Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Glæden ved høns ved heste
Forfatter: 
Dato:  09-08-2014 13:04

 

Sidste sommer fik vi (endelig) høns. 4 stk.

Vi har udvidet flokken med yderligere 2 høns og en hans i år.

 

Grunden var dels, naturligvis, at få æg samt "rygter om" at de spiser snegle eller snegleæg. . Det kan man vel godt kalde mekanisk bekæmpelse. (sneglene spiser de tilsyneladende ikke, men har dog hørt at løbeænder gør!)

 

De er sjove at iagttage i det hele taget og de har været let at gøre tamme og kælene.

 

Bonus er at vi i år har oplevet markant færrere regnklæge hos hestene og på matriklen i det hele taget.

 

Der har virkeligt værret så få i år, at vi har tænkt at det er hønesnes "skyld". Jeg har prøvet at finde ud af noget omk. regnklægens levevis og formering og det lader til at den yngler i 'mudder' eller fugtig jord, præcis der hvor hønsene også går og 'gratter' rundt. Det er kun hunnen som stikker...

 

Er der andre der har lignende erfaringer omk. høns og regnklægen?

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

2
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke klæger men
Forfatter: 
Dato:  09-08-2014 13:46

Da jeg havde fritgående høns over det hele havde mine katte ingen flåter :-) og vi havde overraskende få fluer taget i betragtning at det var på landet


 

0
0
Svar på denne tråd
 
 hmm...
Forfatter: 
Dato:  09-08-2014 15:46

Det var dog smart! Ville egentlig gerne have høns...

 

Skal vi ikke gå på opdagelse efter små fugle, der gider æde bremseæg og klæg på hestene? Ligesom næsehorn og de der parasit-ædende fugle?

 

Ang. snegle, så æder mokusænder dem vist også.


Bissen

Forgive yourself for not knowing what you didn't know until you learned it

0
0
Svar på denne tråd
 
 Halløjsa
Forfatter: 
Dato:  09-08-2014 20:26

MissGreen/ Du har måske også fat i noget dér!

 

Vi har faktisk haft ganske få flåter i år, sammenlignet med andre år! Jeg tror hunden har haft 2 og min gamle hoppe har lige haft en enkle. Troede derfor, at det var et "mildt" tægeår i år.

 

Jeg plejer at gå rundt med en tægetang og en tom bøtte fra høvlet peberrod og når jeg finder tæger så kommer de deri og den bliver tømt i brændeovene så jeg er sikker på at de ikke bidder sig fast i andre små væsener. I år har jeg ikke haft det med i lommen.

 

Sidste weekendt var rollingerne på besøg hos svigerfamilien og den store pige fik hele 2 bæster med hjem, men de har heller ingen høns.


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Regnklæg
Forfatter: 
Dato:  10-08-2014 09:58

Det kan også være fordi at det har været tørt da de skulle klægge, regnklægs æg klægger i midt juli. og livscyk. vare fra midt juli til slut august.


Mvh Viben.



* You're nobody 'til somebody loves you You're nobody 'til somebody cares. *
Dean Martin

1
0
Svar på denne tråd
 
 Sommer
Forfatter: 
Dato:  24-08-2014 11:47

 

Viben/ I vores område som er gammel havbund med masser af kanaler er der aldrig tørt uanset sommeren. :) Vi har ikke skullet ret langt hjemmefra før end der har været lige så mange klæge som normalt... . I nogle perioder kan vi overhovedet ikke ride i det lave område...

 

På en "normal" sommer kan vi ikke endgang sidde i haven uden at blive overfaldet af krybene. I år har vi kunnet gå ud til hestene uden at blive overfaldet som de tidligere år og vi har kunnet opholde os i hele haven stortset uden at møde en eneste klæg. Det har bare været så markant at vi har 'givet hønsene skylden'.

 


~ Anette

 

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

 

You are the architect of your life..

 

INGEN er rig nok til at miste en ven!

 

Man skal ikke gå ned på former. ;-)

 

Frieser hoppe sælges.

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider