Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Over sensitiv under strigling
Forfatter: 
Dato:  15-03-2015 02:01

Nogle dage er min hest over sensitiv og kan slet ikke holde ud at blive striglet. Det er over hele kroppen og lige meget om jeg bruger en hård eller blød strigle - jeg må dog gerne røre hende med hænderne. Hun reagerer voldsomt ved at danse rundt, sparke og rive sig løs.. Andre dage (de fleste) står hun bomstille og er roligheden selv. Hun bryder sig dog gennerelt ikke om at blive striglet. Jeg har fx aldrig set hende nyde at blive gnubbet. Udover striglingen er hun helt normal. Hun er rolig under opsadling og giver altid en god ridetur.

Er der andre der har oplevet sådan en adfærd? Er der noget galt med hende? Eller er hun bare "hoppet" og uopdragen?

Det skal lige siges at hun først har startet sin ridekarriere for et lille halvt år siden som 9-årig. Før det har hun gået som avlshoppe hos avler og dermed ikke været så meget i hænderne.

- Maj

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  15-03-2015 08:43

Det lyder da voldsomt. Nu ved jeg ikke hvordan du strigler, men måske kan det hjælpe at børste hesten med hånden der hvor du også strigler, sådan så det først er hånden, og så striglen, og så hånden osv.

Heste har jo også forskelligt humør i forhold til dage. Så må de dage hvor hun har det sådan bare stå på minimal strigling.

//Hilsen Sofie
Glad bogblogger på www.bogslottet.wordpress.com

Løsdrift i Herlev, Ballerup, Værløse området søges til sød og omgængelig vallak. Med indflytning i Oktober 2015

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  15-03-2015 09:24

Tænker at det kan være alt lige fra hormonproblemer, ømheder/skævheder/låsninger i kroppen til mavesår.

Har ikke oplevet "hoppede" heste - har derimod oplevet heste med problemer fx hormonproblemer ved hopper, som så bare får stemplet " hoppet" istedet for at blive tjekket.

Nu med eget ponydyr

2
0
Svar på denne tråd

Har før...
Forfatter: 
Dato:  16-03-2015 15:43

...oplevet sådanne "levende" heste - det har været alt lige fra hormonproblemer til noget så simpelt som statisk elektricitet - det er strigler desværre RIGTIG gode til at generere

Især på denne årstid er der ekstremt megen SE på spil - nogle dage får jeg en stikflamme ud af at røre min bil - andre dage er der ingenting...SUK

Trine (Faxa)

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  16-03-2015 17:33

Hun kan også have sygdommen "pssm" type 1 eller 2 hesten kan testes for dette, nogle med den sygdom reagere ligesom din når de strigles.

Jette

Showtøj fra hobbyhorse sælges jakker og slinkye.

kontakt Jette Dawson

http://granlyarabians@mail.dk

0
0
Svar på denne tråd

Elektricitet
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 07:40

Jeg hopper med på statisk elektricitet.

Jeg lader åbenbart enormt godt op, uanset fodtøj (så godt at min man altid "aflader" mig før vi kysser og ungerne kysser mig i forventning om at få stød LOL) Det ændrer sig dog med årstiderne, men vi har opgivet at have fleece på hesten, fordi både den og jeg var ved at blive skøre af stød. Samme med strigler, det burde vel ikke rigtig gøre noget, men hesten reagerer ofte, så måske er vi en uheldig ekvipage, hvor begge lades nemt op :D

I øvrigt reagerer han ikke på hestehårsbørster, så jeg er på jagt efter flere og hårdere :)

Med venlig hilsen

Karen

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

http://www.magnail.dk

0
0
Svar på denne tråd

Hyper sensitiv.
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 10:15

Hej.

Jeg tror måske ikke der er noget galt med din hest. Jeg har selv en paint vallak der hyper sensitiv når det kommer til berøring.

Han har lært det er okey og blive rørt ved(½ års intensivt jord arbejde) uden at han "døde".

Men stadig det med at blive striglet er ikke noget han nyder, og tit skal jeg være heldig hvis jeg få lov til at børste ham med mere end en hård strigle og lige fjerne det værste skidt og mudder.

Når det bliver for meget for ham, begynder han nærmest og sitre i hele kroppen og har brug for at bevæge sige fordi han lige som er blevet over stimulert af at blive rørt ved.

Jeg har bare lært at visse tider er han mere sensitiv end andre og må så tilpasse mig lidt efter det.

Sari

Charlies White Iron APHA
Vinder af Americanday quarter race på Jägersro 2010/2011

The Winner Is AQHA/APHA

0
0
Svar på denne tråd

ts..............
Forfatter: 
Dato:  17-03-2015 13:32

Jeg har mødt heste, som elskede at blive striglet, fra nu af og til juleaften, har også mødt heste som hadede det, hvor kun en børste blev brugt let og hurtigt.

Accepterer at heste er forskellige, nogen elsker det og andre hader det.

Brug tid på dem der elsker det.

Dem der hader det, gør det hurtigt og kort.

Heste er forskellige.

3
0
Svar på denne tråd

Sensitiv
Forfatter: 
Dato:  18-03-2015 20:01

Jeg støtter op omkring det faktum at heste er forskellige.
Så hvis du har udelukket, at der skulle være noget galt, så er det bare at finde en måde at tilpasse din strigling og skåne hesten når den er følsom.
Jeg passede engang en meget sensitiv og energisk hest. Om vinteren, eller i vinterperioden, hvor han typisk kom 2 timer alene på jordfold, så var han hypersensitiv og måske lidt indebrændt, og jeg accepterede det og striglede ham meget lidt. Men i denne periode kunne han lide at blive gnubbet på skulder, manke og bagpart pga. "dækkenkløe".
Dog elskede han altid at blive striglet i hovedet, så det brugte jeg typisk ekstra meget tid på.
Om sommeren når han så stod på græs og var ude i længere tid med en makker, så kunne jeg sagtens strigle ham, og han var ikke urolig.
Så der kan også være forskellige årsager og livsbetingelser, der er med til at gøre en hest følsom, tænker jeg.

Hilsen Marlene Solfred

ID Psykoterapeut, Spirituel Rådgiver og Healer

http://www.marlenesolfred.dk

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider