Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Livet som studerende
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 01:09

Jeg er netop blevet student og skal nu have et sabbatår bl.a. for at finde ud af, i hvilken by jeg gerne vil læse

Jeg kunne godt tænke mig at høre nogle oplevelser omkring det at flytte alene til en ny by, at starte på universitetet og studielivet generelt.

Hvad skal man især have med i sine overvejelser, når man skal vælge studieby? Er der nogle, der har erfaringer med at flytte fra Jylland til København? Hvor svært var det at finde bolig og ikke mindst at overleve på en SU? Hvad med Århus?

Hvordan oplever i livet som studerende?

Jeg glæder mig meget til at beskæftige mig med et område, som jeg selv har valgt og som interesserer mig, men jeg har også en oplevelse af, at man som studerende på universitetet er meget overladt til sig selv.

Jeg frygter at skulle bruge de næste 5 år af mit uddannelsesforløb på at sidde alene derhjemme og læse og så kun være sammen med andre mennesker til forelæsning 2 timer om ugen. Det betyder meget for mig, at jeg kan diskutere stoffet med andre, få nye vinkler og perskeptiver og engang imellem få feedback på det, jeg laver.

Mvh. Cecilie

2
0
Svar på denne tråd

qwerty
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 01:32

Hej :-)

Jeg har ikke selv erfaring med at flytte i forbindelse med studiestart, da jeg allerede boede i Kbh på det tidspunkt. De fleste jeg kender, har valgt at bo dér, hvor de kunne komme ind på studiet - det er typisk sværere i Kbh, så nogle er startet i Århus og er så senere blevet overflyttet til Kbh.

Jeg vil bare sige, at det er supervigtigt at deltage i introturen - og i det hele taget være med i alle de sociale arrangementer især i starten. Her får man virkelig grundlagt nogle venskaber der holder hele studietiden og mere til :-)

Jeg elskede at gå på bacheloruddannelsen. Man lærte en masse mennesker at kende og der foregik meget socialt. På kandidaten var folk spredt mere for alle vinde, så det var knap så sjovt. Men du kan bestemt godt glæde dig til det. Det er en helt speciel periode i ens liv :-)

Pøj pøj med det!

Kh Louise

Dyrehavegaard - et levende sted

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 11:22

Nu er der jo stor forskel på uddannelser og det er ikke alt du kan læse alle steder.

Med hensyn til byen du vælger, så ligger universiteterne alle i de større byer hvor der pt sker en enorm udvikling. De har alle deres fordele og ulemper.

Vil du have en forholdvis billig bolig så kig mod Aalborg, her er prisniveauet for en 3 værelses ca. det samme som et dele værelse i KBH. En anden fordel ved Aalborg er gruppearbejdet, som du kan elske eller hade, men det betyder meget for det sociale på studiet. Her får du netop også muligheden for at diskuterer stoffet igennem. Jeg gik samtidig på et studie med kun 7 på årgangen, det gør det hele lidt mere tæt ;) Vi havde dog "gæster" på nogle semestre og det var også fedt. Jeg oplevede ikke kandidaten som så meget anderledes, vi havde fortsat mange timer.

Herudover så er livet som studerende skønt!! Dine udgifter er gennemgående meget lavere end hvad du oplever senere i livet, det er sjovt at studerer, men det er hårdt (afhængig af uddannelse).

Kan kun sige glæd dig - jeg er nyuddannet og starter snart i job, så farvel til alle studiegoderne og det fede liv (jeg elsker at knokle med at lære nyt).

1
0
Svar på denne tråd

Jeg er helt
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 11:45

enig med chris97. Jeg læste også i Aalborg og elskede det! Mit studie fandtes på alle universiteter i DK, og det havde et lavt adgangsgennemsnit, så jeg havde frit valg. Jeg fortryder intet Gruppearbejde kan være frustrerende, men det er også utroligt givende.

Hvis du er rimeligt åben og social (tving dig selv i begyndelsen, selvom du måske er tilbageholdende - det betaler sig), så kommer du ikke til at sidde derhjemme og kukkelure alene, bare rolig. Mange akademikere finder deres eneste ene under studiet - undertegnede inkluderet Man mødes med en masse ligesindede, og I vil have/få meget til fælles. Der findes næsten ikke bedre grobund for venskaber (med mere).

What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

2
0
Svar på denne tråd

Aalborg er en fed by...
Forfatter: 
Dato:  12-07-2014 12:49

Jeg siger tak for jeres svar

Aalborg er en skøn studieby, men har boet i Aalborg hele mit liv, så tror ikke det bliver her...

0
0
Svar på denne tråd

Det kan jeg
Forfatter: 
Dato:  12-07-2014 13:17

godt forstå - det er også et godt tidspunkt at komme ud at se noget nyt og ruske lidt op i sig selv Mange kunne ikke forstå, hvorfor jeg ikke ville til Aarhus (er vokset op på Djursland, så Aarhus er den nærmeste store by, selvom den ligger 1 time fra, hvor jeg boede dengang), men jeg ville hellere til en mindre by (mere overskueligt - og så ER Aalborg altså mere charmerende end Aarhus ). Samtidig var det også befriende ikke at kende en sjæl på forhånd, men have tryghed i at vide, at man automatisk ville blive kastet sammen med medstuderende fra starten af pga. gruppearbejdet.

Måske kunne du se på Roskilde? Hvis dit studie altså udbydes der, og du gerne vil sikres social kontakt fra starten af - de arbejder jo også i grupper derovre. Jeg kan forestille mig, at boligsituationen nok også er nemmere at håndtere i Roskilde end Kbh.

What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  12-07-2014 14:40

Jeg valgte Aarhus til - selvom jeg havde muligheden for både Aalbrog og Aarhus hvor jeg bor.

Jeg syntes at studiet på Aarhus bare tiltalte mig så meget, og jeg var ikke i tvivl om at det nødvendigvis måtte være Aarhus, der var det rigtige valg.

Jeg har så senere erfaret, at hvis man vil noget inden for mit fag, så er Aarhus stedet hvor man skal være.

Jeg synes Aarhus er en fantastisk by - jeg pendler til og fra byen, men jeg er simpelthen så vild med Aarhus. Det er en fantastisk dejlig by hvis du spørger mig.

Man skal ikke nødvendigvis vælge efter hvor det er mest populært, men også efter hvor fagligheden er størst inden for det, man gerne vil læse. Og det kan variere.

I min verden skal man vælge med hjertet...

Mit studiet er i hvert fald valgt 100% med hjertet.

Og jeg har ikke fotrudt.

0
0
Svar på denne tråd

Epirus
Forfatter: 
Dato:  13-07-2014 10:20

Nu ved jeg ikke hvad du har tænkt dig at skulle læse, men du skal huske, at der jo altså også er STOR forskel på hvordan de forskellige studier er bygget op.

Jeg læser selv veterinærmedicin (i kbh, for det er det eneste sted i dk man kan læse det), og der har vi helt enormt mange forelæsningstimer, øvelsestimer i laboratoriet osv. Dvs. vi er på skolen rigtig meget. For det meste er vi på skolen hver dag. Så der er i hvert fald ikke noget med at sidde alene derhjemme og læse ;-) Og man lærer jo folk at kende når man starter, og får dannet læsegrupper osv. Så det ville jeg ikke være så bekymret for - men igen, der er SÅ meget forskel på uddannelserne. På medicin i kbh ved jeg at man er inddelt i klasser, og har klasseundervisning en stor del af tiden - suppleret med forelæsninger. Der har vi så kun forelæsninger og ikke "klasser".

Mht. priser osv. så ER det dyrt i kbh, men jeg ved ikke så meget om hvor meget dyrere det er ifht. de andre store byer. Nu er jeg selv i en heldig boligsituation, så det er ikke noget problem for mig, men ved at en del fra studiet har haft svært ved at finde boliger som var til at betale.

Til sidst - rigtig meget held og lykke med det! Det er en rigtig fed tid!! :D

... Sofie Støjko

- stud.med.vet og rytter til de 2 dejligste låneheste <3

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider