|
|
| En umulig opgave??? |
|
|
Hej alle .. Én af mine gamle elever skal have en ny hest, og jeg tænker at det helst skal være en ældre dressur-begavet sag på imellem 163-173 (idealet er iml. 165-170). Hesten skal have et særdeles nemt temperament og gerne være lidt oppe i årene (12-15 år + - ). Den perfekte hest er gammel M dressurhest, som måske har nået sit max, og derfor skal videre til en youngrider. En sådan hest er jo ikke svær at finde .. MEN nu kommer den svære del .. Den skal helst ikke koste mere end 20.000! Jeg tænker at små skader som ingen betydning har (skal være dokumenteret fra dyrlægen) kan accepteres. Hesten skal i øvrigt være trafikvandt og generelt "kold i røven", så at sige .. Er det en fuldstændig umulig opgave hun har sat mig på ? Jeg tænker lidt .. Det er jo VIRKELIG købers marked pt, og man får generelt virkelig meget for pengene .. Heste som idag koster 20.000 kr, ville nok have ligget på 50.000 + , havde vi været 10 år tilbage i tiden .. Men hvad mener i ? Og har i nogle gode ideer til hvor jeg kan kigge efter denne type hest?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Typisk det er dressur hest hun mangler, ellers kendte jeg den perfekte, garvede, hest til hende, til under 20.... 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Priser |
|
|
Er det en forsinket aprilsnar?  Aj, hvis hun er tilfreds med én, der kan bruges til let ridning og tulle-skovtur, kan hun nok finde en til den pris, men jeg tvivler da på, at der er nogen, der sælger en stabil og fornuftig M-dressur hest i god højde til den pris med mindre, det er til en person, de kender godt, eller hesten ikke længere har helbredet til seriøs træning og konkurrencer.
Med forbehold for selvmodsigelse, irrationalitet og åbenlys dobbeltmoral.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Heste der kan det du søger |
|
|
ja, dem er der mange af. Men til den pris? - Nope. Enten må hun sætte forventningerne ned, eller bruge nogle flere penge, den er bare ikke længere. En hest der er 12-15 år er jo i sin bedste alder, og som har gået M dressur og som ligger mellem de 165cm-170cm, ja disse heste koster jo altså 40.000,- og derover. Du får ikke sådan en hest til 20.000,- det tror jeg simpelthen ikke på kan lade sig gøre.
Dét du gør bliver du bedre til! Så øv dig hver dag, i dét du gerne vil blive bedre til. Øvelse gør mester 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| priser |
|
|
Jeg tror også det bliver svært, jeg syns nemlig den der med at det er købers marked er ved at vende, jeg syns hvertfald når jeg kigger at priserne på heste, er noget dyrere end de var for 1½ år siden Tulle
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Jeg synes bare tit at de ryger langt ned i pris, hvis den kommer over de 15, og måske har en lille, ubetydelig skade med i bagagen .. Men ja, jeg har også fortalt hende at jeg skal være overordenlig heldig, hvis vi finder noget i den prisklasse. Jeg vil nu nok også mene at en stabil LA hest vil kunne lære hende en del, og man kan jo sige at en hest der går på det niveau og har nået sit MAX af hvad den har af potentiale - ikke kan koste så frygtelig meget mere end 20.000 kr som markedet ser ud nu.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| bum bum |
|
|
mit svar er kort - ja, det er umuligt. min begrundelse er en smule længere... jeg har næsten lige købt hest... godt nok fjordhest, men der gælder de samme regler for en god fjordhest som for en god hest af enhver anden race, også selvom fjordheste ellers er lidt kendt for at være billige i indkøb... Hjalte har kapaciteten i orden, var på købstidspunkt IKKE klar til LC-niveau,så meget urutineret og kræver meget arbejde i ridningen før han er klar til bare LA... har god afstamning og god højde for racen - er stabil, kold i røven og ikke helt ved siden af udseendesmæssigt heller.... han kostede mig 17.500 kr. og nu spørger du om du kan finde en M-dressurhest i sin bedste alder, uden betydningsfulde skavanker, med godt temperament og i den mest eftertragtede højde hos heste.. og den skal i øvrigt være fuldkommen urpoblematisk - til max. 20.000..... undskyld, men hvad tror du selv? i skal vist sætte jer ned sammen og kigge markedet igennem, og derefter få afstemt forventningerne lidt, i forhold til hvad man kan forvente at få for 20.000 kroner - for det i har sat næsen op efter, får i bestemt ikke på det budget.
nu med gule Hjalte Tidselbjerg men savner min røde basse Apache og husk så lige de tre fingre der peger mod dig selv, når du peger på andre!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Husk..... |
|
|
Det du beskriver din veninde ønsker, er jo den perfekte lærerhest, og de koster penge. Men går man ind på Ridehestens salgsside og søger på M-heste, så dukker der nogle op, som måske kunne være interessant for din veninde. De står til salg for 38-40.000 kr, og har måske ikke de mest prangende resultater eller helt udseendet med sig. Men de bliver ofte beskrevet som gode på tur også. Så er man frisk kan man jo ringe og tilbyde hvad man har ? mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Svar.... |
| Forfatter:  |
CarolineR |
| Dato:  |
04-04-2014 16:11 |
|
Jeg tror godt nok heller ikke helt på det kan lade sig gøre. Omend man jo kan være heldig. Men hvad med evt at låne en hest? Der findes måske en rytter som af en eller anden grund vil låne en sådan hest ud?
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tja... |
|
|
det bliver vist mere end svært. Har en veninde som har ledt efter en trafiksikker, totalt "kold-i-røven" pony/hest (140-160 cm) der kan rides ud på alene, uden staldnykker, ingen specielle krav til dressur, da hesten primært skal bruges til skovtur. Hesten skal være sund og rask. Hun er blevet tilbudt alt fra næsten ikke tilredet til over 20 med åndedrætsbesvær (har sågar kørt langt for at se en vallak der skulle være helt perfekt - da hun kom frem var det en hoppe som både bed og sparkede i stalden ). Så hvis du skal finde en sådanne hest der så også skal være M-hest til 20.000,-, så tror jeg, at du skal være mere end heldig. Men man må jo også godt være heldig engang i mellem 
Mange hilsner AnetteE Med smukhesten Salina Brorstrup (Oldenborger)
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Nej nej nej |
|
|
Jeg tror det er urealistisk at finde en hest til den pris. Indkøbsprisen er et engangs beløb. Man får hvad man betaler for. Så hvad med at vente og spare de penge, der skulle bruges til opstaldning, sammen og derved kunne lægge et større beløb. Og derved også få drømmehesten??
Med venlig hilsen Mia F. Hvis du får ondt i øjnene af at drikke kaffe, så tag skeen op af koppen!!
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvad med... |
|
|
at hun prøver at finde en hun kan låne, mens hun sparer flere penge sammen? Hvis hun er heldig kan hun finde den perfekte hest hun kan låne i et par år og måske med forkøbsret  Mvh Britt
Savnet er stort: Lady Lianna 1984-2004 Magic 1996-2006 Cherie 1986-2009 Freja 1991- 2010
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| tra la la lalulalej |
|
|
kort sagt, ja det bliver umuligt. Det er jo hesten alle vil have du eftersøger til mindre en halvpris.
Mor til en smuk dreng, 28.08.2012 venter endnu en dreng, termin: 07.08.2014. Savner min prinssesse hver dag :'( i hjertet gemt men aldrig glemt, Daphne 07-10
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Husk at Google.... |
|
|
Husk at Google og tjekke DrF Go, samt youtube, så kan man se om det at den går MB er reelt, og på hvad niveau. Og om man evt skal være på vagt overfor halthed ect. Jeg ville spare op, hvis jeg var din elev, så man havde lidt at vælge imellem, fremfor at måtte tage noget "halvdårligt". mvh Charlotte
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| overskrift |
|
|
Loopen: lige den hest du linker til... Jeg synes "MB-niveau" klinger hult når man vælger at lægge billeder op af at hesten bliver redet med glidetøjle i salgsannoncen 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la lalulalej |
|
|
Line Det er et billede, det kan man vel ikke rigtig vudere det ud fra  som en anden skriver, tjek drf go inden man køber konkurrence hest
Mor til en smuk dreng, 28.08.2012 venter endnu en dreng, termin: 07.08.2014. Savner min prinssesse hver dag :'( i hjertet gemt men aldrig glemt, Daphne 07-10
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Overskrift |
|
|
Tror ikke i læser hvad jeg skriver, eller i tager det i hvert fald ikke med i jeres overvejelser. Jeg skriver at gamle skader kan accepteres/handelsfejl som krybbebidning mm., såfremt den stadig kan rides. Det er da noget der sænker prisen Samt alderen .. 15 + er ikke en alder der ligefrem hiver prisen op! Ja nogle heste topper måske som 14-15 årige - men så sælges de jo heller ikke (som oftes) så dem der kommer tilsalg i den alder og på dét niveau er jo oftes fordi de HAR toppet , og hvis den ikke kan udvikle sig mere i sin ridning, fordi den har nået sit max, så.. Samtidig skriver jeg at en stabil LA hest også kan bruges. Jeg har fundet flere og sendt videre til hende, så det kan altså sagtens lade sig gøre. Fandt ud af at det ofte også kan betale sig at kontakte salgstaldene personligt, da mange af dem ikke annoncere med deres salgsheste, fordi køberne kommer til dem. Så der findes massere af gamle, brugte LA/M dressur muler derude i det danske land, til ingen penge Især fordi mange salgsstalde brænder inde med dem, hvis prisen ikke er helt i bund. 
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Husk... |
|
|
...hvis noget lyder for godt til at være sandt, så er det det sikkert også.  Det er trods alt de færreste, der smider guld på gaden. Dertil kommer, at der milevidt fra at kunne gå øvelser på M-niveau - til rent faktisk at have resultater på det niveau. Den eneste M-hest, jeg har set gå til det prisniveau, rakte tunge og var så svært ridelig, at de færreste kunne få den til noget som helst på en dressurbane. Den var så også af en årgang, hvor den havde været redet på kandar i LA-klasserne.
Mette (Fjolle)
Det Gule Helvede ...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler... ...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| tra la la lalulalej |
|
|
men ts du skriver en hest på 12-15 år. Det er ikke en gammel hest, det er den ideele alder for en lærerhest, nu ændrer du det godt nok til +15 men det var ikke det du startede med. At hesten skal gå la ændrer jo en del på kritiret iogmed det er let dressur, M er middelsvær. Men la dressur skal din køber jo også være opmærksom på at den skal skiftes ud så snart hun vil noget mere. og du skriver at skavanker er ok så længe de ingen betydning har, jamen sådan har de fleste mennesker det vel? og at en hest med gode reslutater på m niveau og 12-15 år gammel krybebider, ændrer ikke det store på prisen ihvertfald ikke 20-30.000 kr ned.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Umuligt |
|
|
Jeg vil også mene, at en M-hest (altså startet M med ok resultat) i alderen 12-15 år, der ikke fejler noget der har betydning for dens brug, og som er super sød og rar - den finder man ikke til den pris. Men hedder det en L-hest, over 15 år (18 år, f.eks.), måske med mus eller andet, hvor man ikke går så meget op i gangarter og udseende, så er det måske muligt. Det kommer jo også lidt an på hvad man mener med "dressurbegavet" og "skavanker". Jeg er indimellem stødt på annoncer, hvor jeg personligt undrer mig lidt. F.eks. så jeg for nylig en dressurhest til salg - billigt fordi den ikke var helt rengående, men det havde ingen betydning (??!). Jeg kan i hvert fald ikke lade være med at tænke, om man ikke ville blive gladere af at vente nogle måneder med at købe hest og så spare lidt mere op i mellemtiden, så man kunne få noget lidt mere langtidsholdbart. Venlig hilsen Anna
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Dressurbegavet |
|
|
I ordet "dressurbegavet" mener jeg stabilitet, og ikke nødvendigvis en gangmaskine (hvilket vel også er logisk, når jeg skriver at den måske har nået sit max uddannelsen). Så altså en stabil hest, hun kan lære fra, men som ikke nødvendigvis får særlig høje procenter eller har vundet noget særligt, grundet den manglende potentiale. Skavanker trækker ned. Uanset hvor små de er. Skavanker kunne fx være (som du selv nævner) mus, gammel seneskade u. betydning, mildt grad af forfangenhed for der skal tages lidt forholdsregler, krybbebidning, osv. Lettere ting som man kan "leve" med.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
| 12-15 år |
|
|
Det er jo der de er på toppen. 18 år er mere realistisk.
Sorry The lifestyle you orderd is currently out of stock.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Tror det nærmeste i kommer |
|
|
Tror det nærmeste i kommer er en hest som er blevet pensioneret, men kan rides op igen. F.eks en der egentlig er konverteret til at skulle gå som avlshoppe. Det nærmeste i kommer er nok noget i denne dur (såfremt prisen kan forhandles ned): www.everhorse.dk/ hest_detail.aspx?id=36...d=874e8acc- 60bd-4b1e-a82a-39fb3a09ab1a Det var i hvert tilfælde sådan noget jeg ville kigge på, hvis jeg stod i situationen. Og den der har i hvert tilfælde bevist sit værd i ridesporten for et par år tilbage.
Wohoo Ninus er blevet passage hest nu  Fantastiske hest
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Galoppiruetter mm. |
|
|
Jeg ville nok kigge på, hvad det er din elev skal lære på den pågældende hest. Skal hun lære de middelsvære øvelser eller skal hun have AHA-oplevelserne ved at ride en hest, hvor hun får AHA-oplevelserne ved at gøre det teknisk rigtige. En hest som har lært at reagere, så rytteren får lært øvelserne er faktisk en bedre lærehest, som en hest som evt. har fået placeringer. Jeg har faktisk lært den tekniske dressur, hvor sædet bestemmer hestens skridtlængde og schenklerne bestemmer hestens benflyt. Det gav mig en masse AHA-oplevelser, men jeg har aldrig startet stævne på mine heste, hvilket har gjort at de ikke havde høj værdi, grundet min opfattelse af at jeg skule starte distriksstævne for at få en ordenlig bedømmelse. Med denne smøre vil jeg bare sige at en LA-hest kan være det perfekte, men en M-hest kan også være det I søger. Skal eleven lære at lave de middelsvære øvelser, så skal hesten selvfølgelig også kunne lære at lave dem. Skal elven starte middelsvær stævne så skal hesten have kapaciteten.
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
| Hvorfor ..... |
|
|
Ikke bare købe en ordentlig hest, der evt. Har potentialet til det hun ønsker også lære det sammen med hesten ( følges ad) det er altså ikke altid lige godt at bare købe en hest der kan det hele.. ( bare min opfattelse) men tror også det bliver svært i den pris klasse, og hvad så hvis hesten er toppet der? Så skal hun vel have en ny???
|
| Svar på denne tråd |
|
|
|
|
|
|
|