Super artikel der henvises til 
Jeg udnytter at jeg har trailer, og altid skal kører for at skulle ride. Så mine heste er trailervante, og går bare op, så det stresspunkt er ikke eksisterende - hvilket er dejligt 
Da jeg jo alligevel skal kører, så kører jeg specifikt efter at ride i forskellige haller/på forskellige baner - så vænner både hest og rytter sig til at ride forskellige steder.
Jeg er så heldig, at i en af "mine" ridehaller pynter de hallen op med forskellige ting hele året. Nogle gang er der sat Hvidt dressurhegn op, andre gange hængt gran på barrieren, sat blomsterkrukker i hjørner ect - super god træning 
Nogle dage kører jeg helt bevidst over til den lokale rideskole, når der er rideskoleundervisning. Her er der nemlig "liv og glade dage", barnevogn, løbende børn, bedsteforældre med rollatorer ect, de dage rider jeg KUN for at vi skal slappe af, ikke for at træne øvelser ect.
Jeg har jo også unge heste, eller de er jo ved at blive ældre og mere rutinerede nu
Men jeg tager afsted med en plan om, hvilke delelementer jeg vil gører bedre i dagens ridt. Fx at min parade skal være snorlige, at hesten ikke dykker i tilbagetrædningen, og at 10 m volterne skal være i bedre balance - resten er "ligegyldigt".
Jeg eksperimentere med hvilken form for opvarmning mine to heste skal have, hvor meget/lidt, og om det bare skal være løsgørende, eller mere samlende osv. Dvs min opvarmning er ikke uplanlagt, men lige så planlagt som selve dressurprogrammet.
Jeg vælger så også at tage alene afsted til stævner, da det stresser mig mere, hvis jeg har en med i bilen, eller en som vil hjælpe fra jorden af. Det har så den positive effekt, at man taler med de andre folk til stævnet, hvis man skal have hjælp til noget - og folk er enorm søde til at hjælpe 
Jeg er så også selv meget opmærksom på at hjælp, fx hvis nogle har en unghest som er bange for et hjørne/port e.l, så tilbyder jeg gerne at "trække dem med forbi" osv.
Jeg starter så til gengæld kun en klasse pr dag, så kan jeg fokuserer 100% på de øvelser og selve programmet, og føler at jeg kan opvarme bedre, fordi jeg ikke skal varme for lidt op til første klasse, for ikke at sidde på en dødtræt hest i anden klasse.
Til gengæld tager jeg så gerne afsted flere dage i træk til samme sted 
Jeg tager afsted i god tid, så jeg kan få kigget mig rundt på stævnepladsen, se opvarmningshallen, se stævnehallen. Jeg bruger også en del tid på at trække hesten fra trailer til hallen/banen, så vi har tid til at se og pruste af blomsterkummer, skraldespande ect.
Jeg er ikke så god til mentaltræningsdelen, men tror det ville være godt at lave "10 min fokus" ude i bilen før man læsser hesten af.
Da jeg er udvalgt til talentsamling for dressurryttere i D12, så har vi været til idrætpsykologi, hvor der var megen træning i forskellige fokusområder, åndedræt ect. Og det skal jeg forsøge mig med til næsten stævne.
Og så er der ingen tvivl om, at øvelse gør mester - jo mere du kommer ud, jo mere vant til det bliver hesten og du selv til stævnesituationen.
Helt uden nerver skal man jo ikke være, men det er nu godt at nå frem til "same procedur as last Year" 
Og så vær ærlig overfor dig selv - SELVFØLGELIG vil vi alle gerne vinde
Ellers gjorde vi det jo ikke !!! Det koster penge og nattesøvn at ride stævner, og hvis "vinde" var ligegyldigt, så red vi da bare rundt hjemme og nød det.
Men jeg har haft glæde af, at se realistisk på mine heste og mig selv.
Min den sorte er en super klubklassehest, og får fine rosetter med hjem. Men han kommer aldrig til at blive mere end middel på C-plan. Til gengæld kan han fungerer som en super lærerhest/træningshest for mig, her skal målet bare være fx 65% i LA4 på C-plan.
Den brune er en hest som tager placeringer hjem på c-plan, de dage hvor jeg har styr på tingene. Så ved ham kan jeg have nogle ambitioner, som er mere "placerings-præget".
MEN jeg er også meget bevidst om, at til klubstævner rider jeg mod "andre som mig", mens jeg til C-stævner også rider mod proff ryttere og berider. Så hele tiden delmål, og se hvem det er jeg rider imod - det er ingen skam at tabe til dygtige ryttere, og det gær mig til en bedre rytter at jeg skal ride op til mit bedste, fremfor at jeg nærmest er sikker på at vinde.
mvh Charlotte