Dit eksempel begynder at minde mig om filmen Die Welle... måske i skulle foreslå at se den. Den forklarer meget godt hvordan en lærer kan påvirke en klasse til ekstreme politiske holdninger.
Ikke at jeres lærer kan det, I er jo tydeligvis opmærksomme på problemet. God film i hvert fald (den tyske er bedst)
Nå, men.... strøtanke til side
Det jeg ville sige var at I på G niveau er underlagt Fælles Mål, derfor kan I bruge dem som argument. Der står bl.a.
- Undervisningen skal lede frem mod at,sætte eleverne i stand til at redegøre for forskellige opfattelser af demokratiet som politisk idé og styreform..... (ikke bare lærerens opfattelse)
- eleverne skal udvikle kompetencer, kritisk sans og et personligt tilegnet værdigrundlag..... (altså ikke påduttes lærerens værdier)
-I arbejdet med de politiske partier fokuseres på hovedsynspunkter i de klassiske politiske ideologier (konservatisme, liberalisme, socialliberalisme, socialisme), og det drøftes, hvordan politiske synspunkter også kan være knyttet til social og økonomisk placering samt til alder, køn, etnicitet og religion.... (så vidt jeg kan læse kommer I ikke rundt om dem alle)
Dette er blot de udpluk jeg lige kunne finde. Men måske de kan give lidt faglig argumentation som kan bruges
Hilsen samfundsfagslæreren (forarget på fagets vegne)