Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Jer med brændeovn...
Forfatter: 
Dato:  23-03-2014 18:54

Vi er for nylig flyttet i hus med to brændeovne, og det er jo både superhyggeligt og en måde at spare lidt på varmeudgifterne på. Men...

Hvordan holder I andre rent omkring ovnen? Hver gang vi åbner, synes jeg, at der kommer lidt aske med ud, som så ligger på gulvet. Indtil videre har vi støvsuget det, men det går virkeligt ud over filteret i støvsugeren (poseløs), så måske er der en bedre løsning?

Desuden - giv os lige jeres bedste tips til at holde en god ild gående! Vi har godt, tørt brænde (både meget små flækkede stykker og større), papir og optændingsbriketter, men det er virkeligt 50/50, om vi har succes med at få tændt ordentligt op. Vi er med på, at ventileringshullerne skal være helt åbne i starten, og vi har forsøgt at stakke brændet på forskellige måder, men det fungerer ikke altid for os alligevel.

Hilfe!

What doesn't kill you, makes you stranger.

(nope, ingen stavefejl)

Udlandsdansker siden 2009.

Rejseblog: http://www.freewebs.com/sinehn/

0
0
Svar på denne tråd

123456789
Forfatter: 
Dato:  23-03-2014 19:02

Jeg synes det er en ren videnskab at tænde ordentligt op, men det der virker for mig er: Ikke brænde, men gode briketter, sprit til at få det i gang og rigeligt krøllet avispapir.

Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd

her er hvad jeg gør
Forfatter: 
Dato:  23-03-2014 19:14

kontakt jeres skorstensfejer. han vil sikkert gerne komme og ud vise jer hvordan man fyrre bedst

vi bruger brikettet. så lægger jeg to styks i et v, og imellem lægger jeg nogle tændbrikker og så noget optændingsbrænde ovenpå. det virker 100% og er ikke skadeligt.

nu er der to lufthuller på vores. I starten skal den øverste være lukket og den nederste være helt åbent. Når så der er gang i den, så lukker man forneden og åbner for oven

aviser er ikke så godt for skorstenen, det samme er fugtigt træ.

man kan købe en støvsuger til aske. jeg fejer dog vores ud i stedet for.

håber at du kan bruge noget af det

0
0
Svar på denne tråd

Sådan gør vi....
Forfatter: 
Dato:  23-03-2014 19:17

Vi bruger brikketter, fem styk fordelt på et lille område. En klods eller et stykke brænde lagt ved siden af (ikke foran åbningen, så lukker den for ilten fra lågen), derpå lægger vi tynde brændestykker, 2-3 stykker, henover briketterne og med enden på klodsen så der er lidt luft imellem. Slut af med et mellem stykke brænde ovenpå. Briketterne antænder det tynde brænde, og det tynde brænde antænder det store stykke. Vent med at lukke lågen til ilden fænger, ilten øger forbrændingen.

Håber du kan bruge det til noget

Vi bruger en lille fejekost til at fjerne aske udenfor.

"Friday left me fumbling with the blues,

and it´s hard to win when you always loose" - Tom Waits

0
0
Svar på denne tråd

brændeovne
Forfatter: 
Dato:  23-03-2014 19:22

kig på dette link om optænding og hvordan man holder ordentlig ild i den www.youtube.com/watch?v=ZhemKeWR10s

Michael Moesby-

med hang til heste der har masser af vilje og gakkede gangarter, samt toptunede border collies til bla hundehop, måske bedre kendt som agility.

0
0
Svar på denne tråd

Har både..
Forfatter: 
Dato:  23-03-2014 19:47
Brændeovn og træfyr, så har stor erfaring med optænding ;-)

Vi bruger små optændingsbriketter.. Ligger et stykke brænde midt i ovnen, sætter ild til en briket og ligger midt på træet.. Stabler ovnen fuld og lader lågen stå åben til der er gang i ovnen.. Så lukker vi og skruer ned for luften..

Man bruger ikke aviser, papir og sprit.. Det er ikke sundt for miljøet..

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

1
0
Svar på denne tråd

brændeovn
Forfatter: 
Dato:  23-03-2014 20:59

Hårdttræsbriketter er super gode til at holde gang i ovnen over natten :-)

o Statsministeren o

0
0
Svar på denne tråd

Da jeg havde brændeovn
Forfatter: 
Dato:  25-03-2014 07:33

Allerførst købte jeg mig en askesuger:
www.harald-nyborg.dk/p4542/ askesuger-22l-500w-wasco

Den billigste hos Harald Nyborg og den fungerer lige så godt, som en af de dyre fra Silvan el lignende..

Bagefter fulgte jeg så min mor og min fars råd.

Far sagde: ALDRIG ALDRIG "fedtfyre", det vil sige. NÅR du kommer brænde i ovnen, sørg for at lukke godt op for luften, så ilden får godt fat og derefter lukke lidt ned for luften. Det er godt for skorstenen. For at "fedtfyre" KAN hvis uheldet er ude, give en skorstensbrand og det er jo ikke at ønske.

Og han sagde osse, at jeg aldrig skulle komme træ ind, der IKKE var helt tørt.
Og ALDRIG komme spånplade træ, og træ ind der har været trykimpræneret, idet det danner giftig dampe/røg, og selvom at en brændeovn er lukket, VIL det komme ud af den og i stuen.

Min mors råd er et gammelt men rigtigt godt råd:
En gang om ugen, smid en god portion kartoffelskræller ind, når der er godt ild i ovnen, for det renser skorstenen, så ikke den bliver fyldt med sod.

De ting gjorde jeg, og min skorstensfejer var vildt meget forundret over, at min skorsten altid var meget lysegrå inden i og når han fejede den, var der sjældent mere end to små håndfulde at feje ud.

Det var bare mine råd, håber du kan bruge dem..

Hvor der er en vilje, er der en vej..

Have trouble? Throw it in a´bubble, and blow it away.

Nu med himmelhest:
R.I.P Rebekka Kastanjegård 2 April 1991-31 Oktober 2012.
Himmelen har fået en ny stjerne.

2
0
Svar på denne tråd

Brædeovn
Forfatter: 
Dato:  25-03-2014 12:52

Først, så bruger vi tændbriketter - Burner - fra netto - de virker...!

Når der skal gang i brændeovnen, ligger jeg et lag brænde nederst,centeret i ovnen. Så i, med en burner ovenover, og derefter skabler jeg godt med brænde henover burneren, når der er fut i den.

Jeg lader skuffen (spjældet) stå åbent, indtil ilden har godt fat, og så lukker jeg derefter...

Den med kartoffelskrælderne havde jeg aldrig hørt før, den må afprøves!

Stutteri Vica

Forsøger at avle Welsh Cobs... !

www.stutterivica.dk

Mor til Karla, der kom til verden d. 24 aug. 2010

Og lillesøster Frida, der meldte sin ankomst d. 22 sep. 2012

0
0
Svar på denne tråd

HN når det er bedst!
Forfatter: 
Dato:  25-03-2014 13:06

Tusind tak for alle rådene - vi prøver det hele fra en ende af

Askesugeren ser super ud, tak!

(nope, ingen stavefejl)

0
0
Svar på denne tråd

12345½
Forfatter: 
Dato:  25-03-2014 13:14

Lige et tip til "Old School optændingsblokke".

Find et stort syltetøjsglas og fyld det op med aske. Hæld lampeolie/petroleum over til det er gennemvædet men ikke så det drypper.

Når du skal tænde op tager du en spiseske og skovler en skefuld ind under brændet. Det virker lige så godt som tændbriketter og er mere økonomisk end at hælde div. tændvæske/petroleum ind direkte.

Det er også ufarligt at lægge en skefuld mere ind selvom første optændingsforsøg mislykkedes så der nu er noget der ulmer, i modsætning til at hælde noget flydende ind!!!

Hilsen

Jens

Mere grydelåg, MERE GRYDELÅG OG HOLD TEMPOET!

"Tænk det du vil, og gør det, du gør."

0
0
Svar på denne tråd

Optænding
Forfatter: 
Dato:  31-03-2014 10:12

1) Jeg fejer rundt om brændeovnen eller vasker gulvet, men vi har klinkegulv. Bruger aske på et stykke avispapir til at rense glasset, hvis det bliver mørkt. Dog syntes jeg ikke der kommer aske ud i stuen, med mindre vi "kaster" træet ind i ovnen..

2) Optændingen afhænger af, hvilken ovn du har, hvor meget det blæser og hvor meget erfaring du har.

Er det vindstille så hjælper nok så meget erfaring ikke! Det kan være møg svært at få gang i ilden, når det er vindstille.

Vi har både brændefyr og brændeovn og bruger forskellige måder at tænde op på. Vi har en Morsø 2B Standard brændeovn pga. længden af træ den kan rumme.

Jeg foretrækker at smidde nogle træpiller ind i bunden af brændeovnen inden jeg tænder op (det forlænger brændetiden og er feks. godt hvis man vil have den til at brænde igennem om natten. Alternativt så er tørt frugt træ rigtig godt til 'nat-brænde'.)

Vi kommer to stykker brænde ind i ovene og tænder op i noget gran kvas under. Ofte er det nok til at få godt gang i ovnen. Sprit stykkerne er lidt "snyd" syntes jeg , men nogle gange er det umuligt uden. . Aviser bruger vi sjældent.

Jeg har for vane at samle kvas og bruge til optænding. Tror jeg blev ansporet efter jeg så programmet med Søren Ryge og Per fra Norge..:

www.gucca.dk/soeren-ryge- praesenterer-per-i-norge-dvd- p218763

Især de små 'gran flis' som falder til jorden når der kløves gran er suveræne til at gemme til optænding.

Vores børn kan alle tænde op og det giver dem et fornuftigt forhold til ild og bål. De elsker når de får den 'opgave'. .

Husk! Kunst er noget man ikke kan, for når man kan det, er det ingen kunst!

For øvrigt så sker det at det bliver for varmt til at tænde op og man savner måske "hyggen" fra ilden. Jeg bruger at sætte blok lys ind i brændeovnen sådan en aften.

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

Ridevant Welsh Cob, 4 år/157 cm i stg. sælges

0
0
Svar på denne tråd

Igen tak
Forfatter: 
Dato:  31-03-2014 11:23

for alle svarene - det er helt perfekt med forskellige forslag, så vi kan prøve os frem!

Vi har været nede at købe nogle træbriketter (store), og de fungerer godt, kan jeg se. Vi bruger stadig små stumper af spritstykker ved optænding, men ikke avispapir eller andre ting, der forurener. Spritstykkerne er desværre nødvendige, ellers får vi aldrig gang i skidtet. Men vi øver os! Det skal nok lykkes uden engang

Jeg kan ikke huske, hvilken træsort vi har - vi købte nogle kubikmeter af forrige lejer af huset, da vi flyttede ind. Det er træ, som han selv har fældet og kløvet, og han snakkede om at have afprøvet flere forskellige slags, så jeg er ret sikker på, at det vi har er godt (nok)

(nope, ingen stavefejl)

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider