Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Har DU en hoppe i overskud?
Forfatter: 
Dato:  10-07-2014 17:46
Indsat fra nyheden Har DU en hoppe i overskud?:

Højelse Hesteklinik er et af de få steder i Danmark, hvor det er muligt at få foretaget embryotransfer. Embryotransfer i sig selv er revolutionernde, fordi det giver mulighed for at avle på de allerbedste hopper, samtidig med at de går i sporten.


Det har indtil de senere år været et stort dilemma, om man skulle vælge at tage en god hoppe ud af sporten, for at den kunne indgå i avlen i stedet. Da teknikken var i sin spæde start, var det en bekostelig og usikker affære at få lavet embryotransfer, men i takt med at man er blevet bedre og bedre til teknikken, og det i dag er hverdag at der foretages embryotransfer, er der nu en hel del flere der har øjnet muligheden for at føre generne videre på sine bedste hopper. Det kan enten være ønsket om at lave flere afkom på sin gode hoppe, eller det kan være ønsket om, at hoppen fortsat skal gå i sporten.


Med embryotransfer er muligheden altså kommet for at hoppen kan gøre begge dele blevet en mulighed.
"Men i år er der sket en stigende interesse for embryotransfer, som har medført at vi i år står i den situation, at vi mangler egnede hopper, som kan bruges som rugemødre" udtaler dyrlæge Steen Bo Larsen fra Højelse Hesteklink, som ligger i Lille Skensved lige syd for Solrød på Sjælland.

Hvad er embryo transfer?
Princippet for teknikken for embryotransfer er, at et befrugtet æg skylles ud af livmoderen på donorhoppen og lægges over i en rugemor. Det sker på 7. dagen efter insemineringen.

Da embryotransfer primært bruges på konkurrenceheste i springning og dressur (men også er ret udbredt i islænderkredse), er det primært rugemødre af DV-typer som ønskes, hvor der naturligvis ikke er krav om at det skal være en DV'er. Den gode rugehoppe er 4-10 år gammel, af DV-typen og gerne en hoppe, der tidligere har fået føl. Hvorfor den skal bruges som rugehoppe er underordnet - den kan være skadet eller ejer kan have andre grunde til, at de ønsker at låne hoppen ud i periode.

"Det foregår sådan, at ejer afleverer hoppen til Højelse. Hvis hoppen bliver drægtig, overgår hun til embryonets ejer, hvor hun så vil være vinteren over og hele næste sommer og efterår, indtil føllet kan vænnes fra. Derefter tilbydes rugehoppens ejer at få hesten tilbage.
Vi er forholdsvis langt henne i sæsonen nu, og nogle af de hopper, vi vil modtage nu til rugemødre, vil ikke blive brugt. I sådanne tilfælde bliver ejer selvfølgelig tilbudt at få hoppen tilbage ca 1. september." udtaler dyrlæge Steen Bo Larsen til slut.

Der er ingen omkostninger ved at låne sin hest ud til Højelse Hesteklinik undtagen kørsel til klinikken når hoppen afleveres og igen når den hentes. Højelse afholder alle udgifter på hoppen, mens de har den, og når den overgår til donorhoppens ejere, afholder de alle udgifter til hoppen, indtil føllet er blevet vendt fra.

 

Hvis du skulle være interesseret i at lade din hoppe indgå i projektet, bedes du kontakte Højelse Hesteklinik, gerne pr mail: dyrlaege@get2vet.dk eller på tlf 56168022 kl 9-14.

 

Forsidefoto: JP-Photo.dk

0
0
Svar på denne tråd
 
 risisko ved foling
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 06:53

det lyder så nobelt at man kan låne sin hoppe ud og at embryonets ejer afholder alle udgifter undervejs.

 

men hvad med den risko man løber som hoppeejer? der kan jo tiltræde mange former for komplikationer undervejs samt under folingen ?

 

Nogen der har et godt argument hvorfor man skal låne sin hoppe ud til dette formål?

 

 

Karina

 

7
0
Svar på denne tråd
 
 xxxxxxxx
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 07:07

Karina - jeg forestiller mig, at der bliver lavet en kontrakt hvor man beskriver ansvarsfordeling osv. Men der er jo jævnligt tråde om småskadede hopper, eller ejer skal rejse et års tid, eller skal begynde på uddannelse eller ..... Så kunne det her da være et alternativ til at sælge eller låne ud?


Mvh. Sanne


Velholdt brugt hestetrailer søges.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Sanne..
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 07:25

 

Jeg har feks en hoppe stående fordi jeg af sentimentale årsager ikke ønsker at skille mig af med den(min tidligere springhest)- men hvorfor skal jeg løbe riskoen ved at låne den ud som følhoppe?

For mig som ejer er riskoen lige stor om en anden ejer føllet eller jeg selv gør det- det er blot ifolingsprisen jeg kan slippe uden om/spare.

 

Denne risko vil jo være tilstede ved alle ifolinger- så at bruge dette som mulighed ved feks rejse som du foreslår, istedet for at sælge etc skal man da have med i sine overvejelser at hoppen kan lide overlast, få skavanker der efterølgende kan koste penge/ nedsætte handelsværdien osv

 

Jeg ved godt den også altid kan få en skade på folden i morgen.....men ifoling kan man takke nej til der skal man træffe et aktivt valg- fold er mere alm. hverdagsting.

 

 

 

 

Karina

 

4
1
Svar på denne tråd
 
 Selvfølgelig...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 08:54

... er der en risiko - både ved at udlåne og ved at en hoppe ifoles og skal have føl.

 

Og man kan aldrig gardere sig mod at der er nogen der ikke tænker sig om. Men jeg vælger at tro at dem der bruger penge på embryotransfer ikke ligefrem er uerfarne avlere - og at det heller ikke lige er dem der hopper over hvor gærdet er lavest mht at ringe efter dr. dyr en gang ekstra.

Hvor Baloo og jeg bor har vi i øjeblikket 3 rugemødre gående. To med føl fra i år og en der venter et til næste år - og vi fik 2 rugeføl sidste år. Nogle af ejerens egne hopper er da også udstationeret hos andre - eller står på Højele og venter på et embryo :)


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 Udlån til rugemor
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 09:46

Jeg har udlånt den ene af vores unge hopper til Højelse. Jeg er overhovedet ikke bekymret. Jeg har udlånt en ung og sund hoppe, som fik føl som 4-års uden problemer og hvis ellers hun er drægtig, så vil hun blive udstationeret hos seriøse ansvarsfulde avlere. Hvis der skulle ske noget med hende i forbindelse med folingen, så kunne det jo lige så godt være sket når vi selv fik føl på hende, det er ikke anderledes.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Nu er Højelse...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 10:09

... jo ikke just uerfarne ud i kunstig befrugtning. Og som Lisbeth er inde på, så er det jo ikke en procedure, som du får lavet på naboens Lotte med en tilfældig hingst.

 

Det er nøje udvalgte hingste og hopper, der lægger sæd og æg til, som en rugehoppe så skal passe på. Sådan en føllebølle er rigtig dyr at lave, så jeg tror bestemt ikke, at der spares på hoppen, da der er stor interesse i, at der kommer et sundt og rask føl til verden om elleve måneder (y)


Venlig hilsen Camilla

 

Herman Sprenger bid sælges

 

Tredelt 14cm/Ø16mm. med løse bidringe

Todelt 14,5cm/Ø16mm. med løse bidringe

__________________________

 

3
0
Svar på denne tråd
 
 anden indgangsvinkel
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 10:22

jeg er helt med på at Højelse/Steen Bo ved hvad de laver- men undervejs i 11 mdrs drægtighed kan der ske ting og sager- lige så ved selve folingen. Ting som hoppen de efterfølgende år kan være tynget af, ting som hurtig dyrlæeghjælp ikke kan afhjælpe.

 

Heldigvis går foling godt de fleste af gangene- jeg synes bare at udlånere skal vide der er en risiko- en der for mig til at fravælge sådan et projekt

 

Var det mit eget føl i maven på hoppen ville jeg med stor sandynlighed have føllet efter floing som "erstatning" hvis hoppen blev skadet under folingen- men det har man ikke ved embryotransfer.

 

For os med kun et par heste er der jo mange følelser på spil ved udlån- uanset om det er til ridning eller avl, så jeg kan som sagt ikke se fordelen for mig som ejer i udlån som rugemor. Udlånt som ridehest har jeg gjort med heste dvs som helparter.

 

Så jeg kan desværre stadig ikke gennemskue hvorfor folk vælger at udlåne dyret til rugemor- menjeg kan godt forstå folk der gerne vil låne i stedet for selv at købe

 

Karina

3
1
Svar på denne tråd
 
 Avlshoppe i overskud
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 10:36

Nu har jeg en ung avlshoppe, som jeg ikke under nogen omstændigheder vil sælge, da jeg om nogle år skal lave en afløser til hende. Men omvendt så er tiderne ikke lige nu til bare at ifole og satse på at kunne sælge føllet. Så alternativet ville være bare at lade hende gå.

 

Jeg kender da også en der lånte sin skadede ridehest ud som rugemor, dyrlægen havde sagt at et års pause fra ridning måske kunne hjælpe, så det var da forsøget værd at lade hoppen få halvandet års fred.

 

Man skal også huske at lånerne har ofret i omegnen af 30.000 for at få puttet det føl i, så de har jo en kæmpe interesse i at alt går godt.

 

Det eneste der gjorde mig lidt usikker var da jeg læste om den Islandske hoppe hvor der er lavet 2 ET-føl, og hvor det ene var lagt i en varmblodshoppe som blev alvorligt syg af at gå i løsdrift med de islandske heste, men den kom sig dog.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Det er jo altid...
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 10:46

... risiko ved ifoling - og foling. Det har jeg også i klar erindring, da en veninde netop udlånte sin hoppe - og fik en hest retur der døjede med problemer i årevis - fordi låner skulle spare en dyrlægeregning ved foling (tilbageholdt efterbyrd)

 

Det ER en tillidssag - og det er rigtigt at man jo løber samme risiko med at ifole selv, men så har man også håbet om et føl til sig selv.

 

Jeg tror at de fleste af de heste der bliver brugt, enten er skadet selv eller er overskudshopper som en avler ikke lige kan få solgt - eller som måske ikke selv er helt gode nok til at avle på. Men så er det jo også en god måde at bruge hoppen.


£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd
 
 ville gøre det igen
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 12:00

Sitta blev brugt i flere omgange, hun er bl.a "mor" til Zaladin Mi der i går ejes af Jan Brinck og er kåret hingst i Sverige. (lidt stolt må man vel gerne være)

 

Der har aldrig været komplikationer og der bliver passet godt på hopperne. Man kan formentlig indgå flere forskellige aftaler, eks at man får sin hoppe hjem igen og den går drægtig hjemme og så afleveres til følle-ejer eller dyrlæge inden foling så der er ekstra kontrol.

 

2
0
Svar på denne tråd
 
 Overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 12:42

Vi afleverede for nogle år siden en hoppe som rugemor, hun er det stadig ig har et skønt liv.

 

det er LUKSUS og en kæmpe gave, hoppe var i sin bedste (unge) alder, men havde ikke temprementet til at være ride hest og var ikke god nok som avlshoppe, så hvad gør man med sådan en? Der er en overflod af "foldbumser" og en så ung hoppe ender hurtigt som kasteboldt, hvis ikke hun var blevet rugemor ville alternativet være slagtning :(

 

HUn trives fantastisk med sin nye tilværelse og er den perfekte mor, jeg er så lykkelig {\rtf1\ansi\ansicpg1252
{\fonttbl}
{\colortbl;\red255\gre...\blue255;}
}

så det kan klart anbefales :)

2
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider