Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Hovedpine - sugarafvænning
Forfatter: 
Dato:  07-05-2014 07:46

Hej kloge ænder.

Jeg bestemte mig søndags for, at nu skulle det være slut med sukker. Det er egentlig ikke fordi jeg har drukket/spist voldsomme mængder af det, men jeg kunne mærke, at fik jeg ikke mit daglige fix, så blev jeg sur, irritabel, træt og generelt bare muggen og trist.

Altså blev jeg enig med mig selv om, at jeg ikke behøvede sukker, og det går faktisk også rigtig godt lige på den front. Jeg craver det, men jeg kan godt holde mig fra det, og jeg føler egentlig jeg er blevet friskere allerede.

Til gengæld har jeg får en gang hovedpine - siden i søndags. Eller hovedpine er måske et skidt ord, det føles lidt som om man rynker panden hele tiden. Det "trykker" for panden og føles som om man har en vandsæk på hovedet. Det gør ondt, men ikke dunkende, pulserende eller noget af det som jeg normalt synes hovedpiner indebærer. Jeg kan godt stå op og gå omrking, men jeg kan ikke overskue mere nd en ting ad gangen. Hvis jeg for eksempel vasker op, så kan jeg ikke koncentere mig både om at vaske op og kæresten der taler til mig.

Jeg spekulerer på, om det kunne have noget at gøre med sukkerafvænningen? Sidder der andre derude som har prøvet samme følelse af hovedpine/trykken/vandsæk på hovedet? Jeg ved ikke rigtig om jeg skal bekymre mig eller bare vente nogle dage og se hvad der sker ..

0
0
Svar på denne tråd

overskirft
Forfatter: 
Dato:  07-05-2014 07:47

Hov, der skulle stå sukkerafvænning i ovreskriften .. Den slags sker når man går på et engelsktalende studie

2
0
Svar på denne tråd

Sukker
Forfatter: 
Dato:  07-05-2014 08:00

Stort set alle jeg kender eller har hørt om, har i forbindelse med sukkerafvænning fået kraftig hovedpine nogle dage, så jeg tror ikke du skal bekymre dig. Jeg kender ikke den biologiske forklaring, men vær tålmodig, den skulle forsvinde i løbet af nogle dage. :-)

Lene

Courage is being scared to death but saddling up anyway.

1
0
Svar på denne tråd

Afvænning
Forfatter: 
Dato:  07-05-2014 10:04

Hovedpine og træthed er almindeligt under sukkerafvænning. Det bliver bedre efter nogle dage.

0
0
Svar på denne tråd

Vand...
Forfatter: 
Dato:  07-05-2014 17:14

Bare sørg for at drikke rigeligt med vand..

Mvh Lene

"Life is what happens to you

while you'er busy making other plans"

John Lennon

0
0
Svar på denne tråd

Overskrift
Forfatter: 
Dato:  07-05-2014 18:05

Jeg har ind i mellem brug for at holde mig fra sukker helt.

Men jeg føler at det tager min krop ca tre uger før min krop er "normal". Så jeg tror det er forskelligt. Men det med hovedpine og træthed er også kanske normalt hos mig :-)

held og lykke :-)

Det handler ikke om hvordan man har det, men om hvordan man tager det.

0
0
Svar på denne tråd

121212
Forfatter: 
Dato:  07-05-2014 18:20

Det er normalt, og lyder tilmed til at du er sluppet billigt. :)
Sikkert fordi du ikke som sådan har haft et overforbrug af sukker.

Det er mere reglen end undtagelsen at det giver voldsom hovedpine at blive "afsukret", og styrken af hovedpinen følges tit ad hvor stort sukkerindtaget har været, og i en hvor lang periode.

Jeg har selv gået gevaldigt til den med søde sager i perioder, og jeg oplever UBARMHJERTIGE migræne-hovedpiner når jeg endelig stopper. Og jeg er aldrig ellers plaget af hovedpiner - jeg er en "mavepine-pige" og har altid været det. En ikke-madrelateret hovedpine forekommer ikke engang årligt for mig.
Men jeg skal love for at det tager hævn når jeg så har haft sådan et binge-party over flere dage, med sukker, fedt, hvede osv. NOVRA...

0
0
Svar på denne tråd

i grove træk
Forfatter: 
Dato:  08-05-2014 11:25

at komme med den videnskabelige begrundelse for hovedpine når man tager en kold tyrker skal jeg ikke komme ind på..

Men hjernen er altså en lille sukkergris.. så når den har fået stillet sin lyst kræver den ofte mere og mere.. når det så tages fra den lille hjerne bliver den jo ret så bekymret og her kommer så hovedpinen.. når den så er blevet afvænnet og bliver stabiliseret igen.. så forsvinder hovedpinen..

i sin tid på studiet lærte jeg at vi skal have lidt sukker, da hjernen ikke kan bruge fedt til energi, hvorimod sukker godt kan omdannes til fedt.. (får vi for lidt sukker kan hjernen faktisk godt gå hen og tage skade..men her snakker vi jo om ekstreme tilfælde)

så selvom man dropper alt slik, kager og det usunde, så får vi jo stadig sukker fra frugt og andet godt.. men forhåbentlig i mere moderate mængder, som jo er nok til den..

synes faktisk selv at man får mere energi når jeg har taget sådan en kold tyrker fra sukker.. men underligt nok begynder man altid på et tidspunkt igen.. bare et lille stykke.. og så kører rouladen bare igen..

Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd

Sukkerfri
Forfatter: 
Dato:  08-05-2014 19:04

I store træk enig, lefab, dog vil jeg gerne uddybe: Hjernen har ikke brug for sukker, men for kulhydrater. Dem kan man også få fra grøntsager mm. Mennesket har altså slet ikke brug for sukker i raffineret form - så var vi uddøde for længst :) (det var måske også det du mente, men ville lige uddybe).

Jeg har ikke spist sukker i 2 år nu, hverken det hvide raffinerede eller honning, sirup mm. Heller ikke korn/hvede. Det har ændret mit liv radikalt - 90% færre gigtsymptomer og min ret rosaceaplagede hud er nu næsten helet op og mit immunforsvar er langt stærkere. Jeg har så også balanceret med diverse vitamintilskud, god fiskeolie og f.eks. probiotika, men der er ingen tvivl om at sukkerstoppet er det mest radikale, jeg har gjort.

Hvis jeg spiser et æble nu, får jeg blodsukkerudsving. Spiser jeg en banan, så kravler jeg på væggene! Så 'fintunet' er jeg blevet. Det er ret bemærkelsesværdigt i forhold til før, hvor jeg ikke kunne mærke forskel på nærmest noget som helst.

Jeg savner det i øvrigt ikke. Der findes så mange gode alternativer; stevia til at søde med, mandler og nødder at bage med og oceaner af friske dejlige grøntsager og frugt som man jo kan putte flødeskum og vanille og 100% chokolade på - FEEST!
...når jeg kigger på et stykke kage virker det 'dødt', brunt, kedeligt, ligegyldigt.

TS; godt gået med sukkerstoppet, og JA; hovedpinen er helt almindelig. Prøv evt at google whole30, der er en dag-for-dag beskrivelse af hvad du oplever når du stopper med netop sukker.

I

0
0
Svar på denne tråd

i34g3ig
Forfatter: 
Dato:  09-05-2014 08:03

Puuuha, nu er jeg endelig kommet over hovedpinen/trykken for hovedet. Det var godt nok hårdt, især på dag 2 og 3. Men jeg har det meget bedre, og kroppen føles allerede bedre på en eller anden måde...

Jeg har da stadig lyst til sukker, men jeg ryster ikke eller er møgsur og træls at være i nærheden af

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider