Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

skur/ly på græsfold-lovpligtigt
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 13:36

sommeren er endelig over os og således også varme, sol og insekter.

på mine ture rundt i det ganske land, har det undret mig meget, at så stor en del af de græssende heste, ikke har et skur eller i det midste ly, hvor de kan komme væk fra varmen og insekterne i de værste timer.

måske det er fordi det ikke vides at det rent faktisk er lovpligtigt(dyreværnsloven) at have skur/ly også om sommeren og ikke kun i vinterperioden.

har du husket et skur til din hest? hvis ikke hvorfor?

Professionsbachelor i Medicinsk Laboratorieteknologi

Den smukkeste himmelhest

*R.I.P*

7/6 1992 - 28/4 2011

Subito´s Chablis, elsket og savnet for evigt

1
1
Svar på denne tråd

Vinter
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 14:19

Det er kun ved vinter eller vinterlignende forhold.

Det er en uskreven regel at det er fra 0110 til 3004 :)

Mette Stelmach

med de skønne pletter
Sartors Simply the Best og Rughavens Shadow

*** RIP ***

Cappucino

01.06.03 - 17.06.10

RIP

Quinar's Lovespot
22.04.00 - 30.05.11

*** Mine Engle ***

2
0
Svar på denne tråd

Det er
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 15:13

Det er lovpligtigt fra 0110 - 3004. En skreven regel - ikke en uskreven regel !!

Nej jeg har ikke skur på min sommerfold (ej heller på min vinterfold). De har haft et skur, men de gad ikke være i det. De har mulighed for at gå i skygge ved nogle træer, men gør det ikke. De står helst et sted hvor det lufter, selv på de varme dage.

Hvis jeg eller manden er hjemme, lukker vi dem gerne på stald nogle timer, men kun hvis de har lyst, hvilket de nogle gange gerne vil:-) Det gælder også ved kraftig regn :-)

Helena

22 års foldbums afstemning ukendt :-)

11 års hoppe e. Donato/Michellino/Roots XX

4 års hoppe e. BH Romanov/BH Leredo/BH Romancier

0
0
Svar på denne tråd

Det ville være dejligt...
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 15:30

... hvis dem der referede til love, kom med henvisning til prøcis HVOR det står skrevet eller ikke skrevet.

I den version af Lov om Hestehold som Dansk Rideforbund linker til (jeg vil ANTAGE at det er den aktuelle version), står der:

§ 19. Den ansvarlige for et hestehold skal sikre, at heste, som går ude i vinterperioden og i perioder med vinterlignende vejr, kun er ude i mere end 12 timer i døgnet, hvis de har udviklet et kraftigt og tæt hårlag og er ved godt huld og har adgang til læskur eller bygning, hvor alle dyr samtidig kan hvile på et tørt, strøet leje.

www.retsinformation.dk/Forms/ R0710.aspx?id=2661

Altså ingen datoer og ingen regler for læskur om sommeren.

Vores har ikke læskur på sommerfoldene - men der er skov i kanten af alle folde, så der er god mulighed for at stå i skygge. Ikke at de vælger de - de foretrækker at være på en bakketop hvor der kommer lidt luft.

£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

3
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 15:31

Det er IKKE lovpligtigt med skur om sommeren.

(har lige tjekket hesteloven)

mine bestemmer mer selv om de vil være ude eller inde året rundt, men man kan ikke se deres indgange til stalden ude fra vejen af. Så kom du forbi her, kunne du også sagtens tro at de ikke kunne gå ind både sommer og vinter.

0
0
Svar på denne tråd

Min fejl
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 18:30

Min fejl hvis der ikke længere er datoer for, hvornår man skal have skur på folden. Sådan var det i "gamle dage" :-)

Helena

22 års foldbums afstemning ukendt :-)

11 års hoppe e. Donato/Michellino/Roots XX

4 års hoppe e. BH Romanov/BH Leredo/BH Romancier

0
0
Svar på denne tråd

hephey
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 18:50

jeps mine har skur... ligesom om vinteren

den eneste gang i år jeg har set dem bruge det var her for et par dage siden, hvor jeg gik og ledte efter dem, og grædefærdig var på vej op mod stalden igen, fordi jeg ville hente hjælp til at finde dem... så så jeg en bagpart stikke ud af skuret og gik op og kiggede.... der var flokken, mine egne lå og kiggede på mig somom de ville sige "hvorfor ser du så bekymret ud.... vi har jo været her hele tiden"

Carina Overgaard... Militaryrytter

Change the voices, in your head
Make them like you, instead

www.bricksite.com/ fredericiahesteklip

1
0
Svar på denne tråd

skur/ly på græsfold-lovpligtigt
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 19:30

jo det er stadig lovpligtigt, bare ikke under §3 mere, men § 2 (§ 2. Enhver, der holder dyr, skal sørge for, at de behandles omsorgsfuldt, herunder at de huses, fodres, vandes og passes under hensyntagen til deres fysiologiske, adfærdsmæssige og sundhedsmæssige behov i overensstemmelse med anerkendte praktiske og videnskabelige erfaringer)siger at man skal

jeg har for et par år siden mailet med justitsministeriet for at få reglerne helt på plads. de skrev at selvom det ikke er formuleret, så skal hesten beskyttes mod vejret(som beskrevet under vinterforholdi "gamle dage"), derfor skal der også være skur/ly om sommeren. kan ikke få min pc til at samarbejde, så jeg kan indsætte mailen, men arbejder på sagen.

jeg ved godt at de har revideret loven siden, men man skal stadig beskytte dem mod vejret.

Den smukkeste himmelhest

*R.I.P*

7/6 1992 - 28/4 2011

0
1
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  08-07-2014 20:13

Vi har skur i løsdriften hvor hestene går om sommeren og om natten i vinterhalvåret.
Vi lukker over i løsdriften når vejret er slemt (både ved dagsregn og kraftig vind). Ellers har de læ af et læbælte der står hele vejen rundt om folden, med undtagelse af 3/4 langside, hvor de til gengæld har læ fra vores gård.
Og ja, den eneste grund til at de bruger laden, når de står i løsdriften, er fordi vi smider deres wrap derinde. Selv i silene regn og blæst vil vores store hoppe helst stå ude.

Mvh. Lykke

Proud owner of:
Pearl
& Amber

*Tennessee Walking Horse*

Med FB grupperne:
Horse Behavior & Groundwork, Equine Color Genetics og Træf hestefolk imellem

*If love alone could have saved you, you never would have died*

0
0
Svar på denne tråd

KUN om vinteren
Forfatter: 
Dato:  09-07-2014 00:33

www.retsinformation.dk/Forms/ R0710.aspx?id=2661&exp=1

der står faktisk ikke nogen steder at man skal have skur på sommerfold.

KUN om vinteren hvis hesten går ude mere end 12 timer

3
0
Svar på denne tråd

Læskur
Forfatter: 
Dato:  09-07-2014 07:25

Jeg er enig med TS om at det er burde være fast inventar på en fold året rundt (hvis hestene skal tilbringe mere end et par timer dagligt på folden) men måske ikke lovpligtigt.

Mine herhjemme bruger læskur sindssygt meget for tiden pga. klæg og myg - faktisk er de mere inde end ude om dagen.

Man kan så sige, at det ville give dem tiltrængt motion, hvis de skulle tvinges til at være ude, og måske havde de overlevet og bare lidt med det, hvis de ikke havde haft mulighed for skur, men faktum er, at de selv vælger at stå/ligge inde i mørket i timevis, selvom der er både vind og skygge på folden.

Med forbehold for selvmodsigelse, irrationalitet og åbenlys dobbeltmoral.

0
0
Svar på denne tråd

Undrer mig
Forfatter: 
Dato:  09-07-2014 09:54

Ligesom TS undrer jeg mig meget over folks valg.

Mine heste har adgang til skur året rundt - om vinteren bruger de det stort set ikke hvorimod om sommeren står de der fra 9-16 fordi de søger skyhhe og ly for insekterne...

Jeg undrer mig over at folk gladeligt smider deres heste på græs uden nogen former for skygge hele dagen når det er 25 grader - og så på boks om natten hvor temperaturen er udholdelig for hestene.........

For mig er det ihvertfald tydeligt at hestene foretrækker at være inde om dagen og ude om natten

Trine Bach

Dana Crusador - DV 2007

Safians Gomilla - OL 1998

Godsets Unilla - OL 2004

Rockness - DV 2005

2
1
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  09-07-2014 10:21

Det er desværre ikke lovpligtigt med skygge/læ mulighed på sommerfolde!!

Jeg ville aldrig byde mine heste ikke at kunne gå i skygge eller læ om sommeren..... De skal have valget :)

Og ja, det ses mange steder at de står på en stor åben mark, uden skygge eller læmulighed

*Følg drengene på FB: Her *

Lykkelig ejet af Klitgaards Mr. Big OG Klitgaards Maximilian :)

*Man skal aldrig gå ned på udstyr!*

1
0
Svar på denne tråd

Vcgklv
Forfatter: 
Dato:  09-07-2014 12:31

Mine bruger også deres halvtag rigtig meget, de står der fast lige i tiden fra 11 til 14.

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  09-07-2014 12:49

Vores går i løsdrift og har skur. De står faktisk enormt meget inde i det her når det er varmeste. Tror der er køligere i skuret end direkte i solen. Der er også træer på folden.

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd

123568
Forfatter: 
Dato:  09-07-2014 13:22

karin baunsgaard(justitsministeriet) er ikke enig med jer om at det ikke er lovpligtigt(jer som mener dette), men nu har jeg skrevet til dem igen, det kan jo være at de har ændret mening siden sidst, så heste godt må stå og stege i 30 C uden mulighed for skygge, men det ville da være underligt, eller ligefrem en tanketorsk.

jeg vender tilbage med svaret, sidst tog det et par dage, men nu er der jo ferie.

Den smukkeste himmelhest

*R.I.P*

7/6 1992 - 28/4 2011

0
1
Svar på denne tråd

Ly om sommeren
Forfatter: 
Dato:  10-07-2014 10:46

Mener heller ikke det er lovpligtigt- desværre.

vores har skur/løsdrift. De benytter det meget om sommeren og ikk ret meget i vinterhalvåret!!

disse dage, hvor det er neget varmt, da kommer de ind i stalden om dagen, da der er køligt.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  10-07-2014 13:27

Mine har både læskur og løsdriftstald til fuld rådighed hele året. Marken (3 hektar) er delt op i 3 mindre bidder, men uanset hvor de går henne, er både ridebane, læskur og stald åben for dem.

Læskurret bruger de om natten til en slapper, og stalden står de meget inde i i dagtimerne, nu hvor insekterne er virkelig angrebslystne. En gang imellem går de lige ud og fylder kindposerne med græs og trisser derefter "på plads" igen

Mvh

Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

lovpligtigt
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 17:24

som jeg læser loven, og som mine dyrlæger læser den, så er det ikke lovpligtigt at have et skur eller læ for den sags skyld på folden, med mindre det er vinterligt vejr og hestene står ude mere end 12 timer, mener justitsministeriet det anderledes så må de altså lave formuleringen om.

Vi har intet skur på foldene, der er læhegn nogle steder, som giver lidt læ og skygge og ellers på dage, som vi har nu så kommer mine ind midt på dagen og står i en dejlig kølig stald og slapper af, det samme sker hvis vejret bliver helt ekstremt dårligt i forhold til regn/sne, er det blot blæst så er det kun hvis det nærmere sig orkanstyrke de kommer ind.

Vi havde før i tiden en lækker løsdrift i forbindelse med foldene, men de brugte den kun om vinteren når de skulle fodres eller gnaskede hø, ellers gik de altid rundt ude på foldene og græssede stille og roligt, så her har vi valgt at løsningen nu er at de kommer ind når det er for varmt/koldt/vådt.

mvh

Mie

Med de fire skønne arabermuler <3

1 års ox hingsteplag sælges, ses min profil for flere oplysninger :)

0
0
Svar på denne tråd

Ikke skur
Forfatter: 
Dato:  11-07-2014 17:30

Her har hestene ikke skur på marken. Til gengæld er marken omkranset af store træer, der hænger indover marken. Derfor er der skyggesteder/læ forskellige steder hele dagen.

Venlig hilsen

M

Jeg troede ikke, at moderskab var noget særligt. Jeg tog fuldstændig fejl! :)

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-07-2014 09:15

Jeg ville nu også tolke det, som at det kun er lovkrav at der er læskur om vinteren hvis de er ude mere end 12 timer i døgnet.

vores heste har ingen læskur. Til gengæld tager vi dem på stald på varme dage/dage med mange klæg, hvilket vil sige hver dag i de sidste par uger. Og så er de på fold om natten.

Hedevang

Mangler du en flot festkage?

http://Kagetilkaffen.dk

0
0
Svar på denne tråd

Love består....
Forfatter: 
Dato:  12-07-2014 11:46

Love består af fortolkning, og ordet "huses" er vel en fortolkning om hvordan hesten skal "opbevares i et afgrænses område ala boks, stald, løsdrift", her giver tillæg til loven så en forklaring ang højde til loft, lysindfald, str af boks vs hestens stangmål ect.

Man kan fortolke om hesten "huses" i et skur på folden om sommeren.

Men det bliver da spændende når TS kommer med svaret fra en jurist i justitsministeriet :-)

Jeg har en lille løsdrift på den ene af mine marker, og den bruger hestene primært om sommeren i klægsæsonnen. Om vinteren bruger de den til at stå i læ af, og til at gå ind og tisse i ....

Da jeg står med en skadet hest i år, som ikke må stå sammen med den anden hest, ja så er løsningen blevet at de går ude om natten, og kommer i boks om dagen. Selvom de har træer som skygger på folden, så vil de gerne ind.

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider