Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Stævne - hest og rytter i moden alder
Forfatter: 
Dato:  21-06-2014 23:25

Ovenpå dagens kæmpe oplevelse og tilfredshed - sidder jeg her og gør mig nogle tanker.

Jeg har en hest på 19 år (jeg selv fylder 50 lige om snart) - som jeg først er beyndt at starte E og D stævner på for 5 år siden. Jeg har ikke startet meget - omkring to D stævner årligt på hjemmebane og var i dag (for trejde gang) på besøg i naboklubben.

Hesten var 8 år, da jeg købte ham for 11 år siden - og var da ryttervant - og så vist ikke ret meget mere. Jeg havde ikke redet i en del år - og var/er ikke jordens bedste rytter - men vi tøffer da derudaf.

I dag red vi lc3 63,6% og lb1 til 62,5% - og jeg er pavestolt. Det blev ikke til nogle placeringer - men det var i den grad en succes!!

Hestens afstamning er ukendt - forrige ejer har købt ham hos en hestehandler. Han har hals som en lippizaner, hoved som en araber, krop som en spinkel nordsvensker og mod som en kylling :-) og han er absolut ikke bygget som de smukke langbenede dressurheste.

Jeg er godt og vel buttet, har et haleben med slidgigt - så nedsidningen kan nogle gange være en smertefuld affære - er stiv som et bræt i bækkenpartiet og lænden - og er motorisk ikke særlig kvik.

Men for dælen da, hvor er jeg stolt over at have fået 4 7-taller i lc3 og 4 7-taller i lb1 (hvor det ene blev i givet i eftergivenhed og holdning)

Hesten har ikke kostet mange basøre og jeg har måttet ty til at finde en alm blazerjakke - da jeg ikke kan finde en ridejakke, der kan passe til mit korpus.

Jeg har tænkt - ville jeg være mere lykkelig, hvis jeg havde råd til at købe en "rigtig" dressurhest, der var blevet korrekt uddannet fra starten af? Det er jeg faktisk ikke så sikker på - da jeg måske så ville forvente meget mere end jeg gør nu. Nu er jeg bare glad og lykkelig for en fremgang - har jeg redet til bare lidt højere procent end sidst - og har jeg formået at skifte nogle 6-taller ud med nogle 7-taller - ja så er delmålet nået for mig.

Om jeg får en roset med hjem eller ikke - er ikke det afgørende - bare hesten og jeg udvikler os i positiv retning.

Min drøm og mit mål er - at nå at starte en la klasse inden hesten skal pensioneres. Meget mere, kan jeg ikke forvente, når man tager en hest på 14 - 15 år og først der, begynder at "uddanne" den til dressurens kunst - og en rytter, der i en alder af 40-45 år først begynder at fatte hvad dressuren egentligt sådan rigtig går ud på.

Om min næste hest, skal være en hest avlet til dressur? - det er jeg faktisk ikke så sikker på, da jeg synes det er meget sjovt og udfordrende at ride dressur på en "ikke" dressurhest :-)

Bare nogle ydmyge tanker.

Sonja

23
0
Svar på denne tråd

Sådan et indlæg...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2014 00:24

Hvor er det dejligt at læse sådan et indlæg med en ekvipage der lyder til at hygge sig sammen.

God vind fremover på stævnebanerne fremover.

Husk, at være god ved dig selv så du kan være god mod andre...

2
0
Svar på denne tråd

Rettelse
Forfatter: 
Dato:  22-06-2014 00:30

Mig og iPad er ikke altid enig om rettelser, så det det ene fremover skulle ellers have været slettet ;-)

Husk, at være god ved dig selv så du kan være god mod andre...

0
0
Svar på denne tråd

hvor dejligt
Forfatter: 
Dato:  22-06-2014 01:33

Skke et dejligt indlæg . Jeg synes du og hesten er seje. Og din indstilling er lige efter mit hoved.

Jeg er selv 49 år, og tøffer rundt og hygger på mine islændere.

Jeg er slet ikke konkurrence-menneske, men jeg sætter mig bare nogle andre mål. Længden af turen, gangarterne osv. Den ene islænder er 16 år den anden 6 år.

Vi er ingen "stjerner" og helt enig, jeg ville heller ikke være lykkeligere med "finere" heste. Vi når det vi når og glæder os over det

MEN kunne dog også godt bruge noget mere dressur-viden

2
0
Svar på denne tråd

Os gamle damer...
Forfatter: 
Dato:  22-06-2014 11:22

Tillykke med de flotte resultater - både det lige overstået stævne, men også det langsigtede arbejde igennem 5 år, som du har ført dig og din hest igennem :-)

Jeg synes sådanne tråde er god læsning, for alle os "ældre damer", som tror, at hvis ikke man har redet dressurtræning siden barnsben, og er udstyret med topkvalitetsheste, ja så er løbet kørt, håbet slukket, og "kun" skovture er tilladt for +30 årige og deres heste.

Jeg selv fik min første hest som 30 årig - gamle Morgan på 22 år. Ind til da havde jeg kun haft skovtursparter, og forstod ikke dressur, og havde intet ønske om at komme til at ride det.

Morgan og jeg tog så lidt ud til nogle klubstævner i LD og LC, og det gik faktisk rigtig fint :-)

Så da Morgan blev aflivet som 25 årig, så købte jeg 8 årige Medoc, som aldrig havde gået dressur. Og ud over han var/blev en god distancehest, så begyndte jeg at træne lidt dressur. Og vi kom da ligefrem til at ride LA1-2 på klubplan - og jeg var pavestolt af ham og mig :-)

Nu er Medoc så heller ikke i live længere, og jeg er for længst passeret de +40, og der står nu to unge vallakker i min stald. Begge har jeg haft siden de var 1 år. Og ud over selve tilridningen, så har jeg sammen med min underviser selv redet dem op til hvad de kan.

Pinot på 7 år har lige gået sin første MB0 på distrektsplan til +65%. Og Caspian på 6 år har gået sine første LA1'er på distrektsplan til 67%.

Pinot er ikke en "designet dressurhest", men god lavbenet, bred oldenborgblanding, men har en fantastisk arbejdsindstilling. Og har været en super god lærerhest i at være den første unghest jeg har redet op.

Caspian er "designet dressurhest" - brun DV'er, lange ben, gode gangarter. Og ja han er mere "levende" at ride på, men han leverer så også ude til stævner.

Og nej ingen af dem har været dyre, da de er købt som plage - 8.000 kr og 15.000 kr synes jeg ikke er dyrt :-)

Så moralen er, at hvis man vil prøve noget nyt fx dressurridning, ja så skal man kaste sig ud i det, uanset alder på rytter og hest. Og ja man har skavanker når man er +35 år, men kan arbejde med dem - jeg har et skævt bækken, og slidforandringer i lænden, men går hist og pist til kraniosacralterapi. Det hjælper på stivhed og skævhed.

En ældre hest kan næppe slå de unge gangmaskiner, men kan fint bruges som lærermester, og give en masser af super oplevelser. Og hvor de unge måske stiver sig, og springer til side - der går den ældre måske afslappet og stabilt rundt.

Sidst men ikke mindst skal man huske på, at dressurtræning/-ridning er en konstant udvikling af hest og rytter - og det er den daglige træning man skal hygge sig med, nyde og glædes over.

Når man kommer til stævner er der kun nogle få af mange som får placering, så man maler sig selv op i et hjørne af skuffelse, hvis man kun kommer for at få en rød roset. Især på distrektsplan, hvor man rider mod kårede avlshingste og proffesionelle ryttere.

Så stævner bør man se på som en udvikling, fremfor et mål i sig selv - og så ride efter, at man føler at hesten og en selv er verdensmestre i den daglige træning :-)

Held og lykke fremover.

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider