Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Allergi så sent?
Forfatter: 
Dato:  26-05-2014 20:34

Vidste ikke lige hvad jeg skulle kalde overskriften :)

Kan man godt lige pludselig begynde at få allergi i en så sen alder, som 22?

Overfor ting der aldrig har været et problem?

Jeg er vokset op med dyr, både hunde, marsvin og heste.

Katte har jeg ikke haft hjemme, men leget med og aet og båret rundt på ved masser af lejligheder.

Det er så noget tid siden jeg sidst har haft med katte at gøre.

Her i dag skulle jeg bære rundt på en, et kvarters tid eller sådan noget. Mærkede ingenting, men synes egentlig mine arme så lidt røde ud.

Mærkede intet resten af arbejdsdagen, men nu her da jeg kom hjem, begyndte det at klø i øjnene, og der på armene hvor jeg havde båret katten, havde jeg røde prikker. De klør ikke eller noget - men de er der :(

Og lige nu er jeg rædselsslagen for, at det er allergi. Det MÅ jeg ikke få, ikke overfor dyr. Det ville lægge mit liv i ruiner.

Så der skal selvfølgelig bestilles tid til lægen, men hvad ved i - er det overhovedet muligt, lige pludselig, ud af den blå luft at reagere på noget man aldrig har reageret på før? I en alder af 22? Altså er det ikke noget man normalt får i barndommen?

Og kan man bremse det, hvis man opdager det i tide?

Er pænt nervøs lige nu, jeg må simpelthen under ingen omstændigheder begynde at få allergi.

Grunden til at jeg tror det er katten, er fordi min far har to hunde som jeg ser jævnligt og aldrig har problemer med, og fordi jeg netop slår ud på armene, efter jeg har gået rundt og båret på en kat.

Åh gud please sig der er noget man kan gøre :(

Mvh. Sophie (:

The Mad Hatter: Have I gone mad?
Alice: I'm afraid so. You're entirely bonkers.

But I'll tell you a secret.

All the best people are.

0
0
Svar på denne tråd

tumle tum
Forfatter: 
Dato:  26-05-2014 20:47

det kan ramme uanset alder, desværre har en kammerat som har haft kat hele hans liv, og i midt tyverne fik han lige pludselig bragene katterallergi og måtte genhuse katten hos hans forældre.

Søges : Kieffer gladiator remme; max 300 kr.

Just because I don't care doesn't mean I don't understand.

0
0
Svar på denne tråd

Ro på .......
Forfatter: 
Dato:  26-05-2014 22:35

Helt rolig ... heeeelt roooolig

Lad være med at gå i panik, allergi er træls men så er det altså heller ikke værre.

Man kan godt udvikle en intolerance gennem årene, hvor kroppen helt pludselig ikke kan klare mere og reagerer. Men ... man kan altså tilsvarende vokse fra en allergi.

Start med at få en tid hos din læge. Og fordi du ikke kan tåle katte betyder det ikke automatisk, at du så heller ikke kan tåle andre husdyr. Min mor kan ikke klare katte, hun har ingen problemer med hunde, heste, får. Min storebror skulle holde sig fra ponyerne men har altid kunne tåle hundene.

Mht. at bremse allergi ..... tja, der er kommet en vaccine mod græsallergi, jeg ved ikke hvor godt den virker og det er som sagt mod græspollen.

Men man kan gøre meget selv. Du kan lægge mærke til hvornår du reagerer, kan du klappe dyrene, hvad når der (kun) er dyrestøv i tøjet, kan du tåle at gå i stalden osv. Vær også opmærksom på hvilke reaktioner du får, løbende øjne, kløen i øjne, svælg, udslæt på huden, åndedrætsbesvær osv.

Typisk kan man klare meget enten med en næsespray eller med antihistaminpiller. Man kan også få nogle indsprøjtninger. Nogen kan tåle dem, andre (bl.a mig) kan ikke.

Men ta det roligt, din verden er altså ikke faldet fra hinanden ;)

Mvh. Sanne

Pt. uden signatur :D

2
0
Svar på denne tråd

Juleand
Forfatter: 
Dato:  26-05-2014 22:54

Jeg fik pollenallergi sidste år, som 21 årig (ikke påvist ved læge, men at dømme efter mængden af snot og kløe når der er birk i luften, så er den vist rimelig klar), så man kan godt få det sent :-)

Min fars kæreste er forsker og har ekstrem pelsallergi. Hun har fat i rotterne hver dag alligevel, uden gener, ved hjælp af korrekt medicinering. Så det er ikke fordi verden går helt under af det :-)

Hilsen Rikke

Med Misty Høstemark

MISTY ER TIL SALG

www.heste-nettet.dk/markedspladsen/ hest/vis/334394/

1
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-05-2014 22:59

Sanne jeg ved det godt, jeg panikkede lige for en stund altså ;)

Jeg har bare aldrig haft allergi af nogen art, og så pludselig kørte tankerne: når man først får én kan man udvikle flere, hvad hvis jeg ikke kan bruge mine års slid på uni til en skid, hvad hvis det bliver værre og værre, osv osv.

Grunden er nok at jeg er kæreste med en multiallergiker, og han reagerer meget. Her kan antihistaminer ikke klare det hele. Jeg kan jo se hvor meget han lider under det, så straks går mine dommedagstanker jo igang ;)

Tid ved lægen er bestilt, så ser jeg lige i første omgang. Det behøves jo ikke være katten jeg reagerede på, i princippet. Laver lægen ikke sådan en priktest eller sådan noget, så kan man vel kortlægge det.

Jeg ved bare at nogen fra min årgang måtte droppe ud af studiet, fordi vedkommende pludselig fik voldsom allergi. Det var "heldigvis" på 1. år, men jeg ville skisme blive arrig, hvis jeg endelig var nået så langt, og så måtte se mig om efter en anden karriere.

Men det er godt du lige kan bede mig falde ned, nogle gange får man kørt sig selv lidt op

Selv hvis det skulle være begyndende allergi, så håber jeg at det så kan tages med piller.

Mine symptomer er kun lidt kløe i øjnene og røde prikker på armene. Intet andet, so far. Nu ser vi hvad doktor-manden siger

Mvh. Sophie (:

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd

Lige en ting
Forfatter: 
Dato:  26-05-2014 23:22

jeg hæfter mig ved at du skriver at du først reagere når du kommer hjem.

er selv en af dem som har div allergier + astma. Og jeg kan bla ikke tåle hund, men det viser sig altså her og nu.

har været på internat hvor vi solgte en del katte, og vi havde desuden en del mennsker forbi som lige skulle prøve og se hvordan med deres allergi. Og vis man ikke kan tåle dem, ja så vil det vise sig ret hurtigt.

men jeg kan som sagt ikke tåle hund, men har haft hund i over 20 år. I alle de år tog jeg nogle forholdsregler omkring den ikke var i sengen mm. Så i 1998 kom vi af med den sidste hund. og valgte ikke at få nogen igen. der gik ikke engang 6 mdr så kunne jeg overhovedet ikke tåle at være i nærheden af en hund. Og sådan har jeg det stadig i dag. Så man kan altså holde sin allergi i nogenlunde ro hvis man vil have sit kæledyr, bare man laver nogle regler for hvor den må komme - bla ikke i seng/soveværelse

men det er godt at du bliver testet, men lad være med at få verden til at gå under for det.

man kan faktisk godt blive vaccineret for hund og kat. vi passede nemlig en kat for en familie i flere mdr pga at faderen skulle vaccineres for både hund og kat. datteren skulle have en hjælpehund. og han kunne slet ikke tåle hund og kun meget lidt kat.

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  26-05-2014 23:37

Rikke og Anja, tak for jeres input.

Det er jeg virkelig glad for at høre!

Som mit indlæg bærer vidne af, så ved jeg nada om allergi, rent faktisk. Så jeg er glad for at høre at det kan styres med den rette medicinering (jeg vidste godt man kunne med pollen, men var i tvivl om hvorvidt det galt pelsdyr også).

Ja, reaktionen kom først da jeg kom hjem. Spørgsmålet er om det kan have været noget i luften så? Jeg cyklede jo hjem, så i princippet kunne det vel lige så godt være pollen, som katten! Hmm.

Okay jeg har indset at min verden ikke går under ;)

Medicin og forholdsregler om hvor dyrene er, må være vejen frem (hvis det da overhovedet ER allergi, nu ser vi lige lægens dom).

Mvh. Sophie (:

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd

123...
Forfatter: 
Dato:  27-05-2014 12:49

Jeg var 17 eller 18 da jeg fik græspollen allergi. Det var så voldsomt jeg slet ikke kunne opholde mig i nærheden af græs eller wrap. Bare nogen gik i andre enden af stalden og pillede ved wrapen så gik jeg ned med hovedpine, kløe i øjne og øre og store røde mærker på armene der kløede helt vildt. Samt nyseanfald på op mod 35-40 gange i stræk.

I dag er jeg 24 og har det noget nemmere. Ved forsigtig at udsætte mig for det mer og mer har jeg nu klart at gjøre kroppen min lidt mindre hysterisk overfor græsfrø. Jeg skal ha mine Alnok i nærheden, dog kan jeg klare mig med en om dagen og ikke altid alle dage.

Så man kan godt kommer over det igen, men det tager lang tid. Jeg fik min på grund af en stald jeg passede heste på, kravlede rundt i hørummet med dårlig hø. Pustede ind alt mulig der ikke var så godt. Det kom lige over en 2-3 måneder.

Jeg fik taget en blodprøve, ikke en priktest ved legen

"If a horse can do it, an Appaloosa has already done it."

Berta - Blandet hoppe 2003.

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

0
0
Svar på denne tråd

allergi
Forfatter: 
Dato:  27-05-2014 16:18

Jeg har alle-slags-pollen-allergi, som er sådan en sjov fætter hele året, ikke noget forfærdeligt, men træls.

Jeg fik som barn allergi overfor marsvin, som bare fik hele cirkusset i gang med tårer, snot, kløe osv. Den allergi er det sidste 1-2 år blevet til decideret astma. Kun marsvin

Astma fik jeg også som teenager/voksen, men der snakkede jeg med lægen om, at det blandt andet kunne skyldes, at vi fik kat igen efter en pause på flere år - ligesom flere andre beskriver med deres allergi :)

Det sidste her var min pointe, det andet var bare endnu et eksempel på en udvikling af allergi

Pøj pøj!

0
0
Svar på denne tråd

Jeg hælder lidt til...
Forfatter: 
Dato:  27-05-2014 17:41

...at det er græsallergi, som du kan mærke.

Antallet af græspollen her i valby er nemlig de seneste dage kommet op på et leje, hvor jeg må tage medicin, og der skal en del pollen til før jeg får det sådan.

Når man er allergisk over for en ting, kan man blive mindre tolerant over for andre ting, så længe det står på med den første allergi. Derfor kan det godt være at du reagerer lidt på katten, men at det reelt er græspollen, der er synderen.

Jeg hæfter mig ligesom andre ved, at du først fik røde øjne da du kom hjem.

Vær opmærksom på ikke at stikke fingrene i øjnene, når der er ting i nærheden, der kan fremkalde udbrud. Det forværrer nemlig allergien og kløen i øjnene.

Ja, man kan godt få allergi som voksen. Jeg udviklede støvallergi som 20 årig, -sjovt nok umiddelbart efter jeg var flyttet hjemmefra. I barndomshjemmet boede jeg uden problemer i et kælderrum, ligesom andre værelser var med tæpper. Jeg kan under ingen omstændigheder sove i et tæppebelagt rum længere og heller ikke i den kælder, hvor jeg før havde værelse. :-P

0
0
Svar på denne tråd

allergi
Forfatter: 
Dato:  27-05-2014 20:07

Som der er andre der skriver, så er det jo muligt at klare det meste allergi med antihistaminer. Er allergien mere alvorlig, så er det jo også muligt at blive "vaccineret" (og ikke kun for pollen, men også div. dyr, fugle, støvmider osv. ).

Vaccinerne kan dog være lidt bøvlet med jævnlige besøg hos lægen (med mindre man er allergisk overfor græs hvor man kan få det som tabletter man kan tage hjemme), men hvis man er hårdt ramt så tænker jeg at det er det værd

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  28-05-2014 10:23

Mange tak for jeres erfaringer :)

Jeg var afsted igen igår, og der var intet overhovedet. Havde godt nok ikke fysisk kontakt med katte, men der lå 3 til opvågning i et af rummene, og der var ingen reaktion i øjnene. Heller ikke da jeg skulle bære den ene transportkasse med kat ud.

Der var en lille bitte smule i øjnene da jeg cyklede hjem, men det kan vel så være det græspollen der driller!

Jeg er ihvertfald mere rolig nu, og jeg synes også det lyder betryggende, at hvis det går helt galt og bliver meget slemt, så findes der vaccinationer.

Men jeg tager til lægen alligevel, de må jo vide bedst :) hvis det bare er lidt græs der driller, så kan jeg vel få antihistaminer mod det når det bliver slemt, og så er den ikke længere.

Mvh. Sophie (:

All the best people are.

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider