Jeg har tjekket dem på sundhed.dk og jeg har fundet de billigste tandlæger i hele byen tror jeg. Jeg kan self sende dem til den tandlæge min mor brugte da hun levede, men ved at han tager næsten 500 kr mere for et hul end denne jeg har fundet nu.
Men jeg overvejer meget om røntgenbillederne skal sendes til en anden tandlæge. Konsulationen på de 200-300kr er ikke dem der kommer til at koste på længere sigt.
Men jeg ringede til min mors tandlæge og forklarede situationen. De synes også at det er mange tænder at få ud, men igen - visdomstanden er overflødig og rent teknisk vil det på længere sigt være den billigste og nemmeste løsning, da ingen kan love om en alm rep af tanden holder og i så tilfælde, om tanden kan holde til en rodbehandling.
Rep af tanden koster 1400, rodbehandling koster 3000kr. At få den fjernet koster 300kr. Så kan sagtens sætte mig ind i tandlægens tankegang. Det er ikke hendes ferie jeg er ved at sponsere her. Jeg håber at hun handler ud fra hvad hun mener er bedst, og at hun udnytter det speciale hun skulle have i kirugi, tandlægeskræk og hvis vi ender der - implantat. Men hun mener sagtens at jeg kan overleve uden de tre tænder.
Ved at det er vidsomstænder, siger tandlægen (og hende jeg ringede til nogle timer senere) at de er så skide sarte og dumme. Og hvis selve hulbehandlingen ikke virker, så er de endnu mere usikre at give en rodbehandling netop fordi de bliver meget skrøbelige.
Havde det været en kindtand midt i rækken, så havde det straks været værre, da jeg rent faktisk bruger den. Så havde det hedder rodbehandling uden nogen som helst diskussion.