Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Imens man venter på Sadelmager
Forfatter: 
Dato:  18-02-2015 23:42

Hej :)

jeg håber på et godt råd, jeg har fået en ny hest, pt rider jeg med lammeskind og alm underlag, for at undgå sadlen kan trykke for meget, nu virker hesten øm i ryggen desværre, sadlen virker til, at være for smal, alså den skal løftes bagtil, for at ligge lige.

Desværre kommer sadelmageren først om 3 uger :/ hvad kan jeg gøre indtil, for ikke, at gøre det værre ?

Har at selv tænkt på gele underlag og et gele kile, der løfter bagtil. Er det bedre ?

håber på et råd :)

...

0
0
Svar på denne tråd

Sadelmager
Forfatter: 
Dato:  19-02-2015 00:11

Det er meget simpelt - du stopper med at bruge sadlen!

Når hesten viser tegn på at have ondt i ryggen, ville jeg aldrig forlange at den skulle fortsætte med at gå med sadlen. Jeg bruger str 38 i sko, og ville være meget ked af det hvis du gav mig et par str 36 på hver dag i tre uger..

Så du må ride uden sadel eller se om du kan låne en lammefætter:)

Hvis hesten nu har ondt i ryggen, ville den også have rigtig godt af nogle uger uden sadel, så smerterne kan få tid til at forsvinde.. Selvom sadlen kun ligger på hesten en time on dagen, så sidder trykningene og gør ondt døgnets 24 timer.

- Louise med dressurmussen Lo'moone!

16
0
Svar på denne tråd

Pads hjælper intet
Forfatter: 
Dato:  19-02-2015 00:32

Hvis du løfter sadlen bagtil, vil den måske ligge i ligevægt - men den vil stadig være for smal fortil og dermed stadig klemme.

Derudover - jo mere fyld du lægger under sadlen, jo smallere bliver den. Du kan sammenligne med en sko til dig selv, som er lidt for lille og klemmer: lægger du bløde såler og indlæg i, er skoen måske blødere, men der vil være endnu mindre plads til din fod! Indlæg får ikke skoen til at passe bedre. Vil man have en blød sål i, må man købe skoen stor nok til, at der er plads til den. Det er det samme med sadler, vil man ride med pads under, må sadlen tilpasses så der er plads til det.

Så du kan næsten gætte, hvad jeg vil sige, du skal gøre? Lad være med at lægge sadlen på hesten!

Nu med

* Smukkedukken Grenanda *

Tidligere med

* Dakar Knudsgaard * Hidalgo * Lenzicco * Enzo * Palatino * Indian Kapella *

9
0
Svar på denne tråd

xxxxxxxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  19-02-2015 09:15

Rid uden sadel, ganske enkelt :) Red uden i ½ år fordi jeg ikke havde råd til en og ikke bare ville købe en billig bomsadel uden den blev tilpasset.

Der udover, så få hesten tjekket også fysisk bagefter eller nu - sådan en sadel kan nå og lave en masse rav i kroppen og give hesten vældig ondt.

Nu med eget ponydyr

2
0
Svar på denne tråd

Man undlader at ride?
Forfatter: 
Dato:  19-02-2015 09:16

Hesten viser tegn på ømhed. Udnyt den "tvungne" pause med jordarbejde og longetræning (ikke at forveksle med "centrifugering", hvor hesten bare blæser rundt i en cirkel uden egentlig andet formål end at flytte benene).

Udnyt ventetiden med at se på din hest uden rytter. Det kan være ekstremt lærerigt, at se hvordan hesten arbejder med ryggen helt fri: et der god bevægelse, virker ryggen statisk, løfter hesten hele eller kun dele af ryggen osv.

Jeg kan selv være lidt for forhippet for at kravle på ryggen af min islænder og komme ud over stepperne, men af og til, så er sadlen enten af sted til tilpasning eller dyret er smurt ind i mudder, så opsadling er en umulighed. SÅ husker jeg at hive longen frem og det er tydeligt at se, at hesten (sjovt nok... ) har lettere ved at løfte ryggen uden mig + udstyr hængende deroppe.

Og om tre uger uden belastning, så bør det fleste smerter havde fortaget sig - ellers må du havde en dyrlæge (gerne kiropraktisk uddannet) ud for at hjælpe tingene lidt på vej.

Venlig hilsen Camilla

Herman Sprenger bid sælges

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

4
0
Svar på denne tråd

Som de andre
Forfatter: 
Dato:  19-02-2015 11:28

Kan kun melde mig enig i alt det de andre siger. Rid uden sadel. Pads under gør kun sadlen smallere. Det gør din balance bedre, så tag det som en god læring. Eller longer hesten, det giver gode anderledes træningsmetoder (Y)

Mvh. Line Vennekilde

Kashmir.. <3 Den eneste der rigtig dur<3

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider