Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Brugstyveri af hest?
Forfatter: 
Dato:  04-10-2014 22:19

Hej.

 

Det er et lidt absurd spørgsmål, men under en snak kom det op, om der er tale om strafbart brugstyveri på linje med brugstyveri af en bil, hvis man tager en andens hest og rider på den (i lovens forstand)?

 


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 Sikkert
Forfatter: 
Dato:  05-10-2014 13:02

hest og bil er jo sidestillet når det gælder mobil, sååå :)



Sorry
The lifestyle you orderd
is currently out of stock.
0
0
Svar på denne tråd
 
 tyveri af bil
Forfatter: 
Dato:  05-10-2014 20:25

Er det tyveri af bil, hvis ejeren har ladet nøglen sidde i, og jeg kører en tur i den og sætter den pænt tilbage?

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Brugstyveri
Forfatter: 
Dato:  05-10-2014 20:32

Tina ja det er præcis brugstyveri du giver som eksempel der :)

 

Det er vel det samme med hest, spændende spørgsmål faktisk :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

0
1
Svar på denne tråd
 
 Magnail
Forfatter: 
Dato:  05-10-2014 20:50

Jeg tror, der er en ret stor forskel på, at en ting bliver stjålet og ikke kommer tilbage / kommer tilbage i hærget tilstand . og til at en ting bliver brugt og returneret uden skader. Men jeg har intet bud på det med paragraffer...

 

Men jeg tænker at der er en ret stor forskel på, at en aflåst bil bliver stjålet (og ej returneret) og til at hest bliver taget ud af sin boks, får en ekstra ridetur og kommer tilbage i boksen, uden at den har taget skade. Så jeg tænker, at rent juridisk må hesten kunne sammenlignes med den "lånte" bil.

 

Jeg tænkte også på, gad nok vide, hvad der sker, hvis jeg ringer til politiet og siger at naboen har lånt min trillebør uden at spørge og har sat den tilbage, men at jeg gerne vil melde hende for tyveri? Og gad nok vide, om det er det samme, hvis jeg udskifter "trillebør" med "totalt højteknologisk mejetærsker til et par milliarder". I princippet burde det jo være det samme, men i mit hoved er der bare SÅ stor forskel alligevel :-)

 

mvh. tina


Barylere rule!
1
1
Svar på denne tråd
 
 Hærget eller ej
Forfatter: 
Dato:  05-10-2014 21:25

Altså du tror ikke at det er særligt ulovligt at låne en bil uden at spørge, hvis den bare kommer tilbae uden skader? Er det rigtigt forstået? Så kan en hurtig tur på google opklare lidt for dig :) bla her: dinforsvarer.dk/nyheder/brugstyveri- af-bil/

 

selvfølgelig har værdien af det stjålne noget at sige, selvom det ikke burde, men det er nok mere ejeren der ikke ville melde brug af en trillebør frem for en mejetærsker :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

2
0
Svar på denne tråd
 
 I øvrigt
Forfatter: 
Dato:  05-10-2014 21:27

I øvrigt kan jeg se at der er et par tilfælde der er meldt til politiet som brugstyveri og anerkendt som sådan, om de så følger motorkøretøjernes paragraf eller ej, melder historien intet om :)


Med venlig hilsen

Karen

 

Tilbyder international Negle uddannelse og Negle kurser i kunstige negle og nailart, samt salg af produkter til kunstige negle og pleje af naturneglen.

 

http://www.magnail.dk

1
0
Svar på denne tråd
 
 Jens. øhhhmmmmm
Forfatter: 
Dato:  05-10-2014 22:06

 

hvad pønser du egentlig på, er dine egne heste ikke længere gode nok?

 


(OBS: Du har endnu ikke oprettet en signatur).

8
0
Svar på denne tråd
 
 uden at spørge...
Forfatter: 
Dato:  05-10-2014 22:49

Selvfølgelig mener jeg, at det er ulovligt at tage en bil uden at spørge. Eller en cykel eller en neglesaks eller en hest. Jeg synes bare, at jeg husker, at et eksempel på sådan et "lån" af en hest, hvor der netop ikke var tale om tyveri.

 

mvh. tina


Barylere rule!
0
0
Svar på denne tråd
 
 12345½
Forfatter: 
Dato:  06-10-2014 00:27

Baggrunden er sådan set ligegyldig, men historien kommer sig af at en bekendt var udsat for at hendes hest blev "lånt" flere gange det sted hvor hun havde opstaldet uden hendes samtygge eller vidende. Hun opdager det ved at der ligger billeder af hendes hest med en fremmed rytter (og hendes træner) på nettet.


Hun konfrontere derfor en af de andre opstaldere og får at vide at de troede at der var en aftale om at træneren kunne låne hesten. Det var der bestemt ikke.
Nu overvejer hun så lidt hvad hun skal gøre og derfor kom debatten op om hvorvidt der er tale om egentligt brugstyveri af hesten efter §293a da heste betragtes som køretøjer efter loven i øvrigt.


Hilsen

Jens

 

 

'Tænk det du vil, og gør det, du gør'
'Good fences makes good neighbors'

1
0
Svar på denne tråd
 
 2 muligheder
Forfatter: 
Dato:  06-10-2014 01:09

som jeg ser det :

 

1. Enten er din bekendt lidt "rundtosset" og intrigant.

 

2. Hun har helt ret.

 

Hvis nr. 2 mulighed er tilfældet synes jeg egentlig det værste er tillidsbruddet; og personligt ville jeg give en verbal "røffel" og finde anden opstaldning

 


 

 

Mvh Janni

Nu med gult kort :-)

 

2
1
Svar på denne tråd
 
 nøjagtigt svar
Forfatter: 
Dato:  06-10-2014 01:45

Ja det er brugstyveri og strafbart jf. § 293, men det er ikke det samme som brugstyveri af motorkøretøj jf. § 293a.

 

Uddrag af straffeloven:

 

§ 293. Den, som uberettiget bruger en ting, der tilhører en anden, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år, medmindre forholdet er omfattet af § 293 a. Under skærpende omstændigheder, navnlig når tingen ikke bringes tilbage efter brugen, kan straffen stige til fængsel i 2 år.

Stk. 2. Den, der uberettiget hindrer en anden i helt eller delvis at råde over ting, straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år. Straffen kan stige til fængsel i 2 år, hvor der er tale om overtrædelser af mere systematisk eller organiseret karakter, eller der i øvrigt foreligger særligt skærpende omstændigheder.

 

§ 293 a. For brugstyveri af motorkøretøj straffes med bøde eller fængsel indtil 1 år og 6 måneder den, der uberettiget bruger et motorkøretøj, der tilhører en anden. Under særligt skærpende omstændigheder, herunder navnlig i gentagelsestilfælde, kan straffen stige til fængsel i 4 år.

 

Mvh. David (jurist)


Det er menneskeligt at fejle - det er bare ikke en undskyldning


9
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  06-10-2014 20:52

Rul dem i tjære og fjer


Heste lyver aldrig

6
0
Svar på denne tråd
 
 Charlotte
Forfatter: 
Dato:  06-10-2014 22:40

Fnis..


 

 

Mvh Janni

Nu med gult kort :-)

 

0
0
Svar på denne tråd
 
 bagatelgrænse
Forfatter: 
Dato:  07-10-2014 08:42

Jeg er helt enig med at tyveri er tyveri også selvom det "bare" er et lån.

Men jeg tænker, der er en bagatelgrænse? Altså i eksemplet med trillebøren og ja, lån af hesten.

Det er vel kun hvis genstanden eller hesten udsættes for hærværk og ødelæggelse, der kan rejses en sag?

 


Wrap og hø sælges.

Dejlig kat. 1 kåret stævnepony sælges

Opstaldning tilbydes imellem Viborg og Kjellerup. se mere på

staldlauenborg.dk

 

0
4
Svar på denne tråd
 
 Bagatel?
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 14:48

Tja, brugstyveri - jamen hvis træneren f.eks. låner hesten og bruger til undervisning, så har han vel en vis form for indtjening på det? Ligesom der vel dermed også kommer slid på hest, udstyr m.v.? Lidt ligesom slid på en bil, benzinforbrug - forsikring som vel også skal dække mere/anderledes, ved andres brug?

 

Med billeder er der vel fin dokumentation for at hesten er brugt af fremmede, men så er vi så ude i at dokumentere den manglende forudgående aftale - men er da interessant om det ville kunne tages op, efter de paragraffer David bringer op, eller om det netop vil ryge på "bagatelgrænsen".

 

Og vil der så være forskel på om hesten har en værdi af 5.000kr eller 100.000kr? Og er der så forskel på om det er en hest hvor rytteren udnytter hestens potentiale og forbedrer sit niveau? Eller om det modsatte sker? Altså en dygtig hest som forringes grundet rytterens manglende evner?

 

Uanset hvad var jeg blevet jævnt tosset hvis nogen bare lånte min hest på den måde! Eller min bil!


Rollo

 

Rollo's Dyr

Hjemmeside | Facebook

West Highland White Terriers

Dværgvædder kaniner i Satin og Rex

3
0
Svar på denne tråd
 
 Svar....
Forfatter: 
Dato:  09-10-2014 15:40

Jeg kan godt forstå man som hesteejer kommer op i det røde felt hvis den slags sker, men at rode politiet ind i det osv. synes jeg er at overdrive, medmindre hesten ligefrem har lidt skade. Ellers som andre siger flyt hesten osv. og så bør den vel ikke være længere?

 

Jeg synes vi skal lade politiet bruge deres tid på vigtigere ting end sådan noget som det her.

5
3
Svar på denne tråd
 
 skade hesten
Forfatter: 
Dato:  14-10-2014 21:43

Jeg tænker at der vel kan være en risiko for, når nu bare hesten tages uden ejers viden, at hesten måske rent faktisk står med en skade som gør den ikke må riden på bane eller pt. ikke må rides... det jo ikke alle skader der kan ses med det blotte øje, men som vides af ejer og evt. andre i stalden.. og så er det jo egentlig komplet irellevant om hesten stilles pænt tilbage med sløjfe om halsen og tak for lån...

 


Stritmaner er bare et hit!

4
1
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider