Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 What to do? Gravid med skadet hest.
Forfatter: 
Dato:  05-07-2015 23:48

Hej piger.

 

Først og fremmest beklager jeg, hvis emnet ikke hører sig hjemme i ''hyggesnak'', føler dog jeg har mere behov for personlig sparring end en drøftelse af hestepleje.

 

Grunden til, at jeg ønsker sparring er den, at jeg skifter mening hele tiden, og har svært ved at se mig ud af denne situation ligesom mange andre situationer pt.

 

Jeg har en hoppe på 13 år, som jeg har haft siden hun var 4 år. Da jeg fik hende red vi dressur og var at finde på stævnepladserne, dog blev ridningen til hygge alround ridning, efter vi flyttede til en større by for ~8 år siden.

Hun kan være hoppe med stort H. Hun kan være den mest sippede, utilregnlige, selvbestemmende kæmpetorsk, og på de gode dage sød, nussende og opmærksom.

 

Hun har det seneste 1,5 år været periodisk uren. Særligt, når hun bliver bedt om at gå på buet spor.

 

Jeg har forsøgt mig med pauser, kiropraktor, massage og smed.

Kiropraktor og massør påtaler, at hun er stiv i ledene, hvorfor hun har været på glocosamin/MSM samt blevet lavet bøjeøvelser med. I det lange løb ændrer det dog ikke det store.

Smeden påtaler, at hun er stiv i benene, når han skal løfte dem.

 

 

I takt med at mit arbejdsliv har fyldt mere og mere, har der derfor været længere og længere imellem skridtturene, og jeg står derfor et sted nu, hvor jeg skal handle.

 

Jeg blev i februar uplanlagt gravid. Noget min kæreste og jeg ikke havde håbet på, men noget vi nu velkommer og ser frem til. Dette har resulteret i, at jeg skal føde til november; vi skal finde et større sted at bo (hvilket er en større bedrift), lejligheden er opsagt, og det hele går lidt stærkt pt.

Min opstalder fortæller mig i april, at hun har opsagt lejemålet. Vi skal derfor 'være ude' efter sommergræs (sept./okt.)

 

Tanken har længe været, at hun skulle i røntgen. Og jeg kontakter derfor dyrlæge med mobilt røntgen i maj måned, han kommer i juni, og vi forsøger, at få foretaget bøjeprøve, mønstring og longering.

Problemet er dog den dag, at det står ned i stænger - vi skal være i ridehuset. Hestene ér kommet på sommergræs, og imens jeg forsøger at styre min, nu ret kåde, hoppe, står hendes kæreste og kalder i et væk på folden. Dette resulterer i den vildeste hest, jeg længe har haft i hænderne. Jeg kender hende, og ved at hun er meget sort/hvid. Enten kan du sprænge en bombe ved siden af hende, eller også leger hun den sorte hingst. I dagens anledning; den sorte hingst. Hun gav et hystadeshow af den anden verden, hvilket resulterede i, at dyrlægen ikke ville forsøge sig med hende.

Dette forstår jeg fuldt ud, da jeg selv ikke tænkte, det var forsvarligt for os.

Han tilbyder noget varsomt at komme igen, når hun er faldet til ro. Dog synes han, at jeg har ret i, der er en lille urenhed at se på højre bagben OG han synes, venstre forknæ ser suspekt ud :( Noget jeg ikke med mit uerfarne øje kan se. Dyrlægen smider som bemærkning på vej ud, at jeg skal overveje, hvor meget man skal udrede, da jeg fortæller, det har stået på så længe og hun i bedst fald vil kunne gå som skovturshest.

- en mulighed jeg ikke tænker, jeg har.

 

I takt med, at min arbejdsbyrde er steget, jeg er blevet ældre m.m., tror jeg, det i noget tid har ligget i min underbevidsthed, at jeg ville sælge hende, når jeg fandt ud af, hvor meget, hun kunne bruges (hun er ikke redet seriøst af mig, siden urenheden fremkom - vi har skridtet ture på tidl. dyrlæges anbefaling).

 

Lige nu har jeg dog svært ved at se mig ud af, hvad jeg skal gøre.

 

Vi står i en lille stald med to andre midaldrende kvinder, som jeg ikke har den store kontakt med. Det vil derfor ikke være en mulighed at bede dem om hjælp.

Jeg vil gerne have en afklaring inden september måned. Men jeg kan mærke, at det intimiderer mig, at jeg som gravid i 5. måned skal manøvre rundt med en hest, der pt. er helt oppe at køre, når man forlanger noget af hende - og et eller andet sted, til hvilken nytte?
Dyrlægen hár givet udtryk for, at han ikke ser de store fremtidsplaner for hende.

I bedste fald kan hun blive skovturshest. Det ville i så fald formentlig ikke blive ved mig, men ved en anden ejer. Hvis tiden og lysten ikke er til det nu, kommer den formentlig heller ikke med baby. Det forudsætter, at jeg får hende mere i hænder uden at udsætte mig selv og baby for fare, dyrlængen kommer ud, røntgenfotograferer hende formentligt, kommer med en konklusion, jeg forsøger at sælge hende, og hun bliver evt. solgt.

-Dog hører jeg skrækscenarier om heste, der kan sælges videre på gode dage, eller til uvidende mennesker, til trods for skader, hvorefter der forlanges for meget af dem.

 

Jeg ser tre scenarier:
- jeg får hende helt udredt. Hvor meget kan der gøres? Og sælger hende til små penge evt. med en forvisning om, at hun kun kan gå som skovturshest. Her må der så krydses fingre for, at ovenstående scenarie ikke gør sig gældende.

- jeg beholder hende selv, forsøger at finde en opstaldning, hvor hun ligesom nu, kan gå ude og hygge sig, jeg forsøger at finde tiden til hende, hvilket formentlig ikke kan give sig, og hun bliver forsømt mere end nu.

- eller jeg er den største pessimist ever, og afliver hende til september. På en FORMODNING om, at hun aldrig bliver rigtig ridehest igen. Undgår dyrlægeregninger og stress, men tilgengæld med en mørk samvittighed.

 

Jeg har pt. svært ved at finde ud af, hvad jeg skal.

Dette som sagt, da vi skal have ny lejlighed, baby og alt i de to henseende er uafklarede. Tankerne hvirvler rundt i mit hoved, og jeg er træt af at være forvirret og frustreret!

 

Jeg håber, det har givet et nogenlunde klart billede af situationen. Hvis ikke, uddyber eller forklarer jeg gerne noget.

 

På forhånd tak,

N.

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hhhhhhhhhh
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 00:11

Sikke en omgang. Forstår godt du er frustret.

 

Dy har selv svaret indædt indlæg. Prøv at læse det du har skrevet her, op for dig selv.

 

Du er ikke ond og med dårlig samvittighed hvis du afliver hende. Hvorfor vente til september. Ville også vælge at aflive sådan hest. Speciel i temperament, meget ulden gående og noget galt. Du skal have baby og sådan en hest er ikke en gid cocktail plus Don tid bliver mindre.

 

Mellem linjerne i dit indlæg her, er det vidst også det du gerne vil. Det gør dig ikke ond, men til en god hesteejere som tager ansvar.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

11
0
Svar på denne tråd
 
 Been there...
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 01:01

Jeg købte på et tidspunkt en hoppe, der var meget tæt på uhåndterbar. Jeg fik hende trænet, og et år efter var hun sød og håndterbar 99,9 procent af tiden - men når hun blev udsat for nye ting og presset ud af sin komfortzone, kunne hun stadig godt "miste kontakten til hovedet" og flyve rundt i panik og helt uden mulighed for at nå hende.

 

Jeg begyndte at ride hende langsomt til, og hun tog det så pænt. Efter et stykke tid blev hun dog lidt jumpy. Jeg fandt til sidst ud af, at hun havde dårlige hove, og smeden anbefalede afvaskning med noget, der ikke var så sundt - man skulle i hvert fald ikke indånde det, og ikke bruge det, hvis man var gravid. Hvilket ikke var et problem, indtil.... ja, gæt selv.

 

Så nu stod jeg så med en hest, der var så sød, men stadig med udfald, der gjorde, at den efter min overbevisning kun var til en dygtig træner. Og som samtidig fejlede noget, som jeg ikke kunne behandle. Jeg valgte at aflive, og tiden var bestilt, da en bekendt foreslog en løsning, som betød, at hesten i stedet for blev givet bort til en knalddygtig træner. Jeg følte mig vanvittigt heldig, og jeg var så glad for den løsning - det var dæleme en sød hest, der fortjente lige præcis den nye ejer.

 

Men... da den nye ejer gik i gang med at udrede hesten, viste det sig, at der var flere skavanker, der greb ind i hinanden på en dum måde, og den endte med at blive aflivet alligevel.

 

Jeg er selvfølgelig rigtig glad for at vide, at hesten ikke blev aflivet "uden grund". Men nu, hvor jeg kan se tilbage og jo altså ved en del mere end dengang, tænker jeg, at det faktisk var synd for den, at den lige skulle nå at komme omkring et nyt sted og en ny ejer, inden den alligevel blev aflivet.

 

Jeg ser ikke din mulighed nummer to som en mulighed. Og jeg tænker, at du kan kaste en masse penge (og bøvl) efter at få hesten udredt og så stå med en hest, som du måske alligevel ikke vil være tryg ved at sælge. Eller en hest, som måske lige skal have en operation og en genoptræning, før den er klar til salg (og hvordan er det lige, at man genoptræner en lejlighedsvist hysset hoppe, når man er gravid - eller har en baby?) Så jeg synes, at du skal overveje, hvad udfaldet kan være af udredning - om det bare vil føre til aflivning alligevel, eller om du faktisk ser en mulighed for en fremtid for hesten? Og hvis du vælger at aflive, så kan jeg godt forstå det - det var jo faktisk også det samme, jeg valgte, og det viste sig endda at være med god grund.

 

mvh. tina

 


Barylere rule!
2
0
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 07:54

Haha og min ipad gik da lige amok i dårlig stavning ;)

 

Det beklager jeg.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Svær situation
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 08:10

Hej

 

Det er godt nok en svær situation du står i og føler meget med både dig og hesten. Er normalt ikke meget for at man afliver uden en meget god grund, men det lyder umiddelbart som den bedste løsning i denne situation.

Hesten fejler sandsynligvis noget kronisk, nu den har gået halt så længe og hun har et specielt temperament og er derfor nok ikke til en skovtursrytter.

Hvis du endelig fik hende røngtenfotograferet, gjort hende mere håndterbar og fik hende solgt, for derefter at se hende til salg hvert halve år, så ville din samvittighed være sortere end havde du aflivet hende.

Hun lyder som en hest, hvor en sådan skæbne ikke er urealistisk.

Heste er desværre prisgivede væsner :(

 

Held og lykke med det! Håber i finder den bedste løsning for jer.


Nu med Sarona <3

 

R.I.P Ninus :'(

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Tillykke med baby :)
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 09:52

 

Det er svært at vide hvor meget din hest vil kunne holde til i fremtiden. Måske vil den aldrig blive meget mere end hygge og skovturshest og hvad så? Dem er der også brug for! Var den 20 cm mindre så ville den være perfekt til mit behov som skovturs - hyggerytter.

 

Problemet er at der er uærlige mennesker, som uden skrubler vil sælge hesten videre, uden at nævne de forbehold du ville sælge hesten med.

 

Hvis jeg var dig, så ville jeg sælge hesten med oplysning om at den har de forbehold OG jeg ville få min dyrlæge til at skrive i passet, hvad der er fundet ved undersøgelse af hesten.

 

Endelig så ville jeg nævne på hestens profil her på HN, at den har de og de skavanker, så fremtidige med interesse i hesten kan få oplysniger ved at søge dens navn.

 

Smuk hest i øvrigt.


 

 

~ Anette

 

Aktuel og skræmmende viden om vind:

vind-alarm-danmark.eu

 

Welsh partbreed hingst fra 2014 sælges

Imponerende Welsh Cob vallak 5 år/160cm

Islænder hoppe sælges/byttes

0
1
Svar på denne tråd
 
 ddddddddddd
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 10:58

Men hvorfor sælge en hest videre med sådan et iltert temperament?

 

En skovturshest skal gerne være bund stabil, rolig og trafiksikker. Udover det skal TS jo så igen koncenterer sig om at få dyret udredt. Det er en masse penge at poste i hesten for først at finde ud af hvad den egentlig fejler. Man sætter jo ikke en syg hest til salg uden man ved hvad den fejler.

 

Dernæst at kunne holde den lidt i gang imens den sættes til salg hvis den kan sælges som skovturshest.

 

Der efter vente på den bliver solgt og der er gå laang tid før sådan en hest med et meget skiftende hoppe temperament kan blive solgt som skovturshest - da de fleste vælger stabile, rolige heste til skovtur med et godt stabilt temperament.

 

Der udover kan hesten ende som kastebold fordi ejer som ville bruge den til skovtur - alligevel ikke synes temperamentet er i top hos hesten eller at de alligevel gerne vil ride dressur og springe.

 

Som sagt - jeg ville aflive og jeg ville ikke vente. Hvorfor vente med at aflive, du kan lige så godt lade vær med at spilde flere penge på hesten.

 

Jeg ved det lyder hårdt og kontant. Men jeg har selv været der og jeg har selv gjort det :)

 

Valgte at aflive min tidligere hest pga. temperament også, samt også fordi han blev ved med at bliv små skadet hele tiden. Ja, han kunne sagtens være blevet skovturshest. Men jeg ville ikke ride skovture, jeg ville ride dressur. Plus hestens temperament var RIGITG slemt ved fremmede mennesker især og meget skiftende - så jeg ville aldrig byde at sende ham videre til en der fx kunne misforstå ham eller ende med at blive slået halvt ihjel af en hest hvordi vedkommende alligevel ikke kan styre dyret.

 

Så jeg valgte at aflivnging. Jeg har god samvittighed i dag, jeg var så lettet da alt var overstået. Nu vidste jeg min hest ikke havde smerter mere, at han var i himlen. Jeg skulle ikke gå og tænke over om han nu også havde det godt, om han var ved at slå nogle ihjel (ja, han havde desværre et heftigt temperament pga. han tidligere var blevet møg hamerende misforstået, så mennesker var ikke lige det han stolede meget på)

 

Jeg håber du gør hvad der er rigtig FOR DIG og ikke hvad andre meneer du skal gøre. Du skal føle efter for det er kun dig der kan tage denne her beslutning.

 

Det eneste jeg prøver at sige til dig er, at hvis du vælger at aflive - så er det okay. Du skal ikke have dårlig samvittighed, jeg synes du lyder som en god hesteejer som faktisk tager sit ansvar seriøst.


You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

9
0
Svar på denne tråd
 
 Tjaaaaaaaa.........
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 11:28

Tjaaa i min verden sælger man ikke en skadet hest - og slet ikke en som man ikke ved hvad fejl.

 

Så du kan posten dyrlæge undersøgelse i hende - men med viden om, at hesten har været urengående on/off i 1,5 år, så er det jo ikke lige sådan at pinpointe sig ind på hvad hesten fejler = det kommer formentligt til at koste 5-10.000 kr at få udredt hesten. Og så er den jo stadig ikke rask af det - men skal formentlig behandles og genoptrænes.

 

Genoptræning af en temperamentsfuld hoppe, som du reelt er noget utryg ved, i kombination med graviditet og nyfødt er reelt set et håbløst projekt.

Så det er reelt ikke et valg.

 

Pengemæssigt - vil du så bruge måske 5-10.000 kr for at finde ud af hvad hesten fejler, for så alligevel ikke have tid til en genoptræning ?

Du får ikke pengene tilbage på et salg under alle omstændigheder.

 

Samvittigheden - uhada, utroligt nok vil vi alle helst vil have vores gamle "ubrugelige" hest stå med en SÅ alvorlig skade, atvi med god samvittighed og med fuldstændig ro kan sige til Gud og hver mand i stalden, at min gamle hest blev aflivet pga tarmslyng, brækket ben og lignende voldsomt alvorlig smerteplagede skade.

Og alligevel ønsker vi jo ikke "ondt" over vores gamle ven - så hvis de gad at ligge sig med et hjertestop på folden, så ville det være dejligt.

 

Jeg har personligt aflivet tre heste, hvor mange har sagt, at jeg har gjort det helt rette. Og nogle få synes jeg er det værste menneske på jord.

Min gamle hest Morgan på 25 år, kronisk halt på forben ved ridning, men fin foldhest hvis der var ro på folden. Jeg valgte at aflive ham, pga jeg ønskede en ridehest, og ikke havde råd til to heste i opstaldning. Og at give ham videre som selskabshest, nænnede jeg ikke da han i så fald skulle ud som gammel halt hest, og finde sin plads i en ny flok.

Min shetterblandingshingst Piv på 5 år, som havde sommereksem, og kløede sig til blods om sommeren pga mitter. En lille hingst, som aldrig havde været andet end selskabspony, ikke egnet til børn, og ja må man sige "en ud af 1000 små blandingsponier som handles til 0-500 kr gang på gang". Jeg havde selv købt ham, stående på en nedgnavet, solbrændt mikrofold, hvor han stod radmager og med kronisk diarré - det liv skulle han ikke tilbage til !

Min gamle ridehest Medoc, som jeg havde fra han var 8 til han blev aflivet som 17 årig. Han havde stået med en foldskade fra han var 15 år, blev brugt som førerhest overfor mine 2 ungheste. Men da han efter nogle år som førerhest begyndt at vise tegn på gigt i hans skadede bagben, ikke mere kunne løbe med på ræserturene rundt på folden, og begyndte at blive udfordret af de unge heste omkring førerpladsen, ja så blev han aflivet mens han stadig var chef, og havde det "godt nok".

 

Jeg afliver ikke bare hest, fordi de koster penge. Men jeg afliver heste, som ikke kan få et tåleligt i min eje, udfra den behandling jeg vil give dem.

Fx shetterblandingshingst ville min dyrlæge gerne behandle med binyrebarkhormon - men når man så ved hvad det har bivirkninger, så er det nok ikke lige det man skal udsætte en shetter for.

Jeg kunne da have givet Medoc både MSM og guldimplantater i leddet, og ledbehandling - men hvorfor ? Hesten ville jo aldrig blive rask igen af det, og jo så kunne han måske "holde et års tid"

 

Og som tidligere nævnt, så er der ganske få, som synes jeg er "hård og brutal", men de fleste kan godt forstå det, og synes faktisk at jeg har taget ansvar for mine syge/skadede heste.

 

En sund og rask hest sælger man - for det er en hest som har muligheder for at få en ejer, som ønsker at beholde, og som glad og gerne vil passe "min hest" godt.

 

Hvad du vælger er dit valg, og ja du skal både kunne kigge dig i spejlet og tale med andre hestefolk om hvad du vælger - og det er reelt det som er sværest lige meget hvad du vælger at gøre. Sælge en syg hest, eller aflive en hest.

 

mvh Charlotte

15
0
Svar på denne tråd
 
 Helt enig med Sandra
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 11:47

Min første indskydelse var også, at man mellem linjerne kan læse, hvad du ønsker dig, og måske bare "mangler" en accept af, at det er ok? Det er HELT OK!! En død hest er ikke ked af det.. Hun har haft et godt liv hos dig, og var hun min, fik hun lov til at ende det hos mig nu.

 

Jeg er selv mor til 2 små unger, og for guds skyld.. Du må ikke risikere noget, for en hest - Du skal, efter min mening, som gravid slet ikke håndtere en hest med sådan et temperament. Jeg får formentlig hug nu, men en hest betyder virkelig ingenting i forhold til det, du bærer i maven

 

Jeg kan hånden på hjertet helt oprigtigt sige, at hvis jeg var dig, der som gravid stod og ikke selv kunne håndtere hesten på forsvarlig vis, og ingen umiddelbar interesse havde i at beholde den, så var den røget til de evige græsmarker.. OG jeg havde gjort det med god samvittighed efter at have givet hesten et godt hesteliv, mens den stadig var her.

 

Videresalg af sådan en hest ville jeg ikke engang overveje For både din egen og hestens skyld.

 

Det er en svær beslutning, men jeg tror som sagt allerede, du har taget den


Venlig hilsen


Rosen

6
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 13:30

Bare en tanke: Hvad med at give hesten et fri år og så tage beslutningen? Jeg tænker lige nu fylder baby, flytning osv rigtig meget så det er måske svært for dig, at se klart og tage den rigtige beslutning (håber du forstår hvad jeg mener). Har du mulighed for at hesten f.eks kommer i løsdrift eller ud til nogen som selskabshest et års tid. Så har du måske mere ro til at tage beslutningen til den tid.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Løsninger...
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 15:24

Puha, sikke en situation.

 

Når jeg læser dit indlæg tænker jeg to ting meget skarpt, så beklager hvis det måske kommer lidt hårdt ud:

 

1. Du skal ikke have hest lige nu. Din forklaring om tid, at der er meget at se til osv, lyser langt væk af at du er stresset og presset af det, og måske også har været det før graviditeten - og nu er der så en graviditet oveni. Det lyder ærligt talt ikke så rart. Det lyder også som om du har lidt dårlig samvittighed over at have det sådan - med alle forklaringerne? Det er der ingen grund til. Det er en meget ærlig sag at man i nogle faser af sit liv har tid til hest, og andre ikke. Jeg vil faktisk nærmest sige at det lyder som om du skal passe lidt på dig selv. :)

 

2. Din hest skal ikke sælges. Udefinerbart halte heste, som ikke er udredte, og hvor det både er generelle ting (fx stivhed) og hvor der er specifikt 'noget' på flere ben, er en udgiftsbombe at købe. Desværre er du ikke garanteret at en ny ejer kan og vil lægge mærke til fx urenheder, tager hensyn til dem og poster tusindvis af kroner i behandling for at have en skovturshest (og det lyder da også som en lidt dårlig deal ;) ). Og problemet med klappeheste er at de er lige så dyre at holde som rideheste.

 

Min holdning er derfor klokkeklar ud fra hvad du skriver. Medmidre du kender en veninde der har store marker og plads til én til... og det er en veninde du kender godt... så ville jeg aflive. Det mener jeg du kan gøre uden den mindste smule samvittighedskvaler, for jeg tænker faktisk at det vil være det mest ansvarlige her. Til gengæld bliver det nok med en god portion sorg. Men den kan hele, og den lider hesten ikke under.

 

Uanset hvad - kram!

 

I

3
0
Svar på denne tråd
 
 jjjjaaa
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 15:45

jeg havde valgt aflivning ..


hold hovedet højt,..

1
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 16:45

hvorfor ikke låne den ud til selskab i 1 års tid?



1
3
Svar på denne tråd
 
 What to do? Gravid med skadet hest.
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 17:28

En død hest er en glad hest.
Jeg ville aldrig sælge en hest med så mange problemer videre.

3
1
Svar på denne tråd
 
 Ansvar
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 18:35
Hvis hun var min min, valgte jeg under ingen omstændigheder at sælge.
Ud fra din situation, kunne et års pause på fold hos en god veninde med hesteforstand, selvfølgelig være en mulighed, men jeg tror at jeg havde valgt aflivning, uden dårlig samvittighed.
Jeg syns at man, som ansvarlig heste ejer, bør tænke sig rigtig godt om, før man sender sin skadede hesteven videre.
En død hest med er godt heste liv bag sig, er klart at foretrække, fremfor en levende skadet hest med en ukendt fremtid foran sig.
Held og lykke med baby og med din svære beslutning.

En rytter uden sin hest er kun et menneske, men en hest uden sin rytter er stadig en hest.

 

Nu med en smuk blå engel.

 

1
0
Svar på denne tråd
 
 Tak for sparringen
Forfatter: 
Dato:  06-07-2015 23:20

Tusinde tak for, at I alle har gidet at tage jer tiden til at læse mit indlæg.

 

Min hest har ikke lavet dagens gode gerning, siden hun begyndte at vise syptomer (for at svare to af jer, der foreslår et friår ved en veninde).

Hun har mere eller mindre været foldbums siden, kun afbrudt af få skridt-/trækketure for at undgå for stor vægtstigning.

Nogle af jer har nok ret i, at jeg (u)bevidst har taget min beslutning om, hvad der bør ske. Min samvittighed har bare rigtig svært ved at sluge den, og vil nok plage mig ift. at jeg 'ikke har gjort nok''.

Og som Morgan rigtig nok siger hvor ville det bare være nemmere, hvis der var et hjerteslag på folden

 

Så tak, de damer. Hvor letter det helt utroligt meget at få så meget forståelse ude fra, når det modsatte var frygtet og forventet.

 

KNUS!

15
0
Svar på denne tråd
 
 Hvor er det flot
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 10:24

Sikke en flot beslutning du har taget ts. Jeg kan godt forstå at det ikke er nemt, men jeg tror også det er det rigtige.


 

3
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-07-2015 14:01

Jeg havde også valgt at aflive, og det på trods af at jeg har holdt liv i en hygge hest i over ti år, men hans temperament er fantastisk og hver minut sammen med ham er en fornøjelse også selv om det i lange perioder kun er fra jorden.

 

Med det temperament som din hoppe har så ville jeg afliv nu, og jeg ville ikke vente til efter sommeren. Hesten ved ikke at den får "en sidste god sommer", men du vil plage dig selv hele tiden og det lyder ikke som om det er det du har brug for nu, du har nok om ørene.

 

Få afsluttet det nu og giv dig selv og hesten fred.

 

4
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  10-07-2015 15:24

Nu ved jeg ikke om du har truffet en beslutning, men nu anlægger jeg lige mor-rolle brillerne

 

Jeg er selv lige blevet mor for 5 måneder siden, og har måtte skære ned fra 3 heste til 1 hest. Både af tidmæssige, økonomiske og heste venlige årsager.

 

Med det du skriver om din hest, hun er on/off halt og har fri, og hendes temperament kan være heftigt, så synes jeg faktisk at du skylder både hest men ISÆR barn, at lade hesten aflive. Du ved ikke om hun kan blive mere heftig pga smerter, og det er ens pligt som forældre at søge for at gøre ALT hvad vi kan for at sikre, at vi kommer uskadt hjem til vores barn. Hvis du pludselig brækker en arm eller værre fordi hesten har haft en heftig dag, og du står med et lille barn der har brug for dig, din nærhed og at amme, så er du virkelig på den. Og lad os nu bare være ærlige og erkende, at med hestene er der altid en risiko. Men som forælre, og måske især mor, SKAL vi bare huske, at det virkelig skal være risikoen værd, og vi SKAL forsøge at undgå at sætte os i potentielt farlige situationer. Ikke for vores skyld, men for vores barn. De er afhængige af os, og hvis nu uheldet er ude, du brækker ryggen og bliver lam (Ja, pessimistisk scenarie, men det kan jo ske) så kommer du aldrig til at løbe og lege med dit barn. Er det risikoen værd?

Jeg synes nej


"Why breed and buy, when homeless die?"

Kig forbi Graeskehunde.dk & Galgo-sos.dk Disse hunde fortjener et trygt og kærligt hjem.

 

http://Www.harmoniskhest.dk

0
2
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider