Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Gode råd søges - Nervøs stævnerytter..
Forfatter: 
Dato:  01-01-2015 19:41

Hej HN!

Jeg er nok ikke den eneste, med det her problem.

Jeg har en fantastisk hest, som jeg gerne starter dressur stævner på. Vi gør det fint på opvarmningen, men ligeså snart vi kommer ind på banen, og det er vores tur, går alt ligesom galt.

Spændt rytter, bliver passiv og får slet ikke redet.

Rytter der får følelsen af, at hesten "ikke hører efter" - Det er dog klart, rytteren, der er problemet her.

Hvad gør man?

Starter man bare endnu flere stævner, og drager en masse erfaringer og får dannet en tryghed at være i "byen"?

Og får startet en masse stævner, så det blver en rutine?

Ser i øjnene at de første 10 gange, vil det ikke gå så godt?

Er der noget man kan læse på nettet?

Måske en god bog?

Kom med Jeres gode råd - Vil jo gerne give mig selv, OG min hest en god tur, ved at være i "byen" :-)

Med Venlig Hilsen

EVa

Nu med Raypawers A-speranza <3 <3 <3

D.21/1-2002 til D.14/2-2012

<3 <3 <3 Hvil i fred min kære Chapper .. <3 <3 <3

Udstyr sælges, se annoncer under min præsentati ...

0
0
Svar på denne tråd

kghczhmnvcc
Forfatter: 
Dato:  01-01-2015 20:16
Ja langt hen ad vejen giver rutine i sig selv en større ro. Men lidt nervøs ( sug i maven ) vil man nok altid have.

Men ellers så tag lidt af presset af dig selv. Tag afsted for at have det sjovt og en god tur. Rosetterne kan vente, det er meget vigtigere at få en god tur.
Sæt dig små mål og øg dem i det tempo som passer dig og din hest.
Synes også at det hjælper på nerverne at man er sikker i programmet. Og ofte er det godt at starte to klasser. I første klasse ser man banen, dommerne osv lidt an og så i anden klasse kan man koncentrere sig lidt mere om at ride.

Ønsker dig al held og lykke
2
0
Svar på denne tråd

123...
Forfatter: 
Dato:  01-01-2015 21:09

Lad være med at tænke nu skal vi og vinde. Tænk ikke en gang på at gøre det godt. Vær med fordi man synes det er sjovt. Det jeg elsker med at komme ud til stævner er at se hvor meget han har rykket sid siden sidst. Det problem der var der sidst og sim vi har øvet masse på, er det borte nu? Er det borte ser jeg det som en sejer. Jeg har været dyktig nok til at vise hesten at det går okay og vi samarbejder.

Jeg har to gang været til stævne med min unghest, de to første gange han har været med ud nogen steder. Første gang gik det ikke så godt, så vi øvede på alt det der gik galt. Næste gang var det næsten vække og jeg er sikker på at når vi kommer ud for 3. gang er det helt borte. Det er en sejer, samt at hesten kom fra det med gode oplevelser.

Men det jeg er mest glad for er alle jeg møder og kan snakke med. Nu ved jeg godt western har et noget mere uformelt miljø, alle taler med alle, der er ingen der ikke vil tale med en. Så til stævner er der jeg møder alle jeg kender der eller bor langt vække.

Find hvad du synes er sjovt med at komme ud og fokuser på det :) Ikke på at vinde. For synes du det er sjov så slapper du af og dermed rider du bedre og kan vinde

Berta - Blandet hoppe 2003. Part søges www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/325043/

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

Køb og salg af vintage tøj

www.facebook.com/groups/ 241057806085407/

2
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  01-01-2015 21:20

Tusinde tak for jeres svar (y) :-)

Jeg kan godt se det - og måske, har mine forventninger om at det SKAL gå godt, været for høje... set bakspejlet.

Kan godt se, at jeg måsk bare skal skrue forventningerne ned, og fokusere på det gode, fx. målet er at komme banen rundt, have en sød hest med i byen osv. Alt dét tager hun MEGET pænt, hun er super nem at have med, så det er jo en sejr i sig selv (y)

Vi må bare noget mere ud, og det håber jeg sandelig også vi kommer, da min egen trailer gerne snart skulle vær klar :-D

(Vi er igang med at total-renovere en Brenderup) (y)

Er der fx et tilskud man kan tage, så man ikke lader sig "gå på" af nerverne? Synes de kan styre showet lidt...

Måske et ekstra vitamin-tilskud?

Med Venlig Hilsen

EVa

0
0
Svar på denne tråd

Stævne nerver
Forfatter: 
Dato:  01-01-2015 22:39

Uhh har også bøvlet det med at blive helt passiv inde på banen! Man vil så gerne have at det ser pænt ud, og så man glemmer helt at ride.

Min løsning har været at glemme alt om rosetter og procenter. Mit mål når jeg rider stævne, er at hesten skal gå på stævnebanen som den gør derhjemme, og det er der mit fokus er når jeg rider. Inden jeg skal på banen siger jeg til mig selv: du vinder alligevel ikke, men din hest skal skisme høre efter og gå som den gør derhjemme!

Så fokuserer jeg på min ridning og jeg rider som jeg gør derhjemme. Når jeg kommer ud fra banen, så er jeg tilfreds hvis jeg har haft en god fornemmelse på banen og at min hest og jeg har samarbejdet. Så må procenterne være som de nu engang er! Og de to ting hænger heldigvis ofte sammen, så procenterne bliver gode når jeg er ligeglad med hvad jeg rider til ;)

Derudover rider jeg også altid to klasser. Efter første klasse er jeg aldrig helt tilfreds, og er til tider sur på mig selv over at jeg ikke fik redet nok. Så i anden klasse giver jeg den gas, og så har jeg en fed fornemmelse efter anden klasse. Det er ikke altid at dommeren bedømmer mine ridt så forskelligt som jeg selv føler de er, men det er derfor at mit fokus er på min fornemmelse inde på banen, og ikke på hvad dommeren ser :)

Så lad vær med at sætte næsen op efter rosetter og gode procenter, og find i stedet et andet fokus. Det har virkelig hjulpet mig meget.

- Louise med den dejlige Lo'moone!

3
0
Svar på denne tråd

Mental rytter-træning...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 02:18
1
0
Svar på denne tråd

Super artikel...... Så
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 09:23

Super artikel der henvises til :-)

Jeg udnytter at jeg har trailer, og altid skal kører for at skulle ride. Så mine heste er trailervante, og går bare op, så det stresspunkt er ikke eksisterende - hvilket er dejligt :-)

Da jeg jo alligevel skal kører, så kører jeg specifikt efter at ride i forskellige haller/på forskellige baner - så vænner både hest og rytter sig til at ride forskellige steder.

Jeg er så heldig, at i en af "mine" ridehaller pynter de hallen op med forskellige ting hele året. Nogle gang er der sat Hvidt dressurhegn op, andre gange hængt gran på barrieren, sat blomsterkrukker i hjørner ect - super god træning :-)

Nogle dage kører jeg helt bevidst over til den lokale rideskole, når der er rideskoleundervisning. Her er der nemlig "liv og glade dage", barnevogn, løbende børn, bedsteforældre med rollatorer ect, de dage rider jeg KUN for at vi skal slappe af, ikke for at træne øvelser ect.

Jeg har jo også unge heste, eller de er jo ved at blive ældre og mere rutinerede nu :-) Men jeg tager afsted med en plan om, hvilke delelementer jeg vil gører bedre i dagens ridt. Fx at min parade skal være snorlige, at hesten ikke dykker i tilbagetrædningen, og at 10 m volterne skal være i bedre balance - resten er "ligegyldigt".

Jeg eksperimentere med hvilken form for opvarmning mine to heste skal have, hvor meget/lidt, og om det bare skal være løsgørende, eller mere samlende osv. Dvs min opvarmning er ikke uplanlagt, men lige så planlagt som selve dressurprogrammet.

Jeg vælger så også at tage alene afsted til stævner, da det stresser mig mere, hvis jeg har en med i bilen, eller en som vil hjælpe fra jorden af. Det har så den positive effekt, at man taler med de andre folk til stævnet, hvis man skal have hjælp til noget - og folk er enorm søde til at hjælpe :-)

Jeg er så også selv meget opmærksom på at hjælp, fx hvis nogle har en unghest som er bange for et hjørne/port e.l, så tilbyder jeg gerne at "trække dem med forbi" osv.

Jeg starter så til gengæld kun en klasse pr dag, så kan jeg fokuserer 100% på de øvelser og selve programmet, og føler at jeg kan opvarme bedre, fordi jeg ikke skal varme for lidt op til første klasse, for ikke at sidde på en dødtræt hest i anden klasse.

Til gengæld tager jeg så gerne afsted flere dage i træk til samme sted :-)

Jeg tager afsted i god tid, så jeg kan få kigget mig rundt på stævnepladsen, se opvarmningshallen, se stævnehallen. Jeg bruger også en del tid på at trække hesten fra trailer til hallen/banen, så vi har tid til at se og pruste af blomsterkummer, skraldespande ect.

Jeg er ikke så god til mentaltræningsdelen, men tror det ville være godt at lave "10 min fokus" ude i bilen før man læsser hesten af.

Da jeg er udvalgt til talentsamling for dressurryttere i D12, så har vi været til idrætpsykologi, hvor der var megen træning i forskellige fokusområder, åndedræt ect. Og det skal jeg forsøge mig med til næsten stævne.

Og så er der ingen tvivl om, at øvelse gør mester - jo mere du kommer ud, jo mere vant til det bliver hesten og du selv til stævnesituationen.

Helt uden nerver skal man jo ikke være, men det er nu godt at nå frem til "same procedur as last Year" :-)

Og så vær ærlig overfor dig selv - SELVFØLGELIG vil vi alle gerne vinde :-) Ellers gjorde vi det jo ikke !!! Det koster penge og nattesøvn at ride stævner, og hvis "vinde" var ligegyldigt, så red vi da bare rundt hjemme og nød det.

Men jeg har haft glæde af, at se realistisk på mine heste og mig selv.

Min den sorte er en super klubklassehest, og får fine rosetter med hjem. Men han kommer aldrig til at blive mere end middel på C-plan. Til gengæld kan han fungerer som en super lærerhest/træningshest for mig, her skal målet bare være fx 65% i LA4 på C-plan.

Den brune er en hest som tager placeringer hjem på c-plan, de dage hvor jeg har styr på tingene. Så ved ham kan jeg have nogle ambitioner, som er mere "placerings-præget".

MEN jeg er også meget bevidst om, at til klubstævner rider jeg mod "andre som mig", mens jeg til C-stævner også rider mod proff ryttere og berider. Så hele tiden delmål, og se hvem det er jeg rider imod - det er ingen skam at tabe til dygtige ryttere, og det gær mig til en bedre rytter at jeg skal ride op til mit bedste, fremfor at jeg nærmest er sikker på at vinde.

mvh Charlotte

4
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 15:21

Prøv og læs bogen: "Den kompetente rytter" af Heidi Møller, den omhandler meget af det du beskriver og øvelser til og komme videre..

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 15:30

En dobbelt Gammel Dansk har altid været effektivt 10 minutter inden du rider ind.

Hilsen

Jens

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

6
0
Svar på denne tråd

nervøs
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 20:54

Tusinde tak for Jeres meget gode svar, og jeres råd - det gør mig glad, og der er en del jeg kan og vil bruge :-) (y)

Igår da jeg red, kunne jeg godt mærke at jeg var præget af det sidste stævne(red søndag/mandag) - Jeg var så præget, at jeg måtte lave parade, løse lange tøjler, 10 dybe vejrtrækninger og tænke TRÆNING, TRÆNING og atter TRÆNING. Slappe 100% af, og fortsætte.

De hjalp, og træningen blev som den plejede (y)

Der er et lille stævne på hjemmebane her sidst i januar, som jeg overvejer at stille op til - for træningens skyld, ingen ambitioner, andet end at vi skal rundt på banen og ride programmet... (y)

Samt der skal STOR fokus på mig selv, at jeg slapper af - så ved jeg også, at hesten gør..

Den bog - Den kompetente rytter, den har jeg faktisk et sted (y)

Den har jeg fået for mange år siden efterhånden..

Mht. at læsse, så går hesten næsten lige op i traileren :-)

Btw. Så VED jeg også hvad der gik galt, fra søndag til mandag.. tror jeg, er ret sikker.

Vi havde en SØD dommer søndag der dømte efter de GODE ting, og det var dét der blev belønnet.

Hesten var sød og vi red til henholdsvis 62% og 64% i "Sløjfedressur - skal ride til en vis procent" - man rider mod sig selv i bund og grund, da der ingen placering er(1,2,3 osv.)

Tror den går galt mandag, da jeg tænkte - NU skal vi fanme bare....! OG så gik det galt..

Dommeren er strid - kendt fra tidligere.. så jeg blev spændt, red slet ikke og hesten var "dum"..

Alt set i bakspejlet, så er det KUN mig der skal arbejdes med, og vi skal bare drage os en masse erfaringer og hesten skal blive ere rutineret.

Hun er heldigvis forholdsvis ligeglad med nye steder/omgivelser, og tager det hele meget pænt.

Får trailer klar i løbet af foråret, GLÆDER mig :-D

Med Venlig Hilsen

EVa

1
0
Svar på denne tråd

Rasmus Bagger...
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 21:17

har lagt nogle videoklip på FB. De er super gode :-)

Vårbyghalm i småballer ca. 12. kg.

10 stk. 100 kr. - 4470 Gl. Svebølle

0
0
Svar på denne tråd

Eva.......
Forfatter: 
Dato:  02-01-2015 21:19

Godt, at du kan se, at det er dig der skal arbejdes med, hesten er ikke dum....(hesten er aldrig dum).

Altid rytter-fejl.

2
2
Svar på denne tråd

ffffffffffff
Forfatter: 
Dato:  03-01-2015 12:00

Ud og start stævne hver weekend - så bliver det ren rutine i stedet for. Det hjælper.

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

2
0
Svar på denne tråd

bum bum
Forfatter: 
Dato:  04-01-2015 21:10

Jeg må erkende, at jeg er GLAD for det er mig den er gal med og IKKE hesten :-)

Jeg har planer om flere stævner (y)

Igen her d.7-8 februar, og MULIGVIS weekenden inden på hjemmebane :-) Vi skal nok få os en masse rutine, og så bare det samme program, indtil videre. Til den dag vi bliver udklasset :-)

Med Venlig Hilsen

EVa

2
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider