Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

cookies?????
Forfatter: 
Dato:  26-01-2014 00:28

Hvorfor skal man nu absolut trykke OK for at lade HN lave en statistik over hvad de mener jeg har brug for ,så de kan målrette nogle annoncer som de nu mener jeg skal-kan bruge.

Og jeg kan se at hvis ikke jeg gør det så er der ingen annoncer ude i siderne??

Hvad mon annonsørerne siger til det,de har vel betalt for at blive set,og ikke for at blive skjult fordi jeg ikke gider at HN (eller andre) skal have indblik hvilken sider jeg bruger så de kan målrette deres forretning efter det.

Hvis ikke at jeg gør det er den forbanede stribe konstant nede i bunden af min skærm.

Det er ikke kun HN,men også de fleste andre sider Feks diverse nyheds sider osv.

Det er ikke alle,så hvorfor er der nu nogle der siden 1 januar er begyndt på det fis,og det er sgu world wide altså ikke kun i DK.

Det er ihvertfald ikke obligatorisk (endnu) at en WEB site ejer skal sætte det på.

Det har aldrig tidligere været nødvendigt for at få firmaer til at annoncere på HN eller andre sider,så hvorfor nu.

Den med at de ikke kan overleve uden at de kan sælge MINE informationer til en tredje part tror jeg ikke på.

Jeg kunne selvfølgelig også bare forlade HN,men på den anden side er jeg trods alt stadig intereseret/nysgerrig i at læse hvordan mit fag har det i dagens Danmark,(det ser jo ikke for godt ud)??

Men jeg vil helt sikkert ændre min præsentation til en anden form for præsentation.

People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

2
0
Svar på denne tråd

Det er lov...
Forfatter: 
Dato:  26-01-2014 10:30

Der er kommet lov om, at man ikke må tracke brugeren uden dennes samtykke.

Det gælder alle danske virksomheder.

Cookies har ikke kun noget med reklamer at gøre, men er hjemmesidens mulighed for at overvåge adfærdsmønster og indsamle informationer, og det skal brugeren skulle kunne give samtykke til.

Loven er nogle år gammel, men mange virksomheder har været langsomme til at få fingeren ud i forhold til at få de nødvendige foranstaltninger på plads.

Det er erhvervstyrelsen, der 'ejer' bekendtgørelsen. Du kan google det.

Så HN gør det ikke for at genere dig :-)

6
0
Svar på denne tråd

Småkage
Forfatter: 
Dato:  26-01-2014 16:13

Så vidt jeg har forstået, er det eneste nye, at man på de forskellige hjemmesider skal gøre opmærksom på, at man bruger cookies. De har brugt cookies i årevis, intet nyt der, nu skal de bare gøre os opmærksom på det...

Her er en vejledning til, hvordan du blokerer for cookies:

taenk.dk/gode-raad/tema/privacy- beskyt-dine-private-oplysninger-paa- nettet/cookies-paa-nettet

Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

GO YOU BIG RED FIRE ENGINE

1
0
Svar på denne tråd

hvorfor???
Forfatter: 
Dato:  27-01-2014 00:11

Det vil altså sige at hvis jeg ikke trykker OK så udebliver de sædvanlige reklamer ude i siden på HN ??

Så er jeg udelukket fra at se de reklamer som firmaerne betaler HN for at de skal kunne ses??

De udenlandske samt de danske netaviser jeg af og til læser-Politiken BT,mfl. har ikke skjult anoncerne for mig,selv om jeg ikke trykker OK,så hvorfor gør HN det så,er loven anderledes for HN?? eller er det mine pc,er der er noget galt med??

Det er muligt at der er en lov som siger et eller andet om det,men jeg syntes at det er pudsigt at det lige på en gang (efter 1.Januar) er blevet håndhævet over HELE verden.

Hvorfor lige det,er der nogen der sidder i baggrunden og fortæller hvordan firmaerne skal opføre os???

Jeg har flere web siter,og vores provider har ikke nævnt et ord om det.

Mange web siter jeg besøger bruger det ikke,og det er IKKE små sider,men sider der for nogles vedkomne har op til en 500,000 hit om ugen??

Så hvad er det der foregår,og hvorfor??

At det skulle være noget der har været lov i lang tid,eller flere år ændre ikke min indstilling.

Jeg ved godt at alle E mail-text og telefon samtaler osv. er mere eller mindre aflyttet,med eller uden vores viden,men det jeg mener er at JEG vil IKKE lade dem gøre det imod mig,uden at gøre modstand,og gøre hvad jeg kan for at forhindre at Big Brother overvåger mig.

Og så kommer det sikkert,jamen det her har da ikke noget med Big Brother at gøre?? det vil de naive skrive,da de har svært ved at kunne gennemskue hvad det egentlig er der sker.

Og hvis at du ikke har noget at skjule,har du heller ikke noget at frygte??? Igen en gang vrøvl som naive mennesker tror på.

Jeg HAR noget at skjule,nemlig MIT PRIVATE LIV,det skal ikke være til offentligt skue,jeg gør intet som jeg ikke må,men det rager ikke andre hvad jeg laver i min fritid,hvad jeg laver i mine forretninger,kan alle se på mine web siter,eller tage direkte kontakt til mig,det er det jeg lever af,men der skal ikke spioneres imod mig,eller snages i mit private liv UDEN min tilladelse.

People can`t accept the truth,they rather hide from it and hope it NEVER interferes with the fantasy they are living.

3
7
Svar på denne tråd

jamen-jamen...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2014 10:44

Så kom den første negative tump down,og flere vil med garanti følge,det genere mig ikke,men jeg føler derimod med dem som kan blive foraget over hvad jeg har skrevet her.

Det viser helt klart at de ikke har forstået alvoren af det,og hvilken følger det i fremtiden kan have for DEM SELV.

Har I aldrig tænkt på hvad der kan ske når man bare blotlægger sit privat liv på nettet???

Er I klar over hvordan at det kan blive og bliver misbrugt???

Der hjælper skrønen ikke,at hvis du ikke har noget at skjule,har du intet at frygte,se bare på hvor mange børn og unge mennesker der allerede nu har gjort selvmord pga mobningen på cyper space.

Jeg syntes at det er noget man skal tage meget alvorligt,og ikke bare sige til sig selv, hvad kan jeg gøre de gør det jo bare alligevel???

Uvidenhed er en ting,det kan af hjælpes,hvor imod at ligegyldighed er en helt anden ting,som kun den enkelte selv kan gøre noget ved,nemlig at efterforske emnet selv,og handle derefter.

5
4
Svar på denne tråd

Cookies
Forfatter: 
Dato:  27-01-2014 11:20

Cookies har ikke kun noget med reklamer at gøre, det er også en "hjælp" for at huske dine indstillinger på en given side. De allerfleste sider bruger cookies, det er bare ikke alle der fortæller dig det.

Du kan blokere for cookies, hvilket vil gøre dit liv på internettet lidt mere besværligt. Men det ER en mulighed. Du kan også, som jeg, af og til gå ind og rydde hukommelsen for cookies, for så kommer du af med dem som har lagt sig fra sider, hvor du måske kun har været en enkelt gang, men som ligger og optager hukommelse på din computer.

Hvad det etiske og moralske er i cookies, kan vi godt blive enige om. Jeg synes heller ikke at det er godt eller korrekt at andre kan se hvad jeg ser. Men sådan er der så meget. Internettet har mange fordele, det ville være et mirakel hvis det ikke også havde nogle ulemper.

Lene

Kursus i væveteknik på gamle væve og salg af unikaprodukter: http://www.lilartessere.it

6
0
Svar på denne tråd

kagemand
Forfatter: 
Dato:  27-01-2014 21:15

Hvorfor reklamerne forsvinder på Hn hvis du ikke accepterer deres cookies, ved jeg ikke, prøv evt. at spørge HN...

Cookies er ikke noget nyt, jeg har en gammel "Internet for Dummies" -bog fra 1997, der står det forklaret hvad cookies er, og hvordan man evt. kan blokere for dem.

Det er heller ikke noget nyt at man oplyser om, at man bruger cookies på de forskellige hjemmesider.

Indtil nu har der på mange hjemmesider været et link til enten deres "Privacy Policy" eller "Brug af cookies".

Det eneste nye er, at man nu får besked om, at de bruger cookies, med det samme man klikker ind på siden.

Egentlig synes jeg, at det er meget rart, at man får det at vide med det samme man klikker ind på siden, i stedet for at de bruger cookies, uden at fortælle mig det.

Jeg har så valgt at blokere for nogle cookies i min browser. Dog ikke alle, da jeg f.eks synes, at det er rart at jeg f.eks. bliver husket på HN, så jeg ikke skal logge ind hver dag...

Hvis du ikke vil have din færden på nettet overvåget, så bloker for cookies i din browser, sværere er det ikke.

Jeg er ikke specielt naiv, men det generer ikke mig, at Hn f.eks ved, at jeg kommer på siden. Det ved de jo allerede i og med at jeg har en profil og jeg også er aktiv i ny og næ.

Til gengæld lægger jeg ikke særligt mange personlige oplysninger på nettet, på f.eks facebook og diverse andre profiler, og det der ligger der, må alle andre, også "spionerne" gerne vide.

Hvorfor være vanskelig, når man med en lille smule omhu kan blive fuldstændig umulig?

3
0
Svar på denne tråd

hfhjjyjgjjjjg
Forfatter: 
Dato:  27-01-2014 23:44

Jeg er fuldstændig klar over at der skal cookies til for at bruge pc,erne,hvad jeg er imod er at vi nu skal give tilladelse til at lade provideren af en side bruge oplysningerne om mig for at vi kan bruge en side optimalt,det er det jeg opponere imod.

(Jeg ved at de har overvåget os i meget lang tid,nu skal det bare være officielt)

Jeg er også imod at de fortæller at ved at overvåge min færden på nettet kan de målrette diverse annoncer som de mener vil have min interesse.

Det lyder da meget smart,set fra en forretnings mæssig side,men hvis jeg er interesseret i et produkt,kan man være sikker på at jeg finder det selv.

Og det jeg undre mig over er at det nu lige (pludseligt) er et fænomen der er world wide efter den 1 januar,det lugter lidt for meget her på matriklen.

Hvordan kan det være at alle pludselig sætter disse functioner på deres side PÅ SAMME TID???

Om du er i Syd Afrika eller UK eller Australien eller i Danmark,det samme sker hvorfor??

Og forresten mange tak for de nagative jeg har fået,selvom jeg ikke kan se at det er negativt at gøre opmærksom på noget som ikke burde være der.

1
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  28-01-2014 00:40

Igen, igen, hvis man ikke vil tillade cookies, kan man bare blokere for dem i sin browser.

Det samme gælder reklamer. Hvis man ikke vil have reklamer, kan man i f.eks. Firefox blokere for alle reklamer, vistnok også i Google Crome.

Sværere er det ikke.

Ærgerligt nok, kan man ikke blokere for reklamer i Internet Explorer (så vidt jeg ved??)

Stort set alle hjemmesider har brugt cookies i årevis.

Sider fra Danmark og det øvrige EU skal oplyse om, at de bruger cookies, uanset hvorfra man ser siderne.

Så vidt jeg kan se oplyser man ikke om brugen af cookies på f.eks. Amerikanske og Australske hjemmesider. Det betyder dog ikke, at de ikke bruger cookies, for de gør det. Du skal bare lede lidt for at finde den information

5
0
Svar på denne tråd

Der er jo ikke...
Forfatter: 
Dato:  28-01-2014 08:39

... noget der er ændret - man skal bare gøre opmærksom på sine cookies nu, så det gør siderne.

Reklamerne har da altid været målrettet (ikke dem HN selv sætter på, fra hestebutikker, men dem der kommer udefra - dem kan jeg da SE er målrettet mod mig. Har jeg kigget på en ting på f.eks. Amazon, kan jeg være sikker på at der kommer reklamer for den på HN,facebook og andre sider osv inden for de kommende dage - det morer mig lidt - men det er jo ikke noget NYT).

Og selvfølglig er al færden på nettet overvåget - men hvis der er nogen der sidder og holder øje med mig, må de godt nok kede sig ;-D

Der holdes jo kun ekstra øje hvis man skriver med nogen der er under speciel overvågning (f.eks. mistænkt for terror) eller bruger ord, vendinger og søgninger der kan vække mistanke. Jeg overvejede kort om jeg nu kom på fylisten da jeg søgte efter granater - men når det var som granatøreringe og min næste søgning var garnets og garnet earrings - ja, så var den jo nok ikke så spændende alligevel . Og HVIS "de" holder øje derude - så har de da i det mindste nogle pæne øreringe at se på... selv om jeg ikke fandt dem jeg ville have.

£isbeth & Baloo

Kender du Trec? Læs om det på:

TRECDANMARK.DK
Se stævnekalenderen for forårets stævner og træningsdage.

Kom og vær med!!

5
0
Svar på denne tråd

Cookies
Forfatter: 
Dato:  30-01-2014 08:40

Jeg faldt lige over denne side, tænkte det kunne interessere nogen:

addons.mozilla.org/da/firefox/addon/ self-destructing-cookies/

Et lille program som sletter cookies direkte, så ingen kan følge dine spor.

Lene

Kursus i væveteknik på gamle væve og salg af unikaprodukter: http://www.lilartessere.it

1
0
Svar på denne tråd

sletning af cookies
Forfatter: 
Dato:  30-01-2014 11:00

Der er en god side du har lagt på Lene.

Jeg sletter altid cookies inden jeg slukker for min PC.

Jeg gør det manuelt på følgene måde,det bliver på engelsk,men det er vel til at finde ud af alligevel.

Først går jeg op på tools,nede i bunden af vinduet står der så internet options,den klikker jeg på,så kommer der et nyt vindue op,næsten nede i bunden kan man trykke enten på delete eller settings,tryk på settings,nyt vindue,tryk på view file,så trykker man på edit og select all,til slut går man til venstre og trykker på edit for til slut at trykke på delete.

Så er ens historie slettet.

Der vil altid stå noget i baggrunden som det er lidt mere teknisk at slette,men det er muligt,jeg kan ikke så det overlader jeg til en profesionel (min kone),hun kan tømme en pc totalt,jeg aner ikke hvordan hun gør,og jeg er også ligeglad så længe jeg ikke skal betale for det.

PS jeg har stadig ingen reklamer ude i siden på HN,jeg håber at annoncørene for lidt af deres penge tilbage.

0
0
Svar på denne tråd

xxxxxx
Forfatter: 
Dato:  30-01-2014 13:15

Værd at se af alle som tror det er nok at slette cookies

www.youtube.com/watch?v=b0w36GAyZIA

0
0
Svar på denne tråd

Krumspring
Forfatter: 
Dato:  31-01-2014 09:02

Jeg vil give TS fuldstændig ret i, at det er pisse irreterende med cookies også fordi de KUN giver mulighed for at acceptere og ikke afvise!

Det elektroniske "samfund" har efter min mening taget overhånd!

Det er på tide at systemet bryder sammen og vi lærer at begå os i en verden som er styret af mennesker og ikke elektronik!

Vi er så "heldig" at bo et sted næsten uden antenne-dækning. Det er faktisk rart i mange sammenhænge, men ofte svært for andre at forstå.

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!

3
1
Svar på denne tråd

Coockie
Forfatter: 
Dato:  31-01-2014 20:22

Vi slipper næppe af med cookies, men der er lige kommet denne artikel på politiken. Meget relevant for diskussionen i tråden

politiken.dk/forbrugogliv/digitalt/ internet/ECE2196245/cookieregler-er- et-flop/

0
0
Svar på denne tråd

6 tegn
Forfatter: 
Dato:  31-01-2014 21:22

Jeg er enig med TS om, at det her overvågning ikke må tage overhånd, og at det principielt er ret lamt, at man ikke kan "ikke-acceptere" brugen af cookies.

Jeg synes du bruger for meget energi på de dislikes. Du skriver selv du er ligeglad med tommel-ned, men alligevel vender du tilbage og kommentere på det.

Jeg har givet et af dine indlæg en tommel ned.

Det er ikke fordi jeg er uenig med dig - faktisk er vi ret enige.

Jeg synes såmænd bare at dit sprog er rigtig hårdt, at du nærmest skælder ud på "naive" mennesker, og generel er din tone ikke særligt pæn, meget sur og nærmest nedgørende mod "naive" folk.

Jeg gætter på, at nogle af de andre dislikes skyldes det samme.

Så dislikes betyder altså ikke nødvendigvis, at man er dum og naiv og uenig med dig. Det kan lige så godt hentyde til din måde at kommunikere på, som er meget voldsom :)

Det var egentlig bare for at svare dig på dit spørgsmål, for du virkede til at undre dig meget over de dislikes.

Tag dem ikke så tungt, det er jo ikke fordi folk synes du er dum eller noget. Det er ikke personligt.

Jeg synes især overvågnings-problemet er blevet skræmmende, efter hele NSA-episoden. Jeg er normalt ikke konspirationsteoretiker, men bryder mig ikke om den tanke her.

Google Chrome har en funktion der hedder inkognito-vindue. Jeg ved at det gør at din historik ikke bliver gemt, men er i tvivl om det også betyder at den heller ikke gemmer cookies.

For ellers ville den funktion jo være oplagt :)

Mvh. Sophie (:

3
0
Svar på denne tråd

program mod reklamer
Forfatter: 
Dato:  31-01-2014 22:19

man kan downloade et program til at fjerne alle de der reklamer og pop-ups - så man slipper for at se på dem... der er ingen reklamer i siderne her på HN hos mig (Y)

Med venlig hilsen

Zooropa - Anne

*** Impossible as they may seem
You've got to fight for every dream
'Cause who's to know which one you let go
Would have made you complete ***

0
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider