Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Veterinærmedicin kvote 2
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 11:22

Hej alle!

 

Nu får i så endnu et spørgsmål om ansøgning via kvote 2 på veterinærmedicin.. Dog ikke om testen :-)

 

Til næste år vil jeg søge ind på veterinærmedicin via kvote 2. Jeg har dermed et år til at skrabe så meget erfaring ind som muligt, som eventuelt kan give mig en plads på drømmestudiet.

Jeg vil derfor høre nogle af jer, som er kommet ind på kvote 2, hvor meget arbejde med dyr i har haft, og hvilken slags?

Da de naturligvis lægger vægt på at man har været ude og arbejde med dyr og snust til det at være dyrlæge.

Jeg har allerede tænkt mig at høre diverse produktionsdyrs-dyrlæger og hestedyrlæger om jeg må køre med dem rundt, for at være helt sikker på at det er et studie og job for mig.

Så hvor meget erhversarbejde/erfaring havde i, da i blevet optaget via kvote 2, på det ikke mindst hårde men også mest fantastiske studie?

 

På forhånd tak!

0
0
Svar på denne tråd
 
 kvote 2
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 18:08

Jeg er kvote 2'er på veterinærmedicin, kom ind i 2012 :). Jeg havde faktisk ikke særlig meget erhvervserfaring med dyr, men er vokset op med dyr omkring mig + mine bedsteforældre har haft en gård. :) Derfor er det selvfølgelig en rigtig rigtig god idé at komme ud og få noget ordentlig erfaring når man vil søge kvote 2. :) Mit bedste råd (udover at prøve at forberede sig til optagelsesprøven) er at være ærlig når/hvis du kommer frem til samtale, de kan for det meste gennemskue når folk lyver (har dette fra en af de gamle studerende som har været med til at interviewe). Du er velkommen til at skrive til mig hvis du har nogen spørgsmål..


- Kathrine..

To appreciate the beauty of a snowflake, it is necessary to stand out in the cold..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Lyder mærkeligt
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 19:00

Tak for dit svar! :-)

 

Jeg synes bare det lyder lidt mærkeligt, at man ikke nødvendigvis skal have så meget erfaring. Har en veninde der har kontaktet studievejledningen hvor hun spurgte om noget med erfaring. De sagde at til interviewet vil de være ligeglade med om man var vokset op på en gård?? (det er hun nemlig). Men hmm, det vil jo helt klart være et plus at man har været ude og snuse til lidt af hvert.

 

Men øv, så må man bare være rigtig god til at lyve! For har hørt så meget om at 'hest' er et fy-ord til interviewet.. Og hvis jeg skulle søge ind, så skulle min differentiering være heste. Så det er jo ikke så let ;-)

 

Og jeg skal nok spørge hvis jeg kommer i tanke om noget! Tak :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Epirus
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 20:50

Nu vælger du jo ikke diff når du søger ind - men først på kandidaten ;-)

 

Jeg læser selv veterinærmedicin. Kender en del der har arbejdet med svin i deres sabbatår inden de så søgte ind på kvote 2. Det er en rigtig god ide at arbejde med svin, og evt. kvæg - tror ikke du får meget credit for at være i praktik hos en dyrlæge (selvom det selvfølgelig kan være en god idé i forbindelse med at finde ud af om det virkelig er det man vil).

 

Men ellers er svin eller kvæg et godt udgangspunkt :-)

 


 

... Sofie Støjko

- nu med stjernen Robiane-Elmbo


0
0
Svar på denne tråd
 
 Du har ret
Forfatter: 
Dato:  11-05-2014 21:07

Ja - det er selvfølgelig rigtigt at man først vælger diff. på kandidaten. Men har hørt at der ikke er så mange pladser på hest? Eller er det ikke begrænset?

Og kan se inde på KU's hjemmeside man også kan vælge diff. i biomedicin. Hvad indgår under dette?

 

Men ja, det er nok en god idé som du siger. Arbejde med kvæg kunne faktisk også være meget sjovt synes jeg. Ellers overvejer jeg også at søge ind på husdyrvidenskab, og alt efter om jeg så kommer til at holde af det studie, eller stadig brænder for veterinærmedicin, så må jeg jo søge igen :-) har hvertfald hørt en del om nogle der har gjort det på den måde. Kan det anbefales at gøre?

0
0
Svar på denne tråd
 
 6 tegn
Forfatter: 
Dato:  12-05-2014 14:44

Hej :)

 

En pige fra min årgang kom ind på kvote 2, hun havde arbejdet i en svinebesætning i sit sabbatår, og det var de vidst ret vilde med :)

 

Men det er sikkert en fordel at have været lidt rundt over det hele.

Hest er ikke nødvendigvis et fy-ord. Det jeg har hørt er, at man helst skal have noget andet end "bare" hest.

Heste-differenteringen er meget søgt, og der er et pænt snit på, fordi der altid er flere ansøgere end de har plads til.

 

Biomedicin-differentieringen går meget ud på den forsknings-mæssige del af uddannelsen. Du får bl.a. undervisning i forsøgsdyr, og der er fokus på molekylærbiologi, kemi og den slags, som der arbejdes med i laboratorier.

 

Der er voksende interesse for den linje, fordi det virkelig er der, der er jobs og penge lige nu. De fleste andre grene (hest, produktionsdyr, vidst også smådyr) halter bagefter med jobs lige pt, det er ret svært at finde ud fra hvad jeg hører.

Så for mange er det interessant at tage biomedicin-vejen, her vil du typisk arbejde for fx medicinalvirksomheder.


Mvh. Sophie (:

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456
Forfatter: 
Dato:  12-05-2014 17:10

Hej

Jeg er næsten færdig med studiet, og har derfor været hele rumlen, med undtagelse af kvote 2 og optagelsesprøven igennem. Mange af mine veninder er kommet ind via kvote 2, og jeg har lagt mærke til at fællesnævneren for dem alle er at de har arbejdet på en svine- og/eller kvægbesætning inden de kom ind.

Jeg kan fortælle at på årgangen under mig, var der faktisk færre der søgte hest end der var pladser, hvorimod biomedicin havde stor efterspørgsel. Det kommer sig nok af, at vi har haft rigtig mange hestedyrlæger inde og fortælle om virkeligheden, og at arbejdet som hestedyrlæge langt fra er guld og grønne skove. Har selv været i praktik hos et mindre sted med blandet praksis, hvor de var meget kompetente, og de sagde at det ikke var ualmindeligt for dem, med minimum et sagsanlæg om ugen, hvilket hun understregede var noget mindre end de "rene" hestepraksiser...

Anyway, du spørger lidt til at søge ind via. husdyrvidenskab, og der er jo færre pladser end på dyrlægestudiet, så et andet alternativ er biologi, hvor adgangskvotienten er meget lav. Et par stykker af mine veninder har haft god gavn af denne vej, ikke mindst fordi, det gav merit til en hel del fag. Men du skal undersøge om det stadig gør sig gældende, for der har været en del reformer siden vi søgte ind, og fagene er ændret meget. Men jeg kan i hvert fald sige at jeg var temmelig misundelig, for når jeg kæmpede med 1-3 fag i en blok, så havde de 1 fag mindre at slås med. De havde jo selvfølgelig et ekstra år på bagen, men det var de slet ikke kede af, for det havde både modnet og introduceret dem til universitetslivet, hvilket gav dem et kæmpe overskud.

 

Jeg ønsker dig i hvert fald alt held og lykke, og krydser fingre for at du bliver "en af os"

0
0
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  12-05-2014 19:20

Jeg ved ikke hvad der gjorde jeg blev valgt - jeg har rigtig meget erfaring med dyr generelt (også gård-dyr), men ingen erhvervserfaring.. Har også hørt at modenhed og om de tror man evner at klare det pres som studiet er, tæller en del. :)

Det er jo helt sikkert et plus at have arbejdet med produktionsdyr (kvæg og svin). Og jeg synes faktisk det er lidt råddent at lyve til sådan en samtale, men det er nok bare mig. Og tror ikke at hest er et fy-ord, men det hjælper nok ikke at sige "jeg vil KUN være hestedyrlæge og hele mit liv drejer sig kun om heste" ;).


- Kathrine..

To appreciate the beauty of a snowflake, it is necessary to stand out in the cold..

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange tak
Forfatter: 
Dato:  12-05-2014 20:09

Jeg siger tak for jeres søde svar!

 

Så er det godt jeg ikke nødvendigvis vil være hestedyrlæge, men også vil være ret interesseret i biomedicin. For ja, som du skriver Lotte *Bølle* er arbejdet som hestedyrlæge ikke nødvendigvis guld og grønne skove. Jeg tænker især heller ikke i forbindelse med det kæmpe ansvar man har, så det "skræmmer" mig lidt. Men for tiden synes jeg det kunne være enormt spændende at udvikle og undersøge nye "ting".

 

Det vil ikke være noget problem for mig at komme ind på husdyrvidenskab - det er mit snit højt til (over kvote 1 pt), og regner ikke med at det pludselig stiger med over 2,0.

Men ja - ellers kunne biologi også være et godt alternativ. Det må jeg lige undersøge mere om :-)

 

Som mange andre der kraftigt overvejer studiet, går tankerne selvfølgelig omkring man kan følge med forhold til læsemængden og sværhedsgraden, og alt det der medfølger. Men regner helt klart at komme ud og besøge jer et par gange, garanteret som 'studerende for en dag' for at være helt sikker :-)

1
0
Svar på denne tråd
 
 Rejs ud!
Forfatter: 
Dato:  17-05-2014 20:46

Jeg er optaget via kvote 2 i '12 (var også til samtale i '11).

I mit sabbatår var jeg bl.a. 5 uger i Irland, hvor jeg boede hos en et par. Manden var deltidslandmand (og deltidspolitiker) og konen var dyrlæge. Jeg hjalp til i stalden, var med til at hive kalve og lam ud og var med konen på job. En ting er alle de faglige/praktiske ting jeg har lært, men jeg lærte rigtig meget om mig selv, mødte nye mennesker og stod på egne ben. Jobbet var frivilligt, men jeg fik kost og logi :)

Kan helt klart anbefale at rejse ud!

 


//Rebekka
Stud. med. vet '12

0
0
Svar på denne tråd
 
 kvote 2 optagelse
Forfatter: 
Dato:  19-05-2014 22:07

Nu studerer jeg selv husdyrvidenskab da jeg efter praktik som dyrlæge fandt ud af det ikke lige var mig.
Men jo der er en hel del som søger ind den vej, der har lige været optagelsesprøve og alle dem som tog prøven til veterinær studiet kom igennem.
ydermere siger de, at der er stor chance for at komme igennem interviewet når man har læst husdyr, da man har en meget bedre forståelse for hvilke dyr/områder man finder interresante, hvordan det er at være studerende og at det rent faktisk er dyrlæge man vil.

Dem jeg kender, som er kommet ind har ligesom folk har skrevet tidligere, før arbejdet med produktionsdyr svin/kvæg og viser derigennem at de ikke er endnu en pige som synes hunde er søde og gerne vil omgås dem. (dermed ikke sagt der er noget galt i at ville være smådyrs dyrlæge, men der er bare rigtig mange som gerne vil det) :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 Tak tak
Forfatter: 
Dato:  20-05-2014 22:30

Overvejer også kraftigt at rejse ud frivilligt på et dyreprojekt. Nu må vi se om jeg stadig ønsker det ligeså meget næste år hvor jeg overvejer at søge ind. Skal lige have et sabbatår!

 

Jeg overvejer nu virkelig også at søge ind på husdyrvidenskab, da jeg også synes det er en spændende uddannelse, hvor man stadig beskæftiger sig med dyr. For jeg ved heller ikke hvor lang tid jeg kan holde til at arbejde som dyrlæge med skæve og lange arbejdsdage/tider. Det er måske noget jeg vil i 5-10 år og så er det nok.. Forhåbentlig bliver jeg klogere i løbet af det næste års tid. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 dyrlæge
Forfatter: 
Dato:  21-05-2014 19:22

Uden at skulle lyde alt for negativ, så vil jeg udfra dit sidste svar i denne tråd råde dig til virkelig at overveje om du virkelig VIL dyrlægestudiet.

Først og fremmest så er det et hårdt studie og jeg kan personligt sige at jeg aldrig havde orket, hvis ikke det var fordi jeg brændte for det job, der ventede i den anden ende. Hvis du vil være dyrlæge for at blive praktiserende dyrlæge, men allerede nu ved at du ikke vil/kan arbejdstiderne, så kunne jeg godt være bange for at det bliver svært at holde motivationen.

 

Dog skal det siges at der jo er mange andre ansættelsesmuligheder for dyrlæger end i praksis og som ikke indebær vagt/mærkelige arbejdstider, men det fremgår ikke rigtigt af dit indlæg om du er interesseret i at gå den vej

 

Igen, det er absolut ikke for at være negativ, men bare mine tanker baseret på dit sidste indlæg


Money can't buy you happiness...

But it can buy you a horse and that's a big step in the right direction!

4
0
Svar på denne tråd
 
 Til Nina
Forfatter: 
Dato:  21-05-2014 22:18

Jeg overvejer virkelig også kraftigt om det er virkelig er det jeg vil, fordi jeg ved hvor hårdt studiet er, og ikke ved om jeg kan holde til det.

Altså i de første 5-10 vil jeg nok gerne være praktiserende dyrlæge, men derefter vil jeg nok hellere have faste arbejdstider som man kan få i forbindelse med diff. biomedicin. Hvilket jeg også synes er enormt spændende!

 

Men ja, er heller ikke 100% sikker på at jeg brænder nok for det, og at jeg derfor kan holde motivationen. Men synes nu at selve studiet er rigtig spændende, og fagene tiltaler mig rigtig meget.

Men forhåbentlig er jeg afklaret med det til om et år, og så må jeg tage den derfra. :-)

0
0
Svar på denne tråd
 
 forskning
Forfatter: 
Dato:  22-05-2014 10:08

Jeg er ikke dyrlæge men jeg arbejder med forskning og vil bare lige gøre dig opmærksom på at forskningsarbejde ganske ofte er 60 timer om ugen og med natarbejde fordi det lige var der at prøverne havde stået længe nok i varmeskab eller at musen døde eller ...

 

9-17 jobs er svært at finde inden for forskning.

 

Mit indtryk er at man som dyrlæge får de bedste arbejdstider på et slagteri.

 

1
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider