Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

 De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 18:06
Jeg undrer mig gang på gang over det underlige "sprog" der er i hesteverdenen:

Hvor står du? Jeg står ikke - jeg sidder.. Underforstået - hvor har du din hest opstaldet.

Jeg ligger og træner piruetter for tiden Ligger du ned imens? Hold da op..

Smider lige en sadel/dækken på Jeg håber dælme du ligger den/det pænt og stille på hesten.

At sidde op Æhh - jeg plejer nu at sidde ned..

Den er godt oppe og svinge med ryggen Ahva for noget??

Den ligger øre efter mig Øre - hvordan i alverden dog det?


Kan I andre underlige udtryk?
Mvh PiaR
Uden appetit skal man hverken spise eller elske.

Stutteri Montana
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 18:38
hehe...ja, sådan er det jo :-D

men:
"Smider lige en sadel/dækken på Jeg håber dælme du ligger den/det pænt og stille på hesten."
jeg vil mene at jeg lægger det på ;-)

og noget jeg tit gør...smider hesten på fold efter rideturen..hmmn....tror den er for tung til at smide nogle steder ;-D

og noget jeg kom til at sige da jeg var mindre...jeg ville longere min pony den dag, og sagde så til min mor: "Jeg går lige ud og jonglerer ponyen" den er jeg blevet mobbet med MANGE gange siden ;-D

Mvh. Etna*
---


Et surt ansigt :-( kræver 65 muskler, et smil kræver 13 :-).....så hvorfor anstrenge sig??? ;-)
1
0
Svar på denne tråd
 
 Re: De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 18:56
PiaR: Jeg håber ikke at nogen LIGGER sadlen på, men at de LÆGGER sadlen på ;-)

Lise Rohden
zatogi@hotmail.com

En hest på nettet er bedre end én på taget - medmindre det er en Knabstrupper, så må den bo i mit badekar! ;D
| En rideskole med sammenhold og de dejligste heste - www.amagerrideskole.dk |
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 18:58
Sorry at jeg har lavet en stavefejl..

Og det endda oveni min html-fejl.
Mvh PiaR
Uden appetit skal man hverken spise eller elske.

Stutteri Montana
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 18:59
PiaR: Det gjorde bare meningen med indlægget endnu skæggere - forestil dig en rygger der ligger ned og LIGGER sadlen på... eller noget ;-)

Lise Rohden
zatogi@hotmail.com

En hest på nettet er bedre end én på taget - medmindre det er en Knabstrupper, så må den bo i mit badekar! ;D
| En rideskole med sammenhold og de dejligste heste - www.amagerrideskole.dk |
1
0
Svar på denne tråd
 
 Re: De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 19:01
Den danske språg er virkelig en svær en.

Kan du ikke lige forklare mig det med en rygger der ligger ned og LIGGER sadlen på? :D
Mvh PiaR
Uden appetit skal man hverken spise eller elske.

Stutteri Montana
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 19:09
Hi hi hi hi og det bliver sjovere endnu - for jeg har nu aldrig set en rygger.....

Man skulle virkelig samle alle de sjove taste-og fjollefejl der dukker op herinde, så i forøvrigt den med kædePNADEbånd, jeg syntes det er sejt ord....

I det hele taget er der mange mærkelige vendinger i det danske sprog generelt - ligesom når nogen siger:
Måske, måske ikke...! Jamen er det da ikke lige netop det som ordet måske betyder???

Eller når man skal bede folk om noget, et sjovt eksempel fra min hverdag, en pige i stalden ringede til sin far for at spørge om lov til at låne hans bil og hun siger følgende:
"Hej far, jeg må ikke låne din bil????"
Øh, hvad mener hun så lige med det, hvorfor siger vi ikke når vi spørger om noget - "vil du ikke lige lukke min hest ind"? - "vil du ikke lige række mig smørret"? osv osv osv.

Jo, den danske sprog er en mærkelig en....hæ hæ hæ

Hej fra Winnie

0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 19:13
Hvad så med:
Hesten falder fra hinanden ....
Hesten taber et ben i hjørnet ...
Rytteren sidder af hesten?
Hesten går til biddet?
Hesten væver?
Skyder skulderen ud?
Og kan en hest i det hele taget smede?

Jo .... der er mange sære udtryk. ;-)

Hej fra Nina




0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 19:13
lol - godt ord igen *GGGGG* :-)

En rygger der ligger sadlen på.. super ;-)

Det er da klart en rytter der ligger på ryggen (en rygger) og "ligger" sadlen på? ;D

Lise Rohden
zatogi@hotmail.com

En hest på nettet er bedre end én på taget - medmindre det er en Knabstrupper, så må den bo i mit badekar! ;D
| En rideskole med sammenhold og de dejligste heste - www.amagerrideskole.dk |
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 19:14
der findes osse mange underlige ord i hesteverdenen. hvis man spørger en ikke heste kyndig person hvad følgende er, så kigger de underligt på en:

1 schenkler
2 martingal
3 muffebid
4 klokker
5 kandar
6 schenkelvigning

har prøvet dem på min kæreste ( hvis viden strækker sig til at han kan genkende en hest på en mark LOL)
og han spurgt hva f..... jeg snakkede om :-D

boomer
"folk uden humoristisk sans sku´ ha understøttelse!"
citat Garfield

;-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 19:15
Hvis man er tysk ved man hvad schenkel er ;-)

Så sent som i går var jeg i en rideudstyrsbutik med min kæreste, og han så forundret på klokkerne.

Jeg forklarede ham, at de havde givet navn til et børnerim: "Okker gokker GUMMIKLOKKER" :-)

Lise Rohden
zatogi@hotmail.com

En hest på nettet er bedre end én på taget - medmindre det er en Knabstrupper, så må den bo i mit badekar! ;D
| En rideskole med sammenhold og de dejligste heste - www.amagerrideskole.dk |
1
0
Svar på denne tråd
 
 Re: De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 19:17
Den med 'ikke', den har jeg til tider udnyttet groft :-)

Når Lillesøster spørger: "Må jeg ikke lige låne bilen?" så svarer jeg: "Jo, du har fuldstændigt ret! Du må ikke låne bilen!"

At hun så ikke har kørekort endnu, det er så en anden side af sagen. Spørgsmålet er så om kort ikke hvorvidt hun gerne må låne bilen, for hun er gammel nok. Det er måske så sandt, men det er bilen ikke :-D

De fleste danskere har såmænd et rædderligt sprog *GG*

Venlig hilsen Camilla (Felur)


Wendy-bøgerne bind 1-6,
To-delt bid, tre-delt bid
:-) Sælges :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 19:21
Hæ hæ jeg er også "opdraget" af en gammel mand, som i bedste garderhusarsprog lærte os piger, at når en hest skal løfte sit ben, så at man kan rense hove, ja så hedder det fuss. O.k. det er tysk og betyder fod, og det er der også mange som bruger i dagligdagen. Men har heste fødder 8-)
Og hvad med en hest som flemer ?
Og hvad er forkert galop, for en som ikke ved noget om heste ?
Grisepas er også et dejligt ord.
Så jo man kan virkelig more sig over uvidende kærester, hvis man er to "hestegale" (?!) kvinder, som snakker heste foran næsen på dem.
MVH Charlotte

>o< Heste er som vin - jo ældre jo bedre ! >o<
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 19:40
Nu får jaj da snart grinflep! (oversættelse: nu får jeg da snart grineflip!) Hold da helt op! Ud at jonglere med ponyen... God tur! *GG*
RiezerRiezer - http://www.geocities.com/mn19892000;-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 19:51
... jeg vil lige tilføje at jeg ofte hiver hesten ind fra fold.
Og derudover taber min hest ofte galoppen i hjørnerne (hvordan taber man den??)og jeg piller også sadlen af den når vi har redet.
Og hvis jeg er heldig under dressuren så søger min hest sandelig også ned ind imellem.. af hvad for noget, hvor er den på vej hen - til kina??
Og hvis vi er rigtig dygtige skubber vi bagparten ind under os ikke også Figaro..*ss* Hvem skubber din bagpart? Hvad snaaaakker du om????

Og med de ikke sagkyndige, "hvor er mit bid?".. WHAT?? det giver jo ikke særlig meget mening...et bid, forventer du at blive bidt af hesten inden du går?? Jeg har oplevet at en spurgte om jeg manglede mit gebis - helt ærligt jeg er kun 20.. men det er selvfølgeig en mulighed*gg*

men for lige at tilføje en lille ting, det med at hesten smeder - det har faktisk en logisk forklaring; det er hvis hesten har sko på og når de så ramler sammen lyder det som om smeden er i gang - det er der betegnelsen "at Smede" stammer fra... bare lidt go' info...

Mange hilsner fra Thit....


Jeg søger et sted at have min pony opstaldet i Viborg - så hvis du kender et sted eller flere - så skriv lige en mail eller en besked, på forhånd tak

Jeg har en 17" hubertussadel, mellem bom, til salg og vil evt bytte med en dressursadel, smal bom, 17"

Dækken str 125 sælges også

søger senebeskyttere og strygklapper str pony - billigt!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 20:01
"Jeg smider lige hesten på fold" - æhm, samler du den op, bærer den ud til folden, for så at smide den derud? ;)

Hilsen Minna!


Orden er for de primitive - Kun genier behersker kaos ;-D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 20:16
Har heste fødder, spørger Charlotte(Morgan) - godt spørgsmål..Når vi er færdige med at fundere over DET emne, så kan vi lige overveje om heste har ARME??
De har i hvert fald albuer, så mon ikke der skulle være en lille arm eller to på krikken??

..og det bliver ved:

Hesten "går på forparten"...hmm, hvad laver bagbenene i mellemtiden? slæbes bagefter? - eller svæver i luften, måske?

Hesten går "bag hånden på rytteren"..stor hånd eller bare en meget lille hest??

- eller hvad med den hest, der går "igennem biddet" - eller "over biddet" for den sags skyld??
At gå bag biddet er ligesom lidt mere "logisk" al den stund, at biddet trods alt ligger i hestens mund - som jo oftest befinder sig foran benene...

Med hensyn til rideudstyret, er der også HER et spørgsmål der presser sig på: Hvad kan man gøre for at hjælpe en stakkels gjord, når den får gjordkrampe??






med venlig hilsen
atengstedt


SÅ kom der billeder af ALLE de 5 brune på min præsentation!!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 At spinne, jeg spinner, jeg...
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 20:22
...spandt?
Mjaehh... Men ikke når det er til hest. Så "spinnede" jeg... (Et spin er en slags hurtig bagpartsvending,man bruger i western...)
Andre skægge ting:
Hvorfor i alverden har hesten en PIBE - ved den ikke, det er usundt at ryge?
Er den spion? Eller hvad skal den med en KODE?
Hvorfor er der nogen, der har sat KRYDS på hesten???
Og hvem har den taget HAS på?
Får heste MUG (muk) når man ikke sætter dem i køleskabet? Eller er det fordi de har overskredet Mindst Holdbar Til-datoen?
Og hvorfor har heste egentlig KRONE nede ved "fødderne"?
HOV - det var ingen fod!
"Hesten trækker godt på springene" - æhhva'???
"Han vil ikke gå frem i gallop!" - gallop ville jeg nu betegne som LØB...
"Schenkeldøv" - Hvad er en schenkel, og hvordan kan det være, hesten ikke kan høre den?
Forfangen - er hesten HVAD? Fanget formeget eller hvad?
"Hesten har fået ringfod og skal slås ned!" - hvordan bliver en fod, hesten ikke har, til en ring - og hvorfor slår man den så?
"En tønde land" - sig mig...Er det en tønde jord, eller hvad?

Damn, det må være HÅRDT at ikke vide alt om heste og en masse andet som os andre... ;-)

-99E.

0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: De særeste udtryk..
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 20:26
hæhæ.....det er sq grineren alle de der "heste ord"
har ik lige noget med heste t gøre men sys sq den her er genial...: "det danske sprog bliver værster, og værster, men det er jeg da bare ligegyldigt med !!!!
hahahaha !!!!! sys den er god !!!{> KøZzZ Marieke {>


Det er aldrig for sent
at være den,
du kunnne have været
0
0
Svar på denne tråd
 
 Ikke kun hesteudtryk - det danske sprog genrelt!
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 20:56

*Griner så det gør ondt i maven*

Tja... Et eller andet sted i mit rod ligger der en gammel artikkel om det danske sprog. Jeg prøver om jeg kan finde den. En lille 'smagsprøve':

- Man kan både skrive op/ned :-P

- Det er ganske normalt at stå på bussen, men det er sjældent at nogen står (underforstået; oven-) på bussen... ?:-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ikke kun hesteudtryk - det danske sprog genrel
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 21:38
....kom lige til at tænke på en fra cykelsporten, *jørgen Maders stemme* "...og uuuuuha, han ligger godt i baghjul der - virkelig godt..uhadada.." *gg*.. hvem ligger i et baghjul og hvad laver han dog der.. men vigtigst af alt - hvordan hulen er han kommer derind...????

;-D

Mange hilsner fra Thit....


Jeg søger et sted at have min pony opstaldet i Viborg - så hvis du kender et sted eller flere - så skriv lige en mail eller en besked, på forhånd tak

Jeg har en 17" hubertussadel, mellem bom, til salg og vil evt bytte med en dressursadel, smal bom, 17"

Dækken str 125 sælges også

søger senebeskyttere og strygklapper str pony - billigt!!
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ikke kun hesteudtryk - det danske sprog genrel
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 21:58
*looool*

"ligesom når nogen siger:
Måske, måske ikke...! Jamen er det da ikke lige netop det som ordet måske betyder???"

jo det er det jo...men hvis du siger måske til noget, bliver det oftest opfattet som MEGET tæt på et ja! :-D

Mvh. Etna*

---


Et surt ansigt :-( kræver 65 muskler, et smil kræver 13 :-).....så hvorfor anstrenge sig??? ;-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ikke kun hesteudtryk - det danske sprog genrel
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 23:29
Endnu flere til de heste-usagkyndige:

-Hvordan kan det lade sig gøre at ride heste "op ad bakke", når nu ridehusbunden er helt plan?

-"Rytteren bakkede hele vejen hen til springet"...øhh det så da ud som om hesten løb fremad.

-"Hesten tar' biddet"...hvor tager den det med hen?

osv osv osv...:-)
Det er nu ret sjovt

/Louise H
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ikke kun hesteudtryk - det danske sprog genrel
Forfatter: 
Dato:  17-12-2002 23:56
En dag jeg var på arbejde, skulle jeg lige ringe ned til vores superviser (<---Sjovt ord på skrift, egentlig), fordi jeg havde et spørgsmål angående min vagtplan.

Den flinke mand tager telefonen, horefter jeg siger: "Hej! Det er Monorail (aktivitet i parken, red.) oppe fra Bente"

Det syntes min kære kollega var vældig sjovt, og jeg skylder vist stadig en omgang kvajebajere efter den palle...

Palle... Oprinder fra bogen "Palle alene i Verden". Den handler om drengen Palle, som er træt af det hele og ønsker at alle andre mennesker forsvandt. Næste dag opdager han at ønsket er gået i opfyldelse. Han går helt amok, æder vildt meget slik og går bananas i en legetøjsbutik. Til sidst finder han ud af, at det vist ikke er så sjovt at lege alene, og så savner han vist osse sin moar...

Bananas... Bananasplit?? Nej, det er vist bare god gammeldags slang.

M.v.h. Bente

-That moment inside of you, where you forgive what's happened, is the the moment when you're enlightening your self.

-John Roger


~Så er der spritnye billeder på min præs.~
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Ikke kun hesteudtryk - det danske sprog genrel
Forfatter: 
Dato:  18-12-2002 00:03
Men så vågner palle op med et skrig og finder ud af at det kun var i drømmen at ønsket var gået i opfyldelse...og nu er det så slet ikke et ønske længere :-D

Mvh. Etna*
---


Et surt ansigt :-( kræver 65 muskler, et smil kræver 13 :-).....så hvorfor anstrenge sig??? ;-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Springer.............
Forfatter: 
Dato:  18-12-2002 02:48


Jeg springer.
Jeg sprang.
Jeg er kommet over.

"Glædelig Jul !!!"
M.K.H.
Else.



:-D "Man lugter ikke af hest, man dufter!!!!"

{> "Kærlighed er uden vilje. Den falder lige så godt på en lort, som på en lilje!"
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Springer.............
Forfatter: 
Dato:  18-12-2002 08:54
og hvordan ser det ud for ikke-hestefolk når hesten "putter sig"

0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Springer.............
Forfatter: 
Dato:  18-12-2002 10:55
man kan da forresten også skrive nogen 'på' (en liste fx).
0
0
Svar på denne tråd
 
 Etna - Nååårrhhhh hvor sødt!
Forfatter: 
Dato:  18-12-2002 15:29
so over skriften siger!

Hehe "Jonglere med ponyen"!

Knuser Christine Glædelig Jul og Godt Nytår

:DChristine er også en numse fisk hehe:D
0
0
Svar på denne tråd
 
 Mærkeligt sprog...
Forfatter: 
Dato:  19-12-2002 16:44
Den med "spinne" er tricky!
Faktisk er ordet jo hentet fra engelsk "spin", hvor datidsformen er "spun".
Jeg spunnede...? ?:-)

Et par mærkelige fra travsportens verden:
"Check/chek": skal hesten da betale noget?
"Haleklemme": AV! Hedder "svansgaffel" på svensk -velbekomme!! (Er i øvrigt et ganske harmløst stykke seletøj...)
"Springrem": som bekendt skal travheste helst ikke springe nogen steder!
"Boot": den bestøvlede hest?? (Er det samme som klokker)
"Hut/hat": jamen, de arme dyr skal da ikke fryse om ørerne! (Er udelukkende til pynt, under hovetøjet)
"Trækhat": til dem, der gerne vil have lidt frisk luft til ørerne? (Er en ørehætte, der v.h.a. en snor kan trækkes af under løbet)
"Strippe af": Waaauww!! (Betyder såmænd bare at tage seletøjet af dyret!)
Og så elsker jeg personligt udtrykket "en rækværkskusk"! Gad vide hvor langt han kommer - he he!
Det bruges lidt nedsættende om en person, der aaaaltid ved hvordan ALLE løbene skulle have være kørt - men som sandsynligvis aldrig en dag i sit liv selv har siddet bag en travhest, fordi han er for uduelig til at få licens! ;-D

Og sådan er der sikkert så mange andre fjollede udtryk vi bruger, uden at tænke over det!
Kan nu også godt tilslutte mig den med at smide hesten på fold/i boks!
Og dækkenet bliver KASTET på! ;-D

Hvad de arme dyr dog ikke må lide under...

Julehilsen
Annelise :-)
0
0
Svar på denne tråd
 
 Re: Mærkeligt sprog...
Forfatter: 
Dato:  20-12-2002 11:54
Synes stadig at den med at jonglere hesten var den bedste, det vil jeg bruge fra nu af.
Mange hilsner Hanne:-D:-D
Og husk: Der er intet, der er så skidt, at du ikke kan glæde dig over, at det ikke skete for dig!


0
0
Svar på denne tråd
 
 dtjtjuhtyhjn
Forfatter: 
Dato:  15-02-2005 20:34
hjj


Mvh. Anna
Embla - den lille røde
Keep it natural
0
0
Svar på denne tråd
 
 hahahah
Forfatter: 
Dato:  02-04-2005 12:05
hesten står på rideskolen _?

så ville taget da brasse sammen!!?
MONI
:-P
0
0
Svar på denne tråd
 
 Stakkels kærester.
Forfatter: 
Dato:  02-04-2005 12:25
Der må godt nok være nogle stakkels kærester til hestetossede piger, rundt om i dk.
-Før jeg fik Søren, havde jeg en der ikke havde spor forstand på heste, men alligevel så han mig ofte ride.
-Det gav også anledning til en del spørgsmål fra hans side:

Ridelæreren til mig: "Du skal SAMLE hesten noget bedre". -I hans øjne så hesten da pæn hel ud...han kunne i hvert fald ikke se der manglede nogle "stykker" af den :-D.

En dag efter en springtime, skulle han rense hovene på Chanel, hvortil han siger: "Dens hove er da ikke speciel kolde idag". -"Øhhh, hvad mener du?" spørger jeg. Han svare: "Din ridelærer sagde da på et tidspunkt at den bare var KOLD I TÆERNE". (Jeg havde fået et nedslag som ikke lige umiddelbart var min fejl) 8-).

Det var så mine bidrag til det sjove, og ind imellem forvirende, hestesprog.
Venlig hilsen Anima
Sælges:
Amerigo springsadel,brun 17".
Kiefer Marzog dressursadel,sort 17".
Se mere info + billeder på præs.
0
0
Svar på denne tråd
 

Tråden er låst for tilføjelse af nye indlæg.



Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet


Informationer om HN


Annoncering


Mest populære sider