Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Til jer på dagpenge inkl. hest/heste
Forfatter: 
Dato:  18-01-2016 10:06

Hej Orakel..

 

Jeg kan umuligt være den eneste?!

 

På et eller andet tidspunkt i sit liv, vil man opleve at måtte melde sig ledig på arbejdsmarkedet, desværre.

Jeg bliver færdiguddannet laborant pr. 29/1-16 og derefter har jeg ikke noget arbejde = skal på dagpenge.

 

Jeg havde ikke forventet at få guld for at gå hjemme, men med mit luksus at have to heste og en bil, så kan jeg godt se at dagpengene ikke holder ret længe.

 

Mit spørgsmål er så til jer, for jeg kan umuligt være den eneste der skal på dagpenge og har hest/heste samtidig.

 

Hvilke tanker har I gjort jer?

Hvad fodrer I med, er der nogle tiltag I har gjort jer, for at minimere heste-økonomien?

 

Jeg har selvfølgelig søgt arbejde siden oktober og været til flere samtaler, men desværre er der ikke noget som har givet pote endnu.

.. og man kan jo ikke bare møde op på en arbejdsplads om morgenen og begynde at arbejde, det går ligesom ikke.

 

Jeg tænkte bare, måske I havde nogle gode råd herinde..?

 

 

Jeg tænker vi sagtens kan holde tråden i en sober tone, så voksne er vi dog trods alt.


Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Med hestene
Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir
High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline

Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss

0
0
Svar på denne tråd
 
 Altså...
Forfatter: 
Dato:  18-01-2016 10:57

Altså noget af det første jeg ville kigge på, var opstaldningsprisen, kan det gøres billiger?

Kan du evt. hjælpe til i stalden mod reducering i prisen?

Er det nødvendigt med bil?

Sæt stævnedeltagelse på pause, få mindre undervisning, kig på om der er andet foder der er billiger.

 

Håber at du snart finder et job, så du kan komme ud og bruge din uddannelse.

 

Held og lykke.

 


mvh

 

Julle

 

DIN hest - DIT ansvar !!!

0
0
Svar på denne tråd
 
 Min mening
Forfatter: 
Dato:  18-01-2016 11:01

Hejsa.

Selvfølgelig kan sådan en tråd, holdes i en god tone. Der er 100.000 vis af mennesker som oplever at blive arbejdsløs, så det er ingen skam.

 

Jeg har endnu til gode at prøve at stå uden arbejde, men da jeg til gengæld er ramt af sygdom ( kræft ) har jeg prøvet at skulle leve af sygedagpenge - revalidering - og nu mister jeg minimum 3000 kr yderligere om måneden, fordi jeg stadig er syg, og der efterhånden ikke er flere kasser tilbage i kommunen som jeg passer under. ( Vil dog lige tilføje at jeg føler mig godt behandlet fra kommunens side, men efterhånden har været syg i små 5 år. )

 

Så ja, jeg kender til at miste halvdelen af den normale indkomst. For mit vedkommende har det betydet en nedgang i udbetalt løn på mellem 8000 - 10.000 kr HVER måned.

 

Jeg bor på gård, har heste, små børn, vi har 2 biler osv osv. I vores tilfælde har vi altid siddet fornuftigt økonimisk, så vi har på intet tidspunkt været ved at gå fra hus og hjem, men vi har selvfølgelig måtte spare hvor vi kunne.

 

Til dit spørgsmål med hestene ( 5 stk), har jeg gjort nogle enkelte tiltag. Vedrørende foderet, lever mine heste primært af hø/wrap som jeg har lavet på mine egne marker. Det er første år vi har lavet en del tør-hø, da det er billigere at lave for os, da vi selv har de fleste maskiner. Jeg har desuden gået fuldfoderet igennem. Før i tiden fik de lige 5 -8 kg gulerødder hver dag, hvilket er en sæk dagligt. Dem har jeg sparet væk, da de mest blev givet fordi jeg syntes det var hyggeligt. Idag får de en gulerod som godbid istedet. Krybbe foderet har jeg ikke kunne gøre så meget ved, da de kun får vitaminer og lucerne og en håndfuld fuldfoder blanding.

 

Smeden har jeg også gået lidt efter. Før i tiden fik alle bare sko på, for jeg gad ikke være afhængig af at vente på smed, hvis jeg ville mere i terrænet osv. Idag er det kun dem som ikke kan undvære sko, som har dem på. Jeg rider pga sygdom ikke så meget, og bla. den hoppe jeg selv rider, har ikke sko på, og så må jeg bare holde mig fra landevejene med hende. Jeg har ligeledes bedt smeden vurdere om dem der går uden sko, trænger til beskæring hver gang han er her ( hver 7 uge) og faktisk springer han dem tit over en gang, så de kun bliver beskåret hver 14 uge og de når aldrig at blive langtået. Det er nok den post jeg spare mest på, og jeg synes på ingen måde mine dyr bliver dårligere passet, da de altid har pæne hove og i denne tid er det jo en fordel at flertallet ikke har sko på, da sneen så ikke pakker sig i skoene.

 

Jeg har også fået taget mig sammen og fundet nogle gode halvparter til min gamle vallak, som ellers bare gik og gloede på folden. Nu løber han næsten rundt økonimisk, så jeg selv kun har en lille udgift på ham. Og i tilgift har jeg selv fået selskab på ridebanen og min gamle hest, nyder at blive brugt og nusset om. Så det kan også anbefales.

 

Ligeledes kan man jo spare på evt undervisning i den periode hvor økonomien er lav. Man kan evt rydde op i sin udstyrs pakke og se om ikke der ligger noget gemt, som man aldrig bruger og så bruge tiden på at pudse det op og sælge det.

 

Så det var lidt ideer til hesteholdet. I vores familie spare vi dog flest penge ved at vi kun holder små ferie i Danmark med vores egen campingvogn, istedet for at skulle på ski og charterferier. I kraft af min sygdom har jeg mulighed for at hente min datter direkte fra skole og vi spare derfor udgiften til SFO, vi har haft sat nogle af vores store byggeprojekter lidt i ro, og først i år, tager vi hul på det igen. Vi har valgt ikke at have nogen stor tv- pakke og internet pakke osv osv

Man kan faktisk spare penge mange steder, hvis man går sit buget igennem.

 

Held og lykke med at finde job, det skal nok lykkes.

Og husk at prøve at nyde arbejdsløsheden, selv om det er frustrerende. Det har jeg lært af min sygedom..... Intet er skidt uden at det er godt for noget andet.

 

Hilsen Ane

11
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for indput.
Forfatter: 
Dato:  18-01-2016 12:13

Tak for jeres indput, det er rart at vide, at man ikke sidder alene.

 

Jeg skal helt klart overveje om vi kan undværre den ene bil, hvilket jo så vil blive min trailertrækker fremfor hvidpladebilen/pænt brug-bilen.

Vi har ikke fællesøkonomi, men min kæreste er rigtig sød til at betale øvrige regninger der vedrører lejligheden, men hestene vil jeg ikke bede om penge til, de er trods alt en luksus varer.

 

Det med en halvpart var det en hjertens god ide, det vil jeg da overveje kræftigt. Jeg har faktisk annonce på den ene, måske man skulle finde en til begge rideheste?

 

Jeg håber virkelig at det kun er et par måneder jeg skal gå hjemme - men skal nok huske at nyde det :-)

Man kan jo ikke lade være med, at synes om at have tid til hestene i hverdagen, når man har været van´ til at være væk hjemmefra fra kl. 05,30 til kl. 17,00 i hverdagene.

Fra jeg har sat cyklen til jeg sidder i bilen om eftermiddagen går der max 10 min., så er jeg på vej i stalden. Jeg er hjemme fra stalden ca. kl. 19,30 og så har kæresten lavet mad.. og det var så den aften. Sådan går det man-fradag. Så jo, jeg vil helt sikkert nyde at jeg har tid derhjemme.

 

Jeg må kigge foderet igennem, det er muligt de kan fodres med noget andet og billigere.

 


Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Med hestene
Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir
High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline

Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  18-01-2016 12:21

Jeg er ekspert i at leve på en sten, men solgte dog hesten da det var værst, så derfor har jeg ikke så mange sparetips i forhold til hestehold. Mange steder kan man dog næsten stå gratis hvis man hjælper tilsvarende meget til med staldarbejde.

 

Mit bedste tip er at informere venner og familie om ikke at smide ud før de har informeret dig. Vores venner var super søde til at give os baby grej i lange baner og jeg tror ikke de havde tænkt så meget over det, hvis de ikke vidste at vi manglede hjælp.


Besøg min blog http://www.worthredoing.com

 

Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-01-2016 16:13

har selv været på kh i snart 10 år, og venter stadig.

men har da 2 heste og 14 katte.

foderet til alle dyrene køber jeg hos zooplus.de. Det kan nemlig godt svare sig. og især hvis man køber stort ind.

og ellers har jeg fundet steder hvor jeg kan købe billig hø og halm.

 

nu er jeg på kh pga sygdom. men ellers har jeg flere gange været uden arbejde, og her har ejg altid valgt at finde et rengøringsjob - til sidst valgte jeg helt at blive i det fag pga større frihed.

 



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-01-2016 21:23

Nu er jeg godt nok ikke på DP men på SU- og den er kun på 5300,- ;) Jeg har hest i København (Amager), egen bil og en lejelejlighed på indre Østerbro, og ja det er virkelig stramt til tider! Men ikke umuligt.

 

Jeg arbejder ved siden af hvad jeg kan (og må med reglerne der er omkring det..), men det giver ikke meget udbetalt når det er ufaglært og desuden med et skattetræk på næsten 50% fordi mit fradrag går til SU'en.

 

Jeg står ret billigt opstaldet, månedligt har jeg hende for ca. 2200,- med foder, hø/wrap, frøgræs og træpiller. Så kommer der diverse udover så hun koster ca. 3500,- pr. måned hvis der vel og mærke ikke sker noget uforudset.

Jeg går ret meget op i at det ikke skal gå udover hesten at jeg har en stram økonomi, så hun er selvfølgelig passet med smed, tandlæge, sadelmager osv.

 

Hun er billig at fodre på, så det er en billig post (lucerne, olie og Rocky fra Equsana + E-vitamin). Dertil kan hun uden problemer gå lige omkring 7 uger med sko (4 stk) før de trænger.

 

Så har jeg fravalgt uanvendelighedsforsikringen, da hun er en hoppe og kan gå i avl hvis hun skulle blive rideuanvendelig. Det er også en relativt dyr post.

 

Det løber lige akkurat rundt for mig på den måde :)

 

Anja: Jeg er lidt nysgerrig (bla. fordi jeg læser til socialrådgiver) - hvad siger kommunen til at du har to heste (Som vel er betragtet som formue/værdi) og modtager kontanthjælp?

Skal lige siges jeg også har været på KH en enkelt måned, hvor jeg også havde en hest, men den var delvist ejet af min far dengang og dermed svær at fastsætte en værdi på :)


Mvh Mie

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-01-2016 23:48

det er to ældre heste som ikke er tilredet, derfor værdi "slagteværdi".

har boet i nu to forskellige kommuner, og begge steder uden problemer.

det er så også det eneste jeg har, ejer ikke engang en bil eller for den sags skyld en mobil



0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  18-01-2016 23:54

glemte lige

de er hellere ikke kåret - der er godt nok papirer på dem, men ikke gode nok til avl hellere.

så som heste som de står her og nu, tjaa så er de ikke noget værd. har haft dem i 13 og 14 år og har aldrig fået dem tilredet. nu er det droppet da de hver har nogle særheder som gør at jeg ikke er interessert

desuden så tør jeg slet ikke ride mere pga mit helbred, så det er bare to foldbumser som jeg bare hygger med.



0
0
Svar på denne tråd
 
 Endnu flere indput.
Forfatter: 
Dato:  19-01-2016 08:01

Forsikringen kunne være et alternativ at ændre på.

Jeg har to vallakker, den ene er liv-uanvendelig-sygeforsikret og den anden er kun sygeforsikret (ganske enkelt fordi jeg ikke har råd til liv + uanvendelighed, og hesten i indkøb var "billig").

I min optik vægter jeg sygeforsikringen højere end de øvrige forsikringer på hestene, da det altid er pengene til dyrlægeregningerne der er "kedelige" at betale, så kan det anbefales at have en 90/10% dækning.. :-) :-) :-)

 

Jeg har kigget lidt på foderet i går aftes, de begge får Equsana Rocky, lucerne og roepiller (dressurhesten får dog Body Boost for at holde huld). Det kan nok umiddelbart ikke gøres billigere, medmindre jeg sætter dem på havre... :-(

 

Wrap har jeg fundet til 300 kr. inkl. levering for 250 kg. og hø til 15 kr. pr. balle, samt minibig halm til 165 kr. til folden.

De står på træpiller og spåner, som er en svær post at pille ved.

Jeg køber træpiller i Bilka til 25 kr. på tilbud, ellers i Jem og Fix til 30 kr. pr. ps. (15 kg.).

 

Kan træpiller købes billigere andre steder?

 

Nogle siger Duvil foder er billigt, men med en stivelse på 21,85% tilsvarende de 8,5% de er van´ til, ved jeg ikke om jeg synes om ideen at skifte.. og så skal de have væsenligt mere af Duvil end Rockyen..

 

Nogle med forslag til andet billigt foder jeg bør undersøge?

 


Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Med hestene
Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir
High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline

Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss

0
0
Svar på denne tråd
 
 sparetider
Forfatter: 
Dato:  19-01-2016 08:41

Hej

 

mht foder, så skal du måske lige kigge mod Tyskland,

jeg kører Hippolyt Equigard og sparer ca 18-20% i forhold til i DK og så er det inkl levering til stalddøren

 

mht træpiller kan det ofte godt betale sig at købe dem ind i paller hvis man har plads til at have dem stående. Du bruger vel også noget brændstof til selv at hente.

 

Hvis man kigger ud over hesteøkonomien, så er der mange penge at spare på en egen "foderøkonomi" læs tilbudsaviserne og køb ind efter dem, lav indkøbsseddel og hold dig til den.

Køb kun de mængder du skal bruge af varer med kort holdbarhed.

Ting der kan holde sig f.eks toiletpapir, shampoo etc kan købes ind når de er på tilbud.

 

Hilsen Anne


nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd
 
 søge andet job ??
Forfatter: 
Dato:  19-01-2016 09:03

Burde det ikke være muligt at søge job uden for laborant området, dvs et job du kan have indtil du får et inden for dit specialeområde som laborant ?

 

feks rengøring, butik etc ? det giver høejere løn end dagpenge.

 

 

Karina

4
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  21-01-2016 16:37

Stiller lige et dumt spørgsmål, men hvad levede du af inden? Dagpenge er da højere end Su :)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Hej Chris
Forfatter: 
Dato:  22-01-2016 06:51
Hej Chris.
Jeg havde en voksen-elevløn og et kørselsfradrag på 240 km om dagen.


Team Dandanel

"Hva folk ikke ved, har de ikke ondt af :-) "

Med hestene
Yatzie Dandanel 28-05-10 e. De Noir
High-Line Dandanel 08-04-08 e. Hotline

Yesica 18-05-95 e. Red Fern - Schwedengruss

0
0
Svar på denne tråd
 
 Dagpenge
Forfatter: 
Dato:  23-01-2016 22:19

Jeg er næsten lige kommet i job fra dagpenge jeg fik dog den højeste dagpenge sats. Ved ikke hvad du får som nyligt faglært. :)

 

Jeg har tre heste og bil samt, bor alene. Jeg valgte så at låne to af mine heste ud i en periode og havde så part noget af tiden også. De kan altså være guld værd og har ikke haft dårlige oplevelser :) Mine står så heldigvis et sted hvor alt er sørget for og det ikke er så dyrt. Undervisning osv. blev skåret ned og så tog jeg alle småjobs jeg kunne få ind, samt brugte hele min opsparing.

 

Da jeg endelig kom i job var alle mine konti i nul så det var lige op over, men det lykkedes!!


There are so many people out there who

will tell you that you cant.

What you've got to do is,

turn around and say.

 

"WATCH ME!"

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Økonomi
Forfatter: 
Dato:  24-01-2016 16:29

Bare lige en kommentar på SU vs Dagpenge

Som studerende havde jeg en bedre økonomi end de 3 mdr jeg var på dagpenge efterfølgende.

Da jeg var studerende fik jeg selvfølgelig SU, men jeg havde også SU-lån og 2 jobs ved siden af.

Da jeg kom på dagpenge faldt jeg ca 4000kr netto i indkomst

 


Karina

 

"Der vil ikke være noget paradis,

hvis min hest ikke kommer mig i møde"

 

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider