Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 Sådan parteres hest!
Forfatter: 
Dato:  19-03-2014 21:26
Indsat fra nyheden Sådan parteres hest!:

I kølvandet af hestekødsskandalen, de mange velfærds sager i ind- og udland, den globale fødevaremangel, og vores generelle overflods- og spildkultur, skal vi måske til at tænke i andre baner, når vi afgør skæbnen for de heste vi ikke længere ønsker at bruge til noget. Hvorfor spiser vi ikke mere hest?

 

En provokerende overskrift, ja, fordi den støder på en række fordomme hos de fleste af os, men hvorfor? I andre lande er hestekød en udsøgt spise. Hestekød er sundt, og en ressource, der næsten er for god til at vi ikke udnytter den optimalt. Men det vil sikkert kræve vi alle sluger nogle 'kameler', og ser på hesten som en ressource i stedet for affald, når det er tid til, at den skal herfra.

 

Fortrinlig spise
Slagtere i bl.a. Frankrig har længe sat pris på hestekød, som er en udbredt og yndet spise i landet. Har du rejst en del og ferieret i landet, har du sikkert sat tænderne i hestekød på et eller andet tidspunkt enten bevidst eller uden at vide det.


Hestekød er faktisk så yndet i Frankrig, at en filet af hestekød, oppebærer den højeste kilopris af samtlige udskæringer inklusive dem fra kødkvæg. Dette er velfortjent da hestekød er exceptionelt mørt kød. Hestekød en smule mere krydret og lidt sødere end oksekød, men smager som rødt kød - og efter nogens mening en smule af vildt. Ifølge danske slagtere kan næsten alt kød på hesten anvendes, og selv de mindre regulære stykker, er generelt meget mere møre end det tilsvarende oksekød. Skal man have en bøf, der med garanti er mør, er du således bedre stillet ved at vælge kød fra hest frem for okse.


Næringsmæssige fakta
Hestekød er også meget næringsrigt. Det indeholder især mange af de næringsstoffer som sundhedsstyrelsen og andre ernæringseksperter, siger vi skal have mere af i vores kost.


Hestekød indeholder f.eks. mange essentielle aminosyrer og polyumættede fedtstoffer, som bl.a. bidrager til at reducere kolesterol.


Sammenlignet med andre typer kød, indeholder hestekød endvidere større mængder af spormineraler som calcium, fosfor, jern, natrium, kobber, magnesium, silicium, zink og nikkel. Hestekød er desuden rig på A, B, og E vitaminer.


Parteringsanvisning
De udskæringer af hest der tilbydes i de franske slagterbutikker, minder meget om de udskæringer af oksekød, som vi kender fra de danske butikker. Nedenstående billede giver en vejledning til udskæringerne.


Så skal vi tænke os en ekstra gang om, inden vi stempler vores heste ud af fødekæden, ved at registrere dem uden for konsum, uden at der nødvendigvis er en medicinsk grund hertil? Alternativt er det dyrbare ressourcer vi sender til destruktion.


Kilde for ernæringsfakta: United Nations Economic Commission for Europe

 

Billede

1
0
Svar på denne tråd
 
 enig og dog...
Forfatter: 
Dato:  21-03-2014 08:10

Ideen er god. Jeg savner dog at det gøres lettere for hesteejere at holde sine heste i konsum.

 

Heste er jo oftest en luksus og der er, syntes de fleste, alligevel en del arbejde med hestene, hvoraf få ønsker at skabe mere arbejde og flere udgifter i forbindelse med at skulle holde dem som konsum egnet.

Det er i hvertfald det jeg hører flere sige, ink. mig selv.

 

Jeg mangler også et overslag over hvad det indebærer af regestring m.m. prismæssigt.

 

Jeg har systematisk udelukket mine heste fra konsum, dels fordi de så kan få den bedst egnet medicin, til en hver tid (før man bare kunne udelukke direkte i passet, hvilket dog også kræver ejers tilstædeværelse (underskrift)), dels fordi jeg sparer parpirarbejde og penge.

 

Jeg ærger mig over det store rescourcespild, især fordi jeg her ved, at dyret har haft et udeliv, stor boks, velafstemt foder m.m..

 

Men hvad pokker, jeg har stadig aldrig smagt hest .


 

 

Kilden

Heste er en dyr hobby, men billig terapeuter.

 

Opdræt af mikroheste.

3
0
Svar på denne tråd
 
 Spise hest
Forfatter: 
Dato:  21-03-2014 21:16

Jeg ville med glæde spise hest, men hvor pokker finder man en slagter der sælger det? Tror det handler for mange, om man ikke kan skaffe det.

Har snakket med flere der gerne vil smage hestebøffer, men de aner ikke hvor de skal skaffe det.

Kunne man bare købe hest i Brugsen eller Fakta, spiste flere det nok også. Hvor svært kan det være at sætte på hylderne, som en prøve/ spotvare når man kan gøre det med eksotiske dyr må det da være nemmere og billigere, at prøve at gøre heste bøffer og hakketkød til månedens kup i Netto.

har selv kigget flere gange på de lokale slagteres hjemmeside af kødudvalg og de har ikke hest. Kørte med glæde til en rigtig slagter og købte, hvis han havde det fast så ikke jeg skulle planlægge efter at bestille hjem og så hente på aftalt dag.

1
0
Svar på denne tråd
 
 EU har vundet
Forfatter: 
Dato:  22-03-2014 00:48

Så nu sættes fødevare sikkerheden i højsædet...

 

Dog har jeg aldrig forstået hvad de medicin sider i hestens pas skulle til for, hvis ikke det var for at dyrlægen kunne skrive deri når vedkommende gav medicin ? Er der nogen der kan forklare ?

 

Så vi danskere må nøjes med at æde svin der har haft et kummerligt liv med antibiotika "en masse" og aldrig set dagens lys under åben himmel.

 

Danskerne kommer aldrig til at spise hestekød i stor stil.

 

Men jeg forstår ikke hvad der er til hinder for at hestekød kan indgå i produktion af hunde og katte mad ?

 

Det er mig imod at så store sunde og raske dyr bare kasseres som affald.

 


The grass was greener....

 

Mvh Janni

1
1
Svar på denne tråd
 
 overskrift
Forfatter: 
Dato:  22-03-2014 09:26

Janni: "Men jeg forstår ikke hvad der er til hinder for at hestekød kan indgå i produktion af hunde og katte mad ?"

 

Til dette fik jeg en dag en forklaring - fra en hestehandler som til tider får slagtet de heste han ikke kan få solgt (som den sorte tinker der sås forleden i programmet med hesteslagtning)

 

Han sagde, at grunden til hestene destrueres frem for at indgå i dyremad er, at der kan stadig være risiko for at mennesker spiser det (dyremaden) - Og jo der findes mennesker som køber en dåse hunde-/kattemad for selv at spise det.

 


/Angel

 

Qvicunque bene bibit, bene dormit

0
0
Svar på denne tråd
 
 123456789
Forfatter: 
Dato:  22-03-2014 09:55

Der findes faktisk hundemad med hestekød. Det laver Kingsmoor blandt andet.


Jeg bruger Kingsmoor hundefoder fordi, det er baseret på årstidens lokale råvarer, er uden kunstigt fyld og fordi det egner sig til allergihunde

0
0
Svar på denne tråd
 
 Mange slagtere....
Forfatter: 
Dato:  22-03-2014 12:33

Mange slagtere har rent faktisk hestekød - de reklamerer bare ikke med det :-)

 

Da jeg boede ved Odder i Østjylland havde den lokale slagter selvfølgelig hest - han var nemlig avler !

 

Så flyttede jeg til thorsø ved Hammel, og jeps der har slagteren sørme også hestekød - både som hakket og som steaks.

 

Ingen af stederne har de reklameret med det, så vidt jeg husker.

Men lige som man kan spørge om lam, ged eller vildt, så kan man også spørge efter hest.

 

Jeg spiser selv gladeligt hest. Men pga jeg har heste opstaldet ude, så er mine udtaget af konsum.

Jeg mener dog, at man reelt set gerne må spise "sin egen", den må bare ikke sælges. Og jeg ved ikke om jeg har lyst til at sætte tænder i min egen musse.

 

Til gengæld har jeg kontakt til en avler, som har 2 ungheste som skal afsted til slagt i løbet af foråret/sommeren, og han har tilbudt at jeg kan købe 1/4 hest - det vil jeg da overveje kraftigt.

 

mvh Charlotte

0
0
Svar på denne tråd
 
 Hestekød smager fortrinligt.
Forfatter: 
Dato:  27-03-2014 15:26

Det ER ikke let at få hestekød i Danmark. Egentlig synd, dels er især mørbraden fantastisk magert og sundt kød, og dels ville flere skadede heste blive slagtede, hvis der var ordentlige slagtepriser, i stedetfor at blive videresolgt som rideheste. At de ikke må bruges til konsum, burde jo kun være, såfremt de har fået medicin der forhindrer det..

0
0
Svar på denne tråd
 
 tralala lu la lej
Forfatter: 
Dato:  27-03-2014 15:32

Nej tak, jeg vil ikke spise det.

Hvad andre gør må de om, men jeg skal ikke nyde noget


Mor til en smuk dreng, 28.08.2012

 

venter endnu en dreng, termin: 07.08.2014.

 

Savner min prinssesse hver dag :'( i hjertet gemt men aldrig glemt, Daphne 07-10

0
1
Svar på denne tråd
 
 jeg er fortaler
Forfatter: 
Dato:  28-03-2014 08:25

Jeg har det ikke godt med tanken om den uværdige måde heste får en tur på DAKA på.. ja ved godt de er døde..

synes det er spild af en resource, som jeg hellere ser brugt fornuftigt. Enten som løvemad eller en tur til slagteren.

 

Min søn kom forleden og spurgte om vi ikke snart skulle have hest igen.. tjo på torvet i Hammel reklamerede slagteren med hakket hest (dette sætter jeg så ikke mine tænder i igen, da jeg ikke kan lide det) så spurgte om han ikke havde et par gode steaks.. og jo gæt hvad vi skal have til aftensmad??

I min verden har hesten ofte haft et bedre liv en koen eller grisen..


Man bliver rig af at have heste.. dog ikke økonomisk..

0
0
Svar på denne tråd
 



Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)


Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider