Kære Hn'er
Jeg har været så heldig, at blive udtaget til Talentsamling for dressurryttere i D12, på baggrund af at min dejlig 7 års Pinot Noir var startet i MB0 i foråret.
Desværre står han skadet, men jeg fik lov til at møde med 6 årige Krones Caspian i stedet for, selvom han endnu kun er startet på LA-plan - og det blev en spændende og interessant dag, som har sat tanker i gang hos mig ang min træning.
Så i lørdags mødte Caspian og jeg op kl 08 på Skanderborg rideklub, hvor vi skulle ride foran de andre deltagere, samt vurderes og få vejledning til hvad man skulle træne af berider Ulrik Sørensen.
Jeg har ikke været i dressurverdenen i mange år, så jeg vidste ikke meget om Ulrik, andet end at han er træner for junior/youngrider landsholdet. Så nerver over at skulle ride overfor både et dygtigt publikum, og en træner som er vant til topekvipager var måske en lille smule til stede 
Helt overordnet set så blev det en yderst lærerig og inspirerende dag, hvor det at selv blive vurderet og vejledt, samt det at se andre ekvipager blive vurderet og vejledt var yderst interessant. Især fordi Ulrik var yderst pædagogisk i sin vejledninger, samt yderst fair overfor hestene med god fokus på at blande "stævne-" og "trænings-"ridning.
Stor fokus på at hestene skulle bære sig i et stabilt arbejdstempo, og ikke bare "blæse afsted" i højt tempo. Stor fokus på at hesten skulle arbejde hen over ryggen, og skulle være smidig. Så helt banalt grundridning, grundridning og atter grundridning 
Men også med stor fokus på rytterens korrekte opstilling !
Og det er så her "det bliver sjovt"
Jeg var så at sige den eneste rytter, som fik (berettiget) kritik for min opstilling !
Et "emne" jeg udmærket ved at jeg har problemer med, da jeg har et svagt sæde/lænd, og da jeg har tendens til at ride "unghesterytterridning" - let foroverbøjet, lidt for lange tøjler, lidt for "førende" tøjler. Det er sjældent man ser mig virkelig sætte måsen i sadlen og stå imod med sædet !
Her fik jeg ved at se de andre ryttere ride virkelig set, hvordan et stærkt sæde ser ud, og flere ryttere havde da også en virkelig flot opstilling.
MEN alligevel var jeg så den eneste rytter ud af hele flokken, som fik vurderingen af hestens uddannelsesniveau til at være en "alderssvarende uddannet hest" 
Så dette kursus har bragt nogle tanker i gang....
Jeg bør gøre noget ved min opstilling - som Ulrik sagde, jeg var for fokuseret på hesten, nu skulle jeg fokuserer på min opstilling. Så ridning op med spejle, jeg overvejer at gå til yoga eller pilates for at forbedre min kropsfornemmelse, og styrke mit lændeområde.
MEN i bund og grund har jeg jo "med min elendige opstilling" så alligevel lykkedes at uddanne en unghest korrekt, så er det her "opstilling versus hestens uddannelse" ? Vil jeg ødelægge mere, ved at fjerne fokus fra hestens "funktion" til at forholde mig til min opstilling - med risiko for at jeg stiver mig, bliver uforkuseret på alt andet end at "sidde korrekt" ?
Nu forstår jeg lige pludselig meget bedre, hvorfor beridetaspiranterne på den Spanske rideskole puttes i longe på veluddannet heste de første par år. Her kan de total fokuserer på deres opstilling, fordi hestene er så uddannede at du som rytter ikke behøver at tænke på dem i sådan en specifik træning-i-opstilling seance.
At jeg ud over ovenstående opstillingsproblem, også fik en masse med hjem via at se de andre ryttere træne, det kan jeg så ikke ligge ud her på HN, da jeg jo kun selvfølgelig har lov til at tale for mig selv.
Men moralen er, at det er SÅ givtigt at komme ud til sådan et kursus, at jeg nok fremover vil overveje kraftigt, at tage kurser med som inspirationskilder til min egen træning. Selvom jeg er yderst tilfreds med min underviser i det daglige 
Så har I/du muligheden for at ride kursus, og se andre få undervisning - så er det virkelig anbefalingsværdigt 
Mvh Charlotte
PS STOR tak til D12 for at lave sådan et godt initiativ over for os primært alm amatørryttere.