Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Må en præst blive lånt ud til andet sogn
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 21:59

Hej

Er der nogen, der ved, om det er muligt at låne en præst fra et andet sogn til at stå for f.eks. en barnedåb?

Vores præst gennem 10 år fik i år nyt arbejde - altså i et andet sogn. Det er vi naturligvis meget kede af, men samtidig er det også spændende med den nye, som også virker rigtig god.

Men, hvis nu jeg rigtig gerne ville have, at min gamle præst skulle varetage f.eks. en barnedåb. Måtte hun så det ifølge loven?

Det er kun et hypotetisk spørgsmål.

Venlig hilsen

M

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

0
1
Svar på denne tråd

Jeg kender
Forfatter: 
Dato:  02-11-2014 22:28

nogen, som gerne ville have en bestemt præst til at vie dem, og det fik de lov til. Jeg mener, at det er kirkens nuværende præst, som skal give lov, så jeg ville starte med at spørge præsten i dit sogn, om det ville være ok.

What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

1
0
Svar på denne tråd

Den gamle præst
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 07:40

Du kan jo spørge den præst du gerne vil bruge. For det første ved vedkommende om det er OK, for det andet ved du om vedkommende vil/kan ;)

Mvh. Sanne

Sælges: Barefoot Cheyenne str 2, fuldt monteret incl. lammeskindssædde. Se præsentation for flere detaljer.

0
0
Svar på denne tråd

Låne-præst:)
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 11:50

Det korte svar er: Ja, du må godt bruge en "låne-præst" - forudsat, at begge præster siger ja til aftalen.

...Men som nyuddannet, nyansat præst vil jeg da lige slå et slag for, at I lader den nye præst få en chance

Hvis I boede her i sognet, ville jeg føle, det var ret undergravende (mangler lige det rigtige ord...) for mit arbejde, hvis I bad den tidligere præst stå for dåben - med mindre, hun spillede en anden rolle end "blot" at have været jeres præst (Hvis hun var familiemedlem eller andet, ville jeg ikke undre mig...)

Og desuden tvivler jeg meget på, at den tidligere præst ville sige ja! Tror også, hun ville mene, at nu var det min tur til at lære menigheden at kende - og det gør man jo blandt andet ved at møde den i forbindelse med dåb.

Nå... Spændende om der om lidt tikker en mail ind med spørgsmålet om, om den tidligere præst må forestå en dåb i stedet for mig!

8
1
Svar på denne tråd

I min bekendtes
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 12:11

tilfælde drejede det sig om en "lånepræst", der havde døbt og konfirmeret bruden i samme kirke, som vielsen skulle foregå i, så hun ville også gerne have ham til at vie sig. Det kan jeg egentlig godt forstå, men jeg kan også godt se, hvorfor du ville være lidt ked af det, Hak. Dog er der jo ikke nødvendigvis nogen, som har noget imod den nye præst, men bare har et godt, personligt forhold til den gamle

Jeg har netop snakket med et par denne weekend, som har tænkt sig at "kopiere" gommens forældres bryllup ved at holde vielsen i samme kirke og festen i samme festlokaler bagefter (her var dog ikke tale om at "bytte præst" for forældrenes præst er nok long gone), men jeg ved, at folk i disse ritualer ofte godt kan lide at skabe noget kontinuerligt

Mon ikke en ny præst bare skal bruge lidt tid på at lære sognebørnene at kende?

What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd

Til præst Hak
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 13:28

Altså, jeg har jo intet imod den nye præst. Hun virker rigtig sød og kompetent. Det er bare det, at den gamle præst jo har været en del af min livsrejse og hjulpet mig igennem sorgprocesser osv. Jeg her derfor et meget nært forhold til denne præst.

Som sagt, så var spørgsmålet også kun hypotetisk. Jeg vil jo sandsynligvis gøre brug af den nuværende præst.

Venlig hilsen

M

0
0
Svar på denne tråd

Ja, det tror jeg da..
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 13:31

Hej Miksmax :)

Det tror jeg umiddelbart godt man må- ved ikke om det er bestemt fra kirke til kirke. Man kan da altid spørge :)

Og hej Hak :)

Tillykke med uddannelse og nyansættelse :)

Rent menneskeligt kan jeg da godt se at det kan føles lidt underminerende for fx en præst i et sogn at et af sognebørnene ønsker lokationen men med en anden "formidler" om man så og sige- i en bestemt situation. Jeg synes dog det er helt på sin plads at præsterne viser den fleksibilitet og har netop den forståelse at sådan noget kan lade sig gøre. Jeg synes nærmest det ligger i det embede der bestrides...

Og der opstår jo nye 'kunder' og nye behov hele tiden og måske en dag er du netop denne præst, som en familie har knyttet sig til og vil savne når/hvis de flytter og alligevel ønsker til en bestemt begivenhed senere hen :)

Nu er det jo TS' tråd og det var nok ikke ment som en debat, men jeg kan komme med mange andre argumenter for hvorfor jeg synes det er helt ok at vælge præst-kirke som det behager og hvorfor jeg synes at præsterne skal være imødekommende for det ;)

God dag derude

1
2
Svar på denne tråd

Undskyld, jeg kan ikke...
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 13:53

Undskyld jeg kan ikke lade være... fyfy ;)

Hak igen, netop sådan en holdning som den jeg tolker i dit indlæg gør netop at jeg får en aversion i mod præst-kirkekonceptet på det praktiske plan... Du skulle som formidler af noget større (ganske større) være stor og vis nok til at forstå at folks tro og behov for tryghed ikke nødvendigvis skal handle om dig og din person.

Nå, må jeg hellere lade den ligge :)

God dag

2
12
Svar på denne tråd

Bytte præst:)
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 14:33

Ingen grund til at hidse sig op... Jeg siger intet sted, at jeg ville sige nej til at lade den tidligere præst (eller en anden præst med tilknytning til familien) foreslå en dåb, vielse eller begravelse.

Jeg kunne bare ikke læse ud af TSs spørgsmål, om der var en særlig grund til, at det skulle være netop den præst, der skulle stå for det. I hendes andet svar fremgår det så, at hun har haft et sorgforløb hos den præst - og det kan jeg sagtens forstå, betyder noget.

Jeg prøvede bare at belyse det fra den nye præsts synsvinkel :) Det tager lang tid at komme ind på livet af en menighed - og det bliver endnu sværere at lære den at kende (og endnu sværere for menigheden at lære præsten at kende!), hvis man netop ikke mødes til dåb, vielse og begravelse.

Tror faktisk de færreste præster ville sige nej til at lade en anden præst forestå et ritual - så længe der var en begrundelse for, hvorfor det skulle være lige den præst.

Omvendt kan man jo også sige, at ja, jobbet som præst er et specielt job, der ikke kun foregår 8-16, men også handler om væremåde, holdinger osv. Men det er også et job! Jeg er jo ansat i "min" kirke, ligesom min forgænger nu er ansat i sin nye kirke - Hvorfor skulle hun sige ja til at gøre mit arbejde? Sådan fungerer det jo heller ikke indenfor andre fag.

14
1
Svar på denne tråd

Bytte præst
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 14:52

Altså jeg har en enkelt gang oplevet, at en anden præst end den ansat i sognet udførte et ritual. Og det var uden problemer.

Dengang var der tale om en begravelse, hvor selve ceremonien blev holdt i det sogn, hvor den afdøde boede. Efterfølgende var der jordfæstelse i et andet sogn, hvor afdøde var født, opvokset og hvor familiegraven lå. Der tog præsten med og foretog ritualet omkring jordfæstelsen.

Nå, men egentlig så er det nok et spørgsmål om tilvænning. Jeg skal nok blot vænne mig til, at det er en anden præst nu.

Og jeg vil sige til Hak, at hvis det var dig, der holdte allehelgenesgudstjenesten i går aftes, så var det skam ganske godt og rigtige gode ord

Venlig hilsen

M

1
0
Svar på denne tråd

Bytte præst:)
Forfatter: 
Dato:  03-11-2014 18:03

Hej M :)

Det er muligt, det var mig. Jeg holdt da én Allehelgens gudstjeneste igår aftes, men jeg ved ikke, om det var den, du var til :)

Men dejligt, at du giver jeres nye præst en chance.

Hav en rigtig god barnedåb.

Mvh.

0
0
Svar på denne tråd

Hidse op ;)
Forfatter: 
Dato:  04-11-2014 12:37

Hej Hak :)

Rolig nu, jeg hidser mig ikke op... der skal sandelig mere til!

Jeg kansagtens forstå at du kommer 'den nye præst' til undsætning i sådan en debat/spørgsmål. For selvfølgelig har du da ret i at det kræver noget at lære sin menighed at kende og omvendt. Og du er jo også i en position hvor du er den nye :)

Jeg synes nu stadig at man som menighed og borger i dette samfund, hvor man også automatisk betaler kirkeskat og inkluderes i majoritetens trosretning eller måske nærmere traditionsretning, bør have mulighed for at benytte en præst og/eller lokation der har betydning uagtet :)

Men det er egentlig satte mine tanker igang var at jeg ikke ventede at en præst ville sætte sig selv før et sognebarn i sådan et matter. (Omend dit eksempel var hypotetisk)

Jeg er også ked af at jeg gik ind i lige denne tråd omkring emnet (særligt hvis nogle har følt sig stødt), fordi det jo slet ikke var det TS ville have ud af det, men vel blot et svar på om det rent faktisk kunne lade sig gøre.

Ikke desto mindre synes jeg egentlig det vil være en spændende debat, særligt hvis der kom flere synspunkter på ;)

God dag :)

0
2
Svar på denne tråd

En anden præst
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 10:52

Ja det gjorde vi fordi vi ikke brød os om den lokale præst's holdninger så vi lånte præsten fra nabosognet..

Nej tak til hestetransporter !!!

0
0
Svar på denne tråd

Bytte præst
Forfatter: 
Dato:  05-11-2014 13:41

Malenetilde;

Så hvis du skulle opereres på et offentligt sygehus og den læge, der indtil havde behandlet dig (og som du derfor følte en forbindelse til/havde tillid til) i mellemtiden havde fået job på et andet sygehus, så ville du også forvente, at han ikke satte sig selv før dine behov, men kom tilbage på sin tidligere arbejdsplads for at operere dig...for du betaler jo SKAT og dermed betaler du også til sygehusdriften?

Nu tolkede du en del ind i mit første indlæg, så jeg tillader mig lige at tolke lidt ind i dine: Jeg gætter på, at du ikke er den store kirkegænger og måske har en forestilling om, at præster kun arbejder om søndagen? For rent praktisk ville det nemlig også blive indviklet, hvis man frit kunne vælge præst og kirke (lokation) til sine kirkelige handlinger (i dette tilfælde dåb).

Langt de fleste dåb finder jo sted i forbindelse med den alm. højmesse om søndagen (eller til en såkaldt "dåbslørdag") - så hvis en præst skulle til nabosognet eller længere væk for at foretage en dåb, ville det jo betyde, at sogenbørnene i hans/hendes eget sogn skulle undvære deres præst (- De kunne jo så self. være "heldige", at der var et andet dåbsforældrepar i deres sogn, der samme søndag ønskede at gøre brug af deres gamle præst )

Så kunne man selvfølgelig også bare få sit barn døbt en hverdag - men guess what?? Vi arbejder faktisk også i den kirke, vi er ansat i på hverdage

3
1
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider