Logo used for printing

HN afstemning
Rider du i din lokale skov?

Log ind for at deltage i afstemningen

Tidligere resultater
Hyggesnak

Det store svinerige - dr1
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 12:05

Hej ænder.

Er der andre end mig der så dokumentaren på dr1 i aftes, "Det store svinerige" om den danske svineproduktion?

Jeg fik godt nok ondt i maven. Jeg må sige at jeg synes at tiden forlængst er løbet fra troen på, at vi kan konkurrere på pris - vi må omlægge produktionen til øko/friland og konkurrere på kvalitet og moral i stedet. Det dér, det holder bare ikke :( Og det kan jo ikke engang løbe rundt nu heller.

Jeg må indrømme, at jeg bare ikke forstår dem der kan arbejde i konventionel svineproduktion - at man kan påstå, at "de har det fint", når de ikke kan rykke sig ud af flækken, og så de dumme haleklipninger og kastration uden bedøvelse

Vi spiser meget lidt svinekød herhjemme, men når vi vil have noget bacon, så bliver det øko eller friland. Ikke på vilkår om jeg vil støtte det der.

Hvad siger i andre?

Hilsen Anne

17
9
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 12:41

Ja det er skønt at DR har formået at lave et objektivt og sagligt program, der forholder sig neutralt til forholdenei svineproduktionen.

For alle ved jo at DR viser sandheden - altså hele sandheden jo! Uden fordomme, pegen fingre og forudindtagede meninger. Samt benytter sig af eksperter på området, bl.a. i form af en forfatter..... OG garanteret helt uden at klippe i materialet for at få alt snavset frem...

Jøsses for et program med dommedagsmusik und alles.....

Trætte hilsner fra en af de slemme, slemme mennesker, der samvittighedsløst "passer" øfferne....

/Annemette

24
9
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 12:50

Annemette: Jeg er helt med på (og meget bevidst om) at sådan et program, naturligvis har en slags agenda. Den er jeg med på.

Jeg synes dog ikke det ændrer på de objektive forhold dyrene lever under (og som svineproducenterne i programmet jo står ved og viser frem)

Hilsen Anne

8
2
Svar på denne tråd

Helt enig..
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 12:53

med min navnesøster..

Vi blev da i hvert fald belært om hvor godt økologi er.. De glemte bare at fortælle at der dør hver 3. gris inden den når slagtevægt.!

Vi har økogrise i nabolaget.. Super hyggeligt ser det ud, men deres DAKA container bugner af døde smågrise.. Lagt ihjel af deres mor, som er så heldig at have ring i næsen, så de ikke roder i jorden..

Det er jo ikke at fratage grisen sin naturlige rodeadfærd..

Prima hø i minibig sælges

Befinder sig i 7330, Brande

12
1
Svar på denne tråd

Men må..
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 12:55

hellere tilføje at jeg stadig syntes der er ting i dansk svineproduktion der har taget overhånd..

F.eks.

- Antal grise pr. m2

- Antal smågrise en so kan få på en gang

- Medicinforbruget (dom heldigvis er faldet med 10% på 3 år)

3
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 13:08

Jeg sad også og så programmet igår, plus de efterfølgende indslag i tv-avisen og Bag Borgen. Derudover er jeg født og opvokset i en svineproduktion (Ja, mere eller mindre inde i staldene :) ) og bruger en stor del af min tid der. Så er selvfølgelig farvet af at være inde i det, men samtidig er jeg næsten uddannet dyrlæge og har fået mange og andre perspektiver på erhvervet end det envejs perspektiv som bliver ved med at herske når det gælder svineproduktion og ikke mindst landbrug generelt.

Jeg er ærgerlig over programmet, for det levede fuldstændig op til min frygt. Endnu en gang bliver der fokuseret på problemerne frem for løsningerne. I princippet er det rigtig fedt at der kommer lidt fokus på, for det kunne jo være at én uden for erhvervet har løsningerne. Men hvorfor skal erhvervet sables ned, fordi der er problemer, hvad med at være lidt konstruktive? Hvis vi skal bringe det helt ned på et plan, hvor alle kan være med, svarer det lidt til at lave en dokumentar om familier, hvor alle de dystre bagsider af familen bliver fremstillet uden at tage hensyn til at familierne faktisk prøver at løse dem, men ikke aner hvad der skal til eller hvem de skal spørge og at der samtidig er tidspunkter hvor familien har det rigtig godt. Hvorfor hoppe og sparke til nogen der allerede ligger ned? Hvad med at komme med konstruktive løsningsforslag i stedet? Og det er altså ikke nok at flytte familierne ud i naturen - det vil kun ændre problemernes sammensætning og proportioner ikke fjerne dem helt.

Jeg synes det er under lavmål at lave en dokumentar med 3 "eksperter" mod produktionen og kun 1 ekspert for. Enhver kan da blive harm over en slåskamp, hvor det er 3 mod 1, men det gælder åbenbart ikke i dokumentarprogrammer.

Jeg kan ikke forstå hvorfor fokus altid skal være så negativt. Hvis der er nogen her i verden, der knokler for deres liv, dyr og faglige stolthed, så er det den danske svineproducent. Der er sket uendelig mange forbedringer, og grunden til at landmænd ofte protesterer over ændringer, er at de er bekymret for om de får så store konsekvenser at de og familien må gå fra hus og hjem.

Jeg finder det i særdeleshed forkasteligt at der blev droppet en dokumentar om den konventionelle svineproduktion fordi den idylliserede erhvervet (En dokumentar er fornylig blevet aflyst af denne grund)... Det kan man bare ikke vise, men det er helt ok, at svine erhvervet til - for det er jo en god historie som folk forarges over... Kan man ikke bare fortælle HELE historien, uden at idyllisere eller kritisere og så lade folk drage deres egen konklusion?

13
2
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 13:13

Jamen i bund og grund er jeg enig i mange ting. Det bliver bare fremstillet hamrende forkert = landmændene er nogle grådige skiderikker uden hjerter, der ikke kan se om dyrene har det godt eller skidt. Faktum er jo at raske, glade og friske dyr producerer bedre.

Jeg mener også at produktionsforholdene har taget en dybt forkert drejning engang - MEN problemet er jo ikke at man ikke vil ændre det, der er bare ikke RÅD til det, bl.a. når hr. og fru Danmark står og kigger ned i køledisken og vælger det billigere udenlandske kød.

Desuden er der de sidste år trådt flere og flere regler i kraft mht. indretningen af stierne, løsgående drægtige søer, rodemateriale oma. - udviklingen sker, men man er jo også nødt til at være realistisk omkring tidshorisonter for at erhvervet ikke skal dø.

På min arbejdsplads kan jeg da kun drømme om at forholdene blev som de var inden de byggede om engang i 80´erne - med bl.a. store bokse med dybstrøelse til diegivende søerne løsgående drægtige søer i stabile grupper (som de heldigvis er blevet igen ) - selvom det nok heller ikke har været uproblematisk at passe, og nok også væsentligt hårdere arbejde.

Min chef har da også udtalt at han har ægret sig over ombygningen i et eller andet omfang, men på det tidspunkt var det jo det "man" gjorde for at tjene pengene og højne effektiviteten.

Forholdene skal nok ændre sig til det bedre for dyrene - på sigt - det kan bare ikke ske over nat. Og derfor mener jeg også at de danske forbrugere netop skal blive ved med at støtte den DANSKE svineproduktion.

/Annemette

7
1
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 13:15

Uha jeg er så meget enig med dig Lotte

/Annemette

0
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 14:33

Det er gensidigt Annemette! :)

0
0
Svar på denne tråd

Landbrugssvin
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 18:16

Jeg synes, dansk landbrug har et kæmpestort problem: Nemlig forbrugerne. Nu er folk skideforargede og kræver lovindgreb osv. Inde på DRs hjemmeside, kan man da også læse, at nærmest 90% af svarerne vil købe friland/økologi. Men det harmonerer ikke med virkeligheden. Folk står jo gang på gang med snotten nede i køledisken med det ærgerligste tilbudskød.

Jo, jeg synes helt sikkert også, svineproduktionen er ude på et skråplan. Men i min optik skyldes det, at vi som forbrugere IKKE betaler prisen for ordentligt kød. Eller fødevarer i det hele taget. Tilbage i 60'erne og tidligere var det vist over 40% af en husstandsindtægt, der gik til kost. Så kan man jo selv regne ud, hvad niveauet er nu.

Forholdene for dyrene er, hvad landmændene har råd til at give dem. Så det er sg* DIG, der køber kødet, der burde have en dårlig smag i munden.

MVH én, der køber økologisk og friland, når det er tilgængeligt, og som aldrig kunne drømme om at pege fingre af landmænd generelt, da de fleste, jeg har mødt, faktisk ER interesserede i natur, miljø og dyrevelfærd. Men også skal have biksen til at løbe rundt.

PS: Jeg ved godt, der dør flere øko smågrise end konventionelle; men for mig handler det også om livskvaliteten for de levende og rester af medicin og GMO mv. foder i dyret.

9
2
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 18:40

Jeg håber bare på, at flere og flere tænker på det levende dyr, når de står med næsen nede i køledisken i supermarkedet, og skal vælge kød.

Jeg holder meget af positiv sladder der opstår af interesse for andre mennesker -

Men hader negativ sladder, som skal skade andre og som er udokumenteret.

5
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 19:01

Jeg har en far i svineslagtebranchen. Vi sad og så udsendelsen sammen i går aftes, og han kom løbende med kommentarer (som jeg dog ikke alle husker - jeg multitaskede ;D )

MEN - Dødeligheden blandt økologiske svin er højere end alm. slagtesvin.

Dan Jørgensen er en klovn på nogle områder. Dét med, at medicinforbruget er faldet de seneste 3 år, skyldes at forburget i 2009 var LATTERLIGT højt - faktisk er det i stedet stødt stigende det hørte jeg i en debat i radioen.

I samme debat hørte jeg også et faktisk udmærket, omend sørgeligt, argument.
Hvis VI hæver vores priser, vil andre landes produktion, med endnu værre forhold for dyrene, overtage markedet.

Det er en frygtelig branche! Jeg er på ingen måder fortaler for konventionelt svinehold, men alternativerne er altså bare ikke altid guld og grønne skove. Desværre.

Bissen

5
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 19:15

Løsningen på det er jo ikke at "så spiser vi allesammen økologisk og frilandsgris!" - men, at danskerne snart nedsætter deres enorme forbrug af kød!

Arealmæssigt har vi ikke plads til samme kødforbrug, hvis grisene ikke stuves tæt sammen.

6
1
Svar på denne tråd

hmmm...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 19:42

Nu er det jo langt fra kun Danmarks befolkning, som vi producerer kød til. Vi sælger også til bl.a. USA, Japan, Kina og Rusland.

Bissen

2
0
Svar på denne tråd

Kød i køledisken
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 19:46

I kan være ganske rolige, for kødet fra de svin I har set i programmet,ender nok ikke lige på de danske borde, da størstedelen af kødet ender i udlandet.

De udenlanske forbrugere vil nemlig gerne have kød fra danske svin, hvor medicin forbruget er LAVT,og hvor dyrerne bliver tilset af dyrlægen HVER måned.

7
0
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 20:04

Jeg ved skam godt at dødeligheden er højere i øko besætninger - men som en anden også nævner, så har dyrene langt højere livskvalitet.

Og der er flere der nævner, at landmændene vil at deres dyr har det godt: helt sikkert, men det jeg er ikke sikker på at jeg deler deres målestok for, hvornår dyret har det godt. At de mener at dyr der er stuvet sammen (tænker det klip med ungdyr der gik 50 sammen) har det fint, og at en kløpind kan gøre det ud for halm at rode i.

At dyrene herudover er genmanipuleret til at føde langt flere unger end de kan passe, og at de gennemfører 2,6 graviditeter om året (hvor det naturlige er 1) er bare forrykt.

Hilsen Anne

5
3
Svar på denne tråd

Hmmmmm
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 20:35

Hold det lige fagligt!

www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/ Netnyheder/2014/1/24/ LandmandJegfikfairbeha....htm?fag=A

Forøvrigt så ER det FORTSAT forbrugeren som bestemmer, hvad der havner i køledisken! Det er sq da nemt at ændre noget så! Ikk!

Er i egentlig klar over hvor kødet i køledisken kommer fra? Virkelig meget pålæg (og andet kød) kommer fra Tyskland og Polen, som feks. 'Tulip's' kendte bacon! Jeg er endda stødt på bøffer fra Afrika! . (og hvordan tror i dyrene har det i disse lande, kontra Danmark?)

Tyg lige lidt på den.

~ Anette

Intet er umuligt, for den der bærer viljen i hjertet!

.

INGEN er rig nok til at miste en ven!

.

STOP pirat avl. ~ Vælg dine købere med OMHU!

6
1
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 20:38

Hvem er det nu lige der har verdens højeste forbrug af kød pr indbygger og deraf et meget højt CO2 forbrug...det er Danmark!

5
0
Svar på denne tråd

hmm...
Forfatter: 
Dato:  24-01-2014 22:34

Chris, er det vitterligt forbrug, eller "blot" produktion?

Bissen

2
0
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 00:19

Big Whopper: Vi er enige om at der gik mange dyr i den sti. I forhold til hvad jeg har set (Hvilket blot er en 20-30 besætninger), så synes jeg faktisk også at de gik meget tæt. Min far (Svineproducent) og jeg sad faktisk og kommenterede at det var mærkeligt at vise lige netop det billede, for det var ikke lige det vi forbinder med normal belægning.

Desuden er genmanipulation vist ikke helt det ord du leder efter. Genmanipulation er en højteknologisk proces, hvor man på DNA-niveau ændrer generne også kaldet GMO. Det er ikke tilfældet ved svinene, da man blot har selekteret avlsdyr nøjagtig som vi gør med hestene. Ligesom vildsvinet er blevet til den højtydende danske so, så har vi også formået at avle et prezewalski-lignende hestedyr til vores nutidige danske spring- og dressurhest.

5
0
Svar på denne tråd

Stakkels dyr
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 00:24

Jeg har før skrevet opgave om samme emne. Så vi var faktisk ude på gårdene og se forholdene. Føj for ******!

Herhjemme spiser vi kun økologisk, og jeg spiser slet ikke svinekød. Stakkels dyr

Skrev opgaven sammen med en veninde, som selv har 2 kælegrise. Så vi ved jo hvordan grisens adfærd KAN være.

6
6
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 00:24

Hvad vi også undrede os over ved programmet var billedet fra økobesætningen hvor pattegrisene lå klumpet sammen i et hjørne. Jeg ved godt at det så "kært" ud. Men at klumpe sammen er faktisk grisens måde at vise at de fryser på. ALT det dårlige ved konventionel produktion blev gennemtæsket, mens de økologiske besætninger igen gik helt fri. Og så begynder folk gud-hjælpe-os at fortælle at deres livskvalitet er bedre ud fra sammenlagt 2 minutters klip fra en økobesætning på en dejlig sommerdag. Ring i trynen så de ikke roder jorden op, frosset vand om vinteren, kulde og træk, for sen behandling mod sygdomme fordi dyrlægen skal tilkaldes hver gang en ny behandling skal igangsættes og det koster, hvis soen bliver for udhungret under diegivningsperioden på 7 uger får hun svært ved at klare sig, problemer med at tildele den korrekte mængde foder til alle dyr, høj dødelighed og ikke mindst en øget forekomst af parasitter er bare nogle af de problemer jeg har hørt de kæmper med i øko-besætningerne.

Ingen produktionsformer er helt uden problemer, og økologi er altså ikke ensbetydende med god dyrevelfærd! Jeg støtter dyrevelfærd samt forskning og viden indenfor denne gren for begge produktionsformer.

Så kære alle os forbrugere, hvis vi fortsat skal føre som landet med den bedste dyrevelfærd (vi er faktisk dygtige, men vi kan gøre det endnu bedre), så køb dansk - konventionelt som økologisk - det er det der flytter noget! Jo flere penge i kassen, jo flere penge til dansk velfærd (Til dyr såvel som mennesker).

Spørg efter dansk bacon i supermarkedet, for det er faktisk svært at finde i DK, utroligt nok!

12
1
Svar på denne tråd

tror danmark er for lille
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 00:33

hvis alle grise skulle leve optimalt, må vi kræve halland bleking og skåne tilbage, en so vil i sit naturlige element bygge rede, dyrene lever i grupper, hvis alle vores produktions dyr skulle udsættes til naturlige forhold, vil det kræve enorme arealer. i ørsteds parken er der nok pladser til et 10 stykker hvis vi foder lidt.

en af vores største eksport vare er jo svinekød, og vi skal kunne konkurrere, hvis vi vil sælge vores produkter. det er ikke optimalt som det er, men der sker hele tiden forbedringer og nye erfaringer.

Hvornår har du lavet en foderplan til dine børn

5
2
Svar på denne tråd

overskrift
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 09:38

Tak til lotte (bølle) for rent faktisk at holde en pæn, saglig tone

Er glad for at høre, at jeg havde misforstået noget om det med generne. Er "glad" for at det er gennem selektion - men mener stadig at resultatet er uetisk og ikke-holdbart.

Jeg er ikke så naiv, at jeg tror øko er det rene idyl. Jeg konstaterer bare, at jeg ikke synes jeg kan stå inde for konventionelle - og så må man jo vælge det mindst dårlige. Som sagt, spiser jeg ekstremt sjældent svinekød.

At tro, at hvis forbrugeren blot køber dansk konventionel grisebasse, så vil landmanden gøre det bedre for dyrene - den tvivler jeg altså på! han har da noget af et underskud, han skal have dækket før han tænker på dyrene.

Flere hentyder til, at det er os forbrugere der har skylden - jeg skriver da netop i mit 1 indlæg om, at jeg derfor vælger anderledes. Det er vel at tage ansvar som forbruger?

Flere nævner, at det jo også skal løbe rundt for landmanden - det gør det jo ikke engang i dag?!! Han mister penge, hver gang han sender en gris afsted til slagt. Så hvordan er det et argument?

Laffeline: Korrekt, det har vi ikke plads til. Så måske skulle vi ikke lave så mange grise..........

Hilsen Anne

2
0
Svar på denne tråd

Nu skal..
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 09:42
Vi også lige huskr at de tal per slagtegris landmanden fik ved slagt er et gennemsnit..

Der er altså landmænd der tjener penge på deres grise.!

3
0
Svar på denne tråd

Økologi
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 12:12

Nu er det altså ikke alle økologiske grisefarme hvor grisene har ring i snuden. Jeg var ude på en farm hvor de endda havde plantet små træer så grisene kunne rode efter rødderne.
Ja - der dør flere grise. Det er klart. Det vil der altid gøre når man ikke forsøger at kontrollere alting.

Nå ja - og så er reglerne til det konventionelle grise landbrug altså lige blevet lavet om/bliver lavet om meget snart (kan ikke huske det, men havde om det i undervisning i sommers) således at man ikke må have grisene i små båse, man må ikke anvende tremmegulv samt at der skal være strøelse i en hvis mængde af stierne. At det så kommer til at øge de parasitiske byrder hos grisene, det er en helt anden sag (jeg er parasitolog) - men som jeg nævnte tidligere - der vil altid være en konsekvens når man "løsner tøjlerne" så at sige.

Mvh. Natasha

5
0
Svar på denne tråd

Bumbum
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 12:41

Jeg er selv gift med en "konventionel" svinebonde.. Og jeg ved, både fra ham og andre i vores omgangskreds, som også er svinebønder, at de tænker rigtig meget på deres søer og smågrise.. For har de det ikke godt, så tjener de heller ingen penge, som jo trods alt er hovedformålet.

Og de vil alle rigtig gerne gøre det godt for grisene.. Min mand er selv glad for, at søerne har fået løsdrift (selvom det kan koste brækkede ben o.a. Pga hierarki kampe mellem søerne).

Man skal bare huske, at for at alle kan bygge deres stalde om, skal der penge ind. Det er bestemt ikke gratis at bygge om.. Og selvom mange siger, de vil betale mere for velfærd, så er det bare ikke størstedelen af befolkningen, der gør det, når de står ved køddisken.. Og derfor er priserne på kød ikke særlig høj pr kilo, som landmændene får. Så det hele hænger jo sammen.

Og tænker også, hvor skal vi finde job til de ca 40000 mennesker, som er indenfor denne branche? Og finde pengene til at finansiere de arbejdsløse, som ville komme..

Venlig hilsen Pia

5
1
Svar på denne tråd

Danmark...
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 13:50

Danmark er blevet en stor svinefabrik!

Og tror nærmere at det mere det vi skal overveje om vi vil - end at beskylde landmænd for ikke at behandle grisene ordentligt.

Vi producerer rigtig mange svin til eksport, prisen presses af konkurrencen fra andre lande og for at det kan løbe rundt, må og har landsmændene øget produktionen, hvilket jeg mener er helt forståligt, da de jo skal overleve - spørgsmålet er mere om det er det vi vil? Er fremtiden for Danmark at vi fortsat vil være en stor svinefabrik og fortsætte med at øge svineproduktionen - eller skal vi tænke i andre muligheder?

Shagya - må lige kommentere på din kommentar om kød fra Afrika - har boet i Afrika og har ikke set nogen svineproduktion i Afrika, så stiller derfor spørgsmålstegn ved at du har fundet svinekød fra Afrika i frysedisken? Jeg har set antilopekød fra Afrika i frysediskene og, hvis det er det du mener, så kan jeg trøste dig med at de antiloper med meget stor sandsynlighed har levet frit og vildt i et natur/vildtreservat inden de blev skudt - i Afrika findes der mig bekendt (endnu) ingen storproducerene kødfarme og alle husdyr (kvæg, får og geder) på de afrikanske farme lever ude og forholdsvis frit på store arealer døgnet rundt - heldigvis.

Mange hilsner

Melina

Rid & Rejs

www.ridogrejs.dk
Oplev verden på hesteryg

Facebook: www.facebook.com/ridogrejs

YouTube: www.youtube.com/user/RidogRejs

3
0
Svar på denne tråd

super ide
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 15:03
Lad os producere færre grise. Så er det da helt sikkert at udlandet laver de flere under kummerlige forhold. Men det er jo ligemeget det ser vi nemlig ikke. Måske man skulle give prisen for grisen så der er råd til endnu mere veldfærd. Og så lade være med at sammenligne den naturlige gris med et produktionsdyr
Vi har jo også optimeret vores hestehold så det passer til vores brug..men det er jo heller ikke produktions dyr så må man åbenbart godt
Hilsen Louise som faktisk ser mange kæle dyr og børn have det værre end grisene

amigo regndækken str 140 og horseware liner 100g str 140 og hkm 300g str 115 sælges, brugt 14 dage

4
1
Svar på denne tråd

Sikke noget svineri
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 16:54

Har kun en ting at sige...

bliv vegetar.

Mvh Majken

Ergoterapeutstuderende

>> Med frieserblandingen Mox Diamond *

3
10
Svar på denne tråd

Kød i køledisken
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 21:03

HVOR skrev jeg at det Afrikanske kød jeg så kom fra en gris? . (nej det var okse.)

Jeg er af den mening at fjerkræ feks. ikke skal halal slagtes!Kylling som IKKE er halal slagtet er faktisk ret svært at finde. . Rema 1000 har det som regel, men ellers har ALDI noget fortrinligt kalkun, men det er Tysk! .

Jeg spiser ikke selv gris. Jeg har været vegetar i over 26 år (men blev syg af kosten) og så er jeg forøvrigt landmand med grønt bevis og speciale i svineproduktion! .

At være landmand er mere end et job, det er en livsstil og trives dyrene ikke, så tjener landmanden ikke penge. Tjener landmanden ikke penge så skal han finde noget andet at lave, et andet sted at bo og må slæbe rundt med en stor gæld. Det gør man jo ikke for sjov.

Syntes godt at man som flere kan drage paraleller til den måde grise lever kontra den måde vi holder hest på. Feks. så har de grise jeg har passet haft legetøj, det har mine heste også, nu.

Hvorfor det er så "IN" at nedgøre dansk landbrug og svine dem til, ved jeg desværre ikke. Måske det var på tide at journalisterne kastede lidt intersse mod de steder kødet rent faktisk kommer fra, samt deres håndtereing af foder, afgrøder og gødning!

~ Anette

.

.

2
1
Svar på denne tråd

123456
Forfatter: 
Dato:  25-01-2014 22:16

Ahhh, Shagya - oksekød, det giver bedre mening (troede bare det var svineproduktion tråden handlede om og misforstod derfor) - måtte lige google omkring import af oksekød fra Afrika og fandt så ud af at det Coop, der er importerer oksekød fra Namibia til salg i deres butikker - her er en artikel omkring det:

samvirke.dk/mad/artikler/gode- boeffer-kommer-afrikanske- savanne.html

Man kan jo så diskutere om det er miljømæssigt forsvarligt at importere oksekød fra så fjerntliggende lande... men det er jo en helt anden diskussion...

Er selv delvist vokset op med svineproduktion, da min stedfar var landmand og er ikke ude på at være "IN" ved at nedgøre dansk landbrug, jeg sætter bare spørgsmåltegn ved om vi er på den rigtige vej med dansk landbrug? Og synes ikke argumentet med "at hvis vi (i Danmark) ikke fortsætter... så vil andre (lande) bare gøre forholdene endnu være..." holder vand, vi må vel starte med at tage ansvar for os selv og vores gøren og laden, eller?

Mange hilsner

Melina

Rid & Rejs

www.ridogrejs.dk
Oplev verden på hesteryg

Facebook: www.facebook.com/ridogrejs

YouTube: www.youtube.com/user/RidogRejs

7
1
Svar på denne tråd

Kød i køledisken
Forfatter: 
Dato:  26-01-2014 09:33

Dansk landbrug kontra kødproduktion, det dækker over mere end bare grise.

Melina/ Andre lande gør det ikke værrere. De ER værre og har været det i mange, mange år. Både med måden at opstalde dyrene, (og slagter), håndtere gyllen og hvordan de behandler deres medarbejdere for den sags skyld. .

Set ud fra et CO2 mæssigt regnskab, så er import af afrikansk oksekød lige så idiotisk som, at sende tarme fra dansk slagtede grise til tarmrenseri i Kina og til Damnark igen for at blive fyldt!

~ Anette

.

.

2
3
Svar på denne tråd

Store landbrug
Forfatter: 
Dato:  27-01-2014 10:50

Jeg syntes ikke der kom nyt frem i den udsendelse. Det er status qou

En af landbrugets problemer er, at hver enkelt landbrug er blevet for stort set ud fra mit synspunkt, det er jo nærmest blevet en fabrik. Fabrik og dyrevelfærd, er nok ikke forenelige.

Jeg kunne godt tænke mig at få belyst, hvorfor landbrug i dag skal være så store! Det må nogen af jer, der kommer fra landbrug jo vide ?

Og så syntes jeg at diverse programmer, landbrug og regeringen tager alt for let på MRSA !! Iflg. fagfolk stammer MRSA fra landbrugssvin.

Mangler du reg.smed? Kig på min præsentation.

Mvh Charlotte der kun ytrede sin mening, velvidende at andre har en anden.

1
1
Svar på denne tråd

Det er såmænd..
Forfatter: 
Dato:  27-01-2014 10:59

ret nemt.. Det er fordi der er såkaldte stordriftsfordele ved store bedrifter..

Det er i hvert fald det banker, realkreditter og alle andre har bildt landmændene ind inden krisen..

Men sandheden er blot, at dem der sprang på i dag sidder rigtig hårdt i det.. Det er muligt man kan spare lidt på indkøb af foder, såsæd osv.. Men det kræver rigtig meget måske at være gået fra at være sig selv til at have op mod 10 medarbejdere..

0
1
Svar på denne tråd

Annemette
Forfatter: 
Dato:  27-01-2014 11:16

Det startede lang tid før krisen kom

Mangler du reg.smed? Kig på min præsentation.

Mvh Charlotte der kun ytrede sin mening, velvidende at andre har en anden.

1
0
Svar på denne tråd

griner...
Forfatter: 
Dato:  27-01-2014 12:23

tjaah, når man har det, der hedder et dækningsbidrag, på omtrent 125 kr pr. slagtesvin, og det skal dække bygninger, jord, rådgivning, revision, løn osv...

Gang selv op, hvor mange svin, der skal leveres, bare for at holde en almindelig indtægt..

De 850 kr landmanden får for et fedesvin, det kaster jeg gladeligt efter en beslagssmed, uden regning, for at få sko på en forkælet pony..

Heldigvis at jeg betaler mindre for fødevarer i dag, end jeg gjorde i 80èrne, og får 3 gange så meget i løn, ellers kom ponyen nok til at tåle ringere vilkår..

Screw you guys...I`m going home.

Eric Cartman

1
1
Svar på denne tråd

AB-resistens
Forfatter: 
Dato:  27-01-2014 13:15

Charlotte du skriver flg:

Og så syntes jeg at diverse programmer, landbrug og regeringen tager alt for let på MRSA !! Iflg. fagfolk stammer MRSA fra landbrugssvin.

Jeg ved ikke, om du beskæftiger dig med antibiotikaresistens, eller hvad dit kendskab er til MRSA specifikt, men jeg synes, at du skal overveje at læse lidt mere om emnet. Jeg ved ikke, hvilke fagfolk der siger, at MRSA stammer fra svin. Der findes MRSA hos 77% af slagtesvin i DK, men disse tilhører primært et bestemt klonalt kompleks, CC398, som i langt de fleste tilfælde af humane MRSA tilfælde ikke er associeret med.

De første tilfælde af MRSA er fra UK i starten af 60'erne, hvor man begyndte at anvende methicillin til behandling af S. aureus infektioner humant - deraf navnet Methicillin Resistente Staphylococcus Aureus, og ikke multi-resistent som mange tror. Herefter observerede man som med al anden antibiotika en udvikling af resistens mod pågældende antibiotikum. Krøllen her er så, at MRSA netop også er resistent mod en bred vifte af andre antibiotika.

Antibiotikaresistens er et kæmpe problem og en udfordring, som der arbejdes på hos rigtig mange instanser. Og tro mig, vi tager bestemt ikke let på det.

Mvh Katharina

Si vis pacem, para bellum

3
0
Svar på denne tråd

landmændenes ansvar
Forfatter: 
Dato:  28-01-2014 13:03

Det kan da aldrig nogen sinde blive forbrugerens ansvar at dyrene behandles dårligt.

Landmændene har da ansvaret for at dyrene har ordentlige forhold og hvis der så ikke kan konkurreres, ja så er der for mange svinebønder.

Hvis der var færre svinebønder, mindre gris i kølediskene, ja så kan prisen øges.

Vi kan ikke diktere velfærdet i andre lande, men må selv gå foran med et godt eksempel.

3
3
Svar på denne tråd

Viden er nødvendig.
Forfatter: 
Dato:  28-01-2014 14:42

Mere viden om MRSA, så gå ind på www.effektivtlandbrug.landbrugnet.dk

Nyt fra i dag.

MRSA hos hunde, katte og HESTE..

1
0
Svar på denne tråd

Svar på denne tråd (Kræver login)
(Oprettelse og logind på Heste-Nettet foregår via Peercraft)

Fora og Emner | Museum | Vejledning | Adfærdsregler | Opsætning | Kontakt Heste-Nettet

Informationer om HN

Annoncering

Mest populære sider