Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Gamachekursus for dummies (mig)
Forfatter: 
Dato:  14-03-2015 16:45

Kære ænder, nu har jeg i mange år kun redet på rideskole, eller haft vores egne "husmandsheste". Min datter og jeg har så været heldige at arve en kasse med lidt blandet hestegrej og en masse støv, deriblandt to sæt gamacher og nogle bandager. Så spørgsmålet lyder nu: Hvad bruger man sådan nogen til, hvorfor, og hvordan. Jeg ser jo at de købes og sælges lysteligt, så der må vel være en anvendelse, måske et behov jeg aldrig har indset. Please, enlighten me! Gerne med billeder af, hvordan de skal sidde på hestens ben.

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

1
0
Svar på denne tråd

Beskyttelse.....
Forfatter: 
Dato:  14-03-2015 17:37

Gamacher kan godt sagt deles op i dressur- og springgamacher.

Her er et billed af en af mine heste med springgamacher på

Billede

Springgamacher er åbne foran, således at hesten kan mærke bommen, hvis de rammer bommen i springet. Bagtil er Springgamcherne hårde, og beskytter sener og knogler mod stød/skade, hvis hesten slår bagbenet op i forbenet. På bagbenene hedder sppringgamacher strygere, og er en hård skal på indersiden af bagbenet nede omkring koden, som gør at hesten ikke kommer tilskade, hvis den slår bagbenene sammen eller "stryger" sig under bevægelse. De er ikke med på mine billeder.

Dressurgamacher er en lidt udvidet model af forbensspringgamacher, og ligner hinanden på for- og bagben.

Billede

Billede

Som du kan se, så fåes de i lidt forskellige udgaver, hvor nogle har hård skal både på udvendig og indvendig side - det øverste billed. Og andre kun har en skal på indvendig side, og er bløde på udvendig side - det nederste billed.

Alle disse gamacher med hård skal beskytter mod slag og skader. Jeg bruger dem primært, fordi mine heste er unge, og derfor kan komme til at skrabe sig selv når de mister konsentration, hvis de lærer nye øvelser og før de får optrænet deres balance med rytter på ryggen.

Hvis jeg ikke skal lave noget nyt/specielt, så får de bare springgamacher på forbenene. Hvis de skal arbejde mere i dressuren med øvelser sidebevægelser ect, så får de dressurgamacher på for- og bagben.

Til stævner må heste gå med gamacher eller bandager op til og med LA3 - der over må de ikke have benbeskyttelse på. Men må vel også formodes at være så velbalanceret på dette niveau at de generelt ikke slår eller stryger sig.

Hvis man har en hest med afvigende benstilling, kan de komme til at slå sig fordi de "vinker", og dette vil jo så gælde lige meget hvor velbalanceret og rutineret hesten bliver.

Jeg bruger ikke bandager andet end ved skader, hvor dyrlægen beordre let compression af området.

Jeg synes bandager er svære at lægge korrekt, hvor i mod man skal være rimelig uhandy, for ikke at kunne sætte en gamache korrekt på :-) Og for mig er der stor forskel på, om benet er beskyttet af en hård plasticskal eller af et lag stof.

En del bruger bandager fordi det ser godt ud, når underlag og bandager passer sammen.

Hvis man ikke har problemer med at hesten slår benene sammen, så synes jeg bare man skal ride videre uden benbeskyttelse. For mig er det en "better safe than sorry", især fordi min venindes hest brækkede sit griffelben på tur, hvor den kom til at sparke sig selv på forbenet i ophidselse.

mvh Charlotte

8
0
Svar på denne tråd

Tak Charlotte
Forfatter: 
Dato:  14-03-2015 19:20

Tak for din forklaring. Jeg tror det er dressurgamacher af den halvbløde type, vi har fået. Der er to par, i forskellig størrelse. Det kan ikke passe med at det ene par er til forben og det andet til bagben, vel?

Vil det give mening at bruge dem når man læsser hesten i trailer? Jeg er altid lidt nervøs ved at han træder lige ved siden af rampen, så han skraber benet mod kanten....

Oplysninger om Siff / Guccis fortid søges. Irish Cob Crossbreed fra 1996. Genkender du hende? Se billeder på præsentation.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-03-2015 19:22

Hvis der er elastik i den ene side af lukningen, skal elastikken altid lukke fortil henover knoglen. Elastikken må aldrig lukke over senerne.

Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider