Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 opstaldnings dilemma!
Forfatter: 
Dato:  21-05-2016 23:23

Hej venner! :D

Jeg er i øjeblikket ved at finde noget opstaldning til min hoppe dame. Men efter at have været vant til min egen måde at have hest på i nogle år er det super svært at finde det helt rigtige sted her inde i byen. Derfor har jeg simplethen brug for nogle input, hviket sted ville i vælge og hvorfor? HVAD er reelt set det vigtigste.

Selv synes jeg egentligt ikke jeg har mange krav, men så lige pludseligt når man står i det så er der så mange ting jeg ser som barriere, istedet for at tænke i muligheder. (hvis i forstår?)

Jeg er kommet frem til to steder der ligger i mit prisleje og i mit nuværende nærområde.

 

Sted nr. 1

 

afstand: 6 km

 

Stalden: lys og lækker, højt til loftet, rideskolestil med bokse i begge sider og vindue ud til gangen.

 

Boksene: de står på træpiller (rigitg fint), bokse efter mål.

 

Foldene: Ingen mulighed for sommergræs, mudderhuller om vinteren, dog er foldene store. Muligvis mulighed for grovfoder på folden om vinteren.

Men der bliver lukket ind og ud alle dage også i sommer halvåret.

De er ude fra 8/9-15/16

 

Stedet: skov lige i nærheden, kæmpe stor ridehal(over mål) med en lækker bund i, mindre lækker udendørsbane.

Mindre roundpen.
Personerne og hende der "styrer" stedet virker rigtig flinke og det virker som et semi-seriøst sted. Jeg fik en rigtig god fornæmmelse af at det sociale også fulgte med derude.

Der er muglighed for to undervisere på stedet, men man må også gerne bringe sin egen.

Mulighed for at fodre med eget foder.

 

Ventetid: Jeg er nummer 4 på listen.

 

pris: 1800 inkl. foder + træpiller - uden hø og man muger selv.

 

Sted nr. 2

 

afstand: 4km

Stalden: lys og lækker, knap så store bokse (9m^2), muret op med åbne fronter.

 

boksene: De står på træpiller, man muger selv.

 

Foldene: der er MANGE folde, de står opdelt i vallaker og hopper, pt. er der 3 hopper, så det er ikke mange. Mulighed for både sommergræs eller jordfold, men kun mulighed for at komme ind for natten i sommerhalvåret, hvis den kan står selv eller man kan finde en der vil det samme. I sommerhalvåret skal man selv lukke ind og ud samt man skal selv fodre. Mulighed for grovfoder om vinteren på foldene.

de er ude fra 8-16 hver dag i vinterhalvåret. sommeren styrer man selv.

 

Stedet: fremviseren virkede rigtig sød. Selve stedet virker ikke lige så socialt som det andet sted. Det virkede måske en smule indspist og "jeg passer mit så passer du dit" agtigt.

Der er ingen fast underviser, men man må gerne have sin egen med og der kommer et par stykker på stedet.

Ingen mulighed for at fodre med eget foder.

 

Ventetid: Der er plads med det samme.

 

Pris: 1350 inkl. foder og træpiller uden hø.

 

Jeg er studerende så transport tid og pris var i starten det jeg gik efter, men efter at have set en del steder og rigtig mange hvor foldtiden virkelig ikke er er prioritet har jeg opdaget at det at hun kan komme ud i hvertfald 8 timer er vigtigt for mig især fordi der vil være dage hvor jeg ikke når at ride hende.

 

Men hun er en 4 årig hoppe utilredet, enormt kræsen med hensyn til foder så det med at man ikke selv kan tage foder med sted 2 gør mig en anelse nervøs.
Jeg sætter pris på at der er nogen at snakke med og at man kan tage en tur i skoven sammen, men også at man kan hjælpe hinanden når eksamen hænger over hovedet eller man skal hjem på weekend.
Jeg er virkeligt i tvivl her, på den ene side kan jeg se at foldene sted 2 er banelængder foran sted 1, men det sociale og mulighederne sted 1 hiver også i mig.

Jeg havde egentligt først tænkt mig at hun skulle herop af omkring 1/7 eller måske først 1/8, jeg har nemlig ikke helt besluttet om jeg selv skal tilride eller hun skal sendes i tilridning.

 

Hvis i er kommet så langt så vil jeg gerne have nogle inputs fra jer, tak fordi i læste med! :)

 

/cecilie.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg ville vælge...
Forfatter: 
Dato:  22-05-2016 09:03

...sted nr 1.

Jeg har aldrig helt fattet konceptet med sommergræs - mine heste får det samme at æde sommer og vinter, og de bliver også brugt hele året.

Til gengæld er det vigtigt, at der er en god stemning. Ellers tror jeg at jeg ville blive træt af det, og det ville influere på min ridelyst.

 

Hilsen Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Omvendt
Forfatter: 
Dato:  22-05-2016 09:43

Jeg har så aldrig fattet konceptet med mudderfolde om vinteren!


Mvh. Charlotte

 

"Züchten heißt, in Generationen zu denken"

 

1-års Welsh Mountain hingsteplag med særdeles god afstamning sælges

 

10
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  22-05-2016 09:56

Umiddelbart ville jeg vælge sted nr 2, det lyder som om hestevelfærden er bedst der. Men du skriver ikke om hvad der er af ridehal, bane og skov, og det ville også være afgørende for mig. Jeg har nu engang hest for min egen skyld og jeg vil ride... Så det er et must for mig, at der er faciliteterne til det.

 

Samtidig skal du selvfølgelig også tænke over at du har en ung hest. Hvor selvkørende er du med unghestearbejdet osv? Det kan jo være en fordel at der er et godt socialt sammenhold når man har en ung én og måske har brug for hjælp/støttepædagog mm.

1
0
Svar på denne tråd
 
 tak for jeres input.
Forfatter: 
Dato:  22-05-2016 21:27

 

Altså sted nr. 1 ligger meget lavt og derfor er der super vådt bare det regner det mindste - det var smadret meget til nu her. Mens de folde de bruger om sommeren nærmest ikke have nået at komme sig, derudover virker det ikke som om der er super mange muligheder i forhold til fold og eventuelt flytte fold når jorden bliver for træt.

Sted nr. 2 er der helt sikkert taget hånd om den hestevelfærd jeg sætter pris på, dog synes jeg boksene er en anelse til den lille side.

 

Socialt virker sted nr. 1 noget bedre, men også interesser - jeg kan godt lide at tage til et stævne i ny og næ, mens sted nr. 1 mest er hyggeryttere eller islænderryttere, hvilket er helt fint, men gør det svært at tage til stævne sammen :)

 

Facilliterne er lige gode, sted nr 2 har en lidt lille ridehal, men tilgengæld lækker udendørsbane og round pen så det vejer op for den lille ridehal.

 

Derudover bekymrer det mig med det foder - hun er hyper kræsen og jeg er lidt bekymret for om det ville være smart at gå fra noget foder til noget nyt IGEN.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Et forsøg
Forfatter: 
Dato:  23-05-2016 13:03

Hej,

 

Hvis du kan finde ud af, hvilket foder de bruger på sted 2, kan du da gøre et forsøg og se, om din hest kan lide det hen over nogle uger. Hvis den ikke kan lide det, så er de sikker på, at det ikke er et sted for dig. Hvis den kan lide det, må det være de andre forhold, der skal bestemme, hvad du skal gøre, men så er der en ting mindre at bekymre sig om.

 

Personligt ville jeg helt klart vælge stedet med de bedste folde, når du ved, at du ikke kommer til at ride hver dag. Heste rører sig mere på gode folde end i mudderhuller...

 

MVh
Jette


Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

 

Men jeg synes også, at...

 

Rigtige piger rider military!

2
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  23-05-2016 17:12

Jeg ville bestemt vælge sted nummer to, alene på grund af at "planlagt" mudderfolde ikke er en mulighed i min verden.

Jeg tænker at de ved sted to nok vil trække lidt i land på det med egen foder ikke er en mulighed, hvis din hest overhoved ikke kan li det de bruger. Måske du bare ikke skal forvente pris nedsættelse, og altid selv sætte spande klar.

 

Held og lykke

Hilsen Anni


Mor til en pragtfuld pige.

og lillebror i fuld fart

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte Lund
Forfatter: 
Dato:  24-05-2016 08:41

Jeg er enig i, at mudderfolde om vinteren er et dårligt koncept ;) - men valgte at tolke det derhen, at hvis foldene er så store som det lyder, så er det nok kun de første meter indenfor leddene, der er mudrede. Og det kunne jeg godt leve med.

 

Hilsn Sif


Det er sjovt at tage fjordheste alvorligt


www.sadelrummet.dk

3
0
Svar på denne tråd
 
 Helt sikkert
Forfatter: 
Dato:  24-05-2016 19:16

jeg ville også vælge nr 1

 

fatter ikke at folk vil ændre hverdagen for hesten, her om sommeren. det er jo netop oftes grunden til dårlige maver i efteråret når hesten kommer på stald igen

 

mine to trives bedst med riemlig faste ud og indlukninger - hele året.

 

ja der kan være mudder på min fold om vinteren. Men når de ikke er ude i mange timer, så går det nok.

 

noget andet, så er boksen jo hestens hjem, så her er størrelsen meget vigtigt. det er jo her den bruger mange timer.



0
3
Svar på denne tråd
 
 tak tak tak
Forfatter: 
Dato:  25-05-2016 21:48

Tusind tak for alle jeres input, jeg overvejer stadig hvad jeg lige gør, men det var dejligt lige at se på det fra andre vinkler.

 

Hvis bare man kunne få en kombination af de to! :D

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmmmmmm
Forfatter: 
Dato:  25-05-2016 23:32

Hvordan er hesten?. Stresser den nemt, hvilken stald er der så mest ro i?. Hvordan er de personer, der skal håndtere hesten ved ind-udlukning, Er fodertiderne faste?. Hvis man skal dele/hjælpes ad om noget, hvad indstilling har de andre så?.

 

Min første prioritet er altid "hvem skal håndtere hesten, udover mig selv" og "er der ro og faste tider".

 

Der kan være nok så fine folde, hvis ind og udluk foregår mere eller mindre tilfældigt, hvis der fodres efter forskellige rutiner, og man skal passe andres heste fordi de mener at selvpas betyder at hesten passer sig selv...


Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

3
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider