Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Stritman?
Forfatter: 
Dato:  14-02-2014 07:45

Undskylder på forhånd mit ufattelige dumme spørgsmål, men det er et emne jeg aldrig før har tænkt over ;) ..

Må man bare sådan uden videre klippe en ponys man ned så den kan få stritman? ... Eller har manen en funktion man skal tage højde for? ...

Der er tale om en lille mini på 82 cm.... Vi blev foreslået at klippe manen ned da den lille lømmel bruger den som "skjold" når han render under hegnet ;) ... Men jeg kan ikke rigtig finde noget information om dette emne - vi vil naturligvis ikke gøre noget "forkert" ...

ManEater, Queen of the Fucking Universe, Any Questions?

Stengers Maskinservice- reperation af alle former for biler, maskiner og alt i svejseopgaver-værkstedet der har åbent når du har tid!

Ring 24656668

0
0
Svar på denne tråd

Ponyens forhold
Forfatter: 
Dato:  14-02-2014 07:47

Med mindre ponyen går ude døgnet rundt i al slags vejr og derfor har brug for beskyttelsen fra manen, ville jeg ikke have betænkeligheder.

Den gror jo ud igen :-)

0
0
Svar på denne tråd

Ude ...
Forfatter: 
Dato:  14-02-2014 07:55

Han går i løsdrift - så det gør han jo sådan set .. Selvom han har mulighed for at gå ind døgnet rundt, gør de det jo sjældent ..

Så er det nok en dum idé :) ... Vi må finde på noget andet :)

Stengers Maskinservice- reperation af alle former for biler, maskiner og alt i svejseopgaver-værkstedet der har åbent når du har tid!

Ring 24656668

0
0
Svar på denne tråd

dddddddddd
Forfatter: 
Dato:  14-02-2014 08:13

Du kan sagtens klippe hestens man til stritman.

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

1
0
Svar på denne tråd

Antenne
Forfatter: 
Dato:  14-02-2014 08:39

Ellers kan I lave en "antenne" af strømhegn, der går over manen.

Man tager simpelthen lidt hegn, snure det omkring grimen, og lader en del stikke 5-10 cm op - så rammer antennen hegnet, når han går under, og han mærker strømmen, selv om manen fortsat er der.

3
0
Svar på denne tråd

Stritman
Forfatter: 
Dato:  14-02-2014 08:53

Ud over at stritman er ufatteligt grimt og næppe hjælper mod udlængsel... så hjælper manen med at holde pony varm på halsen.

Små ponyer HAR bare en tendens til at bryde ud af hegnet. Vi havde en men en ekstra tråd hjalp en del på udbryder-trængen. Det stoppede helt da pony blev solgt. .

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!

1
0
Svar på denne tråd

Antenne
Forfatter: 
Dato:  14-02-2014 09:00

Antenner får han ikke på - det var heller ikke det spørgsmålet gik på, men tak for rådet ;) ...

Der er 3 tråde på, det er skiftet ud til alutråd som skulle være det bedst ledende tråd og der er sat helt på Elephant på ... De andre muler bliver også ganske fint hvor de er ...

Der er forøvrigt ad libitum hø på folden, han mangler ikke noget, folden er stor nok og det er ikke de andre der jager ham ud... Vi kan simpelthen ikke finde den logiske årsag til hans "udlængsel" .. I sommertiden er der ingen problemer - der kan man tydeligt se han mærker hegnet...

Men flere, uafhængig af hinanden, har set hans "metode" og har sagt at det simpelthen er manen han bruger som "skjold" og den eneste løsning er at klippe den ...

Husker fra min ponytid at alle små havde korte stritmaner - men måske var man blevet klogere på det siden ;) ...

Ring 24656668

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-02-2014 12:12

Kan du ikke prøve at lave en hingstefletning og se om det hjælper?

mvh

Lene

Opstaldning tilbydes i Bjerringbro med adgang til ridehus. PT alt optaget.

Til salg:

Flere quarter og paint horses i forskellige aldre og køn.

2
0
Svar på denne tråd

Stritman
Forfatter: 
Dato:  14-02-2014 13:21

Hej,

Min gamle vallak havde stritman i mange år, da hans man fra naturens hånd var tynd og tjavset og meget grim. Han frøs altså ikke specielt af den grund (tværtimod havde han rigtig ponypels om vinteren og hyggede sig i al slags vejr). Senere lod jeg manen gro ud, og den blev flot og tyk (og voksede ud over alle bredder).

Så jeg ville ikke være så bekymret. Hvor mange fjordheste render ikke også rundt med klippet man?

En klippet man bliver flottest, hvis man starter med at klippe helt 100% i bund. Med lidt held kan man senere nøjes med at holde den kort. Pas på, den ikke begynder at vælte, så er der næsten kun at klippe i bund igen, hvis den skal stritte.

MVH

Jette

Vi rider akademisk, min hest og jeg, og vi elsker det!

Men jeg synes også, at...

Rigtige piger rider military!

3
0
Svar på denne tråd

Stritman
Forfatter: 
Dato:  14-02-2014 13:46

Hængeman er noget, som vi mennesker har fremavlet. Der er derfor ingen problemer i at klippe den ned. :)
En hængeman tjener mig bekendt ingen funktion som sådan, andet end at den er dekorativ.

Jeg har kendt flere heste, som ikke var fjordheste, hvor stritmanen (vi kaldte det altid "punker-man" ;D ) var en del af hestens look. Det er jo en smagssag. Så klip bare løs. Hesten tager ingen skade af det. Hvis den virkelig var så dejlig varm og beskyttede mod fluer, så siger jeg stakkels fjordhest, przewalskier - for slet ikke at tale om de mange heste, som får rykket deres man! ;D

Heidi

4
1
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  14-02-2014 14:01

Du kan altså sagtens klippe stritman på ponyen uden at den fryser. Vil ikke komme med argumenter da de allerede er skrevet en gang.

"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.

ATTEN'ZION

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  14-02-2014 21:59

Jeg laver en masse "springvand" altså binder manen og pandelokken op med hesteelastikker. Det virkede på min ismule og det gør det sikkert også på din shetter da de har nogenlunde samme mængde hår.

Husk dog at tage dem ud jævnligt da de skal laves om for at ponyen ikke bliver irriteret af det.

Og nej det er ikke synd at klippe dens man kort, bortset fra at den nok ikke bliver kønere af det....

Charlotte

Heste lyver aldrig

1
0
Svar på denne tråd

123...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2014 17:53

Jeg har da stritman på min lille pony, hun har da slet ingen problemer med det. Tvert imod, så har hun bedre pels når manen er borte. Hn klør mindre og har helt sluppet af med skæl. Du kan bare trygt klippe af manen, det sker der ingenting ved. Hvordan skal ellers fjordheste kunne gå fint med det om ikke små ponyer kan?

Alltid med en Appaloosa

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

Hestedebat side på Facebook

www.facebook.com/groups/ 470689083041433/

0
0
Svar på denne tråd

123...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2014 17:58

Og i øvrig så er det kønt med stritman, se bare lige på min her

Da jeg købte hende med lang man

Billede

Et par år senere, med stritman. Jeg synes hun er langt kønnere med striman

Billede

Alltid med en Appaloosa

Berta - Shetlænder/Islandshest hoppe 2003. Søger rytter

Such-A-Cloud - Appaloosa hingst 2012.

Hestedebat side på Facebook

www.facebook.com/groups/ 470689083041433/

0
1
Svar på denne tråd

uden man ...
Forfatter: 
Dato:  15-02-2014 21:42

Min mand kom med samme argument som flere af jer - hvorfor kan fjordheste have strit og holde varmen hvis ikke de andre kan ... Så en rask beslutning blev taget og dyret så ud som om han virkelig nød at komme af med den store man ..

Om det ser sødere ud, det skal jeg vidst lige summe lidt over ;) ..

Indtil videre er dyret blevet på hans mark - men om det er held eller en effekt af "skamferingen" det må tiden jo så vise ;) ..

Tak for de hjælpsomme oplysninger - tænk at man kan komme fuldkommen i tvivl om sådanne ting selvom man har haft med heste at gøre siden man kunne kravle (og det er fanenfløjteme mange år siden ;) ...

Ring 24656668

2
0
Svar på denne tråd

Mine...
Forfatter: 
Dato:  16-02-2014 08:38

...lever i hvert fald fint uden nogensinde at have haft lang man. ;)

Billede

Mette (Fjolle)

Det Gule Helvede

...Det er ligesom i trafikken - man skal uden om de gule kegler...

...Rigtige bekymringer starter med Dansk Varmblod...

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider