Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Bedste måde at koge store mængder ris
Forfatter: 
Dato:  06-02-2014 13:03

Hej alle :-)

Jeg skal holde 25 års fødselsdag i morgen, og vi skal have chili con carne med dertilhørende ris, brød og majschips.

Jeg er dog i tvivl om hvordan man bedst muligt tilbereder ris til så mange. Vi bliver omkring 30, og har 2 kg ris jeg skal have kogt. Skal jeg gøre det af flere omgange?

Jeg har foliebakker til at holde risene varme i.

På forhånd tak for hjælpen :-)

Med venlig hilsen

Cecilie

Skal du på ferie, og mangler en hestepasser?
Se mere på min profil

0
0
Svar på denne tråd

2 kg ris .... ???
Forfatter: 
Dato:  06-02-2014 14:07

Skal du kun koge 2 kg ris til 30 personer ???

- så ville jeg være alvorlig bange for, at der slet ikke

er nok ris til så mange....

Her i husstanden koger jeg 500 gram ris til 5 personer (4 voksne og en der spiser som en pipfugl)

Men anyway, hvis du skal koge 2 kg ris, ville jeg tage 2 store gryder, f. eks. 5 liters gryder, så burde du sagtens kunne koge 1 kg i hver.

Pøj pøj med maden

- og tillykke med fødselsdagen !!!

Hilsen Tina

Ejer af Cisco Joy og Sofus !!

En verden uden heste - føj for et mareridt !!

1
0
Svar på denne tråd

Ris til mange
Forfatter: 
Dato:  06-02-2014 14:10

hej

Tror det kommer an på hvor store dine gryder er - jeg vil nok foretrække en så "bred" gryde som muligt, da jeg synes at have erfaret at det kan være svært at få varmen op i de øverste ris hvis laget er for tykt.

Jeg har en alm 3 liters gryde og der kan jeg sagtens uden problemer koge ½ kg ris, og sikkert også mere

Hvis du har en god suppegryde tror jeg godt du kan koge det hele på 1-2 gange.

Men synes så til gengæld ikke at 2 kg ris lyder af meget til 30 personer - min hovedregning siger at det er 66 gram pr næse

Hilsen Anne

nu tilbage som "sandkasserytter"

1
0
Svar på denne tråd

ps.....
Forfatter: 
Dato:  06-02-2014 14:12

ps.. går ud fra at du mener alm løse ris og ikke i kogeposer

Jeg koger ca 3 dl til 3 personer, er ikke helt sikker på hvor mange gram ris det er.

Hilsen anne

nu tilbage som "sandkasserytter"

0
0
Svar på denne tråd

Tak for deeeet
Forfatter: 
Dato:  06-02-2014 15:03

Tak for de gode råd :-) jeg synes at have hørt at man også kan lave dem i ovnen - det skulle tage lidt længere tid, men så er man sikker på at hele portionen bliver ensartet. Men jeg tør ikke rigtig kaste mig ud i det :-P

Har også været meget i tvivl om hvorvidt det var nok, men der står 3 dl ris til 4 personer på pakken. Og så regnede jeg så ud at der i én pakke ville være til 13-14 personer. Og når der så samtidig også er brød og chips til. Men det kan da godt være jeg lige skal købe en ekstra pakke så :-D

Men anyways, så tror jeg bare jeg kører det rimelig sikkert, med at koge det af flere omgange i flere gryder... Medmindre nogen har bedre ideer.

Med venlig hilsen

Cecilie

Se mere på min profil

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  06-02-2014 17:55

Jeg har før lavet 1 kg. Ris i 4,8 liter gryde uden problemer. Det eneste du skal være OB's på er om de koger over når der ikke er så langt til kanten af gryden.

Mht. Hvor meget så vil jeg give de andre ret i det er lige knebent nok. Jeg bruger 3 dl. Til to mennesker og der er kun meget meget lidt i overskud. Hellere for meget end for lidt vil jeg sige :)

1
0
Svar på denne tråd

Pladsproblemer
Forfatter: 
Dato:  06-02-2014 22:14

Hehe, problemet i at koge alt skidtet i gryder, er at der i forvejen står to kæmpe 8 Liters gryder på komfuret, som skal rumme chili con carnen :-D så må gøre det hele i flere omgange... sikke noget bøvl!

Jeg købte en pakke ris mere i dag, så jeg nu har 3 kg ris. Og så bager jeg to store foccacia madbrød til. Puhha, det er hårdt at blive 25 ;-)

Med venlig hilsen

Cecilie

Se mere på min profil

0
0
Svar på denne tråd

Ovnløsning
Forfatter: 
Dato:  06-02-2014 22:55

Hæld chili con carnen op i nogle store aluminiumsforme, og sæt dem i ovnen ved ca 150 grader, dæk dem evt. til med sølvpapir, mens du koger ris i den store gryde.

Kogning af store portioner ris:

Dobbelt så meget vand som ris + 1-2 dl vand ekstra pr. liter vand.

Dvs. til 1 liter ris skal der bruges ca. 2,2 liter vand, til 3 liter ris skal der bruges ca. 3,2 liter vand.

Hæld vand, ris og lidt salt i gryden, bring det i kog, og kog under låg i 12 minutter (fra vandet koger, skal der altså gå 12 minutter). Rør i dem en enkelt gang eller to under kogningen. Er de ved at koge tør, tilsætter du lidt mere vand, er der stadig meget vand efter de 12 minutters kogning, giver du dem et par minutter mere, til noget af vandet er kogt væk.
Tag gryden af varmen og lad den stå 12 minutter, stadig med låget på. Og så er der perfekt kogte ris, uanset mængde.

Er der ikke låg på gryden når det koger, skal der tilsættes lidt ekstra vand, pga. den større fordampning.

Salvia

One of the greatest mentalfreedoms is truly not caring what anyone else thinks of you

The past is over. The future hasn't happened yet. The only time is now.

2
0
Svar på denne tråd

Ris...
Forfatter: 
Dato:  11-02-2014 13:15

Tak for alle de gode råd :-) Jeg endte med at koge risene af to omgange, i mine to gryder. De ku LIGE være på komfuret ;-)

Festen gik så godt, og der var rigeligt mad - og ALT for mange ris. De 2 kg ris jeg havde købt til at starte med, havde været mere end rigeligt. Meget af det resterende er desværre røget i skraldespanden. Men sådan er det, better safe than sorry ;-)

Med venlig hilsen

Cecilie

Se mere på min profil

2
0
Svar på denne tråd

Til en anden gang
Forfatter: 
Dato:  11-02-2014 16:46

Så kan ris sagtens fryses og bruges til at lave stegte ris

Mangler du reg.smed? Kig på min præsentation.

Mvh Charlotte der kun ytrede sin mening, velvidende at andre har en anden.

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  14-02-2014 16:50

Silotte (canmax)...

Har du et eksempel på stegte ris?? Smider også altid rester af ris ud, da jeg ikke rigtig har vist hvad jeg skulle bruge dem til, så lidt inspiration ville være dejligt :)

0
0
Svar på denne tråd

Genbrug af ris
Forfatter: 
Dato:  14-02-2014 17:06

Hvis jeg har kolde ris fra dagen før så plejer jeg at smelte margarine på panden med karry, og så vende risene deri. Der kan tilsættes lidt ærter, majs eller hvad man lige har/har lyst til, det er super til mange former for kød.

1
0
Svar på denne tråd

Kun fantasien sætter grænser
Forfatter: 
Dato:  14-02-2014 19:51

Stegte grøntsager og ris til kødretter. Kryderier efter smag.

Stegte ris kan bruges i f.eks. omeletter og i alle wokretter.

Herhjemme er lynretten i wok p.t.: Kylling, ris og en færdig købt grøntsags wokblanding, dertil en karrydressing.

Man starter med at brune kylling (Udskået brystfiletter)Herefter tilsættes ris og grøntsager.

Hurtig, nemt, billigt og smager godt.

Ris i wokretter skal være kolde ved tilberedning Så der er det jo fint, at man har dem i fryseren (Skal ikke tøes op)

Ris kan også genbruges i gryderetter, man skal bare være opmærksom på at de skal med op at koge.

Mangler du reg.smed? Kig på min præsentation.

Mvh Charlotte der kun ytrede sin mening, velvidende at andre har en anden.

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider