Jeg har i en periode på 3 uger haft en rød DV Hedelunds Bastian på prøve. Den startede med at smide min datter af inden hun nåede op, hvilket i mine øjne siger der er noget galt, men sælger sagde den havde fået skamlen mellem benene. Sælger havde fået den over fra en i Jylland mhp. videresalg, så han kendte ikke hesten. 2 gang, da vi havde fået ham hjem ville han også smide hende af, men hun nåede at komme ned. Han havde vildt ondt i ryggen. Så vi fik en spec. sadle til ham, og så gik der ellers en uge med at finde ud af, hvorfor han var sådan. Jeg kontaktede en mellemmand der påstod at hesten ikke var redet hos ham udover 1 gang. Jeg kontaktede avler der havde haft ham i 10 år. Begge påstod Bastian ikke fejlede noget. Jeg ofrede massør på hans ømme muskler og vi red kun for løse tøjler og kun på hovslaget.
Jeg fik ham undersøgt - og det viser sig, at han har låst nakke, låst lænd, slimsæk i højre forben og smerter i ryggen. Han er klart halt i handlens undersøgelsen på små volter og han har mange smerter, når man løfter bagbenene op mhp. halthedsundersøgelse - men da han er så god så sparker han ikke ud. Derudover har en 4 ulvetænder, som bidet rammer og trænger til tandraspning. Han er vildt stresset den 1. uge hos os. Og klart ondt i hans ryg. Det viser sig han har stået stille siden okt., hvilket med det samme gør mig mistænkelig.
Dyrlægens dom er - tag ham ikke engang selvom du får ham gratis, han har meget meget ondt og han vil aldrig blive ridehest, ikke engang turhest. Sælger jeg har lånt ham af afhenter ham og kører ham tilbage til mellemmanden i Jylland. Nu ser jeg til min skræk at han er sat til salg i Århus for 25.000 (2.000 mere end jeg skulle give) - og at han ikke fejler noget!! Har kontaktet sælger der siger jeg bruger en dårlig dyrlæge og hendes dyrlæge har konstateret ham rask. Jeg har aldrig hørt om at en hest med kraftig halthed på begge forben, slimsæk i det ene knæ, ryg-/nakkeskade bliver helbredt på 4 dage. Har talt med min dyrlæge der siger, det er ikke forsvarligt at sælge ham - sælger vil ikke oplyse mig hvem der har godkendt den. Jeg bliver rigtig ked af at vide, at Bastian har mega ondt - og han bliver solgt som rask. Hvad ville I andre gøre i sådan en sag. Jeg har kontaktet sælger der siger jeg ikke skal ødelægge hendes salg. Men tydeligvis tænker hun ikke på hestens ve og vel. Og hun har ofte heste til salg på facebooks hestesider.