Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Udtrækning af tænder
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 14:35

Jeg fik en brat opvågning i dag fra de 3-4 års pauser fra tandlæger pga. SU.

Jeg har rimelig meget caries i begge visdomstænder i overmunden og venstre undermund. Tandlægen har vurderet at de tænder selvfølgelig kan forsøges at laves, men hendes bud er altså at de skal ud, da hun ikke kan love at vi ikke ender med at skulle rodbehandle dem.

Den tankegang kan jeg umiddelbart sagtens forstå.
MEN - jeg har altså allerede fået rykket alle fire små kindtænder (ved siden af hjørnetænderne) ud da skoletandlægen i tidernes morgen vurderede at mine tænder var lidt for store til at bøjle alene kunne give mig et pænt smil.

Jeg er derfor rigtig meget i tvivl (og grædefærdig) over hvad jeg skal gøre. Økonomien kan rende mig et vist sted. Kæresten har lovet at hjælpe og om ikke andet kan et SU lån betale regningen og jeg så venter med renter indtil jeg er færdiguddannet. Men temmelig sikkert kan kæresten hjælpe med det hele - omend det kommer til at tage et lille stykke tid hvis det ender med rodbehandling - men som tandlægen sagde, der kan gå 6 måneder eller 15 år. De kan ikke love noget.

Men for pokker, hvor er jeg i tvivl om jeg skal rykke de to (måske tre tænder) ud. Jeg er knap 24 og står allerede til at miste 6 måske 7 tænder! Det er godt nok mange i min optik, når jeg samtidig har nogle dumme tænder og meget tendens til hul i tænderne. Hvem ved hvad fremtiden bringer? Også derfor jeg i dag sidder og sparker mig selv - hvorfor sprang jeg de skide tandtjek over?? Nok for at undgå at der liiiige var et lille hul der skulle ordnes - nu er der pludselig tre store!!!

Visdomstanden i undermunden vil tandlægen forsøge at ordne. Ender vi med rodbehandling senere, så må vi tage den derfra. Men jeg fornemmede at hun se ville have den ud = operativ indgreb, hvilket allerede nu skræmmer livet af mig.

Det samme vil hun også gerne med visdomtænderne i overmunden, men hun anbefaler at tage den billige og lette vej og få dem ud med det samme...

Havde ellers besluttet mig for at beholde dem, men nu kommer jeg så meget i tvivl. Især med prognosen på rodbehandling.

Men puha... sidder alene hjemme og er helt ødelagt. Ringede til kærsten tidligere, men han havde travlt på jobbet så vi snakkede kun nogle minutter

0
0
Svar på denne tråd

Jeg synes...
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 14:41

... det lyder meget voldsomt at skulle miste så mange tænder i din alder. Men tænders kvalitet og den måde man slider på dem er selvfølgelig forskellig.

Jeg tror at jeg ville tage chancen med fyldninger og så spørge tandlægen hvad du ellers kan gøre for at beskytte tænderne fremover - hvis du slider ekstra fordi du skærer tænder, kan det måske beskytte dem med en bideskinne om natten (det bruger jeg når jeg er stresset - forrige gang jeg havde en stresset periode, pulveriserede jeg mine fyldninger - og sidst fik jeg rokket en stift i den ene side løs og knækket en krone i den anden side...)

Men var jeg i dine sko, ville jeg nok starte med at spørge en anden tandlæge - om ikke andet kan det også hjælpe med at sammenligne priser.

£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

1
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 15:13

Jeg ville, som Lisbeth også nævner, starte med at få mine tænder vurderet af en anden tandlæge.

Jeg kan (forhåbentligt) berolige dig en smule hvad angår operativt fjernet tænder. Jeg har for ca 14 dage siden fået fjernet en visdomstnad operativt. Selve udtagningenaf tanden gjorde faktisk slet ikke ondt. Det føltes selvfølgelig lidt underligt, nok mest fordi tanden ikke havde lyst til at komme ud. Rødderne havde et 90 graders knæk på, som gjorde at den sad fast nede omkring kæbebenet. Der var faktisk et tidspunkt hvor jeg begyndte at kede mig gevaldigt fordi det tog lidt tid.

Et operativt indgreb lyder værre end det faktisk er (i hvert fald i min optik)

jeg eg håber selvfølgelig at du kan få lov at beholde så mange af dine tænder som muligt.

Mvh anja

"Halløj!" råbte Tigerdyret, og det lød pludseligt så nær ved, at Grislingen ville være sprunget op, hvis Plys ikke rent tilfældigt havde siddet på det meste af ham.

ATTEN'ZION

2
0
Svar på denne tråd

Bumbum
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 15:19

Jeg har tjekket dem på sundhed.dk og jeg har fundet de billigste tandlæger i hele byen tror jeg. Jeg kan self sende dem til den tandlæge min mor brugte da hun levede, men ved at han tager næsten 500 kr mere for et hul end denne jeg har fundet nu.

Men jeg overvejer meget om røntgenbillederne skal sendes til en anden tandlæge. Konsulationen på de 200-300kr er ikke dem der kommer til at koste på længere sigt.

Men jeg ringede til min mors tandlæge og forklarede situationen. De synes også at det er mange tænder at få ud, men igen - visdomstanden er overflødig og rent teknisk vil det på længere sigt være den billigste og nemmeste løsning, da ingen kan love om en alm rep af tanden holder og i så tilfælde, om tanden kan holde til en rodbehandling.

Rep af tanden koster 1400, rodbehandling koster 3000kr. At få den fjernet koster 300kr. Så kan sagtens sætte mig ind i tandlægens tankegang. Det er ikke hendes ferie jeg er ved at sponsere her. Jeg håber at hun handler ud fra hvad hun mener er bedst, og at hun udnytter det speciale hun skulle have i kirugi, tandlægeskræk og hvis vi ender der - implantat. Men hun mener sagtens at jeg kan overleve uden de tre tænder.

Ved at det er vidsomstænder, siger tandlægen (og hende jeg ringede til nogle timer senere) at de er så skide sarte og dumme. Og hvis selve hulbehandlingen ikke virker, så er de endnu mere usikre at give en rodbehandling netop fordi de bliver meget skrøbelige.

Havde det været en kindtand midt i rækken, så havde det straks været værre, da jeg rent faktisk bruger den. Så havde det hedder rodbehandling uden nogen som helst diskussion.

0
0
Svar på denne tråd

Bum bum
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 15:21

Hende i receptionen var meget sød til at fortælle mig hvordan det forgår, hvis jeg vælger det. Dem i overmunden vil kunne trækkes ud, uden større besvær, men den i undermunden kræver at man skærer et snit i tandkødet, blotlægger knoglen og tandroden og så borrer lidt, så den kan trækkes ud, hvorefter det hele syes sammen.

Hun lovede mig at andre havde konkluderet at det ikke var så slemt igen.

Og pigen her er ved at dø af skræk

0
0
Svar på denne tråd

dddddddd
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 15:54

Jeg ville prøve at få en anden tandlæges vurdring af hvad du skal/kan gøre :)

You gotta stick to what you do, because what you've done - got you to where you're at..

0
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 16:28

Jeg forstår ikke lige begrundelsen for, at du har mistet nogle kindtænder. Men når det kommer til visdomstænder, ville jeg personligt bare få dem fjernet. Jeg ville ikke ofre behandlinger på dem - du bruger dem ikke, og de giver ofte problemer i længden.

Jeg har selv fået fjernet en visdomstand operativt i undermunden. Den lå også 90 grader som Anjas - og jeg har rigtig gode tænder, har aldrig fået lavet noget som helst, så det var første gang jeg fik bedøvelse, blev boret osv. Men det gik altså fint. Selvfølgelig er det ikke skide sjovt, men det gik.

Hilsen Anne

0
0
Svar på denne tråd

fjernet
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 16:42

Jeg har selv valgt at få fjernet mine visdomstænder når der om hul i dem. Der er ingen grund til at lappe på dem, dvs. nu knækkede 2 af dem og derfor fik jeg dem fjernet.

De 2 af tænderne gik helt smertefrit og meget hurtigt, den sidste skulle der lidt mere overtalelse til at få den løsnet og jeg havde lidt smerter flere dage end de andre gange, samtidig er der en "skål" som tanden sad i som skulle files lidt ned ugen efter jeg havde fået fjernet tanden.

Tror jeg gav omkring 800 kr. for fjernelse af tanden med røngten, bedøvelse mv.

Hilsen Helle

0
0
Svar på denne tråd

Tænder
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 17:22

Jeg tror ikke du skal være så nervøs for at mangle tænder, hvis du ender med at få hevet de visdomstænder ud. Jeg har selv fået hevet de fire kindtænder ud som du også har pga. pladsmangel. Jeg har slet ikke nogle visdomstænder i undermunden og den ene i overmunden er kun halv størrelse. Jeg har aldrig haft problemer med at der mangler tænder.

Jeg ville nok bruge penge på at konsultere en anden tandlæge, der er brodne kar i mellem dem. F.eks. har en tandlæge ødelagt og trukket tænder ud på min mand, så han mangler kindtænder i undermunden i den ene side. Det er et problem! Så hvis ikke du ellers kender din tandlæge ville jeg helt klart høre hvad en anden tandlæge ville gøre ved dem inden du får gjort noget.

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 17:32

Som flere skriver, ville jeg også 'bare' få trukket visdomstænder ud, da vi ikke har noget, at bruge dem til....

Jeg har selv fået trukket de 3 af 4 visdomstænder ud, helt uden problemer. Jeg havde så heller ingen besværlig rod.

MVH.

Betina

3 shetlandshingste(født 2010), 2 sorte på 80 og 85 cm og 1 rød på 95 cm sælges billigt til gode hjem. Går sammen i løsdrift.

Har opdateret hestepas/fuld stamtavle.

Flere salgsponyer på w ...

0
0
Svar på denne tråd

Tænder
Forfatter: 
Dato:  03-02-2014 18:37

Jeg fik en gang for længe, længe siden at vide at alle mine 4 visdomstænder skulle ud. ( -Og at mine tænder i det hele taget var fyldt med huller....)

En anden tandlæge havde dog en anden mening om både visdomstænder og huller og resultatet blev, at jeg nu -22 år senere- stadig har samtlige mine visdomstænder og ingen huller....

Så medmindre du selv er fuldstændig enig i vurderingen af dine tænders kvalitet, så spørg en anden tandlæge.

Missolga

2
0
Svar på denne tråd

Tænder og tandlæger
Forfatter: 
Dato:  06-02-2014 10:30

Inden du får lavet nogle rodbehandlinger så prøv at læse her:

www.klinikfortandsundhed.dk/ amalgamsanering-tandskema- meridianbaner.asp

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider