

 

dette gælder naturligvis ikke alle.. I ved selv hvem jeg hentyder til og jeg er ikke et sek i tvil om at disse samspisye "ride piger"nok skal svare da de ikke har andet at lave..

 

 

tilbage til emne

 

Jeg mener at ordet hestens pæmisser er kkort sagt alm omgang med hest og respekt ... det står uddybbet i indlægget...

0
15
Svar på denne tråd
 
 anjaprice
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 16:43

anja price jeg kan se du har billede af dig på en meget lille pony du er jo alt for stor til den... så inde du begynder at svine andre til burde du nik have styr på din viden om heste ... det er slet ikke ok du sidder på den pony .. men du er vel ligeglad bae du har det godt .. desuden en ende fuld er hverken bank eller vold og jeg er 100 % sikker på en endefuld bliver givet de fleste steder p et eller andet tidspunkt... der er ikke noget galt i at ens unge bliver opdraget og få respekt for andre og ikke tror at de kan bestemme alt.

0
14
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 16:59

Jeg stemmer endnu mere på Troll nu. :)


"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.


ATTEN'ZION

7
1
Svar på denne tråd
 
 1234 som sagt
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 17:11

som sagt hestens præmisser er ikke nget ud over det ædvanlige som det udad til kunne virke somm... det er bare alm omgang og respekt for heste uden brug af vold og skrig naturligvis .

0
2
Svar på denne tråd
 
 Prikprik
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 20:00

Så må jeg lige være nysgerrig et øjeblik :) Hvis du kun bruger stemme, når du rider... hvordan beder du som om en samling? Hvordan beder du om travers, versader, schenkelvigninger, chancementer? :) Har du en kommando til hver ting? Og hvordan indlærer du sådanne ting, hvis du ikke bruger ben/hæle/schenkler? :)

 

Naturligvis kan man ride uden, men jeg mener ikke, hestene tager skade af at ride med, hvis man gør det ordentligt og på en god måde :) Og selvfølgelig skal folk, der ikke kan holde deres ben i ro ikke ride med sporer. Der er vi ganske enige Men har man styr på sådanne ting, kan jeg ikke se noget galt i det :)


*****

VH

ANNA OG CASINO ROYALE

 

6
1
Svar på denne tråd
 
 som sagt
Forfatter: 
Dato:  19-08-2016 20:13

som sagt før så har jeg kun en gang oplevet en rigtig dressur rytter ride uden pisk og spore og som sagt gik hesten grand pix det er i min verden dressur når man kan det , og ja hesten gik tilsydlaende også sammlet...

 

hvis du giver mig ret i at man ikke skal ride med spore hvis man ikke kan holde sine ben i ro.. jamen så med lidt held er det nok kun 3 % der kan ride med spore resten sidder total urolig og som sagt især dresur rytter har ikke ro i deres ben.

0
8
Svar på denne tråd
 
 Urolige ben
Forfatter: 
Dato:  20-08-2016 10:49

Så længe du ikke rammer hesten med sporerne fordi benene er urolige, så er det jo ikke anderledes end alle andre der sidder med urolige ben.

 

Jeg må indrømme at jeg vægter anderledes end dig. Jeg har set noget video af en tysk rytter, der kunne bruge tøjlen som en stang dvs det lignede at hun skubbede hestens hoved frem når hun gav efter på tøjlen. Hesten slap på intet tidspunkt forbindelsen til rytterens hånd. Så er jeg egentlig ligelgad med om hun rider med sporer, hun rider bare godt.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 Bum bum
Forfatter: 
Dato:  20-08-2016 13:49

i min verden er der ikke en diciplin der hedder HMS, det er en måde at tilgå vores heste, hvordan vi tænker hest, det lærte jeg da jeg var barn der hed det bare ikke HMS.

 

der er desværre gået sport i at være dygtigst til HMS, det er igen ikke noget du kan blive bedst til, det er ikke nogen diciplin.

 

Fordi man vælger bidløs og barrøv er man ikke et bedre hestemenneske, man gør bare tingende på en anden måde, jeg er fuldstændig indifferent, det må folk selvom, der hvor det stikker af for mig er når folk bliver religiøse omkring deres form for hestehold,,der findes ingen perfekt måde at holde heste på.

 

ja jeg rider med sadel, trense med bid, den har dækken på, og det fungere perfekt for os, mine heste trives, de er glade, vi ved hvor vi har hinanden, se det er i min verden horsemanship, at tage udgangspunkt i at man opbygger et samarbejde som begge parter trives med og der er ikke kun en vej derhen.

11
0
Svar på denne tråd
 
 ja 123456789
Forfatter: 
Dato:  20-08-2016 17:01

lige præcis hms er bare at være sammen med sin hest lige spom hestens præmisser er .. det er ikke noget voldsom svært eller mystistisk som nogle desværre vil have det til at lyde som.

0
7
Svar på denne tråd
 
 Horsemanship
Forfatter: 
Dato:  20-08-2016 17:59

HMS og horsemanship har intet med hinanden at gøre.

 

Horsemanship er ikke noget der kan læres på en eftermiddag eller et år, det nedarves! Min fætters kone begyndte at gå til ridning og spurgte en dag berideren der underviste hende, hvor lang tid det tog at blive en "horseman", svaret overraskede hende. 3 generationer!

 

HMS er noget folk uden forstand på Horsemanship forsøger sig med som en form for efterligning. Behovet for HMS ser jeg som en falliterklæring.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

8
1
Svar på denne tråd
 
 dddddddd
Forfatter: 
Dato:  20-08-2016 18:33

Nu er Anette også begyndt og krisisere mig på min BLOG inde på HG. Hun mener åbenbart jeg er så ond ved de heste jeg rider fordi jeg bruger så forfærdelig meget spore på dem :(

 

Ja jeg er sku en værre heste mishandler.. Pyha altså. Jeg er så ond fordi jeg rider med pisk og spore.


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

2
1
Svar på denne tråd
 
 Jeps......
Forfatter: 
Dato:  20-08-2016 19:37

Ja du er den ondeste onde . Drop sporer, pisk og dressur og find i stedet nogle børn, du kan give en endefuld .


10
1
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  20-08-2016 21:32

sandra jeg spurgte dig om du kunne tåle at få kritik det kunne du så ikke .. det påstod du dog på din blog at du godt kunne så falsk er du også ...

 

kan du ikke kopier det hvor jeg på din blog eller andre steder skriver du skulle være heste mishandler .... bare så du ikke begynder at bevæge dig ud i det der hedder injurier hvilket vil sige du påstor jeg har sagt ting jeg ikke har...

 

du siger jeg bare kan konkludere du bruger dine spore meget , og det vsare jeg at det vil jeg så konkludere ud fra nogle af de billeder jeg har set...

 

lad nu vær med at gør det til mere drama end det er ... forvent kritik ikke alle syntes du er noget særlig jeg er en af dem.

0
10
Svar på denne tråd
 
 hms/horsemanship
Forfatter: 
Dato:  20-08-2016 21:38

er omgang med heste .. og det med at sige det tager 3 genrationer hold nu op det er oomgang med heste intet andet .. dem der siger noget andet gør det for at tjene peng e på det og når de så underviser gør de præsis det samme som alle andre med heste :-D ...

 

hedder det så også cat ship man hvis man kan få sin kat til at lave kunster hente små bolde eller gå løs på gaden som en hund ..

 

unddulat shipman når man lære sin undulat at snakke :-D osv osv..

0
9
Svar på denne tråd
 
 Sikke dog....
Forfatter: 
Dato:  20-08-2016 21:59

Sikke dog en usympatisk voksen kvinde - heldigvis sjældent man møder nogle med så lidt Humanship !

 

18
1
Svar på denne tråd
 
 Horsemanship
Forfatter: 
Dato:  20-08-2016 22:30

Du fatter absolut intet? Man kan da kun slutte at du ikke ved hvad horsemanship er.

 

HMS er de der gutter/guttinder der vifter med en pind/snor/et eller andet/laver join-up. Det har intet med horsemanship at gøre!!!!!!!

 

Horsemanship er at fodre hesten korrekt, at kunne se at den bliver syg inden den reelt set er det, at hesten forstår hvad du ønsker af den uden at du skal vifte med arme og ben. Det er noget englændere har fået ind med modermælken, men som ikke falder danske byboere lige for. Det har ikke at gøre med at få hesten til at gøre noget, men selv at kunne gøre noget/have en viden.

 

Beklager, men du Anette har ikke sagt noget her der overbeviser mig. Jeg vil mene at du langt hen af vejen er bedre tjent med en cykel end en hest.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

13
1
Svar på denne tråd
 
 dum som en dør
Forfatter: 
Dato:  20-08-2016 22:57

charlotte du er jo dum som en dum du mener vitterlig at det at vide hvad ens hest skal have at spise , at kunne se ens hest er syg osn kræver 3 generationer! og der efter er man "horseman" jeg har aldrig grint så meget ....

 

iden verden jeg kommer fra og det er her på jorden der læer man om hestens rygte og pleje samt at ride , og behanlde heste med respekt .. nogle er lige som jeg heldig at blive født og opvokser blandt heste ...

 

andre må lære det først på rideskole dernæst via part før man får ansvar for sine egen..

 

De ganske få sådan nogle som dig charlotte de lære det desværre aldrig men spiller smart og tror de ved noget....for at sige som dig du skal nok holde dig til din cykel dogt vil jeg mene der skal være støtte ben på din bare for en sikkerheds skyld ...

 

ja jeg griner stadigvæk 3 generationer! før man kan fodre sin hest og se om den er syg :-D.. det er lige før jeg vil spøger om du er blondine men ikke engang blondiner er så udviden :-D

 

0
12
Svar på denne tråd
 
 glemte lige
Forfatter: 
Dato:  20-08-2016 23:01

charlotte nu er er det dig der ikke kan ride en hest uden pisk og spore og flager med arme og ben ...

 

det kan jeg derimod så igen kan jeg kun sige som dig du er bedst tjent med en 4 hjullet cykel... og det er din hest i bund og grund også ..

0
10
Svar på denne tråd
 
 hvad var
Forfatter: 
Dato:  20-08-2016 23:57

Hvad var det egentlig du ville med den her tråd, Anette malou?

 

Lige et råd: Hvis man føler, at man kun er omgivet af idioter, så er det tid at vende blikket indad og tage en tænkepause.

 


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

11
1
Svar på denne tråd
 
 Kjjjjjj
Forfatter: 
Dato:  20-08-2016 23:57

Nu hsr jeg set flere videoer med Charlotte der rider og hun flagre bestemt ikke med arme og ben. Hun sidder ganske nydelig i balance med sine heste. Og kan finde ud af at bruge spore og pisk helt korrekt.

 

Ha ha Charlotte måske vi skal begynde at spille skak i stedet? For i følge ts kan hun konstatere ud fra, ja ingenting haha at vi slet ikke kan ride vi kan åbne vires egen skak klub og evt smide hestene fri på vild marken og give dem en kiks en gang i mellem


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

2
1
Svar på denne tråd
 
 griner...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 00:16

Anette burde da få en købmandskurv af HN, for der er ikke mange tråde, der ryger op på top-ti-listen over seertal så hurtigt som hendes..

 

www.heste-nettet.dk/forum/1/2420370/ 2420370/

 

Tak for god underholdning til TS


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

10
1
Svar på denne tråd
 
 tina ............
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 00:21

i bund og grund hvad er årsagen til dit angreb ... ønsker du at føre en dialog hvor alle meninger bliver respekter eller ønsker du blot at følge cgarlotte der åbenbart mener hun er omgivet af isioetre , for at bruge dit udtryk, og derved svine folk til ???

0
6
Svar på denne tråd
 
 sssssssssss
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 00:25

isioetre skulle stå idioter som tina siger

 

0
4
Svar på denne tråd
 
 Bare rolig
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 07:46

Du kan være helt rolig, jeg har ikke siddet på en hest i 20 år. Men jeg har dog (haft) et par heste mere end du har og nogensinde kommer til.

 

Men du læser ikke hvad jeg skriver. Alle kan se eller burde kunne se om en hest er syg, sværere er det at se om en hest bliver syg i morgen, så man kan foregribe.

 

Og når jeg skriver at du burde bytte hesten ud med en cykel, så skyldes det at du ud fra hvad du selv skriver kun bruger den som transportmiddel, for at komme videre derfra skal man nemlig ride dressur!


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 Cykel....
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 09:26

En cykel kan også køre uden der går en person eller en anden cykel ved siden af


3
1
Svar på denne tråd
 
 angreb
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 10:17

Anette: Mener du seriøst, at du ser min kommentar som et angreb?

 

Er det ordet "idioter" der tirrer dig? Det skal du ikke tage så bogstaveligt. Jeg bruger skam også citatet på mig selv i ny og næ - men det kræver en smule selvindsigt.

 

Når jeg prøver at sortere i fnidder-fnadder her og skære ind til benet i den her tråd,konkluderer jeg følgende (uden at citere jer):

  • Du synes HMS er noget pjat - du omgås din hest på en rationel og respektfuld måde.
  • Charlotte Lund synes HMS er noget pjat - og omgås sine heste på en rationel og respektfuld måde - læring nedarvet på generationer.
  • Fx mig selv (sagde hunden) synes HMS er noget pjat og omgås mine heste på en rationel og respektfuld måde.

I anden sammenhæng kunne vi sikkert blive enige om en del.

Hvor gik det lige galt?

 

 

Nu kommer angrebet, så er du advaret!!!

 

Du læser ganske enkelt ikke hvad andre skriver. Eller du forstår ganske enkelt ikke hvad andre skriver.


Mvh Tina

 

"Undervurder aldrig styrken af dumme mennesker i flok"

 

"When a lovedone becomes a memory,

memory becomes a treasure."

 

http://www.freec.dk/hermelinhaven

10
1
Svar på denne tråd
 
 tilbage til emnet
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 12:09

som sagt i starten så er sætningen -på hestens præmisser - noget opreklameret noget, som i virkeligheden oversat er respekt, læs hesten, ikke vold...så mjeg har svært hvorfor man ikke bare kalder det for hvd det er i stedte for det lyder som noget der bare er meget svært at lære :-D

0
3
Svar på denne tråd
 
 på hestens præmisser
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 16:09

Hejsa

 

For mig betyder det at man rider på hestens præmisser, ganske enkelt, at man tager hensyn til hestens bygning, psyke og træningsstadie.

 

Det er enkelt sagt, men i min verden slet ikke nemt og måske faktisk helt vildt svært. Man skal i alt fald have en rigtig god viden omkring heste både fysisk og mentalt og kunne se hvad den enkelte hest har brug for hvor den er lige nu og her. Og så skal man også kunne føre det ud i virkeligheden, men rette træning, timing og tålmodighed! - pisse svært har jeg lige besluttet, at jeg synes det er

 

Jeg forsøger at træne min hest, på hans præmisser og får hjælp til det, det er bestemt ikke nemt og derfor ret fedt at få kloge mennesker ude fra til at hjælpe os videre af rette spor. Så jeg kan få en mentalt og fysisk sund og glad hest, der kan bære mig mange kilometer mange år endnu. Hvis præmisserne var, hvad han havde lyst til - så kom vi nok aldrig længere end den nærmeste græstot...

 

Anna

4
0
Svar på denne tråd
 
 På hestens præmisser
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 17:04

Problemet er at der er 100 forskellige måder at udlægge "på hestens præmisser" på, og den måde du udlægger det på er 99% ikke enige i. Andre 99% er ikke enige med mig osv.

 

Jeg synes fx at AC 3 i indlægget lige over her siger det genialt.

For mig betyder det at man rider på hestens præmisser, ganske enkelt, at man tager hensyn til hestens bygning, psyke og træningsstadie.

 

Enklere kan det ikke siges. Jo jeg mangler måske ordet talent, men det er at gå i petitesser.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

4
1
Svar på denne tråd
 
 Jamen hør...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 17:06

Lige et lille indspark i debatten; sikkert uden den store betydning:

 

Jeg er overbevist om, at forkortelsen HMS netop står for horsemanship, så jo - det dækker vel over præcis det samme.

3
0
Svar på denne tråd
 
 12345678..
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 17:20

AC

 

Godt skrevet :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123123123
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 17:23

Hanne

 

din mening har her da helt sikkert en betydning.. og jeg vil give dig ret i at det betyder det samme. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 17:28

jeg tror man skal passe på med at tillæge hms-ordet en fast defineret betydning,- udtrykket er idag så fortærsket.

 

for nogle betyder det almindelig sund fornuftig omgang med heste

 

for andre er det ligefrem en diciplin man træner

 

-og derimellem er der tonsvis af andre definitioner

 

ordet "præmisser" har jeg intet imod, da det for mig er et fuldstændigt almindeligt brugt ord, som på ingen måde volder mig problemer at forstå og bruge


*** Misssophie


2
0
Svar på denne tråd
 
 ja så kunne jeg ikke tie stille.
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 17:52

Ærigt talt Malou, hvad bilder du dig egentligt ind.

Du angriber skribenter som jeg har den størtse respekt for, både som ryttere, heste trænere og avlere og alle har de mange års viden inden for netop korrekt måde at ride, træne og omgås heste på de bedst tænkelige måder når det gælder "at være på hestens præmisser".

 

Du laver et opslag og folk begynder at skrive om emnet, men åbenbart ikke på en måde der tiltaler dig. Inden man ser sig om, har du angrebet folk og forsøger med en nedladen måde at nedgør dem.

 

Du vil åbenbart gerne fremstå som den der har opdaget miraklet og at være den der bare er drømmen for enhver hest at blive redet og ejet af. Det er helt ok med mig, men ønsker du at overbevise os andre, er du altså nød til at opføre dig som en voksne person med bare lidt bedre fornuft når det gælder komnunikation, og at du går ind på Sandras side og nedgør hende på den måde, fortæller langt mere om dig. Sandra har om nogen virkelig bevist at man på hestens præmisser, kan træne en hest. Lad være med at angribe folk du åbenbart ikke har særligt stor kendskab til, og det samme gælder Charlotte som er en utroligt dygtig avler og hesteholder som har mange års erfaring når det gælder at omgås hesten på dens præmisser. Ja jeg kunne blive ved, for du kender åbenbart ikke til hvilken baggrund dem der svarer dig har og du nå nok aldrig op på deres plan af viden og kapasitet.

 

Alt ridning er dressur. Alt dressur går ikke ud på at bøje hestens nakke og krølle den sammen i en piaff, eller andre af den klassiske dressurs momenter, og ud fra det du skriver har du åbenbart ikke fatet en dyt af hvad dressur er for noget.

Rider man en tur i skoven, er det at ride hesten på en let tøje og hvor den lægger sig fint til på et lige udrettet spor på skovstien, også at træne den i dressuren = eftergivenhed og ligeudretning

At få hesten til at lystre tøjleføringen, rytterens vægt fordeling ved drej og stop samt sædets indvirkning ved stop og frem af drivning, er også at træne hesten i dressur.

 

Når man rider western er der også momenter af dressuren træning der er med inde over, det samme gælder når du rider langdistance, springning, jagter, agillity og trec.

 

Når man lægger grundarbejdet i hesten, om det er med eller uden sadel og bid er lige meget, ja så begynder man at vælge hvilken retning man vil gå og det er der man udfodre hestens krop for belastning og det gælder inden for alle former for ridning.

Har man ikke lagt et godt grundarbejde ind fra starten af, ja så overbelaster man hesten inden for alle former for ridning.

 

Jeg er selv ejer af en 18 årig hest som fra første trænings dag blev trænet med holdbarhed og smidighed i dressuren for øje. Den har deltaget i dressur stævner, orienteringsridt og western. Har været trænet i den klassiske akademiske dressur og været springhest. Redet en del som skovturshest og har deltaget i en del agillity. Lige meget hvad den sættes til, så har den en stærk stabil grundtræning der har styrket den, samt givet den en god læring om hvordan den skal sætte sin ben, og få sin krop til at udføre det den bliver bedt om, uden at træde forkert, snuble eller udføre opgaven med for stor kraft = en holdbar hest der kan rides uden skader.

 

Du skriver at din travhest kunne piaff i skoven nå den blev hidsig, det behøvede min travhest ikke at bliver for at kunne udføre de højere dressur øvelser, for den var fra sit 3 år, dressert i dressuren igennem mange år, til at kunne udføre og klare disse øvelser da den blev 8 år. Den var smidig, veldresseret, styrket igennem mange års seriøst arbejdet i dressuren, så den kunne udføre øvelserne på dens præmisser.

 

HMS, tjaa det er sådan set alt omgang med heste på en god og velovervejet måde så hverken den eller vi kommer til skade.


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

12
0
Svar på denne tråd
 
 Faktisk...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 18:10
.. mener jeg ikke at man kan oversætte "hestens præmisser" til "respekt for hesten".

Man kan sagtens have respekt for noget uden at forstå det, og uden at kunne læse det - og for NOGLE mennesker oversættes respekt endda med noget grænsende til frygt.(den debat har vi haft herinde for adskillige år siden - så jeg ved at der er forskellige opfattelser af begrebet).

Ser man i ien ordbog efter ordet "Præmis" oversættes det til "gældende forhold som nogen har fastsat og som man må indordne sig under"

Så jeg synes egentlig at det er indlysende at det at ride på "hestens præmisser" er at man som rytter indordner sig under de begrænsninger og muligheder som ens hest har.

At man så - som "horseman" - ved at de nogle af hestens præmisser ændrer sig fra dag til dag - det er en anden ting.

Jeg vil for eksempel vældigt gerne reklamere med, at jeg rider på hestens præmisser - men det må jeg jo også indrømme at det GØR JEG IKKE ALTID!!!


FYYYYEEE - onde mig - stil straks gabestokken op!

Men det jeg mener er blot at man ikke altid KAN tage højde for alle situationer der påvirker ens hest.

De præmisser jeg oftest skal forholde mig til, er en velopdragen, men frisk og fremadgående hest. Når vi er i byen, har han altid lidt ekstra travlt, og det kræver ro og overblik af mig at give os begge en god oplevelse.

Men i går var situationen en anden!!
Jeg skulle til mit livs første dressurstævne - og vidste ikke at staldejer, havde åbnet en ny fold til hestene, aftenen før.
Da jeg hentede Baloo på folden, var han i sin dybeste middagssøvn - og var ikke glad for at blive vækket.

Havde jeg altid handlet 100% på hestens præmisser, havde jeg jo straks ringet til stævnearrangøren og aflyst min start. "Jeg kan ikke komme, min hest sover"...

Men onde mig - jeg vækkede hesten - fik ham flettet og kørt til stævne. Da jeg kom frem, kunne jeg mærke at opvarmningen i et varmt og godt fyldt ridehus IKKE var noget han var så glad for - så der valgte jeg i stedet at skridet rundt udenfor (altså var det på hestens præmisser, men gav os ikke den bedste opvarmning).

Trods meget lidt opvarmning var han HELT færdig da vi kom på banen - og i stedet for at jeg skulle bruge min ridning til at holde igen på en meget fremadgående hest, skulle jeg drive som besat.

Igen - skulle det have været "på hestens præmnisser" skulle jeg nok i stedet have sat ham tilbage i traileren og sunget en vuggevise for ham.

Alt i alt en noget sløv tur - men så fik vi prøvet det - og jeg har lært at ENDNU en ting på stævneforberedelseslisten er at sige til søde staldejer at jeg vil vide når de skifter fold - så jeg måske kan få det udskudt en dag hvis jeg har planer der kræver en vågen hest.

I går var det et givet forhold at vi skulle til stævne - en præmis der var MIN - ikke hestens. Havde han været SYG, havde jeg naturligvis meldt fra uden tøven. Men det var han ikke!! Bare søvnig (han snorkede sig nærmest igennem ventetiden til præmieoverrækkelsen - som for mit vedkommende var til fods, da han ikke skulle vækkes igen).

Det er levende dyr vi har med at gøre - så præmisserne er ikke statiske - de skifter. Både for hesten og rytteren.

Har man en aftale - undervisning, rideaftale, stævne eller lignende, kan man ikke bare droppe alt fordi den anden part i aftalen (altså hesten) ikke gider i dag. Men man kan tilpasse sig lidt, så man ikke tvinger den anden part ud i noget den SLET ikke kan overskue.


Jeg kan i øvrigt godt lide det med at sige at det tager 3. generationer at lære ægte horsemanship - det er en god måde at illustrere, at uanset hvor meget vi lærer, kan vi ALDRIG kalde os "udlært" - der er altid mere at lære, og at vi aldrig skal tro at vi kan være forberedt på alt, når vi har med heste at gøre.


Jeg forstår i øvrigt horsemanship som "kunsten at omgås hesten, iagtage den, prøve at forstå den og lære nyt af den - med empati og accept af at den er et individ"


HMS ser jeg som en betegnelse for mange af de "Nymodens Metoder" hvor den ene eller anden "guru" forklarer hvordan netop han har fundet "den eneste rigtige måde" at træne heste på. Noget der er helt naturligt (men virker bedst hvis man køber hans grimer, pinde, snore eller andre gadgets.)

Mange af metoderne bygger på iagtagelse af hestene - og kan give meget godt til dem der studerer dem og forstår både metoden og dens baggrund. Men når påstanden kommer at "denne "metode" er "den eneste rigtige"" eller at alle heste kan trænes efter "Metoden" - så står jeg af.


£isbeth & Baloo


Se en trec forhindringsbane fra sadlen

Kom og vær med!!

11
1
Svar på denne tråd
 
 Godt med popcorn til...
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 19:27

Hold da op en tråd - jeg tvivler på at nogen herinde ikke behandler sin hest med respekt og alligevel kan tråden udvikle sig så dramatisk...! Jeg får næsten lyst til at skrive: "Alt er jo relativt. Det er derfor Einstein lavede den teori"

Denne er kopieret fra artikel, som blev bragt i New York times i 1999. En nekrolog over den oprindelige såkaldte "hestehvisker", som lagde inspiration for alle de senere "hestehviskere" eller "Natural Horsemanship" opfindere/principper (som det jo mere hedder idag) kendte som ukendte, der fremkom - den er måske værd at læse:

"Death of a Legendary Horseman by VERLYN KLINKENBORG

 

There is no such thing as a horse whisperer. There never has been and never will be. The idea is an affront to the horse. You can talk and listen to horses all you want, and what you will learn, if you pay close attention, is that they live on open ground way beyond language and that language, no matter how you characterize it, is a poor trope for what horses understand about themselves and about humans. You need to practice only three things, patience, observation and humility, all of which were summed up in the life of an old man who died Tuesday in California, a man named Bill Dorrance.

 

Dorrance was 93, and until only a few months before his death he still rode and he still roped. He was one of a handful of men, including his brother Tom, who in separate ways have helped redefine relations between the horse and the human. Bill Dorrance saw that subtlety was nearly always a more effective tool than force, but he realized that subtlety was a hard tool to exercise if you believe, as most people do, that you are superior to the horse. There was no dominance in the way Dorrance rode, or in what he taught, only partnership. To the exalted horsemanship of the vaquero -- the Spanish cowboy of 18th-century California -- he brought an exalted humanity, whose highest expression is faith in the willingness of the horse.

 

There is no codifying what Bill Dorrance knew. Some of it, like how to braid a rawhide lariat, is relatively easy to teach, and some of it, thanks to the individuality of horses and humans, cannot be taught at all, only learned. His legacy is exceedingly complex and, in a sense, self-annulling. It is an internal legacy. The more a horseman says he has learned from Dorrance the less likely he is to have learned anything at all.

 

That sounds oblique, but it reflects the fact that what you could learn from Dorrance was a manner of learning whose subject was nominally the horse but that extended itself in surprising directions to include dogs, cattle and people. If you learned it, you would know it was nothing to boast about.

 

There is no mysticism, no magic, in this, only the recognition of kinship with horses. Plenty of people have come across Bill Dorrance and borrowed an insight or two, and some have made a lot of money by popularizing what they seemed to think he knew. But what he knew will never be popular, nor did he ever make much money from it. You cannot sell modesty or undying curiosity. It is hard to put a price on accepting that everything you think you know about horses may change with the very next horse."

Mange hilsner
Melina


Rid & Rejs

www.ridogrejs.dk
Oplev verden på hesteryg

Facebook: www.facebook.com/ridogrejs

YouTube: www.youtube.com/user/RidogRejs

4
1
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 20:14

nu kan man ikke snakke med heste man kan læse dem og dette kræver ikke en udd. men at nogle lige frem tro at andre kan tale med heste og betaler det vilde for det er synd og skam...

 

jeg syntes også at det er rigtigt trist at der sidder så mange og vitterlig med god samvittighed tager @!#$ på folk og forlanger penge for at tale med en hest..

 

 

efter filmen dr dottiel med eddie murphy hvor han snakker med dyr , og den er ganske morsom , er det utroligt som så mange pludselig kan "snakke" med heste men burde dog kunne skelen mellem fantasi og virkelighed...

 

jeg har naturligvis selv prøvet en heste "hvisker" for jeg kan jo ikke udtale mig om at det er manuplering det drejer sig om hvis jeg ikke har prøvet. og det var ganske morsomt at få konstanteret hhvor meget fup det er..

 

for det første kunne hun ikke læse mig da jeg ikke lod mig påvirke af det hun sagde , hvilket gjorde at hun på ingen måder kunne se min hest var væddeløbs hest og havde gået en del løb istedet var hun en springhest på højt plan , da jeg sagde hun var væddeløbs hest sagde hun jeg var blevet snydt i mit køb lighe til jeg måtte vise hende mit heste pas hvor der stod hvad race hun er :-D.. det hele blev filmet og ved nær gemmen gang kan man se hun prikker og trykker i det skjulte for at få min hest til at give respons på det hun siger ...

 

 

vi kunne så konkludere at heste hvisker er fup og svindel og at de manupulere og lærer at læse ejren , man vil altid kunne ramme noget der bare er lidt rigtigt og ser de ejren siger ja ja ja det passer ja sså køre det bare der ud af, er man derimod lukket og kold så kan de ikke...

 

hvis heste eller andre dyr kan snakke kan de også lyve...

en "hestehvisker" kan ikke mere end enhver heste ejre burde kunne ... nemlig at læse sin hest til ug.

0
5
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 20:24

Inger hvad jeg bilder mig ind ??? hvad bilder du dig ind ??? kan du ikke tåle min mening så lad dog værd med at bland dig...

 

jeg sviner ingen til med mindre jeg bliver svinet til først ... så at du ikke kan tåle jeg siger min mening til din veninde er en skam .. så kan du lære hende at begå sig på nettet g respekter andres meninger ..

 

Det er uyroligt at du og andre sidder og jammer jer over at andre ikke må have en anden holdning end jeres ganske utroligt..

 

jeg bliver ved med at sige alle har ret til deres mening det er bare ikke sikkert det er rigtigt det de siger .. inger du og din veninde mener tilgengæld at andre IKKE må have anden holdning og mening og alt I siger er det eneste rigtige ...

 

underligt at have sådan en moral , men fred være med det andet har jeg ikke behov for at sige dig , og kan diu ike bidrage med noget nyt i stedte for at gentage hvad der er blevet sagt behøver du faktisk ikke henvende dig til mig... du vil ihvertfalde ikke få svar... da det er spild af tid at føre dialog med nogle der ikke kan tåle andres meninger.

0
13
Svar på denne tråd
 
 Ikke korrekt
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 21:48

Anette Malou, jeg synes faktisk at det virker som om at det er dig der ikke kan tåle andres meninger. Og jeg synes du overskrider den almindelige grænse for god tone under en debat idet du ikke accepterer eller respekterer at andre kan have en anden mening end dig.

 

Tonen i dine indlæg virker utrolig aggressiv på mig og ødelæggende på den ellers saglige debat i de andre indlæg.

 

Jeg synes det er trist at muligheden for at blive rigere på viden om heste og håndtering af heste, ved læse om andres erfaringer, bliver overskygget af en usaglig tone og personangreb.

 

Det er ikke nemt at forstå hvad du vil med dine indlæg ud over at pådutte andre dit synspunkt og når det ikke lykkedes, går du efter personen der siger dig imod.

 

Jeg vil foreslå at du læser andres indlæg igennem igen med mere assertive øjne.

 

Og så mht at træne på hestens præmisser - dressur er (for mig) en kunst ud i at dyrke hestens naturlige bevægelser og demonstrere styrke og balance ved de fineste hjælpere. Og det kræver meget træning og for nogle heste er det nødvendigt at bruge sporer og pisk for andre ikke. Når grund dressuren er på plads kan hesten trænes i den retning der passer hesten bedst. Min ene hest trives bedst i dressur og excellerer der, min anden hest er en fantastisk military hest og hun elsker det! Og til hende skal vi have en pisk med til støtte på højre skulder i de svære kombinationer idet hun er en meget stor hest og har en tendens til at falde ud til siden.

 

Jeg har selv avlet den ene hest og kendt den anden siden den var ti dage gammel. Jeg har selv trænet begge fra dag 1 - og den ene har brug for en fast men kærlig hånd ellers tænker hun sig simpelthen ikke om. Den anden kræver overblik og ro men utrolig præcise hjælpere for at have det bedst. Begge heste er glade og villige når jeg kommer med sadel og trense.

 

For mig er træning på hestens præmisser kunsten ud i at forstå hvad individet har brug for, for at kunne yde bedst!

6
1
Svar på denne tråd
 
 Henstilling
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 21:55

Der henstilles til, at man holder en god tone, og holder sig til emnet, i stedet for at blive personlige - hvilket gælder både trådstarter og debattører i tråden!

Mvh

Ryttersnak Support
Heste-nettet.dk

7
0
Svar på denne tråd
 
 havd jeg bilder mig ind..
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 22:04

Ja det vil jeg da gerne fortælle dig.

 

Jeg bilder mig ind at du er en person som åbenbart har meget lidt læring i kommunikation.

Lidt sjovt at du skriver min veninde, for jeg er sådan set ikke veninder med en eneste af dem du farer op over for. Jeg behøver ikke lære dem noget som helst om at begå sig på nettet, det klarer de til fuld udmærket selv og enda uden at miste den viden de i forvejen har om god kommunikation.

Men jeg har fulgt dem igennem en del år og derfra har dannet min viden om hvilke person de er som heste menneske, og har stor respekt over for deres viden.

Du skriver moral, hvor herre bevares, med den måde du tiltaler andre på er der vist noget med læring og moral du nok selv skal kigge lidt på.

Du skriver alle har ret til en mening, ja netop, men den måde du svarer folk på, når de kommer med en mening som ikke tiltaler dig, ja så skal man da lige love for du kommer med en masse ikke så pæne ord. At du så også går ind på Sandras side på HG for nu skal du da lige afprøvet hvordan hun reagere, jamen dog, hvilken klasse går du i, 3 eller 4 klasse, det minder lidt om "kan jeg ikke få jogget på hende her, så prøver jeg da bare der".

 

Hvem er det der frembruser når andre ikke har din holdning, jamen lille ven, det er da dig selv.

 

Men ok, der har altid været personer her på HN, som pludselig dukker op, personer som tror de har fundet de vise sten og bare ikke kan klare at andre måske ikke helt hopper med på vognen og bøjer sig i støvet. Sjovt nok hopper de hurtigt videre, når de finder ud af den tone de lægger for dagen, betyder at deres forsøg på at debatere virker stik modsat og rent ud sagt giver andre et godt grin og underholdning.

 

Så tak for underholdning og et smil på læben..


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

7
1
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 22:40

Charlotte nu ved jeg ikke hvordan du kan udtale dig om hvor mange heste jeg har haft i mit liv eller om du har haft flere heste end jeg nogen sinde kommer til at have , jeg syntes i bund og grund det er en underlig kommentar du kommer med ...

 

jeg må på samme tid skuffe dig med at sige du ikke er den enste der har et stutteri, jeg mener dog ikke at når du kun har et par stykker at det så er et stutteri så er det vist mere bare hjemme avl... og det er min mening....

0
8
Svar på denne tråd
 
 Udenfor rækkevidde
Forfatter: 
Dato:  21-08-2016 23:04

Kære HN,

 

jeg synes denne meningsudveksling er gået over stregen.

 

Anette malou; jeg må konstatere at din viden om hestehold, ridning, og hvad der i øvrigt kan inkluderes under disse emner såsom definition på stutteri virksomhed, bedst kan betegnes som mangelfuld grænsende til latterlig ringe (undskyld udtrykket). Jeg kan simpelthen ikke tage indlæg på et sådant niveau seriøst og forledes til at tro at du er særdeles uerfaren og muligvis betydeligt yngre end du foregiver. Flere giver gode saglige forklaringer som man kun kan læse med interesse for blive klogere uden at man nødvendigvis er enig med personen. Og man kan derfor godt svare ordentligt.

 

8
1
Svar på denne tråd
 
 1234567
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 02:06

spez jeg syntes du skulle tage og sætte dig ned og læse reglerne heste nettet har før du begynder at angribe folk du ikke er ening med ,,,Det er fa ganske utroligt du sidder og siger du syntes at det er gået over stregen , gyd hjhælpe mig om du så ikke forsætter i samme stil lige bagefter... hvordan skal man tage dig seriøs ?

 

det er muligt at du har en anden mening end jeg men det betyder IKKE din mening er mere rigtig jeg ved ikke hvad det er for en moral nogle af jer har men det er godt nok nede på et meget lille nivu.. især når man ikke kan respekter andres meninger,

 

det her emne handler om at ordet "hestens præmisser" er gearet op til noget som det efter min mening ikke er ..

 

at du og nogle så ikke kan tåle at jeg altid har kunne ride mine heste uden brug af spore og pisken kan jeg simpelhen ikke se hvordan man kan blive fornærmet over...

 

jeg har ikke udtalt mig om enkel personers evner som "rytter " eller "hesteejre" jeg har udtalt mig om min mening om hvordan jeg ser tingene se DER er stor forskel , ...hvor mange heste og erfaring jeg har kommer stort set ikke dig ved , men der er ikke mangle på den .. jeg er bare ikke lige som dig der tror jeg er bedre end alle andre ... jeg er også sikker på dressur rytter kan ride uden pisk og spore problemmer er bare det IKKE ønskes og det er jo deres valg !

 

det undrer mig MEGET at du konstant skal blande dig i et emne du i bund og grund ikke kan li eller bidrage noget med ud over gentagende gange at fortælle hvor frygteligt det er jeg har en anden holdning.hvis du ikke ved det kan jeg fortælle at man ikke nødvendigvis behøver at blande sig i alt.

 

Hvis du istedet for at gå hen og blive personlig og bidrage til det emnet handler om så slap du for at kommenter at det er gået over stregen . husk man skal ikke kaste med sten hvis man selv bor i et glas hus .

 

eks en charlotte skriver d 18/8 kl 908 at skovturs rytter ikke har så meget forstand på heste og at hun flere gange har set dem ride en halt hest.. det syntes jeg er en meget fræk kommentar...

 

det undrer mig også meget dem der også har blandet sig men fornuftigt ikke har gidet været med i dette findder fnadder har stort set fået ikke like tommelfinger af jer ikke engang deres meninger kan I respekter selv om de skriver noget meget fornuftigt.

 

Et godt råd til jer 5 der tilsyndelagnde nyder at diskutere personligt.. prøv at respekter andres holdninger osv eller lad vær med at deltag i emnet... for min skyld behøver I ikke blande jer i mine emne.

 

0
8
Svar på denne tråd
 
 ingenononogo
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 02:17

tja du må jo åbenbart take af erfaring , med erfaring mener jeg at du ikke har interesse i at deltage i et emne , men mere at fortælle om en person du i bund og grund ikke kender .. derud over kan du tydeligvis heller ikke tåle en anden mening end din...

 

 

at sandra vælger at gør reklame for sin side og jeg ser den kan hun jo lade være med , nu er det så også så heldigt at enhver kan se jeg spøger hende om hun kan tåle kritik, og siger jeg syntes det er synd hun bruger sporen så meget det kan man se på billedet.. hun må ko lade være med at ligge det frem hvis hun ikke kan tåle kritik... kritik kan man desuden lære af.

 

sidst så er jeg ikke din lille ven find du en anden du kan snakke ned til, for du får intet ud af det med mig lille du... og jeg forsvinder ikke. selv om du ønsker dette.

0
8
Svar på denne tråd
 
 12345678
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 02:22

Rytter snak support

 

ja det kunne være rigtig rart hvis man vil holde sig til emnet men som du kan se efter din egen besked er der stadigvæk nogle der mener de ikke skal holde sig til emnet men fortælle mig hvor lidt heste jeg har eller erfaring .. og ellers andre ting om mig . det er jo fuldstændig under al kritik.

 

0
8
Svar på denne tråd
 
 tanke vækkende
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 02:28

jeg har hele tiden sagt at man har ret til sin egen mening.. jeg har heller aldrig sagt man ikke måtte have sin mening, jeg har bidraget med min egen mening og sagt om jeg var enig eller ikke enig... emn sjovt at nogle få så sidder og fortæller mig at jeg ikke må ytre min mening og jeg skal skrive som de vil have ,,, det er da godt nok pudsigt.

0
8
Svar på denne tråd
 
 Stutteri
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 09:25

Der afslører du så igen din uvidenhed, da alt over 3 avlshopper er et stutteri. Jeg har pt 6 avlshopper og 2 avlsgodkendte hingste, vi har fået 4 føl i år og venter 4 føl i det kommende år.

 

Og så har jeg talt sammen at det seneste føl jeg fik var min hest nummer 108, derfor gik jeg naivt udfra at jeg havde haft flere heste end dig? Samtidig har jeg i en periode arbejdet på et af DK's dengang største stutterier. Og jeg kan mærke at det giver mig en kæmpe baggrundsviden, så jeg fx kan tage stilling til om en hest skal have dyrlæge straks eller om jeg kan vente med at ringe til telefontiden næste dag.

 

Jeg vil aldrig skære skovtursryttere over én kam, men holder fast i at der procentvis findes flere skovtursryttere end konkurrenceryttere, som mangler selvkritik, og om ikke andet så får konkurrencerytterne oftest en bemærknig i kritikken ved stævner eller i værste fald bliver fløjtet ud, hvis de møder op på en halt hest.

 

Men dit problem er at du laver nogle tråde hvor du nærmest starter med at skrive at du har opfundet de vises sten, og at vi alle skal give dig ret i det du har fundet ud af. Når vi så ikke gør det, så bliver du mere og mere sær, og så må jeg åbent indrømme at det gør jeg også, hvis der bliver sat spørgsmålstegn ved det jeg ved/mener.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

11
1
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 09:46

Hvis jeg på noget tidspunkt skulle avle ville det være Charlotte jeg spørg først (y)


Følg mine blogindlæg på Hestegalleri.dk - HER

Følg mig på Facebook:

Konkurrencerytter - Sandra Charlotte Kempf

 

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at.

6
1
Svar på denne tråd
 
 Igen igen
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 10:08

Med fare for at blande mig i noget som jeg ifølge nogen ikke har forstand, må jeg tilslutte mig koret (herunder bla Charlotte, Sandra og Inger) og konstatere at det er en temmelig ensidigt debat når trådstarter anser ethvert indlæg som en kritik af hendes mening og et forsøg på at rakke hende ned - trods det at alle igennem deres indlæg giver tydeligt udtryk for at det skrevne er deres mening.

 

Jeg rakker dig ikke ned Anette malou og jeg pådutter dig heller ikke min mening. Jeg har beskrevet MIN mening og erfaring, og det er helt i orden at du ikke deler mit perspektiv.

 

Og så vil jeg i stedet nu rette mit fokus på andre tråde med mere sagligt indhold i stedet for mudderkastning.

10
1
Svar på denne tråd
 
 tja tajtja
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 12:59

spez

jo du har såmænd rakke mig ned det er åbenbart din enste måde at føre en dialog på. du har fuldstændig ret at dette emne har du , charlotte, sandra fået ødelagt med jeres findder fandder og den derfer for er blevet ensformet men det var nok også jeres plan..

 

nu vil jeg give dig et rigtigt godt råd prøv at forstå at en debat er et sted hvor andres meninegr kommer frem,, men skal også forstå at man kan få ros og man kan få kritik.. men at blive personlig , at svine en person til som I 3 i særdelshed har gjort er på en opførelse der høre til på en debat side...

 

læs de indlæg der er skrevet til mig du kan nemlig læer en masse af disse personer og ja selv fra mig de har bidraget til en god stemmening det kan man ikke sige du har... læs du fra Hanne 17,misssophie, AC3,Jannesmadsen,royal...nie,Astrid enghavegård ALLE disse har bidrget med en positiv stemmening og sagt deres mening uden at svine folk til SKØNT :-)

 

desværre er ders indlæg blevet overset af alle jeres uendelige personlige angreb...

 

jeg håber inderligt du lever op til dit eget forslag og begiver dig videre...evt kunne du bidrage med selv at oprette et emne , jeg skal nok komme forbi og sige min mening selv om du ikke vil have den...forskellen på dig og mig er dog at jeg kan gøre det uden at blive personlig.. pøj pøj med det.

0
10
Svar på denne tråd
 
 cahrlotte
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 13:12

charlotte hvis du har fået 108 føl ud af 3 hopper så kan man da roligt sige du har gjort fuld udnytte af dem sagt på pæn måde ... nej du min farmor havde langt flere avls hopper og føl på sit fuldblods stutteri ... men lad nu den ligge

 

 

med mindre du lige præsic nu viser hvir det er jeg skriver jeg har fundet de vise sten ... er det fordi du er misundelig over jeg kan ride uden pisk og spore at du mener jeg har fundeet de vise sten ????? jeg har nemlig ikke sagt det...

 

så jeg gentager hvis du ikke præcis lige nu kan kopier din påstand behøver du i bund og grund ikke rette henvendelse til mig mere , da jeg er træt af at høre på det samme du lukker ud og dine person angreb... så held og lykke med det.

0
12
Svar på denne tråd
 
 det her er sku da morsomt..
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 15:17

Lille søde ven, ja du er vist lille i forhold til mig når det gælder rumfang, men lad det nu ligge.

 

Det her er da morsomt. Du slynger om dig med teorier og påstande, du nedgør andre der forsøger at fortælle om deres holdning og deres måde at ha heste på hestens præmisser og alligevel fatter du bare intet.

 

Det er bare så morsomt når der engang imellem dukker personer op her på HN, som åbenbart ikke kan debatere uden at blive fornærmet når deres meninger modsiges. Det er bare så komisk når man kan læse hvordan personen gang på gang bare ikke kan finde ud af, at det de starter som værende et godt debat emne, selv øjeblikkelig er med til at ødelægge. Ingen andre end dig selv ødelægger den gode debat, men ok det har du åbenbart slet ikke selv indset og fred være med det, for det giver lidt liv her på Hn og underholdning..


 


IMC nu med ny PROP.

 

 

 

 

 

 

SORT HAVRE SÆLGES 4370 ST.MERLØSE

.

 

7
1
Svar på denne tråd
 
 Igen læser du ikke
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 16:31

Igen læser du ikke hvad jeg skriver og du tænker slet ikke.

 

Jeg skrev at mit sidste føl var min hest nummer 108. Ud af de 108 er der da en del der har været indkøbt. Derudover så er min ene avlshoppe 5. generation i min stald og jeg har haft et par stykker i 6. generation også.

 

Min ene avlshoppe venter sit 13. føl, det er vist det maximale jeg har fået på én hoppe. Gennem årene har jeg haft omkring 20 avlshopper, de fleste har ikke fået mere end 1-3 føl.

 

Du skriver at din farmor har haft flere fuldblodsavlshopper, nu bliver jeg nysgerrig da min bedste veninde er fuldblodsavler. Det må jo næsten være en man kender?


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

7
1
Svar på denne tråd
 
 ryttersnak support
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 17:58

Hej ryttersnak support

 

Hvor længe skal jeg finde mig i det her personlighedes chikane .. og folk der ikke holder sig til emnet,, på trods af der fra jeres side er blevet skrevet at man bedes holde sig til emnet falder dette svært for noge stykker her inde ...

 

 

 

Svar til charlotte du får naturligvis ikke private oplysninger om mig, jeg kan dog fortælle dig at min farmor næppe var din vendinde og at der findes mere end et fuldblods stutteri i danmark.. du bedes derud over holde dig til hvad emnet handler om og ikke til mit privat liv.

0
13
Svar på denne tråd
 
 Din farmor
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 18:16

Du har stadig svært ved at læse, jeg siger ikke at din farmor er min veninde, men at jeg har haft meget med fuldblodsavlen at gøre, så det kunne jo være at det var et navn man havde hørt. Men fair nok at du ikke vil udlevere private oplysninger. Til gengæld ikke fair at du forsøger at styre indholdet i en tråd.

 

Ja, der findes mere end ét fuldblodsstutterier i DK, men de store, som du siger din farmors hørte til er alle velkendte.


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

Flere Welsh Mountain plage med særdeles god afstamning sælges

3-års Hannoveranervallak til dressur/military sælges

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 god beskrivelse
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 18:38

Jeg synes, at Stine Joy, her beskriver hvad JEG forstår ved god HMS :

www.stinejoy.dk/Horsemanship

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Trådstarter
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 20:49

DU har SERIØST brug for HJÆLP!

 


 

 

~ Anette

 

vind-alarm-danmark.eu

 

Buckskin farvet, Eventyr hest på 2 år sælges.

 

Vindott, Islænder hoppe, sælges evnt. bytte.

7
1
Svar på denne tråd
 
 underlig kommentar
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 21:30

underlig kommentar du kommer med .. det er vist på tide at heste nettet support kommer med ind over igen.

0
4
Svar på denne tråd
 
 1111111111111111
Forfatter: 
Dato:  22-08-2016 21:33

svaret var naturligvis til shagay

0
0
Svar på denne tråd
 
 ja charlotte
Forfatter: 
Dato:  23-08-2016 11:49

charlotte jep min farmors stutteri var og er kendt ...som sagt tiderliger har jeg på ingen måder tænkt mig at komme med oplysniger om min fam . :-)

 

du har endnu ikke kunne vise mig din påstand om at jeg skulle have sagt "jeg har fundet de vise sten"..

 

præsic som jeg havde forventet jeg du ikke kunne..

 

 

det er aldrig en skam at tage fejl.men det er en skam ikke at kunne indrømme når man tager fejl :-)

0
15
Svar på denne tråd
 

Tråden er låst for tilføjelse af nye indlæg.



Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider