Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 HJÆLP! Prøve til dyrlæge studiet
Forfatter: 
Dato:  27-04-2016 17:37

ja jeg er bare så glad, for jeg er endelig nået hertil hvor jeg skal til optagelsesprøven på dyrlæge studiet. Nøj jeg har ventet længe på denne dag!!!

 

Men da det i mit liv er ved at være sidste chance så skal jeg give 100%!!!! Og så bliver jeg sku nervøs!!!

 

 

så har nogle været igennem det der vil dele tips, noter, eller noget som helst der hjalp dem igennem, så ville det simpelthen betyde så meget!!!

 

 

og ellers tager jeg imod alle krydsede fingre!


Sagde Maya med lillefis Vito

 

Træner, underviser, lever og ånder, for kommuninikation fra jorden! Og jeg elsker hvert sekund af det

 

 

Følg os på Facebook!

www.facebook.com/VtiosWorld

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Optagelsesprøve
Forfatter: 
Dato:  27-04-2016 18:42

jeg skal også derind, så det kan være vi ses :) (og sjovt det er på en søndag)


 

Nynne & Grumse

 

- Follow us on facebook www.facebook.com/NynneogGrumse/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  27-04-2016 20:17

Tillykke! Held og lykke med prøven :)

 

Lige efter jeg selv kom ind cirkulerede der en lille tekst med nogle spørgsmål, som studerende kunne huske fra testen. Det er dog 5 år siden jeg kom ind, så jeg aner faktisk ikke om de spørgsmål efterhånden er for gamle, er blevet helt skiftet ud osv.

 

Men jeg kan fortælle, at spørgsmålene handler om jeres almene viden om biologi, kemi, landbrug, generelt videnskab, tal indenfor landbrug og forsøg.

 

Det kan fx være, hvad hedder de 4 baser i DNA. Hvor mange svin slagtes i DK om året. Hvilken hunderace bruges oftes til forsøg (kan afsløre det er Beagles!).

Hvor stor svineproduktion har vi, hvor mange liter mælk giver en typisk Holstein ko, hvad er definitionen af en syre og en base, hvor mange maver har en ko.

 

Det er godt blandet med almen viden, samt lidt mere specifikke ting fra videnskab (biologi og kemi primært), samt fakta fra landbrug og forsøgsdyr.

 

Man kan ikke rigtig læse op til den, jeg klarede den ihvertfald uden at læse op. Jeg havde haft Biologi på A og Kemi på B, hvilket selvfølgelig er en fordel, men man kan også klare den med "basal" biologi-viden fra C-niveau.

 

Men kig jeres noter igennem fra de videnskabelige fag fra gymnasiet, og sæt jer lidt ind i de almene tal om landbrug, og så er i rigtig fint dækket ind.

 

Held og lykke med det! :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

4
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor sjovt
Forfatter: 
Dato:  27-04-2016 22:38

Hvor sjovt nynne! Og ja hvad dælen sker der lige for det en søndag

 

 

sophie: nu skriver du som de gær "almen viden" men tror virkelig ikke det mange mennesker der ved En Beagle er ynglings forsøgs dyr og at en ko producerer så meget mælk

 

heldigvis (!!!) læser jeg biokemi på ku nu så kemi og biologien har jeg på uni niveau, så ville være pinligt at fejle der


Sagde Maya med lillefis Vito

 

Træner, underviser, lever og ånder, for kommuninikation fra jorden! Og jeg elsker hvert sekund af det

 

 

Følg os på Facebook!

www.facebook.com/VtiosWorld

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  28-04-2016 22:32

Det var heller ikke dem jeg mente med almen viden :)

 

Med almen viden mener jeg, at en ko har 4 maver, at DNA består af 4 baser (det lærer ALLE i folkeskolen), osv.

Mente det ikke om de spørgsmål, du nævner her :) (medmindre man er vokset op på en gård).

 

Jeg husker faktisk også et spørgsmål, der var lidt sært. Om isbjørnen levede på nordpolen eller sydpolen :P

Det er sådan semi-almen viden, og alligevel et lidt mærkeligt spørgsmål, for det er ikke direkte relevant. Tror nogle af spørgsmålene tester, om man har levet under en sten, eller om man har en eller anden fundamental forståelse for verden.

 

Jeg fandt faktisk listen med spørgsmål, kan sende den til din indbakke hvis det er (er ikke meget for at smide det i en offentlig tråd, ved ikke hvor vilde KU er med den slags).

 

Husker også et spørgsmål om, hvem af de følgende 4 personer, der var en kendt videnskabsperson.

Svaret var Pasteur :) Som jeg ihvertfald ved vi havde lidt om i gymnasiet i biologi.

 

Så ja, sådan en god blanding af spørgsmål. Både basale (en ko har 4 maver), og de lidt mere tekniske naturvidenskabelige, hvor det igen kan være godt at kigge sine noter fra gym igennem.

 

Gode tal at kigge på, er fx:

- Hvor mange liter mælk producerer en Holstein om dagen

- Hvor mange grise produceres i DK

- Hvor mange fjerkræ produceres i DK

- Hvilke racer bruges primært til mælkeproduktion i DK (SDM/holstein og lidt Jersey også)

- Hvor mange forsøgsdyr anvender vi om året i Danmark, og hvilke arter (mus, rotter, hunde, kaniner, zebrafisk, er dem jeg lige selv tænker på)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jeg frygter
Forfatter: 
Dato:  29-04-2016 08:33

Tak for uddybende svar! Du må meget gerne sende de spørgsmål :-)!

Puha jeg frygter det virkelig!! Jeg kikser altid med sådan noget "nemt".. Det bare ikke mig med hurtig tænkning


Sagde Maya med lillefis Vito

 

Træner, underviser, lever og ånder, for kommuninikation fra jorden! Og jeg elsker hvert sekund af det

 

 

Følg os på Facebook!

www.facebook.com/VtiosWorld

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  29-04-2016 09:46

Hej Maya. Jeg har skrevet dig en PB :) Sophie ridser meget fint op hvad det egentlig handler om, og tror du har en klar fordel i og med du læser på en naturvidenskabelig uddannelse i forvejen. :)


- Kathrine..

To appreciate the beauty of a snowflake, it is necessary to stand out in the cold..

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  29-04-2016 13:31

Sender dig dem lige

 

Du kan sagtens klare det, det naturvidenskabelige har jo jo styr på som Kathrine siger.

Bare hav ro på hovedet. Lad være med at stresse over tiden, men vær også klar over, at det er bedre for dig at sætte et kryds og så gå videre til næste spørgsmål, hvis du slet ikke kender svaret.

Der er ikke tid til at gennemgå sine svar flere gange, så giv det en kort tænker, sæt krydset ved din mavefornemmelse, og så videre til næste spørgsmål.

Og lad nu for guds skyld være med at rette i dine svar til sidst ;)

Man bliver lidt panikken og tænk nu hvis det er det andet svar alligevel. Nej, lad krydset blive ved din mavefornemmelse, med mindre du 110% ved, at du har svaret forkert.

 

Den fejl har jeg gjort en milliard gange på studiet, hvor man bagefter opdager, at ens første indskydelse er den rigtige. Det er så brandærgerligt at ændre sit rigtige svar til et forkert, fordi man er i panik de sidste 3 minutter. Så træn det allerede til optagelsesprøven, haha ;)

 

Held og lykke, er sikker på det kommer til at gå fint. Jeg er her lige et år mere, så hvis du har spørgsmål om bøger eller at finde rundt, hvordan man gør tingene osv, så skriv endelig :)


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak
Forfatter: 
Dato:  30-04-2016 19:57

Mange tak for støtten det skal lykkes! Basta!!

 

Men nu skriver du Sophie man bare skal smide sit bedste bud afsted, men har bare hørt fra mange det bedre at lade være hvis man er usikker? Men er du vimmer det må gå stærkt med 85 spørgsmål på 30 min!!

 

 

Jeg kiggede lige mine ting igennem fra uni, selvfølgelig har jeg ikke taget noget i vores biologi blok var sjovt nok første blok, ja man lærer jo! Hihi

men blev godt nok mundlam over hvor meget jeg havde, dette er bare på 8 måneder

 

Billede

 

Selvfølgelig vender hn billedet.... Når men grinte lidt! @!#$ det jo en del haha! Må da be til NOGET sidder fast derinde!


Sagde Maya med lillefis Vito

 

Træner, underviser, lever og ånder, for kommuninikation fra jorden! Og jeg elsker hvert sekund af det

 

 

Følg os på Facebook!

www.facebook.com/VtiosWorld

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  30-04-2016 21:12

Skal også afsted på søndag Er nervøs, men jeg ved også, at de kan spørge om alt, så jeg prøver at lade være med at geare mig selv alt for meget op over det.

 

Sophie, du skulle vel ikke vide, hvor mange korrekte svar de sidste års prøver har ligget på for at kunne gå videre til interviewet?


Med venlig hilsen Cecilie :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  01-05-2016 17:31

I skal NOK klare det!

Og ja der er fart på. Det med at det er bedre at lade være med at svare, det er jeg i tvivl om. Det kommer an på, om de giver minus-point, for så er det selvfølgelig (nogle gange) bedre ikke at svare.

Jeg mener ikke de gjorde det dengang, men jeg kan virkelig ikke huske det. Jeres bedste bud er at spørge inden prøven starter (det er dog ikke sikkert eksamensvagterne ved det heller). I kan også være heldige at det står foran på opgaven, om forkerte svar trækker ned eller ej.

 

Men min pointe står stadig lidt ved det samme. I skal gå med jeres mavefornemmelse, og det nytter ikke noget at lade halvdelen af spørgsmålene stå uden svar, fordi i er i tvivl! Det går jo heller ikke.

Er nogle enkelte af spørgsmålene totalt umulige, så lad dem stå hvis i er mest trygge ved det. Men prøv at svare så godt i kan, og igen, lad være med at gå tilbage og rette, det er der ikke tid til, og man retter det oftest til noget forkert alligevel.

 

Jeg ved desværre ikke hvad cut-off har været de andre år. Som i ved er det bare de x antal bedste (mener det er 180) der kommer videre til samtale. Jeg ved desværre ikke hvor mange de havde rigtige de tidligere år.

 

Og ja, man får virkelig samlet sig en ordentlig stak noter med tiden, haha :D


Mvh. Sophie (:

 

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd
 
 optagelsesprøve
Forfatter: 
Dato:  02-05-2016 09:30

Vi er blevet informeret om at forkert giver 1 minus, intet svar giver 0 og rigtigt giver 1 plus :-)


 

Nynne & Grumse

 

- Follow us on facebook www.facebook.com/NynneogGrumse/

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  08-05-2016 16:45

Nå, hvordan synes I så det gik?

Må indrømme, at jeg var ret presset på tiden til sidst - nåede da til det sidste spørgsmål, men nåede slet ikke tilbage til de spørgsmål som jeg havde undladet at svare på, fordi jeg var lidt i tvivl Tror vist jeg fik spildt for meget tid på regne-opgaverne.

Synes tilgengæld at sværhedsgraden var OK - en del spørgsmål var jeg rimelig sikker på, nogen få havde jeg ikke rigtig nogen idé om.

 

Og ja, så finder man selvfølgelig ud af hvilke man har svaret forkert på, når man kommer hjem og googler


Med venlig hilsen Cecilie :-)

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider